Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Válečné kladivo udeřilo. Total War Warhammer je skvost

aktualizováno 
Série Total War se přesouvá ze skutečného světa do fantasy krajů Warhammer, kde není nouze o magii, řinčení mečů, řev mýtických tvorů a hlavně zábavu.

Naše hodnocení

90 %
Jméno Total War: Warhammer
Žánr strategie
Platforma PC
Výrobce Creative Assembly (PC)
Datum vydání svět 24.5.2016 (PC)
Datum vydání ČR 24.5.2016 (PC)
 
  • Za každou stranu se hraje zcela odlišně
  • Fantasy prostředí Warhammer
  • Rychlé načítání tahů
  • Umělá inteligence protivníků
  • Povedená hudba
 
  • Optimalizace opět pokulhává
  • Delší načítací časy
  • Detailnější tutoriál pro nováčky by neuškodil

Studio Creative Assembly vyrukovalo s novým dílem z oblíbené strategické série. Předchozí díl, který se zaměřil na období stěhování národů a nájezdy známého dobyvatele Attily, zaznamenal velký úspěch, ale tentokrát se vývojáři rozhodli pro úplně novou látku. Byl to trochu riskantní krok, kterého se mnozí obávali.

Orkové i trpaslíci pochodují starým podzemím, které pamatuje dávné časy plné prosperity. Dnes to je jen halda kamení a nic neříkajících soch, jejichž jména už jsou dávno zapomenuta. To ovšem netrápí ani jednoho vojevůdce. Ty zajímá jedině výsledek bitvy, která se má odehrát. Zbraně orků i trpaslíků se srazí za hrozivého řevu. Velitelé nestojí zbaběle opodál. Bojují do posledního dechu. Vypadá to na vyrovnaný souboj, ale z dáli za rachotu motorů přiletí bojové gyrokoptéry a v šicích orků rozsévají chaos. Orkové prchají. Pro trpaslíky to je velký den. Ale není čas na oslavy, další bitva čeká a je jisté, že bude těžší než ta předchozí.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Asi vám to příliš nezní jako popis hry ze série Total War, která se vždy snažila o autentičnost a realismus, ale pokud do léty promyšlené a hráči milované série přilijete fantasy, výsledný produkt snad nemůže urazit nikoho. A pokud jde o Warhammer, úspěch musí být zaručen.

Prostě Total War trochu jinak

V případě Total War: Warhammer vás samozřejmě čeká něco trochu jiného, než na co jste zvyklí z původních dílů. Už úvodní intro vás vtáhne do kouzelného světa Warhammeru a tak trochu dá vzpomenout na animace z WarCraftu III.

Pro hlavní kampaně máte na výběr čtyři rasy: lidi, trpaslíky, orky a upíry. Každá rasa má své pro a proti a kampaně se značně liší. Lehčí kampaní je hra za trpaslíky, kteří se snaží zničit ohavné orky. Ti znesvěcují půdu už moc dlouho. Je třeba je vyhubit a sjednotit konečně trpaslíky pod jeden erb a postarat se, aby byla kronika záští přeškrtaná, jinak se začne bouřit obyvatelstvo. Ve své blízkosti máte dost trpasličích rodů, které vám při troše té diplomacie rády pomohou. Ale také rády bodnou do zad.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Dá se celkem snadno získat slušný příjem a koordinovat útoky proti nepříteli. Samozřejmě že ani tato kampaň není procházkou v růžovém sadu, protože nepřátel je mnoho a situace se postupně ještě vyostří. Kampaně vám zaberou hodně času, takže o zábavu je postaráno na stovky hodin. Jediným sjednocujícím prvkem kampaní je, že se hraje vždy zpočátku jen s jedním městem. Kronika záští, stejně jako třeba potřeba orků neustále bojovat, aby nedocházelo k vnitřním rozvratným tendencím, je skvělý drive, který vás donutí hrát a uvažovat úplně jinak.

