Traffic Giant - MHD s ručením omezeným

12:00aktualizováno  7. září 2001 3:13
Hoši u JoWoodu si vzpomněli, kterak trávili bezesné noci u starého dobrého Transport Tycoona, a tak se rozhodli udělat hru s podobným námětem. Po Industry Giantu tak přichází také Traffic Giant a s ním i hromadná přeprava osob, myšlenkově geniální hra, která však bohužel není bez chyby. Má tedy cenu se po ní pídit?

Traffic Giant

Už je to dávno, co většina z nás chodila do školy s oteklýma očima v souvislosti s celonočním budováním rozsáhlé dopravní sítě ve hře Transport Tycoon, legendární strategii, která si vynikajícím zpracováním myšlenky přepravního podniku získala miliony příznivců na celém světě v době, kdy počet uživatelů osobních počítačů nedosahoval ani desetinu současných čísel. Po Transport Tycoonovi přišlo ještě několik více či méně úspěšných klonů od nejrůznějších firem, žádný ho však nedokázal sesadit z pomyslného trůnu krále tohoto herního žánru a už předem podotýkám, že se to nepodaří ani Traffic Giantovi, který se, na rozdíl od původního Tycoona, soustředí ne na několik měst a továren a dopravu všeho možného od lidiček přes poštu a suroviny až po hotové zboží, ale pouze na přepravu obyvatel v rámci jednoho města či jednoho města a několika malých přilehlých vesniček. Bylo by však předčasné již v úvodu tohoto článku lámat nad Traffic Giantem hůl a než se rozhodnete takto učinit, prokousejte se tímto článkem až do konce.

Stejně jako vždy je i v tomto případě pro fungování nezbytně nutná instalace, při níž vás navnadí již samotné prostředí, takže netrpělivě čekáte, až se na váš harddisk nahrají všechny příslušné komponenty (hra, nejnovější DirectX a INDEO (Intel Video Technology)), natěšeně chvějícím se prstem potvrzujete dotaz na restart počítače a po naběhnutí již na ploše hledáte ikonku, která vás zbaví abstinenčních příznaků a umožní vám ponořit se do hry. Traffic Giant Máte ji. Click, click... a je tu propracované intro, po jehož shlédnutí si říkáte - král je mrtev, ať žije král v domění, že Transport Tycoon má konečně svého přemožitele od JoWoodu. Chvíli pátráte v paměti, abyste si vzpomněli, že tahle rakouská firmička má na svědomí Industry Giant - docela bugovou, avšak promyšlenou strategii, v níž je vaším cílem zásobovat továrnu surovinami a tyto následně v podobě zboží transportovat do míst, kde najdou nějaké uplatnění, ovšem protože se hra v České republice snad ani neprodávala, pochybuji, že si ji průměrný hráč vybaví. Každopádně Traffic Giant se svému předchůdci v mnohém podobá. Na první pohled je totiž vskutku dokonalý - pěkná grafika, intro i hudba se líbila snad všem lidem, kteří tuto hru hráli a s nimiž jsem o ní diskutoval. Jenomže se dostalo i na pohled druhý...

Poté, co jsem se probrodil pěkně udělaným menu hry, vybral si barvu, zvolil své jméno, herní mod a město, v němž budu jeho obyvatelům nabízet své služby, začala se na mou hlavu, respektive na můj počítač, sypat jedna chyba za druhou. Nejprve to byl počet dopravních prostředků. Na výběr byste měli hned v úvodu hry mít několik druhů autobusů, tramvaj a další kolejová vozidla, pro něž můžete stavět dráhu (nadzemka, klasická železnice), avšak mě se v příslušném místě obrazovky krčil pouze nejhorší typ autobusu s provozní rychlostí 30 kilometrů v hodině a kapacitou 10 lidí, který v roce 2000 a něco rozhodně nepatřil mezi nejrychlejší a největší, natož pak nejatraktivnější pro veřejnost. Traffic Giant Konkurence si v pohodě mohla kupovat novější stroje určené pro hromadnou dopravu osob, já se však musel spokojit s těmito veterány a o "harmonikách" (dlouhé autobusy :-)), tramvajích či nadzemce jsem mohl jenom snít. Nepomohlo rozjetí nové kampaně, výběr jiného herního modu, restart hry ani restart počítače, dokonce i modlení mi bylo na dvě věci, a tak jsem byl nucen druhý den hru přeinstalovat, abych si vůbec mohl vyzkoušet dopravu osob s jiným prostředkem, než byl dědeček automobil.

