Traitors Gate 2: Cypher - dojmy

  12:00
Teroristé opět udeřili! Tentokráte vytvořili nebezpečný počítačový virus, který může způsobit elektronický kolaps celého světa. Katastrofě může zabránit jedině tajný agent Pentagonu Raven. Recenze již brzy.

TRAITORS GATE 2: CYPHER
Výrobce: 258 Productions
Vydavatel: TAC
Datum vydání: listopad 2003
Žánr: adventure

Když na podzim roku 1999 vyšla adventura Traitors Gate, byl to pro mě blesk z čistého nebe. Neznámá hra od neznámého týmu, rozlezlá na 4 CD, přinesla v období pro adventury hodně nepříznivém velice dobrou zábavu ve formě tajné infiltrace do londýnského Toweru, kde jsem coby tajný agent Pentagonu s kódovým jménem Raven měl před plánovanou loupeží vyměnit britské korunovační klenoty za falzifikáty a navíc tak, aby si toho tamní stráže nevšimly (Britové nebyli o této akci zpraveni). Více o této originálně pojaté hře se můžete dočíst v naší postarší recenzi. Pro nás je teď mnohem podstatnější, že tentýž švédský tým – i když přejmenovaný z DayDream Software na 258 Productions – v současnosti pracuje na pokračování pro distribuční společnost The Adventure Company, která jej živě prezentovala na letošní E3.

Cypher: Code of Ruin

„Tato hra je sice pokračováním Traitors Gate, je ale oproti prvnímu dílu v mnohém odlišná“, započal prezentaci Hakan Vallin, vedoucí projektu. „Předchozí díl byl 1st person postavený na quicktime enginu s předrenderovanými lokacemi, tento díl je 3rd person plně 3D, což znamená, že se můžete po prostředí procházet zcela svobodně.“ Příběh Cyphera nemá tentokráte s londýnským Towerem nic společného. V ohrožení je totiž celý svět! Jisté teroristické organizaci se podařilo vyvinout počítačový virus, který má přímo hrozivé účinky. Po rozšíření přes tajnou družici dokáže napadnout komunikační systém celého světa, načež by zkolabovaly nejen střediska digitální zábavy, ale i veškeré ekonomické obchody, došlo by k ochromení armád, narušily by se všechny ochranné systémy, a tak dále. Jednoduše by nastal globální chaos. Rozšíření nebezpečného viru se pokusí zabránit americký Pentagon a náš starý známý agent Raven, jehož cílem je virus najít, zkopírovat jej a poté zničit výzkumnou laboratoř, v níž byl vyvinut.

Část úkolu už za Ravena vyřešil Pentagon. Podařilo se mu lokalizovat místo tajné laboratoře, která je ukrytá v podzemním bunkru, někde na území současného Iráku (že by v tom měl zase prsty Sadám?). Cypher: Code of Ruin Ravena nad pouštní lokalitou vysadí špionážní letoun a jakmile se hrdina dostane na místo činu, hra začíná. „Děj je rozdělen do dvou sekcí. Nejdříve se dostanete do rozsáhlého polorozbořeného babylonského komplexu, přes nějž se prostřednictvím řešení puzzů musíte dopracovat do druhé sekce, kterou je zbrusu nová laboratoř plná nejnovější techniky, ale také vědců a stráží“, popisuje herní prostředí Hakan. „V každé sekci vás pak čeká trošku odlišná hratelnost. Ta první babylonská je na způsob Indiana Jonese, ta druhá pak ve stylu Jamese Bonda.“ Na E3 Hakan předváděl pouze první část, a musím se přiznat, že mi hra po prvních pár vteřinách připadala spíše jako klasický Tomb Raider, respektive Indiana Jones and the Infernal Machine. A to nikoliv pouze pozicí kamery, která se vznáší v klasické poloze za hrdinovými zády, ale i typem prostředí. Ona první sekce totiž skutečně připomíná starobylý chrám s různými kamennými oltáři, rozbořenými sloupy, řadou podivných mechanismů, které je třeba rozchodit, a nastražených pastí, které je třeba překonat. Naštěstí na rozdíl od výše zmíněných akčních adventur zde není třeba skákat po výčnělcích ani po nikom střílet, pouze natahovat mozkové závity a řešit nespočet hádanek a úkolů, které si pro nás tvůrci připravili.

