Tom Clancy's Ghost Recon: Desert Siege

• 87
Už je to tak, datadisk k poměrně úspěšné akčně taktické hře Ghost Recon je na světě. Addon Desert Siege vás zavede do Východní Afriky, kde budete se svojí speciální jednotkou elitních vojáků plnit náročné úkoly. Čeká vás nová singleplayerová kampaň, obohacení multiplayeru a spousta nepřátel, kterým je potřeba zatnout tipec.

Ghost Recon: Desert Siege Vývojáři z firmy Red Storm si blízkou budoucnost nepředstavují nijak růžově. V Rusku dojde k vojenskému puči a novou mocí disponující generálové se s chutí pustí do zabírání území za hranicemi své vlasti. Mezinárodní síly naštěstí nejsou úplně nečinné a do boje proti agresorům se dostávají i speciální vojenské oddíly, jejichž členové jsou známí jako "duchové". S právě těmito elitními vojáky se hráč ve hře Ghost Recon ztotožní a pokud se mu daří, zakončí vítězně svoji kampaň na Rudém náměstí v Moskvě. Akčně taktický titul Tom Clancy´s Ghost Recon z loňského podzimu sice nepatří mezi úplně špičkové tituly, jelikož obsahuje některé zbytečně chyby, ale svojí zábavností i atraktivním námětem si získal spoustu hráčů. Jeho tvůrci si společně s vydavateli z UbiSoftu řekli, že by nebylo špatné na toto dílko navázat, a výsledkem je datadisk s názvem Desert Siege, který si dnes představíme. Hned na úvod vás musím upozornit, že tento addon není stand-alone a k jeho spuštění je tedy nutno mít nainstalovanou původní hru.

Děj je opět zasazen do blízké budoucnosti a jak už název napovídá, bude se odehrávat povětšinou v poušti. Konkrétně v Africe a ještě konkrétněji na území vzájemně sousedících států Etiopie a Eritreje. Část etiopské armády vedená samozvaným diktátorem, plukovníkem Woldem, totiž napadla své sousedy a situace je moc ošklivá. Ale nebojte se – naše oblíbené Ghost Recon: Desert Siege komando už se kouše nudou, takže elitní vojáci s velkou radostí vezmou tenhle job a plukovníkovi ukážou, kde je jeho místo. Singleplayerová kampaň je složena z osmi misí, přičemž se jedná o šest denních akcí a dvě noční operace. Hra pro jednoho hráče je tak poměrně krátká, protože ani jednotlivé scénáře nejsou nijak dlouhé ani zvlášť náročné. Nejedná jen o úkoly "najdi a znič", ale podobně jako v původním titulu Ghost Recon musíte občas někoho zachránit, zničit trosky průzkumného letadla nebo ochránit konvoj, zajímavě vypadá i časově náročný úkol hned ve druhé misi, kde musíte rychle zneškodnit nepřátele chystající se vyhodit do vzduchu ropnou rafinérii. I přes zdánlivou rozmanitost cílů se však většina misí odehrává dost podobně – dojdete na místo 1, postřílíte nepřátele, přesunete se na místo 2, postřílíte nepřátele, přeběhnete na místo 3 a tak dále. Jednotlivé akce se odehrávají povětšinou v exteriérech (což je vcelku logické), je ale pravda, že bezútěšná krajina Východní Afriky není příliš atraktivní. Pusté roviny a pahorky s několika keři a kameny asi nejsou ani tak nerealistické, ale autoři prostě měli zvolit jiné prostředí nebo scénáře umístit do urbanističtější krajiny – větší hustoty staveb se dočkáme vlastně jen ve dvou misích, poprvé v již zmíněné ropné rafinérii a podruhé v podobě vesničky ze stanů a chatrčí v misi, kde je vaším úkolem zajmout jednoho z velitelů agresorské etiopské armády.

