Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Total Annihilation: Kingdoms

  12:20aktualizováno  10. července 2001 12:42
Total Annihilation: Kingdoms
Total Annihilation: Kingdoms

V jedné české písničce se zpívá: "Středověk neskončil, středověk trvá...," tady máte důkaz, že tato písnička je zcela pravdivá.

Už od dob staré, dobré Dune 2 jsou realtimeové strategie (RTS) velmi oblíbené. To dokazuje i nespočet více či méně povedených klonů právě stařičké Duny. Někdy na podzim roku 1997 zažívaly RTS naprosto největšího boomu. Objevilo se velké množství kvalitních titulů, jen si vzpomeňte na ta jména, Dark Region, Conquest Earth, Dark Colony nebo Total Annihilation. Tehdejší doba se nesla v duchu, že každá firma má svoji RTS a v dnešní době je zase módni, však to všichni víte, trend FPS neboli 3D stříleček. Nyní si zkusme vzpomenout na právě poslední zmiňovaný titul. Total Annihilation (TA) byla jedna z prvních 3D RTS, vsadila na své netradiční zpracování. Místo hojně užívaných kreslených/renderovaných 2D jednotek, používala jednotky plně 3D vymodelovaná voxelovou technologií, to byl bohužel také kámen úrazu, protože na tehdejší hardware to byla docela velká pálka. Taktéž bylo efektivně využito terénních změn, to v praxi znamenalo, kdo je na kopci, tak dostřelí dál, než ta samá jednotka pod kopcem. A poslední vyjímečná věc, v tehdejší době, ale když se tak zamyslím i teď, byl gigantický počet jednotek a to jednotek navržených autory, ne jako třeba ve Warzone 2150, kde jste si jednotky sami designovali, tady byly jedntoky přímo už předvytvořené. Je škoda, že tehdejší doba nějak TA nepřijala a dala zelenou velmi podobné hře, ale mnohem horší, Dark Region. Možná to bylo těmi hardwarovými požadavky, snad nepřipraveností lidí na takový titul, nebo jen neochotou naučit se orientovat v takovém množství jednotek, které TA nabízela. Teď už je to jedno, protože přichází mladší bratříček, který to všem míní pěkně natřít.

Jak už jsem uváděl, Total Anihilation: Kingdoms (TAK) vychází z myšlenky TA, která se odehrávala v daleké budoucnosti plné fúzních tanků a plasmových děl. TAK se naopak přesouvá do dávné minulosti, do doby, kdy zemi vládli krutí tyrani, všude se potloukaly bandy zlodějů (nevím sice co je na tom za minulost), na obloze se místo F-16 proháněly draci a vodě vládli gigantičtí a tupí krakeni (pozor, ne Drakeni). V magií prosyceném světě Darienu se rozpoutal konflikt, v němž se zmýtají čtyři království, kterým vládnou čtyři sourozenci, využívající sílu čtyř elementů. Nyní si trochu blíže představíme jednotlivá království a jejich elementy. Prvním ze čtyř království je Aramon, kde tvrdě, ale spravedlivě, vládne mág Elsin, vlastnící magicky meč, zaručující mu nesmrtelnost. Aramon je klasickým představitelem "našeho" středověku. Kam se podíváte, tam se potulují rytíři, těžkooděnci nebo kavalerie. Jejich nejsilnější jednotkou je Gold Dragon, což je taková malá létající pevnost, může být v daném okamžiku jen jeden. Druhým, a pro mě nejoblíbenějším, královstvím je Taros. Lokken, to je jméno mocného nekromancera, který vládne hordám nemrtvé havěti. Všechny ty zombie, kostěné rytíře na volech (heh..??), kostlivce s obrovskými ohnivými luky, démony v kleci uvězněné nebo černé draky spojuje služba asi nejsilnějšímu království, jež si zvolilo za svůj element právě oheň. Total Annihilation: Kingdoms Podle lidí s Cavedogu by nejsilnější jednotkou měla být asi loď duchů, která může "plout" i po souši, ale kupodivu tomu tak není, neboť skutečně nejsilnější jednotkou je obraná věž. V takové jedné věži dřepí mág se svojí palicí, sukovicí bleskovkou a metá blesky sem a tam, jakoby se nechumelilo. Když si postavíte na nějaké dobré místo čtyři věže, tak nemusíte mít strach, že byste zemřeli. Třetím královstvím je Veruna, kde má vládu pevně ve svých ploutvích Kirrena, mořská panna, disponující mocnými kouzly. Od elementu vody se odvíjí i většina jednotek. Ve Veruně mají k dispozici velké množství různých válečných lodí, plovoucí obrané věže, mušketýry nebo za pomoci kněží mohou vyvolat mocného vodního draka, se kterým opravdu není žádná legrace se potkat. Jeho vlna tsunami je opravdu, jak bych to jen nazval, zdrcující. A posledním královstvím je Zhon. V tomto nehostinném a divokém světě vládne, kdysi krásná, Thirsa. Zhonové jsou kočovníci, proto nemají žádne budovy. Své jednotky "vytváří" přímo na místě šamani. Funkci obraných věží zastávají obrovští kamenní golemové, dalšími jednotkami jsou goblini, harpyje, draci a bazilišci. Speciální jednotkou je pták Roh, který dokáže přenášet jejich jednotky, samozřejmě, že opět může být jen jeden.

