Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tomb Raider: Angel of Darkness

  12:00
Prsatá archeoložka s mrštným tělem znovu přichází a tentokrát ji hned na začátku stíhá policie. Podaří se ji očistit své jméno, zlikvidovat nepřátele a odhalit úmysl starých alchymistů? To vše v pokračování plném změn!

Tomb Raider: Angel of Darkness Představujeme šestý díl
Prsatá archeoložka Lara zaznamenala - od svého vzniku - neuvěřitelný úspěch přesahující nad rámec počítačových her, o čemž ve své době svědčily třeba i obálky prestižních neherních magazínů zobrazující právě tuto virtuální krásku. Předchozí díly si našly mnoho fanoušků, přesto se začaly objevovat hlasy volající po inovacích v sérii – a ty s šestým dílem, vesměs v neprospěch původních fanoušků, přicházejí. Šesté pokračování pojali autoři o poznání filmověji. V úvodní animaci se stáváme svědky vraždy našeho starého "přítele a učitele" Von Croye a co hůř, podezření padá právě na Laru, která se tak stává pronásledovanou a hledanou osobou. Poodhalíme-li více dějovou roušku, dozvídáme se o starých alchymistech, tajném společenství a starodávných artefaktech – vše podávané v přitažlivých a dosti rychlých in-game scénách. Částečně překvapivě je to právě příběh a jeho podání, co se autorům celkem povedlo.

Tomb Raider: Angel of Darkness Zklamání?
Tomu, kdo alespoň trochu sleduje herní scénu, jistě neuniklo, že prakticky totožná PS2 verze přináší po světě vesměs většinou jediné – rozčarování a zklamání. Proč? První a asi ten nejpodstatnější důvod padl po pár minutách hraní – autoři totiž neuspěli na nejvíce nepravděpodobném místě a tím je ovládání. Ovládání? Ano, ovládání reaguje s jistým zpožděním (čeká se například na plynulé dotočení postavy), což je velmi nepříjemné a zdržující. Postavě dále chvilku trvá, než se vůbec rozeběhne, při pohybu na schodech do stran zase reaguje příliš citlivě... mám-li to shrnout, ovládání potřebovalo odladit jako sůl a dlouho trvá, než si na něj hráč zvykne (naštěstí že si lze ve hře kdykoliv uložit pozici). S tím jde ruku v ruce krátké testování hry, což se projevilo v celé řadě herních chybek, které způsobují hráči těžkosti. Za všechno mohu zmínit náhlý propad postavy do země, chybějící popisek či neviditelné předměty ve skříni, které Lara bez problému identifikuje třeba jako zásobník.

Češi, Česká Republika a Tomb Raider: Angel of Darkness

Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness Po misích v Paříži následuje Praha, respektive mise odehrávající se na Strahově. Již ale v Paříži se dočkáme prvního překvapení, když na nás strážci pokřikují české hlášky. Některé z nich znějí relativně věrohodně, jiné ne – na druhou stranu můžeme být rádi, že nepokřikují rusky. Uslyšíme například strážce, kteří vykřikují "pronikl do střeženého prostoru". Naopak v případě napadení vykřikují "někdo tu je" či "protivník zpozorován". K mému překvapení voják v sanatoriu při zásahu zamumlal něco, co znělo jako "chci to". V sanatoriu v Praze potěšila cedulka s českou texturou "nepovolaným vstup zakázán". Jinak je v očích tvůrců Praha, hlavně Strahov, korupcí a mafiány prorostlé místo, kde se navíc nacházejí tajné bio-laboratoře, sanatorium a další překvapivé lokality, o nichž určitě nikdo z nás neměl ani tušení. O poměrech vypovídají hlášky jako: "You're in big trouble, whoever you are. Intruders don't last long in the Strahov." či "The Strahov is the Mafia centre of operations in Prague."

Pojetí hry
Tomb Raider: Angel of Darkness Vraťme se k naznačeným inovacím v sérii, respektive novému směru, kterým autoři vykročili. Šestý díl zpracovali více ve filmovém duchu, což posílilo příběh, ale částečně oslabilo jiný aspekt – volnost ve hře. Celé dobrodružství totiž rozdělili na mnoho do sebe zapadajících kapitol, kterých je zhruba (včetně podružných úrovní) třicet, a mezi nimiž se nelze volně pohybovat. Jakmile například projdete určitými dveřmi, hra vás už nikdy nepustí zpátky. Vezmeme-li to do detailů, hráč povětšinou operuje v malém prostoru, kde je potřeba vyřešit daný úkol (ať už akční nebo logický) a teprve posléze jej pustí dál. Počínání hráče doprovázejí zmíněné in-game sekvence, které vždy něco naznačí, ale úplně nedořeknou, díky čemuž si děj stále udržuje svoje tajemství a přitažlivost. Například úvodní filmeček z intra uvidíme během hry ještě dvakrát, pokaždé z trochu jiného úhlu a teprve potřetí z něj vyplývají hodně zajímavé souvislosti.

Atmosféra hry a obroda žánru?
Zařadit žánrově šestý díl by mohl být, alespoň zpočátku, částečně problém. Jak se zdá, Angel of Darkness se Tomb Raider: Angel of Darkness spíše blíží akční adventuře, než akci s prvky adventure. První úrovně se odehrávají v Paříži a nesou se v duchu útěku před policií – vlastně slouží coby předzvěst toho, na co by si měl hráč během hry dávat pozor, čímž se vyvaruje mnoha herním zásekům. Prakticky pouze skáčeme, ručkujeme a předvádíme další akrobatické kousky. Posléze, v páté kapitole, přichází změna – Lara se volně pohybuje v uličkách části Paříže, vede lehce větvené dialogy s postavami ve městě, z čehož by měl člověk skoro pocit, že hraje 3D adventuru (sporadicky lze některé situace řešit jiným způsobem). Někteří fandové hru zhruba ve čtvrtině ukončili a vyřkli silně negativní ortel – a i když možná udělali chybu, není se čemu divit, začátek hry je pro fanoušky očekávající "prostě šestý díl" opravdu šok.

