Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TOCA Race Driver - dokonalá jízda

  12:00aktualizováno  5. srpna 5:00
Závodění s lidskou tváří, tak by se dal charakterizovat čtvrtý díl z legendární série TOCA. Nejen, že si zde zajezdíme v dokonale zpracovaných autech po neméně precizně vymodelovaných okruzích, ale díky takřka filmovému příběhu si užijeme atmosféru velkých závodů. Můžeme se tedy těšit na další špičkový závodní titul roku 2002.

TOCA Race Driver

Automobilové závodění není jen kroucení volantem a šlapání na pedály. Závody mají svou duši, vonící po benzínu a spálených pneumatikách, rozeznívající se radostí z vítězství i hořkostí prohry, okořeněnou pořádnou dávkou adrenalinu a jemně dochucenou všudypřítomnou atmosférou hučícího paddocku. Tyto pocity nám ale většina, nebo spíše téměř žádná, ze závodních her nezprostředkovává. Vše se točí okolo startu, cíle a výsledného času. Ne, že by to nestačilo, ale proč nepřenést hráče na opravdové závody. Částečně se o to pokusili vývojáři u Need for Speed Porsche 2000 a do depa WRC týmu fordu se dostaneme i v režimu šampionátu, netrpělivě očekávaného Colin McRae Rally 3. Nejvíce si však na vytvoření atmosféry světa rychlých kol, dávají záležet při vývoji čtvrtého dílu okruhových závodů ze slavné série TOCA a vyprávění příběhu nadějného pilota Ryana McKane věnují obrovské úsilí. Scénář hry, věc u závodů nevídaná, není nijak objevný a ani se v něm nedočkáme nečekaných zvratů, ovšem dodá hře zajímavý rozměr.

Děj se točí se okolo Ryanova soupeření se slavným bratrem Donniem. Nečekejme tedy nic hlubokomyslného. Dojde i na lásku, zradu a další nezbytné ingredience filmového příběhu. Autoři věnovali výrobě animovaných, sekvencí obrovské TOCA Race Driverúsilí. Natáčelo se stejným systémem jako u filmu Final Fantasy, takže zřejmě uzříme ty nejkvalitnější animované sekvence, jaké kdy byly v automobilové hře k vidění. "Každá sekvence příběhu bude dlouhá mezi 15 a 45 vteřinami, což by mělo zabránit tomu, aby ji hráč měl snahu přeskočit" říká Gavin Raeburn producent her ze série TOCA a doplňuje "postavy budou hrát svou roli v každém momentu hry, takže místo textových informací, uslyšíme hlasy jednotlivých členů, což hráči dodá pocit, osobní účasti na závodech". Chybět nebudou ani jednání se sponzory, jejichž zájem či nezájem o vaši osobu budou ovlivňovat samozřejmě vaše úspěchy a neúspěchy. Uvidíme zda půjde o nějaký skutečný management, nebo vás jen po určitém množství vyhraných závodů, vezme pod svá křídla bohatší stáj.

Ovšem i přes propracovaný příběh a filmovou atmosféru leží těžiště celé hry na špičkovém závodění. Už jen základní údaje dané suchou řečí čísel, mluví více než jasně - k dispozici bude 42 skutečných aut, s nimiž budeme jezdit po 38 známých světových okruzích ve 13 šampionátech. Nebudeme plýtvat místem na jejich soupis, najdete jej v tomto článku. Doplňme jen, že na všechny zmíněné položky mají Codemasters licenci, takže čtvrtý díl, jich má nejvíce ze všech. Heslem hry se stalo - maximální realističnost, při zachování pohlcující hratelnosti. A pokud autoři používají slovo realistický, myslí TOCA Race Driverto vážně. Pro dokonalý model poškození vozu využili nejen počítačová simulace, ale též série crash testů. Systém Finite Element Modelling umožňuje počítat mačkání a odlamování jednotlivých dílů karoserie nejen na základě síly a směru nárazu, ale též podle materiálu z jakého jsou vyrobeny a způsobu jejich připevnění. Takže plechové díly se na autě udrží o hodně déle, než křehčí plastové nárazníky a spoilery. Sklo se rozpadne podle toho, jak a do čeho jste narazili. Poškození pak samozřejmě ovlivní nemalou měrou jízdní vlastnosti. Projeví se nejen takové věci jako poškození náprav, řízení, či motoru,. ale též vliv utržených dveří či ztráta spoilerů na aerodynamické vlastnosti vozu.

