Tony Hawk's Pro Skater 4

12:00aktualizováno  1:52
Jak je tomu u Activision O2 již železným zvykem, ani v případě Tony Hawk’s Pro Skater nezůstalo u jednoho dílu a na prkýnku se přiřítilo již třetí pokračování. Na to, že je vskutku originální, jak se praví ve většině oslavných 90 procenty hýřících recenzí všude, kde se podíváte, ale my máme opět poněkud odlišný názor…

Tony Hawk’s Pro Skater 4

Popisováním toho, jak se v Tony Hawkovi báječně jezdí na prknech, trikuje a skóruje vám vaše pařanské kotrby zatěžovat nebudeme. Pro osvětlení herních principů si můžou případní neznalci této série (existuje snad takový PS2 analfabet?) nalistovat starší recenzi na díl předcházející - Tony Hawk's Pro Skater 3. Tento starší bratříček byl ve své době revoluční hrou po všech stránkách. Vzhledná a k realitě posunutá grafika (oproti 32 bitové dvojce), zachovaný výborný systém míchání triků a komb, výtečná prezentace, našlapaný soundtrack plný zvučných jmen a ne nějakých líbivých popových no-namů, slušný počet levelů, vtipné questy atd. Nicméně doba jde dopředu a nároky hráčů s nově vycházejícími hrami stoupají. Pročež se od čtvrtého dílu také očekává velký skok vpřed. Ale jak se tak dívám, tenhle skokan má jednu končetinu čerstvě po menší amputaci… Skok to tedy nebude až tak závratný…

Ale pěkně popořádku! Příjemné a „sedící“ ovládání bylo na puntík zachováno. Po chvilce hraní tedy i naprostý neznalec a laik zvládne základní triky. Poté objeví možnosti navazování triků a prodlužování komb pomocí manuálů, či grindů. Zajímavostí, která čerstvě přibyla, budiž tzv. skitch, což je zachycení za jedoucím vozidlem… Stejně jako ve trojce se tedy po pár hodinách hraní dostanete na plně profesionální úroveň a hravě budete lámat všechna skóre od amatéra až po Tony Hawk’s Pro Skater 4 profesionála. Zkoušel jsem Tonyho i na PC a musím kriticky poznamenat, že bastlení na Dualshocku je zdaleka nejpříjemnějším způsobem ovládání, kde se pozná výhoda šikovně umístěných tlačítek a citlivosti analogových páček a navíc to celkově více přibližuje reálnost pocitu z jízdy. Ještě k perifériím; díky vymakané podpoře USB zařízení si můžete zahrát Tonyho i po internetu. Postačí stejné řešení jako ve trojce, tudíž klávesnice, modem, připojení a hurá na jeden z oficiálních serverů této hry! A to i v takových rozvojových oblastech, jako je naše malá nenápadná zemička. Vzhledem k umírajícím slibům Sony, směřujícím k podpoře internetu na PS2, musím tvůrce hry pochválit za kročeje vedoucí vlastní cestou…
Snad jedinou podstatnou změnou oproti předešlému dílu je kompletní předělávka samotného herního systému. Na začátku každého levelu se již nedočkáte zadaných úkolů, ty si totiž naberete přímo od NPC postav, poflakujících se v dané lokaci. Vtipné questíky byly samozřejmě zachovány, takže budete například řešit útok hladové smečky zvlčilých rotvajlerů rozhazováním kostí, bavit několik ožralů sadou povedených triků, zahánět vizi sjetého týpka - bandu růžových slonů, či osvobozovat vězně, co už 40 let utíká z nynější turistické atrakce - Alcatrazu. Mezi zadanými úkoly se objeví i prozaické sbírání těžce dostupných písmenek S-K-A-T-E, nebo složení slovíčka C-O-M-B-O jednou souvislou kombinací triků. Odpadly i mezilevely, kde jste se účastnili soutěží s bodováním porotců - ty se rovnou přesunuly do každé lokace Tony Hawk’s Pro Skater 4 a zadává je vždy jeden z věhlasných skaterů (dočkáme se tedy v místech jejich působení opět Burnquista, Caballera, Campbella, Glifberga, Kostona, Laseka, Margery, Mullena, Musky, Reynoldse, Rowleyho, Steamerové a Jamieho Thomase). Stat pointy, tedy vylepšení vlastností sk8era, za kterého hrajete, již nebudete sbírat jako ikony, umístěné na těžko přístupných místech, ale přidělíte je za splnění určitého počtu úkolů. Na něm je též závislé odemykání dalších lokací, kterých je celkem devět a každá jest samozřejmě naprosto originálně řešena (města, doky, sk8 parky atd.). Veškeré vaše pachtění se všemi 190 úkoly bude nakonec odměněno vstupem do PRO klasy a tím i přístupem do dalších 5 míst, či odemčením skrytých FMV. Ještě jedna věc, stará jako lidstvo samo, by vás mohla nutit k provádění hvězdných výkonů - prachy! Za splněná zadání, ale i volně v obtížněji dostupných lokacích zinkasujete nějaké ty dolary, které poslouží k nákupu dalších filmů, či speciálních parků.