Cypher: Code of Ruin

„Komplex úkolů sahá od velmi jednoduchých až po velmi komplikované“, tvrdí Hakan. „Někdy je k vyřešení puzzlu třeba vykonat jediný úkol, jedinou akci, jindy je situace natolik složitá, že musíte vykonat nějakých 25 až 30 akcí, abyste kýženého cíle dosáhli. Mnohé z hádanek mají i vícero řešení, lze je vyřešit dvěma nebo i více způsoby.“ Puzzly v prezentované první části se týkaly spíše mechanického zacházení s objekty a používání nástrojů ještě z dávné éry Babyloňanů. V desítkách opuštěných chodeb či místností je možno narazit na podivné, i když svým způsobem primitivní stroje, poháněné parou nebo hydraulikou. Jen vědět, jak s nimi zacházet. Abych uvedl nějaký příklad, jeden z puzzlů, které nám Hakan předvedl, sestával z klasického složení obrazce z posuvných kachliček, podstatou druhého puzzlu pak bylo převržení velkého sloupu na schodiště, které se následně rozbořilo a otevřelo vchod do další části podzemního komplexu.

Jakmile se ovšem Raven dostane z babylonských ruin do tajné laboratoře, hratelnost se razantně změní. Nemusíme se ale obávat, že by se hra zvrhla v nějakou bezhlavou akci, i když Hakan připouští, že na jisté drobné akční elementy narazíme. Cypher: Code of Ruin „Cypher nelze charakterizovat jinak než jako čistokrevnou adventuru, nicméně právě v té druhé sekci narazíte na řadu vojáků, stráží a vědců, kterým je třeba se opatrně vyhnout, nebo je tiše eliminovat.“ K tomuto účelu bude Raven vybaven rozličnými špionážními nástroji, jako je například plynová maska, různé uspávací bombičky nebo vláknová optická mini-kamera. Stejně jako v původní hře Traitors Gate bude moci přes satelit komunikovat s Pentagonem, díky čemuž dostane k dispozici analýzy různého vybavení, spisů nebo kódů.

Hra se ovládá kombinací myši a klávesnice. „S postavou Ravena chodíte pomocí šipek na klávesnici, přitom se kolem sebe můžete volně rozhlížet pohybem myši“, popisuje ovládání Hakan. „Je zde jedna akční klávesa, kterou vykonáváte všechny aktivity ve hře – sbíráte věci, nebo otáčíte s koly, a tak podobně.“ Nechybí pochopitelně ani inventář, který se na obrazovce otevře ve formě okna a obsahuje jak Ravenovo speciální špionážní vybavení, tak ostatní „obyčejné“ předměty. O vizuálních kvalitách hry se není třeba zvlášť rozepisovat, neboť okolní screenshoty pocházejí právě z lokalit, které nám Hakan předváděl, a že vypadají docela obstojně, se může přesvědčit každý z vás. Cypher: Code of Ruin Zdůrazním jen velice povedené nasvícení herního prostředí, díky čemuž mají babylonské ruiny velice působivou, tak trochu mystickou atmosféru.

Prozatím to tedy vypadá, že bude Cypher – stejně jako jeho předchůdce – v několika ohledech dost jedinečná hra. Její první část, odehrávající se v babylonských ruinách, z nás udělá archeology ve stylu hry Indiana Jones and the Infernal Machine, druhá část by zase dle dostupných informací mohla vypadat jako kombinace Thiefa a Splinter Cell. To vše ale s jedním podstatným rozdílem – místo akce, arkádovitého skákání a střílení je potřeba používat pouze vlastní mozek a řešit logické puzzly. Zní to rozhodně zajímavě, vizuálně to nevypadá špatně a pokud hratelnost zůstane alespoň na úrovni předchozí hry Traitors Gate, má The Adventure Company zaděláno, vedle skvěle vypadajícího Schizmu II, na další adventurní hit.

PS: Další obrázky ze hry Cypher naleznete zde, E3 trailer si pak můžete stáhnout odsud.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...