Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tsunami 2265 – manga po italsku

  12:00aktualizováno  5. srpna 4:49
Cel-shadovaná grafika, spojení arkádové střílečky a akční adventury, dvě hlavní postavy, zajímavý příběh, oblíbené manga zpracování – to jsou hlavní devizy hry Tsunami 2265 od italských vývojářů z Prographu, jejíž děj je zasazen do Japonska 23. století. Jak dopadla v kritických recenzentových očích?

Tsunami 2265Je všeobecně známo, že pokud něco herní recenzenti bytostně nesnášejí, jsou to průměrné hry. Je velice těžké o nich psát – tyto tituly jsou neslané nemastné a zhruba tak potom dopadají i samotné články. Lepší to je v případě špičkových titulů, protože nějak zajímavě pospojovat nadšené superlativy už je o poznání jednodušší. Naprosto nejoblíbenější jsou však hry, které vypadají, jakoby si při jejich vývoji vzal zdravý rozum dovolenou a odletěl na zimu někam za teplem. Tímto bych chtěl poděkovat pracovníkům italské společnosti Prograph. Kvality jejich projektu Tsunami 2265 se samy postaraly o to, aby se tato recenze nezměnila v pouhý výčet herních prvků...

Na první pohled vypadá tento titul velice zajímavě. Jedná se o arkádově-adventurní mix v klasickém manga stylu, v němž se střídají frenetickou akcí naplněné souboje obřích robotů s opatrným plížením nepřátelskými základnami. Příběh je zasazen do Japonska roku 2265. Celý svět se již sto let potýká s katastrofálním nedostatkem energetických zdrojů. Průzkum mořského dna však odhalil tajemný artefakt, který dostal krycí název E.L.E.N.A. Již první testy prokázaly, že obsahuje neuvěřitelné množství energie – Tsunami 2265tolik, že její náhlé uvolnění by nadělalo z celé planety hromadu připečených karbanátků. Pokud by někdo přišel na způsob, jak ji postupně odčerpávat, mělo by lidstvo alespoň na čas po problémech. Krátce před dokončením výzkumu však vůdce rebelů ze sektoru Thule-3 artefakt ukradne. Co s ním asi chce dělat? Možností je spousta, ale ať tak nebo tak, jistě to nebude nic hezkého. V roli šestadvacetileté samurajky Naoko musíte zdroj energie získat zpět.

V její roli však neprojdete celou hrou, nýbrž jen hrubou polovinu všech misí. Kromě ní si zahrajete ještě za odpadlého samuraje Neona, který chce pomstít smrt svého pána. I jeho cesta vede do sektoru Thule-3, takže bude s Naoko spolupracovat. Nepočítejte ale s tím, že byste ovládali obě postavy najednou; jednou zkrátka budete hrát za samurajku a podruhé za samuraje.

Možná se vám zdá divné, že jako hlavní postava příběhu z 23. století vystupuje kasta středověkých bojovníků. Nebojte, na meče a katany nedojde – místo nich patří do standardní výzbroje válečníků obří Mech. V útrobách těchto monster si projdete většinu misí, ale nečekejte Tsunami 2265žádný akční simulátor ve stylu MechWarriora. Tato část hry je čistou arkádovou střílečkou nahlíženou z third-person perspektivy. Občas jsou ale vaši hrdinové nuceni opustit bezpečí pěticentimetrového pancéřování a vydat se do akce na vlastní pěst. V tu chvíli se ocitáte v druhém zdejším herním režimu, který ze všeho nejvíce připomíná žánr akčních adventur. Zběsilým střílením se nikam nedostanete, zde se musíte především pohybovat stylem "vidět a nebýt viděn".

Zatím to všechno zní velice příjemně, že? Když si k tomu připočteme velice kvalitní cel-shadovanou grafiku, která Tsunami 2265 dodává výborný komiksový nádech, je závěrečné nízké hodnocení asi velkým překvapením. Zcela záměrně jsem ale zatím zamlčel veškeré nedostatky tohoto "rádobyjaponského" italského projektu. A že jich je požehnaně. Bez poskvrny zůstal snad jen příběh a hudební doprovod. Těm nelze nic zásadnějšího vytknout – hudba nikterak neruší, chvílemi dokonce příjemně navozuje atmosféru napětí či rychlé akce, a děj je vcelku zajímavý a vtáhne vás do sebe. Jenže to je tak všechno, co lze o Tsunami 2265 říci pozitivního. Nad vším ostatním už musíme jen nevěřícně kroutit hlavou.

