Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragédie v USA týden poté - odložené hry

  12:00aktualizováno  11:35
V posledních dnech se jako houby po dešti vyrojily tiskové zprávy vydavatelů, že ta či ona hra byla opožděna nebo stažena z prodeje z jediného důvodu - nevhodným způsobem připomínala teroristický útok na budovy World Trade Center. Kolik takových her bylo a čím měly katastrofu připomínat?

Majestic

Je tomu již více než týden, co světem otřásly záběry teroristického útoku na World Trade Center a Pentagon, které vzbudily obrovskou vlnu emocí. Není proto divu, že se události čím dál více promítají i na herní scéně - od bleskové reakce specializovaných webů, které po zahlcení zpravodajských serverů informovaly čtenáře o aktuálním dění, přes vývoj více či méně kontroverzních hříček s námětem útoku na WTC, až po malé "zemětřesení" v podobě pozastavení či odložení některých titulů.

První hrou, na kterou dopadl nelichotivý ortel zastavení provozu, byla propracovaná špionážní onlinovka Majestic, která více než co jiného připomínala o něco zábavnější variantu televizního seriálu Akta X. Důvodem k dočasnému pozastavení hry paradoxně nebyl její obsah, ale způsob, jakým komunikovala s hráčem. Kromě interakce na obrazovce totiž systém zasílal jednotlivým hráčům e-maily, SMS zprávy a v nejpokročilejší verzi nastavení jim i sám telefonoval (pro samotnou registraci do systému musí být člověk starší osmnácti let - rodiče se tak nemusí bát o duševní zdraví svých dětí). World War III: Black Gold A právě poněkud drsnější povaha oněch telefonátů či e-mailů nebyla v době krátce po katastrofě žádoucí. V současné době je však již Majestic opět v provozu a denně na svých stránkách vítá stovky návštěvníků.

Jen o pár hodin později oznámila společnost JoWooD odložení vydání graficky atraktivní realtimové strategie World War III: Black Gold. Její autoři nechtěli po tragických událostech mezi zákazníky příliš evokovat myšlenku třetí světové války, a tak po dohodě s vydavatelem přistoupili k pozdržení zahájení prodeje hry na neurčito (jinými slovy - až se situace uklidní). Jiná - tentokrát vesmírná - realtimová strategie, Fargate, již tolik štěstí neměla. Její vypuštění na americký trh proběhlo přesně v den katastrofy, a tak alespoň šokovaní vývojáři vydali následující prohlášení: "Myslím si, že by vývojáři měli využít všech kreativních možností, aby ve svých hrách propagovali ideály vzdělání, humanity a mezinárodní spolupráce."

Flight Simulator 2000

Asi nejhůř dopadl v očích veřejnosti Flight Simulator, a to hned z několika důvodů - tím prvním byly spekulace ohledně možného využití velmi věrného zpracování výškových budov na Manhattanu k tréninku vizuální navigace teroristů v poslední fázi letu (názory, že by samotný simulátor dokázal naučit kniplu neznalého člověka létat s dopravním letadlem, jsou přeci jenom přitažené za vlasy). Nejdále došla britská televizní společnost SkyNews, která ve svých pořadech několikrát podobnou možnost nahodila a podílela se nemalou měrou na stažení Flight Simulatoru z některých obchodů ve Velké Británii. Pro dočasné stažení však existoval ještě jeden důvod - v intru je shodou okolností scéna, kdy letadlo naráží do (v současné době) nejvyšší budovy v New Yorku, Empire State Building. Podle mluvčího Microsoftu vydají vývojáři v nejbližší době patch, který odstraní jak tuto problematickou část intra, tak budovy WTC, které by mohly působit provokativně. Zatím je otázkou, zda další úpravy neovlivní datum vydání Flight Simulatoru 2002 - přeci jenom je listopadový termín za dvěřmi, a tak se na mnoha místech vyrojily spekulace, zda nebude hra o nějaký ten týden odložena. Zatím nám však žádný oficiální zdroj zdržení nepotvrdil...

Dalším titulem, který byl kvůli nevhodnému zobrazení budov World Trade Center na mnoha místech stažený z obchodů, je Red Alert 2. C&C: Red Alert 2 Tentokrát však byl důvod patrný doslova na první pohled - na přebalu hry jsou za hlavou vojáka vidět hořící věže WTC (podobný problém s přebalem měla i jistá americká hudební skupina, jejíž album mělo vyjít krátce po katastrofě - změnu však vydavatel stačil provést ještě před distribucí do obchodů), a tak je nutné vyrobit nové krabice s jiným artworkem. V souvislosti s Red Alertem se spekuluje i o pozdržení datadisku Yuri's Revenge o pár týdnů (opět kvůli bojům v okolí New Yorku), ale i zde zatím oficiální zdroje mlčí a všechny materiály tvrdošíjně uvádějí datum vydání na 30. října. Rovněž Command & Conquer: Renegade by neměl být kvůli katastrofě pozdržen - i tady platí dosavadní release date 23. října.

Poslední hrou, u které je již jisté, že bude kvůli tragédii odložena, je Rogue Spear: Black Thorn. V pondělí se totiž objevila tisková zpráva Ubi Softu, vydavatele hry, ve které se praví jediné - z důvodů velmi realistického zpracování protiteroristických operací se tvůrci hry obávají, že by mohli být vystaveni negativním reakcím veřejnosti. Jedna z her s tematikou útoku na WTC Kvůli nutným úpravám vedoucím k "zjemnění hry" se datum vydání posouvá z původního devátého října na neurčito. Úpravy obsahu podle všeho zasáhnou i další chystané hry - mimo jiné Duke Nukem: Manhattan Project, nebo Metal Gear Solid X. Otázkou ovšem je, nakolik můžeme věřit vydavatelům, že důvody odložení her jsou čistě humánního charakteru. Například Activison odložil vydání playstationové akce (podotýkáme že je její rating E - tedy nejnižší možný) Spider-Man 2 z 18. září na neurčito - prý kvůli tomu, že se hra odehrávala v New Yorku a v jednom levelu jsou na pozadí mrakodrapy podobné věžím WTC.

Zajímavou dohru měla i situace s českou hrou Rescue the WTC. Po VELMI negativním ohlasu veřejnosti, který se projevil jak přehlcením mailboxu autorů, tak desítkami nadávek, vulgárních telefonátů (většinou od lidí, kteří navenek vystupují v rolích Mirků Dušínů) a otevřených dopisů všem, ktěří se o této hře byť jen odvážili napsat, byla tahle flashová hříčka ze serverů všech providerů s omluvou stažena. To, že na českém internetu v současné době koluje podobných (a mnohem expresivnějších) her několik a prostor jim dávají i relativně známé servery, již nikoho nevrušuje. Rovněž nikoho nevzrušuje množství morbidních vtipů, které se lavinovitě šíří po internetu systémém "send to all". Neradi bychom ale někomu sahali do svědomí, zejména pak ne lidem, kteří za rekordně krátkou dobu napsali do našich diskuzí bezmála 1400 příspěvků...

Autor:




Nejčtenější

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Další z rubriky

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.