Strach z pavouků není výjimkou

Strach z pavouků není výjimkou | foto: shutterstock.com

To nejhorší, co může hráče potkat

  • 52
Balíčky konzolí se hrami v ceně skrývají háček aneb první rady pro vánoční nákupy a další novinky z herního průmyslu.

Konzole v krabici je mrtvý stroj. Stejně jako počítač bez operačního systému, internetového prohlížeče a sady kancelářských aplikací. Nová generace konzolí částečně odstranila problém, kdy majitel nového stroje musel okamžitě utratit další peníze za svou první hru.

Nintendo své Wii prodával s plnou hrou, která jasně ukázala potenciál a zaměření konzole. Microsoft a Sony alespoň nabídli možnost bezplatně si stáhnout hratelná dema. A i nadále funguje tradiční přístup, kterým výrobci podporovali prodej hardwaru. K nové konzoli nabídnout bez příplatku nebo za mírně zvýšenou cenu i nějakou hru. A tady se skrývá kámen úrazu pro všechny, kteří si v dobré víře takový balíček koupí. Až příliš často totiž přibalené hry mohou člověka spíše odradit nebo pořádně naštvat.

Strach z pavouků není výjimkou

Než začneme rýpat do kvality balíčků, je důležité si uvědomit existenci dvou různých typů "bundlů".

V praxi obvyklejší jsou balíčky vytvořené nějakým obchodem, i když třeba ve spolupráci s výrobcem/distributorem konzole. Takové balíčky jde snadno poznat: hry nejsou přímo v krabici s konzolí, ale hráč je dostane zvlášť.

Druhý typ balíčků vymýšlí přímo výrobce konzole. Takové balíčky bývají dražší, hra je zabalená v krabici s hardwarem a samotná krabice od konzole jasně ukazuje, že uvnitř není pouze "mrtvý stroj". Riziko zklamání hrozí, nijak překvapivě, zejména u prvního typu balíčků.

Balíčky nabízené herními prodejnami nebo řetězci elektroprodejen často sází na neznalost zákazníků a ke konzoli přidávají podprůměrné nebo extrémně staré hry. Nejhorší variantou je samozřejmě přidání extrémně staré podprůměrné hry.

Uncharted 2: Among Thieves

Při pohledu na nabídku v českých obchodech je to běžná praxe. Ke staré "tlusté" PlayStation 3 nabízejí obchody třeba hru Brothers in Arms: Hells Highway, která sice kdysi získala příznivé recenze, ale už rok po vydání je zřejmé, že jde jen o průměrnou střílečku s grafikou, která rozhodně neukáže, co PS3 umí.

Ještě horší je nabídka nové PS3 doplněné hned o tři hry: Soldier of Fortune: Payback, Riddick: Assault on Dark Athena a Haze. Jedna průměrná hra, jedna podprůměrná a jedna strašná, a to si hráči k ceně samostatné konzole v balíčku připlatí 1800 korun, což stačí na jednu novou pecku nebo na dvě starší ověřené hry. (Vláďo, ten Riddick špatnej vůbec nebyl, vždyť si ho sám recenzoval, ty už si nepamatuješ? - pozn. redakce)

Jde to přitom i jinak. Co třeba starší PS3 s původním Uncharted a Gran Turismem 5 Prologue? Obě hry patří k naprosté špičce, ukazují, co PS3 opravdu dovede a navíc hráče snadno dovedou k nástupcům, kteří jsou přímo za dveřmi. Někdo to holt umí.

Do stejné kategorie "umí" patří i oficiální balíček s Infamous bez zvýšení ceny oproti samostatné konzoli. A skvělý příklad je i na druhé straně barikády. Xbox s Halo 3 a Halo ODTS bez zvýšení ceny sice neosloví všechny, fanoušky stříleček ale určitě nadchne.

