50

Trainz Classics

Výrobce: Auran

• Jsou to Trainz
  • Žádné změny, chybí scénáře

Hra nepřináší nic nového, ba co víc, ona ještě ubrala něco z toho dobrého, což bylo dříve k vidění, jako třeba scénáře.

Trainz ClassicsKdyž se mi dostala do rukou krabice Trainz Classics, tak mě zaplavil až hřejivý pocit z toho jak je obal proveden. Rozhodně se nejedná o něco umělecky hodnotného, ale vše je vloženo do téměř dvojnásobně velkého pouzdra, než je tomu u ostatních her. To v člověku logicky vzbudí pocit, že se k němu zřejmě dostává hra nabitá obsahem, který mu vystačí na dlouhé hodiny. Možná se jedná o psychologický tah ze strany autorů, protože si jsou vědomi toho, že TC rozhodně nabito obsahem není. Možná se nám tak výsledný pocit prázdnoty ze hry samotné snaží vykompenzovat tlustým obalem a manuálem (jež je tlustý jen díky tomu, že je česky i slovensky), které hráči aspoň částečně zažene chmury z toho, že prasátko rozbíjel kvůli něčemu, co v základu nic moc nenabízí.

"To, co by byla jedna z největších železničních katastrof s desítkami mrtvých, se zde vyřeší mírumilovným spojením dvou vlaků."

Možná, že jsem byl v úvodu až moc kritický, ale ono tohle dílo obsahem opravdu moc nehýří. Hra je údajně rozdělená na dvě edice a to sice „Harlemská Trať“ a „Tropická metropole“. Nějak mi bohužel nedošlo, proč tomu autoři říkají edice, Trainz Classicsprotože je vše v jedné hře a rozhodně toho v těch „edicích“ dohromady moc není. Mapa v Harlemu je rozdělena na čtyři části, nicméně, všechny se jedou na stejné trati, akorát s tím rozdílem, že začínáte někde jinde. Když bych se měl vyjádřit k trati jako takové, tak to žádný zázrak není, rozhodně ne v porovnání s druhou edicí. Patří k těm delším, ale jedna zastávka je jako druhá, což je sice očekávatelné, ovšem ani po grafické stránce není moc co obdivovat.

Tropická metropole je na tom o něco lépe. Jde totiž o známé Modula City, které se objevilo už v Trainz Railroad Simulator 2006, kde však neslo pouze označení DEMO. To už nás zde naštěstí nečeká a nutno poznamenat, že i když není Modula City přímo výtvor autorů z Auranu (možná právě proto?), tak se jedná o nádherný počin, který rozhodně má co nabídnout. Rozlohou se jedná o poměrně velký ostrov, který je spojen ještě s jedním menším a druhým opravdu malinkatým ostrůvkem. Na mapě je znát, že si s ní autor opravdu vyhrál a rozhodně je na co koukat.

Trainz ClassicsOno slovo „koukat“ může být také zavádějící. Před sebou máme totiž po technické stránce Trainz jak je známe - to rozhodně neškodilo v roce 2001, ale rok 2008 už si přece jen žádá něco trochu jiného. Obzvláště pak Harlemská trať je po grafické stránce silně nezajímavá a zejména okolí trati mohlo býti rozšířeno do větší dálky. Jestliže oddálíte pohled kamery trošku dále, tak zjistíte, že periferie trati nejsou příliš bohaté, co se do velikosti týče. Prostě vidíte končící silnice dříve, než by bylo zdrávo. To druhá edice je na tom lépe, protože se jedná o otevřené a hlavně kompletní město, kde velikost zobrazované vzdálenosti brzdí jen herní engine, který moc do dálky hledět nedovolí. Modula city, na rozdíl od Harlemu, září barvami a jak jsem již psal, její autor si dal opravdu záležet a to i co se týče modelů tramvají. Ty jsou sice jenom dva, ale jsou opravdu povedené a to, že se jim netočí kolečka, jejich stvořiteli mile rád prominu.