Po reinstalaci již bylo vše v pořádku a tak jsem se mohl pustit do budování kvalitní dopravní sítě v rámci vybraného města. Na mé zastávky chodila řada osob, autobusy přepravovaly dělníky do továrny za městem, tramvaje zajišťovaly dopravu v centru do mých rukou svěřené lokality a ani lidé z okolních vesnic si díky pravidelné dopravě a její časté frekvenci nemohli na vzdálenosti do nákupních center stěžovat. Všichni byli spokojeni - cestující byli plynule odbavování, řidiči měli každý měsíc drahá školení a vysoký plat, nezapomínal jsem ani na údržbu vozidel a tak jsem si vesele vydělával až do doby, než jednoho z mých řidičů zmohl mikrospánek a tento najel svým autobusem na chodník a naboural do sloupu veřejného osvětlení. V prostoru pro cestující zavládla panika, lidé začali zmateně utíkat pryč od autobusu a stejnou rychlostí jich ubývalo z mých zastávek. Peníze na kontě se začaly povážlivě rychle ztrácet a já začal okamžitě investovat do reklamních kampaní a nabízel jsem všemožnou přepravu zdarma jen proto, abych si opět získal přízeň obyvatel městečka, Traffic Giant kteří nemohli zapomenout na jednu pitomou nehodu. V duchu jsem zlořečil Jowoodům, neboť jsem měl výplaty i školení pro řidiče a údržbu vozidel nastavené na maximum a přesto to nijak neovlivnilo jejich chování a mě to způsobilo nemalé problémy - myslím si, že tahle vlastnost hry (ano, tato panika skutečně není bug, podle manuálu jde totiž o "výraznou ztrátu image dopravní společnosti") je opravdu hodně přitažená za vlasy a pokud ji nevymyslel blázen, pak to musel být jen zkrachovalý provozovatel MHD nebo řidič, kterému se něco podobného stalo a jeho bývalý zaměstnavatel jej za to vyhodil z práce.

Co však rozhodně není vlastnost hry (nebo by, dle mého názoru, alespoň být neměla), je časté padání hry. V klidu si hrajete, vyděláváte peníze, přitom si odejdete na záchod a necháte všechny dopravní prostředky převážet lidi, aby přitom vydělávaly peníze, no a když se vrátíte, vítá vás pracovní plocha Windows, neboť hra během vaší nepřítomnosti stačila spadnout a vaše úsilí bylo zmařeno. Doufám, že všechny výše zmíněné vlastnosti opraví patch, který se však na oficiálních stránkách ještě neobjevil, avšak v současné době je toto opravdu frustrující. Je fakt, že se vám v srdíčku rozžhaví jiskřička naděje, když zjistíte, že kdesi v menu v rámci funkce "load game" existuje také pozice pojmenovaná "autosave", můžete si však být jisti, že tato funguje zřejmě jenom v případě, že si hru ukládáte do jinak pojmenované pozice vy sami, neboť ačkoliv jsem i toto podrobil ze zvědavosti důkladnému testování, nikdy se mi nepodařilo po pádu dostat na poslední aktuální stav hry, nebo alespoň do jeho blízkosti, Traffic Giant mohl jsem si však být jist tím, že použiji-li autosave, objevím se tam, kde jsem si hru uložil jako normální pozici. Pokud si autoři funkci "autosave" vykládají tímto způsobem, prosím, já však od ní čekám v případě takto časté frekvence padání (a věřte, že to není mým počítačem, neboť podobné problémy má více lidí) něco úplně jiného.

Co tedy od hry můžete očekávat? Bude-li vám bez problémů fungovat, pak se u ní jistě dobře pobavíte. Hra je totiž, jak je u Jowoodu milým zvykem, docela dobře promyšlená a vy budete muset provozovat několik linek, abyste uspokojili zájem obyvatelstva - kyvadlová doprava je bude vozit do přilehlých vesnic, uvnitř města povede několik tramvajových linek od obytných zón k obchodním domům a zábavním parkům a "velkokapacitní" autobusy budou převážet dělníky do továrny - každá jen trochu promyšlená linka jistě přiláká dostatečný počet cestujících - a to mnohdy i bez drahé reklamní kampaně, v případě, že budete soupeřit s protihráčem (ve hře jsou tři, přičemž na každého z nich je potřeba použít zcela jinou taktiku) si pak užijete boje o zákazníka a nudit se nebudete ani v případě modu, v němž je vaším úkolem plnit nejrůznější, počítačem zadané mise.

Traffic Giant

To vše je pak zpracováno v detailní grafice, vysokém rozlišení (až 1280x1024) a v realistickém ozvučení dotvářejícím tu pravou atmosféru (tramvaje cinkají, autobusy a auta na sebe v zácpách troubí, policisté houkají, u zábavních podniků duní hudba...). Herní plochu si můžete navíc oddalovat a přibližovat, ovšem ve vyšších rozlišeních bych to nedoporučoval - na Pentiu III 550 Mhz s 256 MB RAM a 32 MB grafickou kartou s čipem Riva TnT2 mi hra v rozlišení 800x600 fungovala zcela plynule, pokud jsem však nechal počítač zobrazovat město z větší dálky (a tudíž se muselo vykreslovat více objektů), při scrollování se mi obraz sem tam trhnul a ve chvíli, kdy jsem si dal zobrazit celou herní plochu, byla plynulost minulostí a nepříjemné trhání mě donutilo okamžitě se přepnout do původního pohledu. Bohužel, jak je u Jowoodu nemilým zvykem, hra vám způsobí jistě řadu problémů (minimálně do vydání patche), a tak je jen na vás, zda se rozhodnete pro to riskovat její bezproblémový chod na vašem počítači, či nikoliv. Ostatně toto rozhodnutí vám možná ulehčí i Bohemia Interactive, která zatím nevydala zprávu o tom, že by u nás hru chtěla distribuovat (ani se jí moc nedivím) a v očekávání, že ji sem doveze někdo jiný, může žít snad jen člověk, který ještě stále věří na Ježíška.

Traffic Giant
Výrobce: JoWood
Distributor: Infogrames