Fotogalerie

Kromě kampaní jsou k zahrání i samotné bitvy a úkolové bitvy, tedy sled několika konfliktů, a to pro každou významnou postavu. Podobně jako v minulých dílech i zde jde spíš o takový trenažér a osahání si těch nejsilnějších jednotek, které se vám mohou dostat do rukou. Kdo by nechtěl hned ovládat mocné draky? Úkolové bitvy však raději nechte stranou, jsou totiž přítomné v kampaních jako doplňkové úkoly, které vám po splnění dají nějakou tu užitečnou věcičku.

Uživatelské rozhraní je pocitově přehlednější než minulý díl. Pokud máte se sérii Total War zkušenosti, určitě ihned najdete, co potřebujete. Ale pro osvěžení a hlavně pro nováčky je zde opět rádce, který dává hodnotné informace od funkce různých menu až po taktické tipy. Rádce se dá nastavit na několik úrovní „vměšování“, i zcela vypnout. Přesto je pro nováčky až moc zkratkovitý. Pro pořádné ponoření do systému se hodí studovat informace v přidružené encyklopedii, ke které máte přístup prakticky neustále. Dočtete se tam nejen o herních mechanismech, ale i o jednotkách.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Hrdinové a lordi

Každá armáda potřebuje pořádného vojevůdce, to dá rozum. Proto je formování vůdčích postav velice důležitým prvkem hry. Na co je obrovská armáda, když si ji šéf nedokáže dát do latě? Chytře investované body vám zajistí lepší morálku na bojišti. Vojevůdce by měl ovšem jít příkladem zbytku pluku. V Total War: Warhammer je velmi zásadní a aktivní figurou střetů. Vyplatí se tedy směřovat skilly i tímto směrem a zvýšit mu obranu i útok.

Vůdci navíc mohou využívat magie, posilovat svou armádu nebo naopak proklít nepřítele či ho rovnou smést z povrchu zemského. Takový hodně nalevelovaný šéf orků se dokáže po bojišti prohánět podobně jako Sauron v úvodní scéně Pána prstenů a decimovat jeden oddíl za druhým.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Kromě lordů, kteří vedou armády, můžete najímat i hrdiny (agenty). Hrdinové jsou víceúčelové jednotky se zcela odlišným stromem dovedností. Specializují se spíše na záškodnické akce – poranění, či dokonce zabití nepřátelského generála. Jsou to hodně otravní hajzlíci, to vám řeknu. Takový nalevelovaný nepřátelský hrdina dokáže být slušnou noční můrou pro celý váš kraj, protože vám bude soustavně kosit i ty nejlepší vojevůdce.

Obhospodařování panství

Ani v Total War: Warhammer se neobejdete bez smysluplné expanze do okolí. Čím více strategicky důležitých osad zaberete, tím lépe. Osady i zde mohou mít důležité suroviny, které vám zvyšují příjmy. Ložisko diamantů vám může vynést za kolo po úplném vylepšení pořádný ranec zlaťáků, to za hřích určitě stojí. Ekonomika je velice důležitým prvkem strategie. Jen s dostatečnými příjmy si můžete dovolit uživit pořádnou armádu.

Kromě klasického zabírání měst a budování staveb generujících zisk se ke kýženým zlaťákům dostanete i skrz obchodní cesty. Opět se vyplatí mít co nejvíce surovin pro obchod. Nebo to jde i přes diplomacii, spřátelené klany vám rády pustí nějakou tu korunu, pokud je hezky poprosíte, nebo jim nehezky zahrozíte.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Technologie působí globálně: můžete si permanentně navýšit ve všech provinciích veřejný pořádek, zlepšit si diplomacii s ostatními národy, navýšit příjem z určitých odvětví nebo snížit výdaje za vojenské jednotky. Možností, kudy se ve vývoji ubírat, je nespočet, a jediné, co je třeba zvažovat, je počet tahů, za kolik se daná schopnost vyvine.

Vaše panství chcete mít co nejstabilnější a toho docílíte stabilizací veřejného pořádku. Ten, stejně jako mnoho dalších veličin, se může měnit v závislosti na události, která se stane na začátku kola, nebo v případě vpádu nepřátelských jednotek, na vaše výsostné území. Pokud dosáhne pořádek určité záporné hodnoty, lidé se vzbouří. Naštěstí ke srovnání neposlušných poddaných stačí málo, taková putyka s pořádnou zásobou alkoholu obšťastní celý region.

