Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomb Raider: The Last Revelation

  12:00aktualizováno  27. července 2001 10:43
Londýn 14. února 1968, sídlo Lorda Henshinglyho Crofta. Zde se narodila Lara Croft, jedna z nejznámějších herních stvoření, které kdy poznal trojrozměrný svět polygonů, ať už na platformě PC nebo PlayStation. A tenkrát to vše začalo...
Tomb Raider: The Last Revelation

Londýn 14. února 1968. Zasněžené odpoledne ve Wimbledonu, stejné jako mnoho dalších, které již uplynuly anebo teprve nastanou. Něco výjimečného se však v té na první pohled obyčejné odpolední pohodě přece jen stalo. Místem té nezapomenutelné události se stalo sídlo Lorda Henshinglyho Crofta. Zde se narodila Lara Croft, jedna z nejznámějších herních stvoření, které kdy poznal trojrozměrný svět polygonů, ať už na platformě PC nebo PlayStation. A tenkrát to vše začalo...

Dětství provoněné všudypřítomnou péčí služebnictva, zábavou vyšších společenských kruhů Velké Británie a samozřejmě nějakou tou naučně-vzdělávací procedurou - tím vším procházela Lara co by dcerka majetného Lorda Crofta. Co se týče jejího vzdělání, bylo o ni opravdu dobře postaráno. Od jejích tří let se o ni starali pouze vysoce kvalifikovaní soukromí učitelé, kteří jí přivedli zdárně až na práh Wimbledonské střední dívčí školy, kde stejně jako spousta jiných jedenáctiletých dívek začala pronikat do podstatnějších částí lidského vědění. V té době v ní ještě stále proudila čistě modrá krev a samotná Lara by nikdy nepřipustila, že se v budoucnu stane to, co se stát mělo. Jelikož neovládala schopnost vidění do budoucnosti, žila svým skoro bezstarostným životem až do svých šestnácti let, kdy začala navštěvovat Gordonstounskou internátní školu ve Skotsku. Zde se poprvé setkala se světově proslulým archeologem Wernerem von Croyem, který zde působil jako jeden z přednášejících lektorů. Byl to vlastně on, kdo probudil v Laře touhu po objevování neobjeveného a poznávání nepoznaného. Byl to v podstatě on, jemuž mohla být vděčná za to, že se později dala na cestu dobrodruha a objevitele. Zčásti díky náhodě a zčásti díky Wernerově ochotě s ním podnikla - přes ostrý nesouhlas svých rodičů - svou první objevitelskou cestu napříč starobylými místy Ásie a měla tak možnost jednak znásobit své již nabyté schopnosti a jednak také naučit se spoustě nových věcí, k čemuž ji s pedagogickou vytrvalostí Werner von Croy vedl. V rámci objevitelského putování naučil Laru speciálním skokům, plavání v extrémních podmínkách a mimo jiné i nalézání a následně používání speciálních spínačů, Tomb Raider: The Last Revelation jež sloužily starodávným předkům k ochraně jejich božských chrámů a relikvií. Bohužel, tato cesta nedopadla přes všechna očekávání obou zúčastněných šťastně a světoznámý archeolog zůstal - možná i trochu díky své aroganci - pohřben na samém konci své objevitelské výpravy v srdci starobylé hrobky v Kambodži, uvězněn ve skalním masívu i se svým posledním nálezem. Lara jako zázrakem unikla o vlásek ze smrtelné léčky starověkých strážců artefaktů a přestože se mohla radovat ze záchrany svého života, velmi těžce nesla ztrátu toho, jenž ji tolik naučil. Ale život šel dál a měl milé Laře přinést ještě spoustu neradostných chvil. Tím zásadním převratem pro její nitro se stal den, kdy jako jednadvacetiletá se vracela z prázdninového lyžování a v Himálájském pohoří její letalo ztroskotalo. I zde jí však byli nablízku její andělé strážní a tak jako jediná ze všech osob na palubě tuto hroznou tragédii přežila a zmučená bolestí a utrpením se po dvou týdnech, prožitých v divoké okolní přírodě, dobelhala do malé vesničky Tokakeriby. Zde si - v důsledku právě prožitých okamžiků, kdy byla nucena doslova bojovat o život v nepřátelských podmínkách nehostinných skal - naplno uvědomila, že není nablýskanou perlou v rodinné pokladnici, ale že její srdce hoří touhou po dalších nových, ještě nepoznaných dobrodružstvích. Její rodiče, zatrpklí svou nevyplněnou představou spokojeného manželství Lary a Hraběte z Farringdonu (který přes všechen nezájem, jež mu Lara dávala očividně najevo, nepřestával doufat v lepší zítřky), však namísto podpory jejího nového životního stylu stopli veškeré finanční zdroje, které byly donedávna Laře k dispozici a ta se tak musela sama starat o financování svých dobrodružných výprav. Za tímto účelem své zážitky prezentovala formou cestopisů, což ji umožňovalo setrvávat u jejího neobvyklého stylu života. A díky tomu jsme se o ní mohli dozvědět i my. Nebo že by to bylo jinak?

