Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta pracuje jako lokalizátor pro Apple, a vyrůstal jsem proto v obklopení nakousnutých jablek. Některé hry tak PC hráčům příliš povědomé nebudou.
Half-Life 2

Half-Life 2 | foto: Valve

1. Golden Axe (1989)

Golden Axe

Rubačku Golden Axe jsem jako dítě hrával na návštěvách u bratrance. Vzpomínka je to tak vzdálená, že už si nedokážu vybavit, která postava byla mou nejoblíbenější. Fantasy svět plný roztodivných stvoření ale byl něčím, co mě jako malého kluka dokázalo naprosto vtáhnout.

2. Spaceward Ho! (1990)

Spaceward Ho!

Spaceward Ho byla kouzelná tahová sci-fi strategie, která má v mém srdci speciální místo i díky tátově překladu do češtiny. Ten vznikl jen kvůli mně a veřejně nikdy dostupný nebyl.

Hra se řadí do stejného žánru jako série Civilization, zde však máte za úkol kolonizovat vesmír. Klíčová je proto správa zdrojů, objevování nových planet, výzkum ale i souboj s ostatními hráči. Ty mohl řídit počítač, titul však podporoval také hru po síti.

3. Lemmings (1991)

Lemmings

Lumíci patří do zlatého fondu her z 90. let. Lemmings využívali jednoduchého principu, kdy hráč získal nástroje na řešení úrovní, a konkrétní postup byl jen a jen na něm. Některé situace bylo možné řešit jen jedním způsobem, řadu dalších však dva lidé nikdy nedokončili stejně.

A mámina kamarádka mi jako dítěti tvrdila, že znala kluka, co Lemmings hrál tak často, že skončil jako jedna z těch postav. Bylo mi tak šest let a věřil jsem jí.

4. Neznámá hra na hrdiny z mého dětství (???)

Otazník

Přiznávám, je to poněkud bizarní příspěvek. Jenže já na tu hru pamatuji s velikou láskou a ani táta si nedokázal vzpomenout, jak se jmenovala. Hrála se na tahy, postavám se na začátku náhodně generovaly vlastnosti a obří svět i tuhé souboje mi pokaždé rozzářily oči.

Byl to menší titul, který nepatří mezi klasiky a dohledat ho je prakticky nemožné. Přesto autorovi posílám veliké díky.

5. Warlords 2 (1993)

Warlords 2

Tahovka Warlords má unikátní kouzlo, které strategie hrané v reálném čase postrádají. Dlouhodobé plánování a možnost spravovat souběžně libovolný počet armád vytváří zcela odlišnou dynamiku hry.

Jedinou stinnou stránkou Warlords byly souboje, které nijak nezávisely na hráčském umu. Jejich výsledek byl kombinací statistik a jisté míry náhody.

6. SimTower (1994)

SimTower: The Vertical Empire

V 90. letech došlo k explozi manažerských simulátorů a jeden z nejlepších paradoxně nevznikl ve firmě Maxis, ta ho pouze vydala. V SimTower jste budovali a spravovali mrakodrap.

Měli jste možnost v něm stavět apartmány, hotelové pokoje, ale také občerstvení, starat se o úklid, budovat garáže a v pozdějších fázích stavět i luxusní prvky jako například kino.

Jednou z nejvýznamnějších součástí hry však byla správa výtahů. Jejich dostatečný počet a malé fronty totiž byly předpokladem spokojených hostů. Jako dítěti se mi však nikdy nepodařilo získat pátou hvězdičku.

7. SimCity 2000 (1994)

SimCity 2000 (1994)

Nesmírně propracované bylo i budování města v SimCity. Zajistit jeho prosperitu a spokojenost obyvatel přitom nebyl nijak triviální úkol.

Vyvažovat bylo třeba mezi zisky z industriálních zón a uspokojivým životním prostředím. Důležité bylo například stavění strategicky umístěných silnic, správa potrubí, elektriky ale i odpadu.

8. Leisure Suit Larry: Love for Sail (1996)

Leisure Suit Larry: Love for Sail!

Příběhy záletníka Larryho jsem jako žák základní školy objevil v jednom nejmenovaném obchodě s levnými hrami.

Nejenom, že mi hru prodali. Já ještě svoje zkušenosti sdílel s progresivním tatínkem, kterému hraní sexem nabité adventury nijak nevadilo. Souložení v ní bylo spíše naznačené, přesto však v celé hře šlo právě o něj.

9. Heroes of Might and Magic 2 (1996)

Heroes of Might and Magic II

Heroes patří mezi královské strategie. Geniální tahovka byla jedním z nejvýraznějších titulů mého dětství.