Po této pasáži znovu po něčem neustále skáčeme, vymýšlíme kudy dál a vlastně teprve v polovině hry přichází první zatuchlá kobka plná nástrah a důmyslných systémů. Dlužno podotknout, že právě v Paříži, kobkách a misích v muzeu – tedy zhruba prostředku hry – jsem některým pasážím přišel celkem na chuť. Koncept dobré Tomb Raider: Angel of Darkness poloviny misí je totiž vynikající – nabízí rafinovaně řešené úrovně a při řešení některých z nich jsem se dobře bavil. Skvělý zážitek však šmahem rychle pohřbilo nevyhovující ovládání. Následují mise v Praze, respektive na Strahově, kde přišlo jisté ochladnutí – například úrovně odehrávající se v "pevnosti" na Strahově mi přišly celkem nudné. Naštěstí ale i v poslední třetině se našly zajímavě řešené úkoly. Druhá polovina je také o poznání akčnější, oproti první, kde se střelné zbraně používaly spíše sporadicky.

Nějaké novinky nebo vše při starém?
V tiskových prohlášeních se hovořilo o systému získávání nových schopností, z čehož se vesměs stala fraška. Funguje to následovně: Lara například pokus o otevření dveří okomentuje, že by je vykopla, ale necítí se dost silná. Stačí se tedy poohlédnout, kde se v úrovni nachází například bedna, se kterou se dá manipulovat. Lara ji párkrát posune po zemi, oznámí, že se cítí silnější a hle, dveře nyní vykopne. Asi bez komentáře. Dalším marketingovým trikem Tomb Raider: Angel of Darkness byla druhá postava - Kurtis, za kterou sice podstoupíme dvě úrovně (třeba sanatorium plné bláznů na Strahově :) a souboje s bossy, ale kromě jedné automaticky používané dovednosti, kterou využije rovnou dvakrát, se za něj hraje úplně stejně jako za Laru. Pro děj je ale důležitý. Zmíněné adventure části se není třeba bát – všechny věci se používají automaticky. Navíc každé aktivní místo indikuje ikonka ruky v pravé dolní části inventáře.

Multimediální zpracování
Z hlediska multimediálního zpracování zaujala především příjemná hudba, poněvadž grafické zpracování nese opět známky jisté uspěchanosti. Například máte strom, chodník a spadané listí – nepřirozeně ovšem působí, pokud spadané listí na chodníku reprezentuje očividně čtvercová textura. Na druhou stranu některé lokace vypadají velmi hezky a k Laře samotné nemám výhrad. Lara se totiž pohybuje, oproti jiným hrám, velmi přirozeně, hezky šplhá, leze po žebříku, skáče, ručkuje; každou akci týkající Tomb Raider: Angel of Darkness se interakce reprezentuje vlastní animace. Při smrtelném pádu se její tělo také pokaždé jinak zkroutí a navíc se jí konečně pohupují vnady (PS2 hráči mají podle neověřených informací smůlu (oprava 17:44 - nemají)). Celkově bych zpracování nijak nezatracoval, poněvadž i když se na něm dalo zapracovat, špatné není.

Rozuzlení
Co dodat. Nejvíce zklamáni budou – neříkám všichni – převážně fanouškové série, poněvadž šesté pokračování je skutečně odklonem od zažitého schématu (což by nemuselo být na škodu). Akce a volnost částečně ustoupila na úkor silnému příběhu a přitažlivým in-game scénám; pochválit musím i slušnou hudbu, na dnešní dobu hodně nadprůměrnou délku hry (s občasnými záseky čtyři až pět pohodových dnů) a vynikající a důmyslný koncept některých misí, které ovšem pohřbívá humpolácké a nedodělané ovládání. Když k tomu ještě připočteme odfláknuté testování, nemůže být výsledek jiný, než že se skutečně jedná o zklamání. Upřímně – je to dost škoda, protože dotáhnout všechno do konce, mohl být šestý díl skvělý.


  • Exkluzivní screenshot pouze pro skutečné fanoušky Lary :-).
  • You're in big trouble, whoever you are. Intruders don't last long in the Strahov. Och.
  • Představujeme novou postavu - tohle je Kurtis. Kurtis si právě musí prostřílet cestu sanatoriem plnou bláznů a nakonec zabít tajemného vraždícího tvora. Říkal snad někdo, že to bude snadné?

    Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness

    Klikněte si sem pro kompletní fotoseriál včetně popisků

    Tomb Raider: Angel of Darkness
    Minimum: CPU 500, 128 MB RAM
    Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
    Multiplayer: ne
    Další informace: screeny, patche, trailer, wallpapery
    Výrobce/distributor: Core Design / Eidos
    Distributor v ČR: Cenega
    Oficiální stránka: homepage
    Verdikt: Zajímavé nápady, neodladěné ovládání, špatný betatest
    Hodnocení: 64%
  • Autor:
    • Nejčtenější

    Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

    Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

    Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

    Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

    Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

    Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

    Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

    Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

    Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

    Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

    Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

    V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

    Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

    Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

    Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

    Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

    Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

    Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

    Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

    Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

    Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

    Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

    Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

    Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

    Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

    Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...