Ač v závěru s trochou nadsázky, snažil jsem se Vám představit příběh nekorunované "star" herního nebe - Lary Croft. Ačkoliv jde pouze o virtuální postavu, spousta příslušníků hráčské obce propadla alespoň na malou chvíli Tomb Raidrovské mánii a v zápalu tohoto opojení stahovala do svých PC-ček tapety na pozadí woken, znázorňující všemi zbožňovanou hrdinku v nejrůznějších situacích. Podstatnou "vinu" na tom určitě měl už první díl dnes již čtyřdílné série TR.

Tomb Raider: The Last Revelation

Samozřejmě, že jako každé pokračování zachovává TLR určité shodné prvky s předchozími díly série Tomb Raider, ať už z hlediska grafického provedení nebo pohybových schopností hlavní hrdinky. A samozřejmě, že jako v každém dobrém pokračování, je zde nová dějová linka, protkaná spoustou grafických vylepšení a obsahující mimo jiné i řadu nových pohybů, které Laře umožňují vykonávat až dosud neuskutečnitelné kousky. Všem, kteří již měli možnost si tuto skvělou hru zahrát, je známo, že existuje několik věcí, díky nimž se Tomb Raider: The Last Revelation může nazývat nejlepším dílem série.

Tou zásadní změnou, které si zřejmě nejprve všimnete je zcela nově navržený inventář, kde naleznete kromě základních pomůcek (jako je volba uložení či nahrání pozice) spoustu dalších potřebných věciček, zejména zbraní, i když jejich výčet není zas tak velký jako kupříkladu v MediEvilovi (nemůžu si pomoci, ale ta pauzovací obrazovka i s tím písmem mi MediEvila silně připomíná). Přestože zbraní budete mít k dispozici poskrovnu, bezpečně Vám budou stačit na obranu před případnými otrapy, kterých tu zas tak mnoho není. Pro odstranění přebytečného příslušníka nepřátelského komanda či opruzujícího vlka lze nově použít kombinaci vícerého harampádí - zpravidla laserového zaměřovače a kuše nebo revolveru, a to opravdu oceníte v situacích, kdy Vaše sličná hrdinka bude překonávat oblasti s několika ozbrojenci, ukrytými po okolí, kteří budou vybaveni docela dost slušným arsenálem a často Vám pěkně zatopí. Oceníte pak zejména dalekohled se světlometem, který Vám umožní vidět i do tmavých zákoutí a tak odhalit skryté předměty, jež byste jinak zřejmě minuli. A uvidíte-li v dálce postavu nepřátelského týmu či jinou havěť, stačí sáhnout po výše zmíněné zbrani se zaměřovačem a po pár přesných zásazích není co řešit.

