Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedna z prvních her Toma Clancyho na předváděcí akci šokovala i autory

aktualizováno 
Když novinářům poprvé předváděl připravovaný titul Rainbow Six, nechtěně u toho zaklel. Šéf grafiků Jonathan Peedin totiž nepočítal s tím, že by jeden herní prvek fungoval. Během herní akce E3 v roce 1998 tak do mikrofonu zakřičel jen: „Do ****le.“

Rainbow Six je totiž taktická akce, která zahrnuje plánovací fázi. Během té je možné umělé inteligenci zadat příkazy a nechat počítač, aby misi řešil v kůži několika členů speciální jednotky. A přesně to Peedin udělal. Hra však byla stále ještě v pofidérním stavu a funkce při interních testech nefungovala.

Peedin tak tým poslal vysvobodit rukojmí a zhruba padesáti přísedícím mezitím vysvětloval principy titulu. Najednou si ale všiml, že jednotka uspěla a vrací se i se zajatou ženou. A to byl ten moment, kdy sálem zaburácela zmiňovaná nadávka.

Šéf grafiků totiž předpokládal, že lidem hru v klidu popíše a misi pak za jednoho z členů speciální jednotky splní sám.

Rainbow Six

Rainbow Six

Nápad, který ohromil i Clancyho

Vývoj Rainbow Six nelze popsat jinak než jako chaos. Tvůrčí tým neměl příliš zkušeností, což se projevilo na projektovém managementu, ale i absenci designového dokumentu. Tedy textů, které by popisovaly principy hry a plánovaný obsah. A ze kterých by se při tvorbě titulu vycházelo.

Hra tak začala vznikat v roce 1996, vyšla v srpnu 1998 a poslední rok vývoje autoři strávili v módu plném konstantních přesčasů. Pracovat čtrnáct hodin denně a spát v kanceláři tehdy pro tým bylo naprosto běžné. Někteří z vývojářů proto dodnes nechápou, jak jejich polovičky tento čas dokázaly ustát.

Hra vznikala ve studiu Red Storm Entertainment, které spoluzaložil přímo Tom Clancy. Jeho jméno na obalu sloužilo jako silné marketingové lákadlo, a firma si proto zakládala na realističnosti zážitků.

Společnosti tehdy šéfoval Doug Littlejohns, bývalý důstojník britského námořnictva. A ten nikdy nechtěl vyvíjet hry, jejichž náplní by bylo jen bezduché zabíjení.

Rainbow Six
Rainbow Six

Práci na Rainbow Six tak předcházelo období intenzivních diskusí o hrách, které by studio mohlo vytvořit. Kromě akcí se hovořilo i o strategiích, ty ale Littlejohns považoval za pomalé. V potaz proto připadala kombinace střílečky a strategie.

Jedním z nápadů pak byla hra za tým FBI zaměřená na záchranu rukojmí, kterou vývojáři předložili i Tomovi Clancymu. Věhlasný spisovatel koncept považoval za zdařilý, společně s Littlejohnsem ho však ještě opracovali.

FBI nahradila mezinárodní jednotka Rainbow Six, to aby se titul mohl odehrávat v různých zemích. A nápad se pak stal i předlohou Clancyho stejnojmenné knihy.

Na úzkou spolupráci mezi Clancym a vývojáři však nedocházelo. Spisovatel jim jednoduše poslal pracovní verzi knihy a úkolem týmu bylo do hry zapracovat některé z prvků. Děj se však v některých ohledech od knihy lišil, během vývoje totiž ještě nebyla hotová.

Rainbow Six
Rainbow Six

Na skákání přes objekty zapomeňte

Prototyp titulu vznikl jako modifikace prvního Quaku, ve které každý zásah znamenal smrt. Vývoj hry však nebylo možné popsat jako klidný. Kvůli nedostatku zkušeností tým totiž podcenil rozsah projektu i organizaci práce.

To vedlo k odkladům a ty zase byly patrné na grafice hry, která oproti dobovým konkurentům značně zaostávala.

Úrovně navrhovali grafici, a to na základě primitivních ručně kreslených map. Tedy takových, které vyžadovaly notnou dávku představivosti. Hra se však snažila o maximální realističnost, což tvůrcům usnadňovalo práci.

Vývojáři Rainbow Six si díky tomu nelámali hlavu například s příliš úzkými koridory, které hráčům komplikovaly život. Titul navíc na svou dobu využíval nezvykle nadčasové principy. Místo předem programovaných událostí tak nepřátelé mohli volit z řady reakcí v závislosti na aktuálním dění.

Rainbow Six

Práce na hře navíc tým diskutoval s vojenskými odborníky a členy skutečných speciálních jednotek. Ve hře díky tomu chybělo například skákání.

Vojáci totiž vývojářům vysvětlili, že překážky kvůli bezpečnosti ve skutečném světě spíše obcházejí. Hrdinské přeskakování známé z akčních filmů většinou prý příliš realistické není.

Příběh hry

Pozor, obsahuje informace o dějových zvratech: Titul Rainbow Six se odehrává mezi lety 1999 a 2000. A soustředí na příběh mezinárodní protiteroristické jednotky, která osvobozuje rukojmí ze série zdánlivě nesouvisejících teroristických útoků prováděných uskupením Phoenix Group.

Rádcem protiteroristické jednotky se stane John Brightling, člen rady biotechnologické společnosti Horizon Inc.

Během průchodu hrou však zjistíte, že Brightlingova firma vyvíjí mutaci viru ebola, který má vyhladit většinu lidské populace. Horizon tak chce chránit planetu Zemi. A teroristické útoky prováděné Phoenix Group sponzoruje.

Vývojáři navíc díky Clancyho kontaktům měli možnost vyzkoušet palbu ze skutečných zbraní, a při tvorbě hry se tím inspirovali.

Navzdory ukrutným přesčasům a nedostatku zkušeností se Red Stormu nakonec podařilo vytvořit hru, která si vysloužila pozitivní recenze a skalní fandovské jádro. V době arénových stříleček jako Quake a Unreal totiž přinesla realističtější akci s dodatečnou taktickou vrstvou.

Podle dobové kritiky se však vývojáři nedokázali rozhodnout, jestli je hra více akcí, nebo plánovacím simulátorem. Objevovaly se názory, že se titul měl zaměřit jen na jednu ze složek. Ovládání totiž bylo krkolomné a vypilovat jeden z prvků mohlo vést ještě k působivějšímu výsledku.

Rainbow Six však před devatenácti lety úspěšně položilo základy sérii, která vychází dodnes. Následovala celá řada dalších dílů. Ten nejnovější s podtitulem Siege se soustředí především na síťové zápolení a více než kořeny série připomíná hry jako Counter-Strike.

Autor:




Nejčtenější

Figurka Widowmaker
Figurka sexy Widowmaker z Overwatche stojí skoro čtyři tisíce korun

Figurka oblíbené postavy Widowmaker z týmové akce Overwatch je k mání v oficiálním obchodě Blizzardu.  celý článek

Mafia 3
Odradila vás kritická hodnocení Mafie 3? Vyzkoušejte demo

Zároveň s prvním placeným příběhovým rozšířením akce Mafia 3 vychází i demoverze.   celý článek

Half-Life 2
Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta...  celý článek

Secret World Legends
Secret World před lety neuspěl, nyní se vrátí jako akční hra na hrdiny

Mysteriózní on-line hra na hrdiny The Secret World před lety komerčně propadla. Studio Funcom však svému dítku věří a letos na jaře spustí pod jménem Secret...  celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek




GTA 5GTA 5

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.