Ghost Recon: Desert Siege

Vzhledem k menšímu počtu misí je okleštěný i výběr specialistů, které můžete v průběhu hry získat za plnění sekundárních úkolů. Svůj tým si můžete takhle vylepšit jen v prvních pěti misích, přičemž asi nejzajímavější bonusovou postavou je domorodý mladík Jodit s kulometem PKM opatřeným velkokapacitním zásobníkem. Co se týče charakterů a jejich výzbroje, tak na příliš mnoho novot nenarazíte. Konec konců i arzenál nepřátel je vesměs tvořen starými dobrými kousky, a to i proto, že příslušníci etiopské armády a žoldáci, kteří na straně plukovníka Wolda bojují, jsou vyzbrojeni vesměs zbraněmi ruské provenience. Asi nejnápadnější změnou ve vybavení tak jsou nepřátelské džípy, které kromě řidiče a kulometčíka obvykle vezou i několik chlapíků, kteří z auta dokážou čile seskočit a zaujmout výhodné postavení. Na likvidaci džípu naštěstí nepotřebujete těžké zbraně, ale stačí picnout řidiče a pak si vychutnat zbytek posádky.

Příznivci multiplayeru mohou být o něco veselejší, jelikož hra pro více hráčů zaznamenala změn o něco více. V multiplayerové hře se objevují nejen nové zbraně (kromě jiného i FN-FAL, M60, Bizon SMG a sniperské pušky Barrett M98 a PSG-1, známé Ghost Recon: Desert Siege třeba z Delta Force), ale i dva nové módy - Siege a Domination. V módu Siege brání jeden tým opevnění až před třemi jinými skupinami, v módu Domination bude mít každý tým svou vlastní základnu, za jejíž držení (stejně jako za držení neutrálních základen či stanovišť nepřítele) bude získávat body, které rozhodnou o konečném vítězi.

S interaktivitou prostředí je to bohužel stále celkem bída. Ze všemožných materiálů a objektů lze rozstřílet jenom sklo, jelikož podle autorů hry je dřevo či dokonce stanové plátno pro moderní samopaly a pušky nepřekonatelnou překážkou. Nepomůže vám dokonce ani protitanková střela – s tou jde totiž zničit (jak už její název nenápadně našeptává) pouze tanky a jiná vozidla, ale strom nebo baráček zasažený touto zbraní si vesele stojí dál na svém místě. Škoda. Žádný zázrak se bohužel nekonal ani v oblasti umělé inteligence. Je sice pravda, že v datadisku je implementován patch 1.2.10, takže již přeci jen neobsahuje všechny chyby původní hry, ale přesto si občas nad chováním nepřátel poklepete na čelo. Příkladem za všechny budiž fakt, že když střelíte do vzdáleného vojáka, tak se dotyčný začne jakž takž schovávat (pokud už není mrtev) a stejně i jeho druhové stojící v jeho blízkosti, ale další nepřátelé nacházející se nedaleko, kteří by ve skutečnosti výstřel prostě museli slyšet, dělají jakoby nic a klidně se Ghost Recon: Desert Siege procházejí po své naskriptované trase. K naštvání je občas i chování vašich svěřenců, které zrovna přímo neovládáte. Navíc mi připadá, že mise datadisku jsou daleko snáze řešitelné individuálně nežli scénáře v původní hře (přitom už tam bylo leckdy možné vyřešit celou misi s jedním vojákem) a to, čím by se měl Ghost Recon a potažmo Desert Siege odlišovat od akčních her, tedy taktický prvek, se jaksi vytrácí.

Grafické zpracování je na stejné úrovni jako v původním titulu. To znamená, že modely postav jsou docela povedené a jejich animace dost realistické. Největším nedostatkem je již zmiňovaná chudost prostředí, ve kterém se akce odehrávají, a také trochu přehnaná náročnost enginu. Celkově nelze tento datadisk považovat za nic převratného. Jeho největším přínosem jsou novinky v multiplayeru, a to je dost málo. Pokud vás ale bavil původní Ghost Recon, mohl by se vám líbit i tento addon, a pokud vás GR příliš nezaujal, tak si Desert Siege ani neinstalujte.

Tom Clancy's Ghost Recon: Desert Siege
Výrobce: Red Storm
Vydavatel: Ubi Soft