Tsunami 2265

S kritikou začněme třeba u herního systému. Rozdělení na akční a adventurní část je sice zajímavé, ale obě jsou bohužel naprosto nedodělané a z herního pohledu chudé jak kostelní myš. Sedíte-li v Mechu, žádá se po vás jediné – procházet úzkým koridorem, střílet po všem, co se hýbe, a občas zničit nějaký ten generátor, abyste se dostali dál. Zapomeňte na vylepšování robota, nákup nových zbraní a pancířů či doplňování munice. Jediné, co si musíte hlídat, je stav štítů. Po levelech je ale rozmístěno takové množství "lékárniček", že vás potupná smrt potká jen velice zřídka. Ani průběh bojů není nijak záživný. Stačí jen strafovat ze strany na stranu a pálit z obou zbraní tak dlouho, dokud protivník nevybouchne. To by šlo stále ještě s přimhouřenýma očima prominout – jedná se koneckonců o arkádovou střílečku a v ní nikdo neočekává žádné strategické orgie. Jenomže vzhledem k neuvěřitelně nenápaditému designu map je to tak nudné, až se tomu nechce věřit. Kaňony (v dalších fázích hry pak ulice) vypadají jakoby poskládané z pěti různých stavebních bloků, které se neustále opakují. Stále stejné zatáčky, stále stejné můstky, stále stejné konstrukce. V celé hře najdete jen asi jediné místo, které trochu vyčnívá nad ostatní – vodní nádrž, kterou postupně vypouštíte. Je ovšem velice smutné, Tsunami 2265že zatímco by byl tento "skvost" v jakékoliv jiné hře považován přinejlepším za designérský průměr, v akční části Tsunami 2256 prezentuje vrchol fantazie vývojářů.

Ani adventurní část hry na tom není o moc lépe. Průchod misemi sice není až tak lineární, ale to je také jediné vylepšení. Ačkoliv jsou mapy opravdu rozsáhlé, i zde se po deseti minutách dostaví nuda, srovnatelná snad jen s pročítáním telefonního seznamu. Bloudíte naprosto nesmyslně vedoucími chodbami, aktivujete spínače, jež vám na druhém konci mapy otevřou dveře k dalšímu spínači, který vám zpřístupní vchod kousek od místa, kde jste začínali – a takto pobíháte po lokaci, dokud nezmáčknete úplně všechny páčky a nesplníte tak zadaný úkol. I zde sice dojde na likvidaci nepřátel, ale nečekejte nic zvláštního. Máte jen jednu jedinou zbraň s neomezenou municí, protivníci jsou tupí až hrůza a... a hanba mluvit.

Ani zde ale výčet nešvarů ještě nekončí. Grafika sice na pohled vypadá výborně, ale engine (který mimochodem zcela nelogicky používá již poněkud zastaralé drivery DirectX 7) Tsunami 2265má pár zásadních chyb. Čas od času se vám stane, že se špatně nahrají některé textury, a pak můžete narazit na nepřátele, kteří jsou neviditelní, nebo jejichž obrysy naopak prosvítají skrz zdi. Čekají vás i tradiční problémy s "mizením" zdí, pokud se k nim kamera příliš přiblíží, a podobně. Poněkud nestandardně je zacházeno i s respawnováním nepřátel, kteří se objevují znovu poté, co projdete nějakým předem daným bodem na mapě nebo když provedete akci zásadního významu (tedy když stisknete tlačítko nebo zničíte generátor). Protivníci se zmaterializují z čirého vzduchu – v jednu chvíli tam nebyli, nyní tam jsou. Nic takového, že se vyrojí z boční chodby či tajného průchodu. Stačí se chvíli dívat na jedno místo – a kdo se nám to neobjevil uprostřed místnosti? Vaši nepřátelé se asi umějí teleportovat, nebo co.

Nelze přehlédnout ani naprosto odbytý betatest, který se podepsal jak na hratelnosti, tak i na stabilitě programu. Mise jsou zcela nevyvážené – začátek bývá o poznání těžší než závěr, některé jako celek zvládnete na jeden zátah, pár si jich zopakujete třeba desetkrát. A když už se vám to nakonec podaří, hra spadne a vy můžete začít znovu. Ve spojení s podivným systémem ukládání to může být opravdu nápor na nervy. Tsunami 2265 se Tsunami 2265totiž spoléhá na typicky konzolový způsob, kdy je po lokaci rozmístěno několik záchytných checkpointů a vy jste vybaveni omezeným počtem životů. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby se onen vytoužený "save" provedl po každé dokončené misi. Váš postup hrou se ale zapíše až ve chvíli, když program standardní cestou ukončíte. Vidíte ten háček? Hádejte, co se stane, když projdete čtyřmi misemi, blížíte se ke konci předposlední lokace a najednou, bez varování, se ocitáte zpátky ve Windows; a když hru znovu spustíte, zjistíte, že jste se nehnuli ani o píď. Docela zamrzí.

Podíváme-li se tedy na Tsunami 2265 jako na celek, na mysl se vkrádá ono klasické cimrmanovské: "Nápad to byl jistě dobrý... Výsledky nebyly dobré." Spojení akční adventury a arkádové střílečky není k zahození, ale muselo by se jednat o kvalitní adventuru a kvalitní střílečku. Cel-shadovaná grafika je sice hezká, ale bylo by zapotřebí také trošku zapracovat na samotném enginu, o designu misí nemluvě. A zapomenout na pořádný betatest, to by si neměl dovolit vůbec nikdo. Sečteno a podtrženo – Tsunami 2265 si vysloužilo nějaké ty body za příběh, hudbu, grafiku a nápad, ve výsledku se však stále jedná o podprůměrný projekt.

Tsunami 2265
Výrobce: Prograph
Vydavatel: Got Game
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://www.gotgameentertainment.com/tsunami2265/index.html
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Spojení arkádové střílečky a akční adventury, které navzdory příznivým prvním dojmům nedopadlo zrovna nejlépe.
Hodnocení 40%

Autor:


Témata: Robot, simulátor


Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.