Mimochodem velmi kritizovanou je u série TR inteligence nepřátel a nelze říci, že neprávem. Jejich nesmyslné pohybové kreace byly v minulosti opravdu děs. Bohužel i v TLR je tomu stejně, až na tu výjimku, že jsou zde ozbrojenci trochu rychlejší, trochu chytřejší a taky trochu více pohybově nadaní, což znamená, že mohou skákat či lézt po stěnách stejně jako Lara. Tomb Raider: The Last Revelation Přesto, pokud si dáte pozor a nebudete-li se bezhlavě vrhat do neprozkoumaných místností, neměli by vás příliš překvapit a vypořádat se s nimi by nemělo být nepřekonatelnou překážkou. Účinné se mi jevilo použití kuše doplněné laserovým hledáčkem a nabité klasickými šípy, pokud jsem narazil ve hře na kostlivce. Jak chcete odstranit kostlivce? Zastřelit jej nelze. Někde doporučovali shození do jámy, ale co když tam jáma není? V takové situaci doporučuji milého skeletoida zásahem šípu do jeho vymydlené makovice dočista připravit o rozum. Je to pak docela legrace, když poté doslova "bezhlavě" pobíhá po okolí. Pokud však máte k dispozici explozivní šípy, aplikujte je dle potřeby s tím, že zde již žádný zaměřovač nepotřebujete. Bohužel však po jejich použití nebudete mít možnost pobavit se zmateným poklusem kostlivcovým, neboť ten se díky nekompromisním fyzikálním zákonům natrvalo obrátí v prach. V případě, že narazíte na početnější skupinku žoldáků, lze s úspěchem použít třeba takový granátomet nabitý super municí. Ale na to, která zbraň Vám v dané situaci nejvíce vyhovuje, příjdete zcela jistě sami. Abyste však došli až do míst, kde uvedené zbraně a jejich doplňky naleznete nebo tam, kde je budete moci použít, musíte nejprve zvládnout nejen obsluhu inventáře a pohybových schopností Lary, ale rovněž budete nuceni se naučit rozeznávat různé nástrahy a léčky, které jsou ve starobylých hrobkách přítomny - pochopitelně pro znepříjemnění Vaší cesty za vytouženým cílem. A že jsou opravdu parádní, na to se můžete spolehnout. V návaznosti na uvedené skutečnosti bych vřele doporučil při prvním hraní průběžně "sejvovat". Mezi námi, možnost průběžného ukládání kdykoliv a kdekoliv je oproti Save-krystalům, které se vyskytovaly v prvopočátcích TR, velmi vděčným vylepšením.

Pohybově-vzdělávací cvičení, která Vám pomohou dostat do rukou bezchybné ovládání spanilé hrdinky, budete moci (vlastně budete muset) absolvovat během "tutorialu", přičemž tento nebude probíhat - jak byste očekávali - na Lařině panském sídle, ale budete nuceni jím projít v rámci v úvodu recenze popisovaného dobrodružství Lary a Wernera von Croye v Kambodži. Po závěrečném závodě o čas a několika animacích, které jsou mimochodem perfektní, absolvovaný tutorial končí a začíná samotná hra. Mimochodem - Laře je (pamatujete?) během tutorialu šestnáct let a odpovídá tomu její vzhled i její hlas. Tomb Raider: The Last Revelation Vypadá opravdu roztomile v tričku, vestě a krátkých šortkách a stejně roztomilý je i její dívčí hlas a dokonce i dva cůpky, které vlají z jejího nakrátko upraveného účesu. V rámci tutorialu zjistíte rovněž kromě úvodního nastínění dějové zápletky i to, jak lze přijít k batůžku rychle a bezpečně, aniž byste museli vykouřit 30 krabiček cigaret nejmenované tabákové firmy a posílat je doporučeně někam na nejmenovaný P.O.Box v Praze, přičemž nemáte žádnou jistotu, že k Vám předmětný batůžek opravdu dorazí (já na něj čekám už 3. měsíc:-)). Takže ten spolehlivější způsob je najít si vhodnou hrobku, vhodného nebožtíka s vhodným baťohem a máte ho.

S batůžkem na zádech a o 15 let později konečně vypadá Lara jako "kus ženské" a spolu s Vámi může, již v rámci ostré hry, podstoupit cestu do říše smrtelných nástrah, oživlých mrtvol a obdivuhodných staveb, jež vytvořila jedna z nejvyspělejších starověkých kultur - do říše starověkého Egypta. Pokud byste byli opravdoví začátečníci, nemějte strach - v prvním levelu vás Azíz (průvodce s pochodní) provede celou úrovní, takže stačí se ho držet a poté velmi rychle pochopíte oč tady jde a pokud jde o ty oživlé mrtvoly, nebojte se, na žádné zombíky ani nikoho od Capcomu zde nenatrefíte, maximálně jen na pár přestárlých mumií.

