„Kam se ten svět řítí?“, pomyslí si dnes kde kdo, pokud se zamyslí nad několika nezanedbatelnými fakty. Ze západního trhu se na nás valí jedna Sim hra za druhou a už nás naše drahé polovičky odtahují od počítačů, chápajíce se vlády nad naším milovaným hlodavcem, a už je slyšet nesrozumitelné žvatlání virtuálních lidiček nebo dokonce hafání a mňoukání všemožného zvířectva. A co víc, my, zástupci drsné poloviny lidstva, také začínáme čím dál více propadat tomuto fenoménu! Kam se podělo oblíbené vykořisťování pacientů (Theme Hospital), vykořisťování krvelačných monster (Dungeon Keeper) a vykořisťování…ehm, vláčků (Railroad Tycoon)? Ne, dnes je v kurzu vychovat virtuálního mládence s virtuální slečnou, zplodit virtuálního potomka, zasadit virtuální strom…
„Tak a dost!“, řeklo si vývojářské studio Jaleco, jalo se oživit letitý žánr her, jejichž posláním je starání se o něco, a tak vznikl Trailer Park Tycoon. Podivný název - podivná hra. Pokud jste si dosud mysleli, že se v roli filmového producenta budete starat o tvorbu a distribuci trailerů nejnovějších filmů, budete (stejně jako já) rychle vyvedení z omylu. Malá exkurze do slovníku totiž prozradí, trailer = přívěsný vozík, v našem případě tedy obytný přívěs. Pravda, nápad je to více než originální, ale jak postavit hru na přístřešcích, které za sebou lidé po vzoru slimáků (biologové prominou neodborný výraz) sami táhnou? Inu snadno. Přívěsy tentokráte netáhnou lidé s pomocí automobilů, ale umísťuje je táhnutím myši sám hráč. Na počátku každé mise je vám přiděleno malebné území v těsném sousedství dálniční komunikace s přesně vyznačenými místy, kde lze postavit přívěs a kde obchod, restauraci, či sportoviště. Poté už jen stačí sledovat, zda nablýskané auto sjíždějící na odpočívadlo bude pokračovat v cestě do vašeho vypiplaného parku, nebo se znechuceně otočí, zachrchlá výfukem a zmizí v nedohlednu.
Již první spuštění přesvědčí každého, že nejde o dílko o nic vážnější, než pravidelné chybové hlášení nejmenovaného operačního systému. Vidláckou úvodní melodii střídá vidlácké menu tvořené rozmazanými texturami. Zde hra nabízí volbu buď jednotlivých scénářů nebo možnost Easy a Hard Tycoon Mode, tvořící jakousi kampaň o různém stupni obtížnosti. Samotný provoz parku je kromě budování přívěsů obohacen nutným staráním se o ubytované zákazníky. Ti mají několik druhů potřeb, mezi které se řadí jídlo, sport, kultura, nakupování a praní. Ty zajišťují speciální budovy, které ale lze postavit jen na předem připravených místech. A právě s tím souvisí největší slabina hry, tj. nemožnost jakékoliv interakce s prostředím. Místa, kde jsou silnice, jsou pevně daná, místa, kde se dá stavět, jsou pevně daná, to vše přispívá k výslednému strojovému dojmu. Navíc nejsou mapy nijak rozlehlé, takže volné místa rychle zaplácáte přívěsy a speciálních budov, mezi které patří jídelny, kina a další si užijete jen poskrovnu. Není jich sice nijak málo, ale liší se pouze tím, že v městské mapě je jídelna zastoupena luxusní kavárnou, v pouštním prostředí zatuchlým fastfoodem, apod..
Nevelká rozloha parků naštěstí úspěšně prospívá k naprosté přehlednosti. A k ní je zde veliký důvod, jež je zároveň nejpodivnější částí hry. Po příjezdu zákazníka se vám totiž po kliknutí na přívěs objeví indikace jeho požadavků na vzezření okolí. To ovlivňují jakési dekorace, rozdělené do čtyř skupin na odpadky, zeleň a další dvě větve přeložitelné nejlépe jako věci blýskavé a staré haraburdí. Netuším jaké nátury jsou tvůrci, ale uniká mi důvod, proč by někdo chtěl bydlet před čtyřmetrovými stohy novin nebo mít za domem skládku pneumatik, tedy pokud se samozřejmě nejedná o trafikanta nebo zákeřného překupníka ojetých gum. Každopádně pokud každému návštěvníkovy parku nedopřejete, oč si žádá, nekompromisně si sbalí své úspory, které by jinak připadly vám, a odjede. Problém je, že v pozdějších fázích jsou nároky nájemníků tak vysoké, že chtě nechtě musíte přívěs upgradovat a zvýšit tak počet políček na kterých lze dekorace postavit. Tato činnost, ač nikterak vzrušující, tvoří největší a zároveň asi nejzábavnější část hry, kdy musíte kombinovat různé druhy omezeného počtu vybavení a docílit tak spokojenosti (a platební způsobilosti) vašich svěřenců.
K zábavě rovněž příliš nepřispívá jednotvárnost většiny misí, kdy máte v určitém časovém období vydělat určitý obnos nebo uvést park do prosperujícího stavu. Tvůrci se hru očividně snažili zachránit přídavkem humorného elementu ve formě tornáda, které se přižene po vypršení limitu a srovná park se zemí, nebo přerostlého rohatého králíka chrlícího oheň, jež má stejný efekt. V pravidelných intervalech dostáváte také fiktivní regionální zpravodaj informující o hrdinném křečkovi zachránivším rodinu z hořícího přívěsu nebo o muži, který spolkl bowlingovou kouli. Z počátku se sice těmto proprietám můžete zasmát, ale později se dostaví jen pocit nepochopení a trapnosti.
Grafické ztvárnění je na dnešní dobu hluboce pod průměrem, i když pro něj mluví doporučená konfigurace Pentium 450MHz. Je ale s podivem, že při použitém 3D enginu nelze s kamerou rotovat ani jinak naklánět a tak most vedoucí přes váš park dokáže udělat přítrž veškeré přehlednosti. Ač se tomu tak z předchozí kritiky nezdá, může být Trailer Park Tycoon po jistou chvíli hratelný a zábavný. Po několika hodinách však ale neustálé kontrolovaní potřeb obyvatelstva s repetitivností misí omrzí a vám pak nezbude nic jiného, než kliknout na spásné tlačítko uninstall.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|