Forza Motorsport 3

Zatímco u balíčků vytvářených prodejci často přidáním her hodnota konzole neroste, naopak vzniká zklamání, opravdu povedené balíčky dokáží divy. Náskok v této oblasti má už zmíněné Wii od Nintenda, ale i další dva výrobci se snaží.

Microsoft například připravil speciální verzi Xboxu 360 v designu Forzy Motorsport. Balíček je sice o něco dražší než samostatná konzole, ale za příplatek ve výši ceny hry zákazník dostane větší pevný disk a druhý bezdrátový ovladač. Skromnější varianta Forza balíčku pak za příplatek několika stokorun přidá k obyčejnému Xboxu Elite hru Forza 3.

Sony na Vánoce plánuje v podstatě to samé. Nabídne konzoli s větším pevným diskem a očekávanou exkluzivní hrou za cenu jen o něco nižší než při samostatném nákupu. Samozřejmě půjde o balení tenké PlayStation 3 s pevným diskem o velikosti 250 GB a hrou Uncharted 2.

Kromě toho Sony chystá, alespoň v zahraničí, i filmový balíček s dálkovým ovladačem a dvěma filmy na blu-ray. Tenhle přístup připomíná oblíbené sběratelské verze her. Výhodné je to pro obě strany, hráč si připlatí a dostane něco, co ostatní nemají. Firma pak vydělá o něco víc než na prodeji samostatné konzole, protože náklady spojené se speciální verzí konzole nejsou tak vysoké, jako budoucí příjmy z nového zákazníka.

Při výběru platí jediné. Nenechat se strhnout "výhodnou nabídkou", počítat, co za své peníze opravdu dostáváte, a pokud kupujete konzoli jako dárek, raději se zeptat a přečíst si recenze nabízených her "zdarma". Jen škoda, že u nás v tuto chvíli nevíme o nikom, kdo by ke konzoli za doporučenou cenu dal zdarma hru podle vlastního neomezeného výběru, nejlepší bundle je totiž ten, který si sestavíte sami.

Unreal engine pro Natal – Epic Games se chlubí tím, že jejich Unreal Engine bude hlavním nástrojem pro tvorbu her pro Xbox 360 s technologií Natal. V rozhovoru pro Official Xbox Magazine to tvrdí viceprezident Epicu Mark Rein. Podle Reina je Unreal Engine "neoficiálním enginem pro vývoj her pro Natal, vlastně možná oficiálním".

Project Natal

Pravdou je, že Unreal Engine Microsoft používá při vývoji vlastních her pro Natal. Epic Games tímto oznámením lákají další vývojáře, aby si Unreal Engine licencovali. Rein v rozhovoru potvrdil také to, že Microsoft bude Natal přibalovat ke všem Xboxům. Ale tahle informace padl až na veletrhu E3.

Steam, Valve a otrokáři – Valve a jejich distribuční systém Steam se stal terčem kritiky ze strany vývojářského studia Gearbox (Brothers in Arms). Šéf Gearboxu Randy Pitchford se soustředil na obchodní podmínky Steamu a postěžoval si, že Valve vývojáře zneužívá, protože si z peněz za prodej her bere příliš velký podíl. Jako řešení navrhl oddělit Steam do samostatné firmy. Paradoxní na tom je, že Gearbox pracoval na některých titulech ze série Half-Life od Valve.

Steam

Proti kritice obchodních praktik Steamu se hned vzedmula vlna odporu ze strany oněch "zneužívaných" vývojářů. Například šéf vývojářského studia Tripwire (Red Orchestra, Killing Floor) John Gibson označil smluvní podmínky Valve za jedny z nejpřehlednějších, bez háčků a pastí, a připomenul, že díky distribuční síti Steam má svůj sporťák, dům a jeho zaměstnanci krásné nové kanceláře. Podíl, který Valve za prodej her chce, Gibson neprozradil, ale prý je obdobný jako u ostatních digitálních distribučních služeb.