Chodíval jsem ji hrát ke spolužákovi ze základní školy a hodiny u ní utíkaly takovým tempem, že se člověk nestačil divit.

10. Diablo 1 a 2 (1996 a 2000)

Diablo (1996)

Diablo bylo jednou z těch tak návykových her, že by se člověk kvůli nim nejraději nechal vyhodit ze školy.

Neustálá honba za lepší výbavou a možnost hrát titul dokola díky náhodně generovaným úrovním byly naprosto pohlcující kombinací.

11. Theme Hospital (1997)

Theme Hospital

Theme Hospital bylo budování nemocnice tak trochu jinak. Hra tématiku pojímala s humorem.

Léčit proto bylo třeba lidi s obřími hlavami, neviditelností, nebo přehnaně velikým jazykem. A vtipnost v kombinaci s veselou hratelností fungovala na jedničku.

12. Carmageddon (1997)

Carmageddon

Krvavé závody Carmageddon v době vydání ohromily zejména svou naprostou nekorektností. Body jste získávali za přejíždění lidí i zvířat a odměna za stařenku s chodítkem byla luxusní.

Hra byla z dnešního pohledu značně streotypní. Tehdy však dokázala výtečně pobavit.

13. Polda (1998)

Polda

Klasická česká adventura dabovaná Luďkem Sobotou měla své unikátní kouzlo. Potěšila osobitým stylem humoru, potrápila naopak mnohdy až nelogickými rébusy.

Třeba hned v úvodu, když bylo třeba za trezor zatáhnout hned několikrát.

14. NHL 99 (1998)

NHL 99

Americký hokej ve své době dokázal neskutečně vtáhnout. Snaha probojovat se s týmem vedeným jistým Andrejem Brabcem s číslem 22 až do finále představovala napínavý, návykový a bohužel o pár let později i neopakovatelný zážitek. Série se pro mne totiž časem vyčerpala.

15. Tekken 3 (1998)

Tekken 3 (1998)

Tak schválně, koho jste rádi hráli v Tekkenovi? Úchvatné bylo větvení útoků za Kinga ale i Eddieho bojový tanec capoeira.

Já však nakonec upřednostnil mrštnost černovlasé Xiaoyu. Internet jsme tehdy s kamarády ještě nepoužívali, a kombinace tak bylo třeba hledat metodou pokus omyl.

16. StarCraft (1998)

Starcraft

Miloval jsem Warcraft 2, demoverze StarCraftu mne však příliš nenadchla. Odsuzoval jsem ji jako „hroznou blbost“. Když se mi však do rukou dostala plná hra, naprosto jsem jí propadl a kampaní se prořítil nepochopitelnou rychlostí.

Čas se při hraní StarCraftu stával velmi abstraktním pojmem a dny mizely zvláštním způsobem.

17. Unreal a Unreal Tournament (1998 a 1999)

Unreal

První Unreal nabídl roztodivný mimozemský svět a místy až hororovou atmosféru, Unreal Tournament pak soutěživé klání s počítačem řízenými protivníky.

Vzpomínám si, jak jsme Unreal Tournament s tátou chodili hrát do jistého obchodu s čajem. Když vidím některé z klasických map, vůně čaje se mi vybaví dodnes.

18. Age of Empires 2 (1999)

Age of Empires 2

Vždy jsem preferoval strategie od Blizzardu. Na lásku k Age of Empires 2 ale došlo zejména na střední škole, kde jsme ve hře soupeřili na tamních počítačích.

Jako ostřílený starcraftista jsem strávil několik zápasů optimalizací těžby a spolužáky potom válcoval rychlými útoky zkraje hry.

19. Rollcage (1999)

Rollcage

Kdybych měl sestavit seznam pěti nejzásadnějších her, Rollcage by na něm nesmělo chybět. Frenetické závody s vozítky, které dokážou jezdit i po stropě a pálí ze speciálních zbraní, zkrátka měly velmi svébytný půvab.

PC jsem tehdy ještě neměl, Rollcage jsem proto chodil hrát ke spolužákovi ze školy a platil mu za to kartami z Magic: The Gathering. Zkrátka prima kamarád.

20. Quake 3 (1999)

Bleskomet v Quake 3

Quake 3 dle mého názoru představoval vrchol stříleček. Byla to dokonale vyvážená akce téměř bez prvku náhody, s nezvyklým systémem pohybu a perfektním výběrem zbraní. Nezbývá tedy než doufat, že Quake Champions duch série budou dostatečně respektovat.

