Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tomb Raider: Anniversary - dojmy z hraní

  12:00
Na doznívající generaci konzolí Lara zažila ne příliš povedené období. Možná i proto, ale hlavně ke svým desátým narozeninám to chce nám i sobě ještě v cílové rovince pořádně vynahradit.

Tomb Raider: Anniversary V posledních letech jsme si již docela zvykli na to, že u příležitosti nejrůznějších významnějších výročí vycházejí speciální edice her ze známých sérií, takže je pochopitelné, že se tak děje i v případě Tomb Raidera, jenž svého času nemalou měrou ovlivnil videoherní průmysl jako celek. Nejen tím, že skvěle zpracoval ne snad zcela neznámý, ale přinejmenším notně opomíjený žánr, ale zároveň i tím, že postava hlavní Hrdinky Lary Croft se začala objevovat i mimo videoherní média, čímž se hraní dostalo do povědomí mnohem širší veřejnosti. Lara dokonce zaznamenala několik výskytů na obálkách poměrně prestižních časopisů, které s videohrami nemají zhola nic společného, čímž o světelné roky předběhla zástupy hvězdiček typu Tomáš Savka, které to dotáhly maximálně tak na přebal týdeníku s televizním programem. A co si budeme povídat, zejména Lara je důvodem, proč se zejména mužská část publika této výroční hře vůbec nebrání.

Na první pohled je zřejmé, že ke ztvárnění Anniversary přistopili lidé z Crystal Dynamics velmi zodpovědně.

Tomb Raider: Anniversary Faktem totiž zůstává, že když se tato známá archeoložka a dobyvatelka hrobek objevila před deseti lety na PSone poprvé, technologie ani zkušenosti tvůrců ještě nedovolovaly, aby Lara vypadala tak skvěle jako dnes. Pakliže jste tedy ještě tuto informaci nezachytili, pak vězte, že Tomb Raider Anniversary je předělávkou úplně prvního dílu celé série, takže technologický pokrok, který tato hra prodělala bude tím prvním, co zejména pamětníky praští do očí. Zároveň je ale technické zpracování v tuto chvíli elementem, z něhož máme největší obavy.

Na první pohled je zřejmé, že ke ztvárnění Anniversary přistopili lidé z Crystal Dynamics velmi zodpovědně, a tak vypadá vše maximálně živě a to i přesto, že po drtivou většinu času je tu ticho jako v hrobce a kromě Lary není v širém okolí ani živáčka. Netopýři, vlci a medvědi se nepočítají. Přesto ale vše vypadá naprosto skvěle a možnosti současného hardwaru dodávají zejména zdejším lokacím onu monumentálnost, které nebylo možné v původní hře dosáhnout. Na Tomb Raider: Anniversary druhou stranu když je to potřeba, dokáže hra působit velmi stísněným dojmem, který ještě umocňuje vaši osamocenost. S trochou snahy se ještě i zde dají nalézt dozvuky „kvádrového“ designu lokací, ale pokud si někdo nepamatuje, že v první hře se prakticky všechno skládalo z „jednotkových krychlí“, toho ani nenapadne o tom uvažovat. Potěšitelné tak například je, že různé římsy, po nichž velmi často ručkujete, nejsou pravidelnými obdélníky, ale v některých místech se naprosto přirozeně zužují tak, že po nich již dále není možné postupovat, atd. Celkový dojem je tak velmi uvěřitelný a reálný. Samozřejmě pouze za předpokladu, že přistoupíte na skutečnost, že Lara bez nejmenších problémů hází salta ve výškách desítek metrů a i když na některé římse visí sebedéle, nezačnou ji nikdy bolet ruce. A aby váš vizuální zážitek byl co nejlepší, opatřili autoři hru i širokoúhlým módem, 60 Hz režimem a progresivním scanem.

Vzhledem k desetiletému odstupu od původní hry disponuje Anniversary modernějším přístupem prakticky ke všemu.

Tomb Raider: Anniversary Na druhou stranu nás ale technické zpracování nemile doslova šokovalo. V preview verzi hry, kterou máme k dispozici, je totiž docela běžné, že Lara bez nejmenších problémů zapluje do nějakého okolního šutru až po kolena a mnohdy ještě hlouběji. V tu chvíli navíc začne bláznit kamera takovým způsobem, že naprosto ztrácíte orientaci, což je „ideální“ zejména v případech, že se na scéně objeví i nějací ti protivníci, kteří na vás vytrvale útočí. O různých kopancích ve videosekvencích raději ani nemluvě – mnohá tato videa byla totiž naprosto nesledovatelná. Chceme ale pevně věřit, že to jsou záležitosti, které budou v plné verzi odstraněny, jelikož zaprvé si Crystal Dynamics jistě nechtějí po slušném Tomb Raider: Legend hned záhy takto zkazit reputaci, ale hlavně si něco takového zadruhé žádná videohra jako dárek k významnému výročí nezaslouží.

