Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomb Raider – hra roku 1996

  12:00aktualizováno  10:01
Před vánoci roku 1996 se v PSX obchodech objevila hra, která předefinovala pojem 3D akční adventura, ba co víc, určila další směr svého žánru. První díl dobrodružství půvabné archeoložky Lary Croft získal řadu ocenění jako hra měsíce a roku, pročež si v našem retro připomenutí podíváme na tuto klasiku blíže.

BonusWeb HIT Tomb Raider

Hra Tomb Raider se za ty roky svého pětidílného působení na trhu stala fenoménem, který rozvrstvil fanouškovskou základnu do četných fanklubů, speciálně zaměřených stránek, vlastních komiksů a v neposlední řadě tu vznikl také film, jemuž jsme i na našich stránkách věnovali něco V úvodu tu dáme prostor naší nedávné anketní otázce na téma – který díl série Tomb Raider byl nejpovedenější? V hlasování čtenářů totiž zvítězil druhý díl se 12-ti hlasy, pročež poté se další kapitoly ve velmi vyrovnaném pořadí srovnaly následovně: Tomb Raider I. – 6 hlasů, Tomb Raider III – 4 hlasy. Pročež bych chtěl říci, že pro mne osobně byl zdaleka nejlepší herní variantou první díl, který mi přišel koncepčně výborně vyřešený a všechna pokračování (které jsem vyjma čtvrté kapitoly svědomitě dohrál do konce) pak jako hloupé vykrádání původního nápadu, kde se sice na jednu stranu vyskytlo pár dalších výborných momentů, ale celkem vzato už celá série víceméně přešlapovala na místě.

Tomb Raider

Takže zpět k jedničce, ke které mám vpravdě nostalgický vztah a jež i po těch letech neztrácí nic ze svého kouzla. Jistě, grafická podoba je už poněkud zastaralá, model Lary s jistými nebezpečně špičatými vzory pak místy působí snad i trochu legračně (zejména její nesouměrné foto v osobních dokladech má vpravdě picassovské rysy), nicméně tohle všechno ustupuje do pozadí vedle skvělé herní atmosféry, příležitostně opravdu neopakovatelných filmových záběrů na dění, architektury jednotlivých úrovní a hlavně působivých dovedností hlavní hrdinky.

Lara Croftová je sice aristokratka, ale díky svému dobrodružnému zaujetí se poněkud nepohodla se svou rodinou, která se k ní po jejích prvních dobrodružných eskapádách přestane hlásit. Lara ve svých 29 letech vydává publikaci, v níž shrnuje své dosavadní poznatky z předchozích archeologických expedic, která se nese v duchu cenných informací ohledně dávných civilizací. Pročež se jí ozve osoba jménem Natla, jež Laru najme na vypátrání historického artefaktu - Scionu, respektive jeho jednotlivých částí, které pocházejí z bájné Atlantidy. V prologu prvního dílu se pak s Larou ocitáte na hřebenech zasněžených And, kde po nemalých peripetiích Tomb Raider posléze najdete ztracené (a nutno podotknout, že nikdy nenalezené) mayské sídlo Vilcabamba a nakonec i hrobku osoby jménem Qualopec, která částečně poodhaluje hlavní tajenku zdejšího příběhu. K němu asi tolik. Na svou dobu strhující akční FMV sekvence vám vždy zohledňují posun příběhové fáze, v níž před finále vypluje na povrch strašlivá pravda. Natla je totiž posledním přeživším z civilizace Atlantidy, přičemž ve své době byla za hrubé porušení řádu (využila síly Scionu za účelem vytvoření vlastní formy života) tvrdě potrestána a to zmrazením ve speciálním kontejneru. Jenomže v roce 1996 se v Mexiku prováděly jaderné testy, přičemž seizmické otřesy vedly k exhumaci tohoto kontejneru ukrytého předtím hluboko v pevninské kůře a Natla se ze svého vězení dostává znovu na svobodu. Jejím hlavním cílem je uskutečnění původního plánu, k čemuž znovu potřebuje Scion, jehož jednotlivé fragmenty jsou uloženy v hrobkách bývalých vládců Atlantidy – Tihocana a Qualopeca! V okamžiku, kdy Lara konečně zjistí, jaká hra se tu hraje, ocitá se v olbřímí pyramidě, která jako jediná zůstala po zaniknuvší říši lidí nazývané Atlantida, a zde musí podstoupit finálový střet s již pološílenou Natlou, pasující se do role všemocného boha.