Tak a teď jsem vás, alespoň doufám, pěkně navnadil. Už přemýšlíte, kterou rasu si vyberete? Ale to je chyba přátelé, vy si žádnou rasu, nebo chcete-li království, vybírat nebudete. Budete totiž hrát jednu dlouhou kampaň, čítající necelou padesátku misi. Vždy si zahrajete ze tři mise za první království, pak budete hrát další tři mise za druhé království atd. Toto střídání mi přišlo divné, ale z počátku mi to nijak výrazně nevadilo. Ovšem čím jsem se dostával hlouběji do hry, tím byl pocit nechutenství nad střídáním království silnější. Některé mise jsou velmi divné. Tak třeba v jedné máte za úkol vylodit se na pláži a pozabíjet všechny nepřátelské jednotky v okolí. A hned v misi následující je úkol následující, na pláží se vylodilo nepřátelské vojsko, ZABÍT! Docela schizofrenní, že jo? A to ještě nemluvím o tom, že díky tomuto schématu střídání stran se naprosto ztrácí jen sebemenší pocit jakéhokoliv ztotožnění se, nebo jak se vám bude líbit, když budete hrát za vámi nenáviděnené Veruňany a bude muset pozabíjet vaše milované Tarosy. Mezi misemi si budete muset vytrpět poměrně nezáživné animace, vyznačující se naprostou absencí nějakého animovaného elementu. Mise se dělí zásadně na dvě skupiny, buď trapně lehké, sem patří různé úkoly ve stylu nepozorovaně někam dojdi a zabij alchymistu nebo projdi s vojáky až na pláž, kde čekají lodě a odpluj v nich. Druhým typem jsou mise trapně těžké. To jsou takové, kdy proti vám stojí silný nepřítel vysílající neustále vlny jednotek do chřtánu vašich obraných věží, on ten název trapně těžké ani není správný spíše by se hodilo trapně frustrující, protože v těchto misích si musíte udělat strašně moc jednotek, vyslat je všechny naráz na nepřítele a doufat, že jich máte víc než on. Mise budete plnit buď během 5 až 8 minut nebo mezi 1 až 4 hodinami, to podle toho jestli se jedná o přesuny nebo o frustrace. RTS bez těžby není RTS, to ví i lidé v Cavedogu a proto z nedostatku nápadů, se těží mana. Je to nevyčerpatelný zdroj "peněz," na každé mapě je několik zřídel many, kde postavíte "nádrže" do kterých mana bude "téct." Maximální množství many v daném okamžiku je omezeno počtem těchto "nádrží," takže s výstavbou některých budov náročných na množství many budete muset počkat, až budete mít více "zřídel" pod svojí kontrolou. Některé jednotky mají dokonce svojí vlastní zásobu magické energie a mohou na nepřátele sesílat kouzla, která jsou odstupňována podle jejich síly. Co by to bylo za strategii bez budov a tak samozřejmě najdete budovy i zde (kromě elementu vzduchu). Budovy jsou totiž kamenem úrazu, nebo respektive zedníci, tj. jednotka, která budovy staví (???). Total Annihilation: Kingdoms Jistě se teď ptáte, proč by měla jedna z nejočekávanějších strategiích padat na kolena kvůli budovám. Je to tak, bohužel, protože zedníci dokážou postavit obrané věže, které nepustí ani myšičku a tak se řešení dlouhých misí zvrhne ve zdlouhavé stavění věží. A nepomáhá ani velké množství jednotek, naprosto různých pro jiné strany. Díky nekonečnému množství many dokonce ztrácejí na své hodnotě, která je i tak dosti nízká, takže vám postačí tři nebo čtyři zřídla na vyhrání jakékoli bitvy. I kdybych TAK odpustil problém s věžemi, vyplave na hladinu problém druhy, závažnější. Tím problémem je AI neboli umělá inteligence, tady spíše umělá demence. Počítač si vždy udělá skupinu 15 jednotek a pošle ji proti vašim věžím, a to ještě v řadě za sebou, takže nepřátelské jednotky jdou jako prasata na porážku.

Abych ale jenom nehaněl, musím se zmínit i o kvalitách TAK. Snad největším lákadlem a kladem je naprosto úchvatná grafika, která v současné době nemá konkurenci. Všechny jednotky jsou 3D, to umožňuje naprosto skvostnou, detailní animaci. Pozadí (na nichž se hraje:-)) jsou též precisně vykreslená, snad je jen škoda, že když už autoři použili engine podporující 3D terén, mohli si vyhrát s větší plastičností terénu.

Total Annihilation: Kingdoms
Výrobce: Cavedog
Distributor: Eidos
Minimální konfigurace: P233, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: P300, 128 MB RAM
3D karty: Ano
Multiplayer: Ano
Verdikt: Velmi podivná strategie, která si potrpí na neustálé zlepšování obrany, radši si počkejte... A na co? Tak to si přečtěte v recenzi.
Hodnocení 7/10
TAK dokonce využívá možností 3D akcelerátoru na vykreslování různých barevných efektů, tuto možnost doporučuji okamžitě vypnout (respektive s 3D akceleration přepnout na MMX), protože jinak bude nuceni velmi brzo si snížit rozlišení s původních 1024x768 na nepřehledných 640x480. Muzika také není k zahození, taková středověká pohoda. A zvuky, ty jsou ve standardní vysoké kvalitě. Takže, co se týče technického provedení, nemám si na co stěžovat, snad jen na nekonečné loadování.

Abych řekl pravdu, TAK je pro mě zklamáním. Ne nijak velkým, ale mírným zklamáním je. Kdyby nebyly problémy s věžemi a s neustálým střídáním stran, tak by určitě šlo o jednu s nejlepších RTS, takto jde jen o slušný nadprůměr. Myslím si, že se vyplatí, počkat si na Command & Conquer: Tiberium Sun, který má vyjít 27. srpna, a to je opravdu už brzo, možná ještě dřív než bychom chtěli (konec prázdnin:-()).

Autor:


Témata: Těžkooděnci


Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.