Třeba již jen proto, že co se týče hratelnosti, vykazuje Tomb Raider Anniversary velmi pozitivní výsledky. Pokud ale první díl nepamatujete, ale líbil se vám Tomb Raider: Anniversary třeba aktuální Tomb Raider Legend, budete možná zklamáni. Zatímco totiž Legend byl do značné míry akční záležitostí, v Anniversary se Tomb Raider dost navrací k původní myšlence průzkumu a hledání cesty. A zatímco v Legend se neustále „něco dělo“, čímž máme na mysli neustálou komunikaci vysílačkou s podpůrným štábem, zde se „neděje nic“. Lara je zde zcela osamocena a časté ticho ruší jen její kroky, případně nějaký ten zvuk prostředí. Když pak ale spustí dramatická hudba, o to větší hrůzu zažijete. Je až překvapivé, že ačkoliv tušíte, že za každým rohem může čekat něco, co vás bude chtít zlikvidovat, stejně se zde budete lekat častěji než v leckterém méně povedeném hororu.

Na akci s pistolemi, případně dalšími zbraněmi samozřejmě rovněž dojde i zde, přičemž vyváženost a návaznost akčních pasáží s těmi průzkumnickými můžeme v tuto chvíli pouze pochválit, ale přesto je zde oproti Legend patrný větší důraz na průzkum a hádanky. Proto se nelze divit, že i zde člověk čas od času hledá, kam má vlastně jít. A když ví, kam jít, tak zase hledá způsob, jak se tam dostat. Tomb Raider: Anniversary

Moderní outfit ale dostaly i hádanky a akce.

Vzhledem k desetiletému odstupu od původní hry disponuje Anniversary modernějším přístupem prakticky ke všemu, ale i tak je zde jasně patrný odkaz prvního dílu. Opět tedy budete nejednou zkoušet přeskočit nepřeskočitelné a podobně. Legendární momenty, kdy bylo potřeba časovat skoky na milimetr přesně tak zde již nejsou tak frustrující, což ale neznamená, že by vám hra dala něco zadarmo. V praxi to tak znamená, že nemusíte být přesní milimetrově, ale řekněme že spíše na centimetry až decimetry. Zkrátka dá se to hrát.

Moderní outfit ale dostaly i hádanky a akce. Co se týče puzzlů, tak je pamětníci jistě hned poznají, ale jejich řešení, ač principiálně stejné, nebude možno založit na tom, co známe z původní hry. Byly totiž lehce přebudovány jak samotné hádanky, tak samozřejmě i lokace, v nichž se odehrávají, takže i staří harcovníci Tomb Raider: Anniversary zde naleznou nové výzvy, jelikož pakliže se v původní hře nacházel klíčový předmět „tamhle za tím stromem“, pak tam v Anniversary bude s největší pravděpodobností buď pouze část řešení a nebo se obrazně řečeno bude nacházet ještě o nějakých pět stromů dál. Co se týče akce, zaznamenali jsme zde další variaci na již letitý bullet-time, nicméně v případě Anniversary musíme konstatovat, že zakomponování tohoto prvku do hry je velmi střídmé, a tím pádem i vkusné.

Pokud tedy pomineme výše zmíněné problémy s technickým zpracováním, můžeme s klidným svědomím konstatovat, že Tomb Raider Anniversary je hrou, kterou se určitě vyplatí připsat do seznamu očekávaných titulů. Snad možná ještě kamera mohla být lépe ošetřena, protože se nám zdálo, že jsme s ní byli nuceni manuálně pracovat více než nám připadalo nutné. Je to tedy tak trochu paradoxní situace. Legendu se sice podařilo do značné míry kompenzovat předchozí poměrně dlouhé hluché období série, ale přesto se zdá, že zašlou slávu navrátí Laře v plném lesku asi až právě remake úplně prvního dílu.

Index očekávání: 85%

Témata: Medvědi, Tomb Raider
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

novinky 14. 4. 2024 16

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

magazín 12. 4. 2024 94

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024 78

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 7

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

novinky 11. 4. 2024 29

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024 78

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 7

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

magazín 18. 4. 2024 0

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

novinky 17. 4. 2024 1

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...