Zvuky jsou nevýrazné, ve sluchátkách výsledný pocit nebyl o moc lepší. Samozřejmě u tohoto typu her nemůžeme chtít zvukové orgie, takže to bych toleroval. Ovšem grafická zastaralost už se na výsledném efektu trochu podepíše.

Herní náplň, tak ta je bezesporu největším záporem celé hry, nebereme-li v potaz Trainz Classicseditor. Ona je totiž prázdná jak půllitr notorika a to, že zde nejsou přítomné žádné scénáře, je bezesporu obrovskou škodou. Hra tak po chvíli ježdění začne nudit. V Modula City je alespoň co objevovat, ale v případě, že vše projedete, tak není důvod, proč se s mapami dále zaobírat. To je rozhodně škoda, protože scénáře byly v posledních dílech velmi silnou stránkou a tím, že je TS postrádá, ztrácí člověk motivaci k dalšímu hraní. Hratelnostně se naštěstí nic nezměnilo, na výběr máme ze dvou modelů řízení, kterými jsou Realistický, jež nám dovolí řídit stroj přímo z kabiny a Digitální, ten je prostý, jen hýbeme s kolečkem a upravujeme pomocí něj rychlost. Jízdní model a fyzika zůstaly též na dobré úrovni. Nutno však podotknout, že Rail Simulator je v tomto směru ještě o něco lepší.

Co mi nedalo - jestli byly opraveny dvě nejviditelnější chyby z minulých dílů. Jednalo se o nevykolejování vlaků ve vysokých rychlostech a pak zejména o naprostou stabilitu při čelní srážce dvou vlaků. Takže k chybně jedna, odpověď zní NE. Můžete frčet jako dobře rozjeté pendolíno (ne že by hra takovou rychlost dovolovala), tam kde máte jet 30 mil za hodinu a stejně se nic nestane. Chyba dvě je na tom obdobně. To, co by byla jedna z největších železničních katastrof s desítkami mrtvých, se zde vyřeší mírumilovným spojením dvou vlaků a jejich následným přetlačováním, což mě Trainz Classicsna chvilku zabavilo tím, že jsem se snažil vyrovnat rychlosti tak, aby oba vlaky stály. Pak jsem si ale uvědomil, že když se vlaky spojily, tak samozřejmě v jeden a pokud hýbu s rychlostí jednoho, tak zároveň hýbu s rychlostí i toho druhého. Zastyděl jsem se a šel jsem letmo prozkoumat editor, jestli se alespoň zde něco změnilo.

Nuže, nezměnilo a vše zůstalo při staré -, základní mapu, kde vytvoříte kruh s kolejí a naházíte okolo nějaké stromečky, zvládne opravdu každý, kdežto vytvořit důkladně propracovanou mapu s fungujícím světem dá už opravdu zabrat. Je to dobře, že autoři nějak významně nezasahují do editoru, protože učit principy editoru od znova, by možná odradilo i skalní fandy.

Co dodat závěrem, to je otázka. Hra nepřináší nic nového, ba co víc, ona ještě ubrala něco z toho dobrého, co bylo dříve k vidění, jako třeba scénáře. Ještě ke všemu trpí Trainz Classicskrutým nedostatkem obsahu, který naštěstí řeší fanouškovské přídavky, které se díky přikládanému správci součástí dají stáhnout a zakomponovat do hry. Za sedm stovek tak dostaneme něco, co nabízí jen zlomek obsahové bohatosti předchozího dílu, který se dá pořídit za dvě sta našich korun. TC nabízí dokonce ještě méně, než Rail Simulator, který ale stojí skoro dvakrát tolik a je zaměřen spíše na jízdu jako takovou. Takže, pokud vlastníte TRS2006, tak na TC moc nepomýšlejte, pokud nejste sběrateli. Pokud TRS2006 nevlastníte, tak stejně na TC moc nepomýšlejte a raději kupte právě staršího bratříčka.

50 %

53 %

Doposud hodnotilo 529 čtenářů