Tomb Raider

V Tomb Raiderovi na vás čekalo 15 skutečně strhujících úrovní, rozdělených tematicky do čtyř různých oblastí na mapě světa, v nichž jste řešili dnes tak obligátní a často používaná páková puzzle, bojovali s protivníky rekrutujícími se hlavně ze zástupců dravé živočišné říše a zejména houževnatě prostupovali vpřed skrze nesmírně členitou a komplexní architekturu starých chrámů - tady díky svému impresivnímu pohybovému potenciálu, jenž byl naprosto skvěle animačně ztvárněn. Sem vyjma klasického skákání patřilo také šplhání, ručkování, odtlačování objektů či plavání! Samozřejmě, že ve výčtu problémů na cestě nemohly chybět ani obvyklé pasti mající nepříjemně ostré kraje. V tomto ohledu se samozřejmě nabízelo srovnání s kultovním Prince of Persia, přičemž při vysvětlení, co vás vlastně v TR čeká, se často využívalo příměru Prince of Persia ve 3D prostředí. Nicméně tentokráte se akční část soustředila na využívání střelných zbraní, přičemž v této fázi jsme pak mohli vysoce ocenit "auto-lock" systém, který příjemně zpestřoval vaše snahy čelit vícero oponentům naráz. Nechyběly ani takové ty momenty, kdy jste okolo protivníka obíhali či skákali vůkol a přitom jste jej pilně zásobovali olovem, ať to již bylo vaše standardní duo pistolí či v pokročilejších fázích hry průrazná brokovnice nebo uzi. Je důležité říci, že váš inventář se vyjma zbraňového arzenálu sestával také z nalezených uzdravovaček a zejména některých důležitých propriet jako třeba klíčů, nutných k vašemu prostupu ve hře dále.

Rhona Mitra jako Lara Croft

Jak jsem již předeslal, architektura TR byla vskutku jedinečná. On vůbec celý ten nápad, prozkoumávání starých chrámů a pozůstatků dávných civilizací, byl jedním slovem brilantní a též díky skvělému hudebnímu doprovodu měl pak mimořádnou atmosféru a kulisu. K tomu několik opravdu šokujících překvapení, osobně nikdy nezapomenu hned zkraje Lost Valley na scénu, kdy se znenadání začala otřásat zem a pak se objevil obrovitý Tyrannosaurus, který mne tu začal vzápětí nemilosrdně nahánět. Dále mohu zmínit vynikající kamerový systém, který sice nebyl zdaleka bezchybný, ale s ohledem na jeho první herní kroky v plně 3D prostředí byl mnohem více akceptovatelný, než v případě některých soudobých 3D her. Které se sice mnohdy snaží koncepci TR přiblížit, ale musím (žel bohu) říci, že marně. Takový Soul Reaver nebyl rozhodně špatnou alternativou, ale jinak mne nic dalšího (podobného zaměření) nenapadá.

Jak to tady shrnout? Tomb Raider byl nejenom na svou dobu revoluční počin, který si našel cestu na všechny tehdejší platformy (Saturn, PSX, PC – ale nikoli N64), ale pro mne osobně pak znamenal kouzelné a neopakovatelné dobrodružství ve světě, jehož sice všichni známe, ale těžko kdy se mu můžeme tak Tomb Raider fyzicky přiblížit, jak to dokázala zde recenzovaná hra a to ještě takto zábavnou formou. Nakonec si ještě dovolím připomenout tým Core Design, který měl první kapitolu TR na svědomí:

  • Lead Programmer - Paul Douglas
  • Lead Graphic Artist - Toby Gard
  • Programmers - Jason Gosling & Gavin Rummery
  • Graphic Artists - Heather Gibson & Neal Boyd
  • Additional Programming - Derek Leigh-Gilchrist, Andrew Howe & Mansoor Nusrat
  • Additional Artwork - Lee Pullen, Peter Barnard, Stuart Atkinson & Dave Pate
  • Music - Nathan McCree
  • Sound Effects - Martin Iveson
  • Scripts - Vicky Arnold
  • Original Concept - Toby Gard
  • Executive Producer - Jeremy H. Smith

    Tomb Raider
    Výrobce/Vydavatel Core Design/Eidos
    Platforma PlayStation, Sega Saturn, PC
    Multiplayer: ne
    Vibrace/Analog: ne
    Další ovladač: ne
    Paměťová karta: ano, 1 blok
    Verdikt: Fantastická akční adventura, která předstihla svou dobu.
    Hodnocení: 90%

  • Autor:




    Nejčtenější

    Destiny 2
    VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

    Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

    Uncharted: The Lost Legacy
    RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

    Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

    Iron Harvest
    Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

    Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

    Wolfenstein II: The New Colossus
    Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

    Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

    Další z rubriky

    Matterfall
    Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

    Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

    Iron Harvest
    Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

    Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

    Sudden Strike 4
    Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

    Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.