Kdybyste snad pocítili potřebu brousit hrany ve vlastnoručně vytvořené sekci, "no problema, amigo"! Sk8 park editor je jako v každém díle po ruce… Touhu po tvůrčích invencích také ukojíte v editoru vlastní postavy, který vám ale bohužel neposkytne tolik možností, co v předchozí herní kapitole. Tony Hawk’s Pro Skater 4 Multiplayer tvoří Trick Attack, H.O.R.S.E., Combo Mambo, Slap!, King Of The Hill, Graffiti a Free Skate. Principy tedy opět zůstávají stejné, přibyly ještě sjezdové závody, kdy osedláte prkno ve stylu sáněk a frčíte vleže po předem vytyčené trase. V on-line arénách se projedete s dalšími lidmi na netu - mód Capture The Flag, nebo si zahrajete speciální Goal Attack. Zde zadá „soudce“ úkol a ostatní připojení hráči se jej budou snažit co nejlépe splnit… Hra více hráčů je zkrátka alfou a omegou konzolové zábavy.

Po ovládání, herních principech a levelech se nabízí položka další - grafické provedení hry. Zde jsme se již tak mohutné inovace nedočkali. Engine, ve kterém se budete prohánět na prknech, jež znamenají svět, se totiž moc nezměnil. Mírně zlepšené je dokreslování objektů a vzdálenost, do které je vidět. Více je také použit antialiasing, čili vyhlazování hran. Též postavy byly po vzhledové stránce maličko postrčeny vpřed. Ale tím výčet končí. Celková neohrabanost a občasné bugy v prolínání polygonů stále v edici O2 zůstávají. Nuže, vypiplané grafiky bez hranatých polygonů a v plynulém fps futuristického Airblade (jenž je podstatně staršího vydání) jsme se nakonec nedočkali, což je velká škoda.

Tony Hawk’s Pro Skater 4

Vysokého zvukového standardu se čtverka statečně drží. Příjemná FX, profesionální samplovaná mluva (autentické hlasy hvězd sk8 nebe). V hudbě se dočkáme dalších nových kousků, tentokráte především v příjemném retru. Hned průvodní skladbou intra je nadupaná pecka „TNT“ od ACDC; veteránů hardrockového nebe. Starší škola se dočká oblíbených kapel jako jsou např. The Sex Pistols (jak jinak, než Anarchy in U.K.), Toy Dolls, Iron Maiden, The Cult, Public Enemy, ale i novějších kousků - The Offspring, Goldfinger, či Chad Muskabeatz atd. Zvuk na jedničku!

Když si to tedy shrneme, čtvrtý díl série kromě namnožení a přeskupení úkolů přímo do hry, tří nových módů pro multiplayer, lehce vylepšené grafiky a většího počtu levelů nenabízí dost pro to, aby překonal originalitu svého předchůdce. Nicméně oplývá dost dlouhou výdrží, dobrou hratelností a velmi slušným soundtrackem. Pro majitele trojky zbytečnost; pro ty, kteří ji nevlastní, by však mohl být THPS4 více než jen dobrou koupí.

Tony Hawk's Pro Skater 4
Výrobce/Vydavatel Neversoft/Activision
Multiplayer: ano, 2 hráči (2-8 hráčů - internet)
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 65kB
Verdikt: Poměrně precizní pokračování, které však nepřináší dostatek inovace pro to, aby překonalo svého předchůdce. Přesto se jedná o velmi dobrou hru s velkou výdrží, parádním soundtrackem a chytlavou hratelností.
Hodnocení: 75% (info)

Témata: Vězni, Graffiti