Total Club Manager 2005
Série Total Club Manager slaví letos už třetí narozeniny. Z počátku byla kvalitní alternativou k tehdy stagnujícímu Championship Manageru, minulý a tento rok to už tak slavné není a opět jde o nenáročný titul, který má s koučováním a fotbalem společného máloco.
Pravda ale je, že se TCM 2005 snaží a pokouší se odstranit nešvary minulého roku. Například atributy hráčů narostly do zhruba třicítky různých charakteristik, už jen brankářské vlastnosti čítají slušnou porci deseti položek. A nejen to, u fotbalistů zůstaly sympatické obrázky vyjadřující jejich povahové rysy (temperamentní, nervy ze železa, introvert...) a celkově se karty s jednotlivými hráči rozšířily. Konstrukce je tedy dobrá, ale obsah horší. TCM 05 hoří v soupiskách, historie, kdo kde kdy hrál, chybí úplně, atributy špičkových hráčů se řešily šmahem a nastřelením velkých čísel ke všem charakteristikám. České a méně známé kluby skončily tak, že skutečné, byť dost zmuchlané a nepřesné, soupisky mají jen ty týmy, které se objevily ve hře FIFA 2005 (u nás konkrétně Sparta a Olomouc). Zbytek dostal náhodně generovaná jména a zkomoleniny...
„Total Club Manager 2005 se snaží odstranit nešvary minulého roku.“
Snaha se projevila i ve zpracování menu. Zatímco tento krok se v případě žánrově podobného Football Manageru 2005 povedl, TCM 05 si jde vlastní cestou bohatou na barvy a pompéznost, avšak chudou na funkčnost. Přeci jen celkem šedesát (!) základních obrazovek, v nichž je nutno se orientovat, zavání šílenstvím. Mnohé se dalo spojit do jednoho menu, zbytečná rozplizlost je jen na okrasu a kupříkladu při určování sestavy se člověk musí probýt skrze čtyři obrazovky, než se dostane k tomu, co chtěl.
Taktika, společně s databází hráčů to nejdůležitější na fotbalových managerech, se v ničem nepohnula kupředu a stále je jen lehkou modifikací téhož ze série FIFA. Celé nastavení je takové instantní, člověk pohne dvěmi třemi hejblátky (typ přihrávek, protiútoků a to je celkem vše) a hurá do zápasu. A co takhle vytíženost jednotlivých křídel, fungující individuální pokyny (které ve hře jsou, ale v praxi selhávají) a prostě pocit, že člověk může něco ovlivnit? Takhle je to jen o morálce, tréninku a formě, ne o taktice. Chybí i propracovanější vazby mezi tím, co člověk určí, a mezi tím, jak se to projeví ve hře. Jednotlivé řady si stojí za svým a třebas obránci nikdy nepřekročí polovinu, byť jim toto člověk před zápasem nastaví.
Když už nic, hra má svou silnou zbraň: engin z posledního dílu série FIFA, který opět umožňuje zobrazovat průběh zápasu v plně 3D pohledu. Hráč má škálu možností a variant – může se na zápas podívat vkuse a prostřednictvím pokřiků říkat hráčům, co mají dělat, nebo si nechat výsledek vyplivnout rovnou. Zajímavou volbou je sestřih těch nejzajímavějších okamžiků v rámci celého hracího dne; jakýsi vizuální průřez tím, jak si vedly ostatní týmy. Zápasy jinak běží v okně s postranními informacemi o návštěvnosti, držení míče a dalšími údaji, je ale možné přepnout do celé obrazovky jako v minulých letech. Netřeba asi říkat, že tento 3D přístup k utkání s sebou nese rysy svého enginu. FIFA nedokáže vyjádřit barvitost fotbalového manageru a tak se dostáváme do starých vod schematičnosti, opakování stejných herních situací a takřka nulového vlivu nastavené taktiky na hru. Ale co, vypadá to dobře...
„Total Club Manager 2005 jinak zůstává věrný své hlavní myšlence simulovat cokoli spojené s fotbalem.“
TCM 05 jinak zůstává věrný své hlavní myšlence simulovat cokoli spojené s fotbalem. Pravověrní s tím nesouzní, na druhou stranu si každý může určit, kterou část chce spravovat: že například chce mít na starost jen záležitosti koučování a zbytek (prodej suvenýrů, finance, správu stadionu, personál atd.) přenechá počítači. Je škoda všechno vypnout, například budování domácího hřiště se ještě rozrostlo o další stavební prvky. Taková sranda ale stojí pořádný balík a právě díky tomu TCM 05 oproti Football Manageru více motivuje hráče, popohání jej a za odměnu mu dává prostředky pro vylepšování všeho možného.
Z drobných novinek stojí ještě za zmínku vylepšený systém organizace zpráv, prostřednictvím kterých hra informuje o zájmu ostatních klubů, o zraněních a dalším dění. Drobnůstkami jsou pak další pohledy kamery na zápas nebo třeba založení vlastního týmu se vším všudy (domovské město, znak atd.) a zúčastnění se nejnižší soutěže dané země, kde se dá vypracovat víš a za pár let konkurovat těm nejlepším. Vše jsou víceméně „prkotinky“, jde ale na nich vidět snaha hru zlepšovat a obohacovat.
Verdikt: Tak či onak je TCM 05 hrou pro masy. Není to pravý fotbalový manager, jen se tímto žánrem inspiruje. Pokud selhává ve dvou základních a pro tento typ her nejdůležitějších parametrech (databáze a bohatost herního projevu), nemůže být závěrečné hodnocení jiné, než je.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 464 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?
Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...