S tím samozřejmě souvisí i špičkový fyzikální model a věrné chování aut na silnici. Již v demu z alfaverze, které reprezentuje 60 procent hry, byla jízda skutečně strhující a chování auta působilo opravdu realistickým dojmem, stejně jako zmíněný model poškození. Po jedné větší kolizi byla trať posetá utrhanými blatníky a na rozpáleném asfaltu se válelo i jedno opuštěné kolo. S kvalitou modelu poškození úzce souvisí samotné grafické zpracování. To je, soudě podle dema a screenshotů, opravdu špičkové. Dočkáme se snad všech dostupných efektů, jaké se dají v simulátorech použít. TOCA Race DriverSamozřejmostí jsou změny počasí (i když tak pěkně zpracovanou vodu jako v Colin McRae Rally 3 asi nenajdeme), detailní textury aut i veškerého okolí trati, pěkně rozhýbaní řidiči a spousty další drobností, které utvářejí dokonalý a komplexní pocit ze hry. Stejná péče je věnována i ozvučení. Jekot motorů byl nahráván na speciálním zařízení, určeném paradoxně ke zjišťování způsobů, jak udělat auta co nejtišší. Jednotlivé stroje byly na brzdících válcích hnány do obrovských otáček a vznikla tak databáze zvuků, z nichž jsou vytvářeny realistické samply pro hru.

Grafika a dokonalé chování auta však není vše. Kdybyste soupeřili jen s bandou amatérů, jež vyklepnete v první zatáčce, nebo naopak robotů, kteří znají jen ideální stopu, asi by vás závodění za chvíli přestalo bavit. O dokonalý pocit ze singleplayrových klání se má postarat propracovaná umělá inteligence soupeřů. Jejich činy má ovlivňovat šest nebo sedm odlišných charakteristik, jako je průbojnost, důslednost či agresivní nebo naopak defensivní způsob jízdy. Tyto, téměř RPG, vlastnosti určí, jak budou jednotliví závodníci reagovat v různých situacích. Jak zvládnou nápor v první zatáčce po startu, jak moc vám budou blokovat trať a podobně. Bylo to vidět už v demu, kdy jste v posledním kole nadšeně předjížděli auto závodníka, který nezvládl zatáčku a skončil zahrabán v kačírku. Pokud by vám soupeři přišli pořád příliš umělí, TOCA Race Drivermůžete si to rozdat s dalšími 13 kamarády v multiplayeru po síti či internetu, případně, pokud budete hrát na Xboxu nebo PlayStationu 2, s dalšími třemi na rozdělené obrazovce. Jestli patříte mezi kutivé typy, budete si moci svůj stroj seřídit co hrdlo ráčí. V garáži bude možné upravovat tlumiče, brzdy, spoilery, pneumatiky a spoustu dalších věcí. Jestli vás ale tyto věci děsí a chtěli byste si jen zajezdit, neměl by to být s přednastavenými vozy problém.

Zdá se, že TOCA Race Driver by si mohl užít každý příznivce motoristického sportu, jenž alespoň trošku zvládá virtuální závodění. Nezbývá nám tedy, než se těšit na září, kdy má vyjít verze pro PS2 a krátce po ní i pro PC. Pak už nám nic nebude bránit vydat se vstříc mávajícímu šachovnicovému praporku.

Poznámka - TOCA Race Driver, se bude v různých částech světa, jmenovat různě. Ve velké Británii TOCA Race Driver, v Německu a státech BENELUX DTM Race Driver, v Austrálii a Novém Zélandu V8 Supercar Race Driver a ve spojených Státech a Španělsku Pro Race Driver.

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Další z rubriky

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.