Při toulkách s Larou zcela jistě budete v dobrém či zlém provázeni všemi egyptskými bohy a tak by možná nebylo od věci něco málo slov pronést i o nich. Bohužel, jelikož Vaše šedivá přítelkyně (samozřejmě nemám na mysli Vaši manželku, ale tu hranatou věc na CD-čka) neoplývá hardwarovým vybavením 21. století, nebudete mít možnost uvidět tyto bohy všechny, neboť vězte, že jich je něco přes 2000. Musí Vám tedy postačit jen velmi omezený božský spolek. Ve Vašich stopách s očekáváním nových přírustků půjde ochránce mrtvých Anup (syn Usira a Nebthety, jenž byla Usirovou sestrou a svedla jej). Poznáte jej podle šakalí hlavy. Nevím jestli ta jeho hlava je následkem incestu, ale docela mu sluší. Dalším božským patronem, o němž zde něco málo zaslechnete, zřejmě bude Horus, jenž je jedním z nejstarších egyptských bohů. Vystupuje v roli boha slunce a na rozdíl od Anupa má na krku zpravidla hlavu sokola s korunou Horního a Dolního Egypta. Do třetice bych se ještě zmínil o velmi pro příběh důležitém božím záporňákovi, jehož jméno je Set (Sutech). Tomb Raider: The Last Revelation Nevědomé odstranění magického amuletu (anchu - kříže života) probudí Setovu zlobu a náprava tohoto omylu v souvislosti s odvrácením probuzené hrozby zničení světa je cílem Lařina snažení po celý zbytek hry. Poznat Seta podle zevnějšku není tak lehké, neboť na sebe bere pravidla podobu blíže neurčeného zvířete, takže jestli v nějaké FMV sekvenci uvidíte muže v bederní roušce, který nebude mít hlavu sokola, šakala či jiného známého tvora, pak je to Set. Asi by si dobře rozuměl s vikingským Thorem, neboť stejně jako on ovládá mračna a hromy.

Když už jsem nakousl FMV sekvence, tak musím podotknout, že ty jsou v TLR opravdu "klasa", stejně jako kvalita grafického zpracování, jež se nese v duchu vylepšování vylepšeného a tudíž je u každého dílu série TR lepší a lepší. Sporé osvětlení v temných zákoutích podzemních hrobek, kdy vidět lze jen s použitím světlic či dalekohledu s vestavěným světlometem, to je opravdu zážitek. Üchvatné scenérie monumentálních staveb spolu s okolními plážemi či vodní hladinou, detailně znázorněné hieroglyfy na zdech a různých předmětech doplněné občasným zábleskem škvírou ve stropě pronikajícího slunečního paprsku - to je výsledek opravdu skvělé práce "kouzelníků" z Core Design. Díky tomuto jejich skutečně mistrovskému dílu, vydanému pod záštitou Eidos Interactive, budete moci navštívit s Larou pyramidy v Gíze, vstoupit do nitra monstrózní Sfingy, prozkoumat papyrové svitky v legendární Alexandrijské knihovně a hodiny a hodiny strávíte při absolvování více než 40 úrovní této úžasné akční adventury, než své úsilí zakončíte finálním vyvrcholením v chrámu Horově.