Poslední veličina, která hraje v rozvoji vašich měst důležitou roli, je populační přebytek. Ten slouží k vylepšování měst na vyšší úrovně a generuje se dost pomalu. Total War: Warhammer si totiž udržuje stejně pomalé tempo jako jeho předchůdci.

Boj!

Obrovskou změnu k lepšímu je umělá inteligence, jejíž vychytralosti si všimnete na taktické mapě. Vojska nejdou do otevřeného střetu, ale vyčkávají, drží si odstup a zaútočí, až když najdou skulinku ve vaší obraně. Takto stačí jen jediný tah, kdy přesouváte armádu z města do města, aby se orkská chátra téměř nepozorovaně dostala až ke hradbám města a proměnila ho v ruiny.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Druhou stránkou hry, kde se herní mechaniky mění, jsou souboje armád. Probíhají v reálném čase s možností zpomalení nebo zrychlení hry. Nový díl série se doslova urval ze řetězu, a je to jedině dobře.

Autoři jsou si dobře vědomi toho, že tentokrát nemusí úplně lpět na realismu a o historické přesnosti nemůže být řeč. Když se střetne armáda upírů s orky, je to úchvatná podívaná, která může mít dost nečekané vyústění. I na první pohled dobře probíhající bitva se může obrátit ve váš neprospěch, pokud nepřítel chytře použije nějaké kouzlo (počet je závislý na síle Winds of Magic v provincii) nebo vyrukuje s dosud neznámou super jednotkou. O to větší je radost, když se ze vzniklé šlamastyky dokážete dostat. Často se to však nepodaří.

Total War si stále drží laťku obtížnosti hodně vysoko. A ještě se znásobí poté, co se po pár desítkách tahů probudí Chaos a ničí vše, co mu přijde do spárů. Pokud myslíte, že vás zachrání obří jednotky jako draci nebo giganti, tak nezachrání. Udržet je ve své armádě vás stojí příliš velké jmění, a proto se budete muset spolehnout na řadové pěšáky, protože i obyčejný pěšák může rozhodnout průběh celé bitvy.

Krásně se na to kouká

Vizuální i hudební stránka je skvostná. Jestliže vaše sestava unese plné detaily, je to opravdu radost sledovat. Detaily jsou na každém kroku a mapa i v tahovém režimu vůbec neomrzí. Lebky vytesané do skály, podivné trpasličí mechanismy i zatuchlá doupata orků, všechno je vyvedeno s pečlivostí.

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Pravé vizuální orgie přicházejí v momentě real-time střetů. Hrdinové a vojevůdci se pohybují na bojišti s neuvěřitelnou suverenitou, kolosální jednotky vzbuzují hrůzu už na dálku a i na řadovém kostlivci najdeme tolik detailů, až to zaráží.

Bohužel má hra trochu problémy s optimalizací na určitých sestavách. Obraz občas zčernal a podle reakcí ostatních hráčů to není ojedinělý problém. Stejně tak loadingy jsou docela dlouhé. Ale autoři opravdu zapracovali na čekání mezi tahy. To bylo v případe Total War: Attila asi největším kamenem úrazu, zde jde vše jako po másle.

Válečné kladivo udeřilo

Nový díl Total War mohl být velký průšvih, ale není. Je z něj cítit, že Creative Assembly potřebovali změnu a možnost stvořit něco zcela fantaskního pro ně byla požehnáním. Vše, co ve hře je, má smysl a dokonale to zapadá do sebe.

Za každou frakci si užijete odlišný styl hraní a kampaně nejsou na jedno odpoledne, ale desítky hodin. Total War: Warhammer má potenciál zabavit na stovky hodin. Pokud milujete sérii Total War, neprohloupíte, a pokud „jen“ máte rádi prostředí Warhammeru, možná to pro vás bude otvírák ke starším dílům série. Tak jako tak, koupě za to stojí.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 166 čtenářů





Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.