Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znáte triky, na kterých jsou založeny horory? Sedm učebnicových postupů

  0:02aktualizováno  0:02
Pro navození děsivé atmosféry ve hrách existují finty univerzální, ale také ty méně používané. Představujeme sedm základních triků, které vývojářům slouží k vytváření plíživých obav i takřka nezvladatelných záchvatů strachu.

F.E.A.R. | foto: Andrej Brabec

1.Napjaté očekávání

Jedním z nejstarších triků z „manuálu hororu“ je strach z neznáma. Víte, že se něco stane, ale není jasné, kdy a co. Výtečně to funguje zejména ve chvílích, kdy jste nepřítele ještě nikdy nepotkali, a ani netušíte, jak vypadá.

To podporuje především hudební doprovod. Ty správné zvuky mohou vyvolat nervozitu a pocit, že se každou chvíli něco musí stát.

Pracovat navíc lze s opakujícím se motivem, například identickou hudební skladbou před nástupem bosse na scénu. Když se pak jednotliví protivníci pokaždé liší a vy netušíte, co očekávat, strach to jen umocňuje.

Alien: Isolation

Alien: Isolation

2.Absence zvuku

Funguje však i opačný postup. Tedy budování atmosféry postavené na takřka hrobovém tichu. Když většinu času slyšíte jen svoje vlastní kroky, každý neznámý zvuk je děsivý.

Ideální je to v kombinaci s tmou, kvůli které nevidíte na více než několik metrů. Blízké zvuky prapodivného původu pak pomáhají budovat intenzivní atmosféru.

Silent Hill

Silent Hill

3.Pocit úzkosti

Na klidu nepřidají ani různí mutanti, kteří v ideálním případě alespoň vzdáleně připomínají člověka. Ze zad jim může trčet další ruka nebo třeba i noha. Tvář mají zjizvenou, či rovnou rozpůlenou vedví.

Horory proto tak často pracují s nepovedenými vědeckými experimenty a nákazou s hrůzostrašným dopadem na lidi. Vypadat jako monstrum je totiž jednou z elementárních obav lidstva.

Outlast (PlayStation 4)

Outlast (PlayStation 4)

4.Uvěřitelnost světa

Najdou se i výjimečně strašidelné retro tituly, ale s kostičkovanou grafikou zpravidla bývá obtížné lidi děsit. Čím realističtější se vizuální stránka hry stává, tím větší šance na strašidelné zážitky.

I v minulosti pochopitelně existovaly silné hororové počiny, dobře tomu napomáhala například éra textových her. Ta totiž těžila z hráčovy představivosti.

Lidská mysl je ostatně nejsilnějším nástrojem pro budování děsivých momentů.

Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

5.Strach ze tmy

Tisíce let evoluce komfort moderního světa zatím nepotlačil. Ve tmě se vždy mohli skrývat životu nebezpeční tvorové, a strach z neznáma si proto přenášíme i do virtuálních prostředí. Tma či jakkoliv omezený rozhled jsou proto nedílnou součástí většiny hororových her.

Dead Space 3

Dead Space 3

6.Bezbrannost

Pocit zoufalství a útěk jako jediné možné řešení v nejedné hře slouží k budování atmosféry, ze které lidem vstávají chlupy na těle. Každé monstrum totiž představuje fatální nebezpečí.

Mistrně s tím pracuje například horor Amnesia: The Dark Descent, který jsme v roce 2010 označili za jednu z nejděsivějších her vůbec (recenze).

Amnesia: The Dark Descent
Amnesia

Amnesia: The Dark Descent

7.Souboje

Hrůzostrašné pocity lze vyvolávat i návrhem soubojů. Jedním trikem je cíleně neobratná kamera, na které stavěly například první díly série Resident Evil.

Druhým je nedostatek nábojů a související strach, že se nedokážete ubránit příliš silnému nepříteli, či početní převaze. Toho využívá například hra Metro 2033.

Metro 2033

Metro 2033

Autor:






Nejčtenější

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzývá krále budovatelských strategií

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek




Sony PlayStation 4 Slim 500GBSony PlayStation 4 Slim 500GB

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.