21. Tony Hawk Pro Skater 2 demo (2000)

Tony Hawk's Pro Skater 2

Demoverzi Tony Hawk Pro Skater 2 bylo možné objevit přibalenou k časopisu o počítačích Mac. Plná verze tehdy v Česku legálně dostupná nebyla, nezbývalo proto než „pařit“ pořád dokola ukázku. Obsahovala jen jednu úroveň a možnost hrát dvě minuty, po několika týdnech jsem se však úrovní pohyboval takřka až s baletní elegancí.

22. Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)

U Porsche Unleashed jsem zažil jednu z prvních nočních seancí. Jako náctiletí jsme se spolužáky popíjeli, jenže většina z nich někdy po půlnoci usnula.

Já tak sám zůstal hrát kariérní režim Porsche Unleashed až do rána. A byl to výtečný zážitek.

23. Frontline Force (2000)

Frontline Force

Svižná modifikace Frontline Force pro první Half-Life vždy působila jako hra s nevytěženým potenciálem.

Týmová akce ve stylu Counter-Striku s rychlejším tempem a snahou o větší orientaci na týmovou hru dokázala vtáhnout. Její skromnější komunita však po pár letech začala vymírat a autoři nakonec nedokončili práce na druhém dílu pro engine Source.

24. Counter-Strike 1.3 (2001)

Counter-Strike

Právě u Counter-Striku verze 1.3 jsem naskočil do vlaku jménem Celosvětové šílenství. Pokud jsem někdy u nějaké hry vykazoval známky závislosti, byly to Counter-Strike a Diablo 2. Counter-Strike byl jako droga, se kterou několik let nebylo možné přestat.

25. Warcraft 3 (2002)

Warcraft 3

Warcraft přinesl výrazné inovace na poli strategií hraných v reálném čase. Hrdinové sbírající předměty a získávající úrovně, ale i pomalejší těžba s větší armádou zásadním způsobem proměnily dynamiku hry.

A fandovské mapy pak působily jako takřka nevyčerpatelná studna zábavy. Poměr výkon cena byl díky tomu u Warcraftu 3 vskutku excelentní.

26. Wolfenstein: Enemy Territory (2003)

Wolfenstein: Enemy Territory

Síťová akce Enemy Territory původně měla obsahovat i příběhovou kampaň. Ta však nakonec nikdy nevyšla a Enemy Territory tak bylo možné stáhnout zdarma. Titul díky tomu na čas zaplápolal jako jedna z předních multiplayerových her.

Bylo to právě Enemy Territory, kdy jsem přičichl k elektronickým sportům a hrál za jeden z nejlepších týmů v Evropě (nEophyte). Pak jsem objevil kouzlo mejdanů i holek a moje dovednosti od té doby už jen rezaví.

27. Half-Life 2 (2004)

Half-Life 2

Druhý Half-Life byl vrcholem filmových akcí. Při průchodu titulem si člověk připadal jako hrdina v akčním filmu. Na rozdíl od většiny dalších her vám však Half-Life ovládání nikdy nebral z rukou.

Při prvním průchodu krátce po vydání jsem se zasekl zhruba v půlce hry a odmítal tehdy hledat postup v návodech. Po pár pokusech jsem na titul zapomněl a dohrál ho teprve řadu let po vydání.

28. Enemy Territory Fortress (2004)

Enemy Territory: Fortress

Modifikace Enemy Teritory přidávala klasické pojetí Fortress her. Nechyběl speciální pohyb ve stylu Quake 3, deset typů povolání a tuhý boj o vlajku.

Na vývoji modifikace jsem se navíc i okrajově podílel. Pomáhal jsem vytvářet některé grafické prvky, například ikony či obrázky do instalátoru.

29. World of Warcraft: The Burning Crusade (2007)

World of Warcraft: Burning Crusade

Burning Crusade pro mne představovalo vrchol World of Warcraft. Stále to ještě byla hardcore hra, první datadisk však principy titulu piloval a výsledek byl o poznání zábavnější.

Raidovaní v Burning Crusade díky tomu byla čirá radost.

30. League of Legends (2009)

League of Legends

Někoho League of Legends na seznamu mohou překvapit. Titul jsem však poprvé hrál už v betaverzi v roce 2009 a zhruba o rok později s tím přestal. Naposledy jsem tedy s hrou trávil čas před sedmi lety a zůstává už jen milá vzpomínka.

Bonusweb nabídku na text tehdy odmítl s tím, že free to play hry nerecenzujeme. Ale nemějte to nikomu za zlé. V té době absolutně nebylo možné předvídat, že se z League of Legends stane nejpopulárnější hra všech dob.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...