To byl ale rok! A to nemyslíme právě dobíhající 2006ku, nýbrž naše vzpomínky sahají deset let nazpět. V roce 1996 se odehrál nejeden pamětihodný moment, jen si pojďme ty nejvýznamnější z nich přiblížit. Studio Pixar s prvním kompletně na počítači vytvořeným filmem, Toy Story, trhlo hned několik diváckých rekordů. Belgie, jako poslední stát Evropské unie, zrušila trest smrti. Češi vybojovali na Euru stříbro, když ve finále smolně prohráli nad Němci 2:1. Pro počítačové hráče však nabídneme milník z největších. Rok 1996 dal vzniknout fenoménu Lary Croft – plně polygonové, ale přesto krásně prsaté a sexy slečně, která si za deset let užila jak nesmírnou slávu, tak i krach svých akcií. Letos se jí ovšem týmu Crystal Dynamics podařilo vzkřísit titulem Tomb Raider: Legend, a zatímco se chystá další regulérní pokračování, vzniká ještě remake k desetiletému výročí archeoložky Croftové. Ačkoliv remake není úplně to pravé slovo – Anniversary nabídne mnohem více než jen skvělou grafiku.
Jednoduše řečeno, tým nepřepracovával prvního Tomb Raidera kámen po kameni, ale vyztužil „novou“ hru těmi nejlepšími známými scénami.
Status plnohodnotné hry potvrzuje i duchovní otec Lary, Toby Gard: „Ne, Tomb Raider: Anniversary není žádným 1:1 remakem originálu. Místo toho jsme se jím inspirovali, což už se povedlo Peteru Jacksonovi s novým King Kongem. Vzali jsme to nejlepší z původního titulu a zabalili to do moderního zpracování.“ Jednoduše řečeno, tým nepřepracovával prvního Tomb Raidera kámen po kameni, ale vyztužil „novou“ hru těmi nejlepšími známými scénami. Který fanda by si nepamatoval kupříkladu ozubenou mašinerii ze dřeva vedle vodopádu v peruánské chrámové ruině? Nebo hrůzu vyvolávající, ale neméně spektakulární zjevení T-Rexe? Tento okamžik připomínají tvůrci na prezentacích. Lara stojí v údolí, jako vystřiženém z pohlednice, v jejím pohledu se zračí neskrývaný strach a kvůli zemí otřásajícím dunivým úderům monstra mimo kameru má co dělat, aby se udržela na nohou. Až do obrazu ale bývalého obyvatele Jurského parku vkráčet nenechají – těsně před jeho tušeným „ántré“ je prezentace ukončena. „Trochu napětí přeci musí být,“ říká poťouchle Toby. Inu, musíme přiznat, že se mu ho podařilo docílit.Přestože byl původní Lařin repertoár pohybů dost obsáhlý, deset let je ve hrách přeci jen až příliš dlouhá doba nastavující nová měřítka, takže dnes by její tehdejší poskoky a akrobatické nácviky vyvolaly leda tak ironický úšklebek. Pamatujete si třeba ještě na daleké skoky? Ty fungovaly zhruba následovně: velice opatrně se přiblížit k okraji (útesu například), pak poskočit dozadu, rozeběhnout se, v pravý moment vyskočit a nakonec nezapomenout praštit do klávesy způsobující Lařino zachycení na kýženém objektu. Co si budeme povídat – bylo to často frustrující. Anniversary naštěstí přebírá modernizované schopnosti z Legend. Takže se vám většinou podaří chytit kýžené platformy, i když se třeba nepovede odraz přímo na hraně. I jinde se vám Legend silně připomene. Lara bude opět operovat se speciálním hákem, kterým se přenese přes propasti, lze ho použít i na přitahování různých předmětů. Ale slečna Croftová se také něčemu přiučila. Nově si osvojila balancování na hodně úzkých prknech. Při této činnosti bude v jasné výhodě ten, kdo disponuje analogovým gamepadem.
Anniversary naštěstí přebírá modernizované schopnosti z Legend.
Pro toho, kdo by si náhodou hned nevzpomněl: v prvním Tomb Raideru byla Lara najata tajemnou organizací, aby v peruánských horách našla magický artefakt jménem Scion. Jakmile se jí podařilo najít všechny tři díly pokladu, objevila se na scéně po moci lačnící Jacqueline Natla a násilně Laře artefakt vzala, a aby toho nebylo málo, pokusila se jí i zabít. To se pochopitelně nestalo, a tak mohlo začít opravdové dobrodružství vedoucí skrz Řecko, Egypt až po Atlantidu. S jediným cílem: získat Scion zpět. Ale teď vážně. Pamatovali jste si to všechno ještě? Ne? My totiž také ne. „Přiznáváme, tehdy jsme příběh nevyprávěli zrovna nejšikovnější,“ uklízí před vlastním prahem Toby Gard. „To bychom nyní rádi napravili.“ A sice, stejně jako v Legend, pomocí mezi-sekvencí v enginové grafice. Jelikož se v posledním Tomb Raideru tato položka povedla na jedničku, očekáváme, že v Anniversary dopadne ke všeobecné spokojenosti. Tím by mělo být docíleno skutečně silně filmového zážitku, ale také touhy rozkrývat dějové klubko víc a víc.Nový repertoár pohybů, nový level-design, nová grafika – zůstane vůbec ještě něco z nezaměnitelného šarmu originálu? „Samozřejmě,“ odpovídá Toby. „Například v Peru na Laru čekají oblíbená hejna netopýrů, vlků nebo medvědů. To byly nejsignifikantnější nepřátelé celého Tomb Raidera.“ Crystal Dynamics se nicméně snaží o ještě mnohem větší porci nostalgie a ze zaprášeného šuplete, skrývajícího původní design dokument, vytáhli třeba rotující menu a inventář. Vůbec nejvíce se ale pokouší o rekonstrukci perfektní atmosféry, která dodnes pro mnoho hráčů nemá konkurenci. „Fandům se v prvním díle líbila především Lařina izolovanost,“ odhaluje průzkumy veřejného mínění Toby. „Byla úplně sama a při prozkoumávání monumentálních chrámů a tajuplných ruin se musela spolehnout výhradně na sebe.“ Parťáci, které měla Lara na drátě v Legend, tak dostanou dovolenou, aby se opět mohla naplno projevit tíživá atmosféra.
Je vidět, že jedné z nejpopulárnějších videoherních postav chtějí tvůrci vystavět zasloužený pomník se vším všudy.
Tomb Raider: Anniversary by na první pohled mohl působit jako pouhopouhý tahák peněz z kapes zákazníků. Ale upřímná snaha tvůrců tomu neodpovídá. Je vidět, že jedné z nejpopulárnějších videoherních postav chtějí vystavět zasloužený pomník se vším všudy. Navíc od vydání původního Tomb Raidera uplynulo už hodně vody, takže spousta lidí, mezi nimi i my, vezme pobídkou k návratu starých dobrých časů zavděk. Mladší generace se zase v odpovídajícím zpracování přiučí, kdo vlastně ta Lara Croft je. Podle nás hodně živá historie.Index očekávání: 85%