Co se absolvování jednotlivých levelů týče, příjemná je vzájemná propojenost úrovní, takže na rozdíl od úvodních dílů TR zde nejste omezeni v pohybu zpět a můžete se kdykoliv vrátit do předchozích herních úrovní v případě, že jste tam zanechali například nějaké bonusové předměty. Ovšem pravidlem zde velmi často je, že nabídnutou šanci získat něco navíc (tzv. "sekret") máte jen jednou. V praxi to vypadá tak, že skrytá místnost s nadstandardní municí se nachází v níže položené hale. Tomb Raider: The Last Revelation Vy se nacházíte nad ní v sále s několika spínači a jelikož jsou po ruce, zkusíte co dokáží. Obrovskou radost máte, jakmile se Vám jedním z nich podaří zprůchodnit níže položenou halu, ale potom už nikdy neobjevíte skrytou komnatu pod Vámi, neboť zároveň se zpřístupněním haly se vchod do "sekret area" navždy ukryl pod lavinou sypajícího se písku. Dalším pravidlem, které dělá hru zajímavou, je samotná nutnost přecházení mezi jednotlivými úrovněmi např. za účelem získání klíčů od vchodů do dalších oblastí, přičemž aktivace vstupu do další herní oblasti se nachází kupříkladu o dva levely zpět. Stane se tak, že jedinou oblastí projdete třeba třikrát, ale nemějte obavy, nudou rozhodně trpět nebudete.

K vynikající hratelnosti přispívá mimo jiné skutečnost, že jen velmi zřídka narazíte na level, kde byste "zakysli" při hledání nějakého předmětu. Předměty jsou většinou lehce získatelné a zároveň není těžké usoudit, k čemu slouží. Samotné úrovně jsou tvořeny méně nebo více složitými rébusy a puzzly, takže při jejich absolvování se Vám mnohokrát k Vaší spokojenosti rozžhaví Vaše mozkové závity.

Položení celého děje jen do Egypta je možná méně zajímavé než tomu bylo u TR3, kde cestovala Lara po několika místech zeměkoule, ale na druhou stranu tento počin zceluje děj hry v tom smyslu, že jednotlivé úrovně na sebe - na rozdíl od předešlých částí TR - plynule a přesně navazují, což přispívá k vytvoření silného a poutavého příběhu, který až doposud u Tomb Raidera chyběl. Podstatou hry samosebou zůstává především průzkum oblastí a objevování různých předmětů. Rozsáhlost hry je v podstatě stejná jako v ostatních částech série (takže dost dlouhá štreka). Kromě grafického ztvárnění je úchvatná a stejně podmanivá i zvuková kulisa. A když už jsme u toho ozvučení, musím opět říci, že v Core své práci rozhodně rozumí. Známá improvizovaná melodie, linoucí se občas do éteru ve vás nabudí příjemné pocity při vstupu do nových, kouzelně vypadajících oblastí a krátké zvukové variace vás jasně upozorní na blížící se nebezpečí. Prostě vše funguje jako za starých časů, s tím rozdílem, že nyní je to kvalitativně zase trochu na vyšší úrovni.

Tomb Raider: The Last Revelation

Ač mi to připadá v dnešní době již jako jako fráze, nutno podotknout, že u TLR nechybí podpora analogového ovládání a vibrační funkce, takže můj Dualshock by se mohl radovat. Ale neraduje se, neboť se před týdnem odporoučel do ústraní se zjevnou mechanickou vadou analogového ovládání a na jeho místo přišel novotou se blýskající modrý bráška s hrdě vztyčenými sticky (uvidíme jak dlouho mu ta jeho hrdost vydrží). Nicméně ani zmíněná nefunkčnost ovadače mne nemohla ovlivnit při mém konečném ohodnocení tohoto titulu. A jak že to dopadlo?

Plynulé, příjemné a detailní grafické zpracování herních oblastí, kamera takřka bez chybičky, bezvadné FMV sekvence, silný příběh zasazený do přitažlivého prostředí, rozvinutý dalšími dějovými zvraty a obohacený spoustou více i méně složitých úkolů, přesné intuitivní ovládání s podporou dualshocku a skvělá hratelnost, to vše jsou znaky více než dobré hry. Takže jestli jste na ženský a máte rádi Indianu Jonese, neváhejte a spěchejte do nejbližší prodejny s PSX hrami. Tomb Raider: The Last Revelation za to určitě stojí.

Tomb Raider: The Last Revelation
Výrobce/Distributor Core Design / Eidos
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Bezpochyby nejlepší dobrodružství s Larou Croft v hlavní roli.
Hodnocení: 95%

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.