Softwarové pirátství

Softwarové pirátství | foto: Jiří Zahrádka

TOP 5 TÝDNE: Piráti v boji s vývojáři prohrávají. Titul zůstává neprolomen

  • 0
V odvěkém boji vývojářů s ilegálním kopírováním někteří autoři programů alespoň na čas vítězí. Kromě toho týden ve videohrách přinesl první ukázku z letošního Call of Duty, nabídli jsme první dojmy z Mirror's Edge Catalyst a polemizovali nad tím, jak archivovat tradiční tituly.

Piráti bojují s prolomením nové ochrany proti kopírování

Autoři obranného softwaru Denuvo mohou slavit. Jejich protipirátská ochrana totiž v případě hry Just Cause 3 zůstává i po pěti měsících neprolomená.

Pozornost vývojářů si přitom získala již v roce 2014, kdy pirátům odemknutí fotbalu FIFA 15 trvalo 48 dnů. A soudě podle Just Cause se Denuvo s pokračujícím vývojem stává ještě mocnější.

Problémy s prolomením této protipirátské ochrany přiznala i proslulá hackerská skupina 3DM. Herní vývojáři v souvislosti s tím doufají, že se nad stahováním ilegálních kopií konečně podaří zvítězit. Autoři Denuva však mají skromnější úmysl.

„Ačkoliv se objevují zprávy, že pirátství můžeme zcela zlikvidovat, vnímáme to realističtěji. Naším cílem je pomáhat vydavatelstvím, aby ubránila úvodní prodejní období. Chceme oddálit čas, než dojde k prolomení hry. V tomto období se totiž spousta lidí pro nákup rozhodne,“ tvrdí ředitel Denuva Thomas Goebl (více o ochraně).

Just Cause 3 (PS4)
Just Cause 3 (PS4)

Just Cause 3

Nový díl Call of Duty lze jednoduše zaměnit za ty předchozí

V životě máme jen dvě jistoty. Tou první je smrt, tou druhou je každoroční vydání Call of Duty. Odhalení letošního pokračování s názvem Infinite Warfare tak nepřekvapilo, potěšila však oznámená předělávka původního Modern Warfare. Tu však půjde zakoupit jen v rámci dražších edic, a to společně s letošním dílem (podrobnější informace).

U Infinite Warfare se pak potvrdily spekulace o boji ve vesmíru. Hráč zavítá na mimozemské planety a ve vzduchoprázdnu se utká i v letounech. Jinak však titul působí jako další tuctové pokračování, a chybí mu šmrnc.

Podnikatel s prořízlou pusou opomněl svou vlastní minulost

Alex St. John je muž břitkých slov a výrazných názorů. Tvrdí například, že 80hodinový pracovní týden je u videoherního průmyslu v pořádku. A pokud ho nezvládáte, nejste dobrým vývojářem. Ve své stati pro magazín VentureBeat se navíc podivuje, jak někdo může u tvorby her vyhořet.

Kvůli vyhoření ho přitom v roce 1997 vyhodili z Microsoftu, kde však před odchodem stihl vydělat miliony. Od jiných přitom očekává, že budou přesčasy v práci trávit za standardní plat a za možnost vyvíjet hry mají být vděční (více o Alexovi St Johnovi).

Letošní Mirror’s Edge se uchýlil k pojetí pro náctileté

Mirror’s Edge Catalyst po osmi letech oživí sérii, která svými pohybovými možnostmi pomohla inovovat herní průmysl. Dnes je parkour přirozenou součástí řady her, Mirror’s Edge byl však prvním velikým titulem, který tyto prvky využil. A akci přitom kvůli pohybu upozadil.

Michael Mlynář měl možnost vyzkoušet betaverzi nového titulu, jeho pocity však byly rozpačité. Hra se za každou cenu snaží být cool a někdy přitom působí nepřirozeně. „Na plnou verzi se pořád velmi těším. Ale trochu se obávám, že ani tentokrát to nebude celosvětový hit. Puristy mého typu rozladí příklon k ‚mládežnickému‘ pojetí, ale asi je to neodradí,“ napsal (čtěte první dojmy).

Mirror's Edge Catalyst
Mirror's Edge Catalyst
Mirror's Edge Catalyst

Mirror's Edge Catalyst

Jak milované značky uchovat pro budoucí generace?

Kvůli průběžné obměně technologií si řadu titulů dnes nezahrajete. Na PC situaci zachraňují studia a distribuce zaměřené na modernizování klasických her, na konzolích se však situace komplikuje.

Jakub Žežule se proto zamyslel nad možnými řešeními. Těmi je například zpětná kompatibilita či streamování ze zařízení, na kterém titul běží.

„Větší podpora a propagace retro hraní na klasických konzolích by však také neškodila. Blížící se odhalení konzole Nintendo NX by kupříkladu způsobilo poprask, pokud by Nintendo kromě nabušených technických parametrů představilo konzoli, pro niž už při startu existuje katalog her prověřených desetiletími,“ píše Žežule (celá úvaha).

Quake