Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvrdě proti Microsoftu a 360 her za dva dny

aktualizováno 
Místo her jde o filmy a online zábavu, bez dvojích poplatků, za dva dny i bez milionů vznikly stovky her a další novinky

Smutná hlášení ztrát jednotlivých herních firem a následné informace o propouštění a omezování produkce nových her už jsou trochu únavná. Tentokrát proto začneme něčím zábavnějším, totiž marketingovou válkou dvou velkých rivalů, kteří se štěkají o druhé místo na trhu nextgen konzolí.

Tentokrát se Sony opřelo do Microsoftu, který hlásil další úspěch – milion uživatelů placené služby Xbox Live Gold si stáhlo a aktivovalo aplikaci pro přístup do internetové videopůjčovny Netflix (pro české uživatele bohužel nedostupné) a od listopadu zákazníci Microsoftu shlédli 1,5 miliardy minut (250 milionů hodin) filmů a televizních seriálů.

Xbox LiveSony se snaží zkazit hezkou chvilku Microsoftu důslednou argumentací, podle které nabízí uživatelům PlayStation 3 „komplexní digitální zábavu" díky přístupu ke službě PlayStation Network, která nevyžaduje placení „dvojitých poplatků" pro stahování videa.

Sony tady naráží na skutečnost, že uživatelé služby Xbox Live Gold platí za přístup k online hraní a některým obsahovým službám pravidelný poplatek 8 dolarů měsíčně (50 při platbě na rok dopředu). K tomuto poplatku se pak připočítává další předplatné, a to právě pro přístup ke službě Netflix Unlimited, která slouží jako videoknihovna bez omezení počtu streamovaných videí. Microsoft se může hájit jenom méně zajímavou službou Video Store, k níž mají přístup i uživatelé neplacených Xbox Live Silver účtů v USA, Kanadě, Velké Británii, Irsku, Francii a Německu (opět bez České republiky).

Blu-raySony se snaží přesvědčit média i potenciální kupce, že peníze utracené za výrazně dražší PlayStation 3 se přeci jen vyplatí.

Mezi svými výhodami uvádí například možnost propojení s PlayStation Portable s funkcí přenosu video a audio obsahu mezi PS3 a PSP, ale největší kalibr v multimediální válce je ale pořád zabudovaný přehrávač Blu-ray disků, který na Xboxu 360 nemá obdobu, anžto HD DVD disky do externí xboxové mechaniky už nikdo vyrábět nebude. Další body si pak Sony připočítává za podporu streamování internetového videa prostřednictvím technologie Flash 9.

Diskutabilní je potom argument založený na experimentu herního blogu MTV Multiplayer, podle kterého poskytuje PlayStation Network svým uživatelům vyšší přenosové rychlosti (přes WiFi) pro stahování obsahu než Xbox Live. Podle Sony tak PSN nabízí obsah ve vysokém rozlišení spolehlivě bez „čekání na spojení, které se vůbec nemusí podařit navázat." Vážně je to sranda. A zároveň vážná věc. Finanční krize nutí obě firmy k tomu, aby se ještě více předháněly v důrazu na hodnotu, kterou hráči za své peníze dostanou.

Uncharted: Drake´s FortuneMicrosoft se samozřejmě ohání trojicí různě vybavených zařízení s rozdílnou cenou, ale o nutnosti platit za online hraní na Xbox.com raději moc nemluví a ceny Xbox Live schovává. Nejpoutavější je ale přímá výzva zákazníkům, aby se podívali, co za své peníze dostanou. Web playstation.com je elegantně černý a o ceně nebo hodnotě se tak explicitně nevyjadřuje, byť ve chvíli, kdy článek vznikal, propagoval americký web playstation.com/PS3 výhodný bundle PS3 160GB s hrou Uncharted: Drake's Fortune. Snad půjde na odbyt.

360 her za dva dny
Docela zajímavý experiment se povedl Susan Gold, která předsedá speciální skupině Mezinárodní asociace herních vývojářů pro vzdělávání. V její hlavě a samozřejmě s podporou IGDA vznikla akce Global Game Jam, která spojila 1650 vývojářů v 54 místech 24 zemí. V průběhu pouhých 48 hodin pak tito lidé vytvořili 360 počítačových her, které jsou zdarma k dispozici ke stažení na stránkách globalgamejam.org.

Sponzorem globálního herního happeningu byl vydavatelský dům  Take Two, přispěli také francouzští vývojáři Mekensleep a tvůrci komerčního vývojového nástroje Unity.
Protože kreativní lidé nejlépe pracují pod tlakem, přidali pořadatelé GGJ k časovému limitu 48 hodin i další omezení. Vytvořené hry musely splnit tři podmínky, dvě byly přitom společné pro všechny účastníky, třetí specifikace se potom lišila místo od místa. Pro všechny tak platilo, že hra musí být dohratelná za maximálně pět minut a musí naplňovat motto „dokud máme jeden druhého, nikdy nebudeme mít nedostatek problémů. Třetí omezení pak tvořily různé trojice přídavných jmen.  V Austinu to bylo třeba „lehký, kluzký a omezený“.

Někteří organizátoři přidali i vlastní omezení, třeba ve francouzském Angouleme, kde probíhal comicsový festival, museli autoři hry ještě přizpůsobit grafiku některému z comicsů. Na vymyšlení principu hry pak měli budoucí autoři pouhých patnáct minut, pak museli začít s výrobou. Aby to neměli tak jednoduché, přidaly se v několika místech další, neplánované komplikace.

Tak třeba v Ottavě ohrozila účast mnoha vývojářů stávka řidičů autobusů, v Pittsburghu proslaveném hokejem znepříjemňovaly práci zkratované požární alarmy a v Charlottě v Severní Karolíně zase v budově fakulty biologie, kde se akce konala, vypukl drobný radioaktivní požár. Soutěžící museli z budovy s ohněm ven do mrazu a unikli prý hned trojí smrti – uhoření, umrznutí a radiaci. Alespoň podle tiskové zprávy pořadatelů.

A výsledek? Zkuste se podívat sami. Zajímavě vypadá třeba MMOFRGGR (Mildly Multiplayer Offline Frog Fragger). http://globalgamejam.org/games/mmofrggr-mildly-multiplayer-offline-frog-fragger Izraelci si vzali na paškál klasického Froggera, žabku, co se snaží přejít přes dálnici. V téhle verzi ale hrají dva hráči. Jeden ovládá žabku, druhý pouští na silnici auta.

THQ a Square Enix ztrácí na burze
Vydavatelský dům THQ, který má na svědomí třeba Saints Row má trable, jeho akcie tratily během jediného dne 18 % své hodnoty. Propad vyprovokovaly neblahé hospodářské výsledky, za třetí čtvrtletí hospodářského roku firma prodělala 192 milionů dolarů a oznámila plán na propuštění 600 lidí. Výprodej akcií pak podpořila i konstatování několika analytiků, kteří mají obavy o finanční zdraví firmy. Tood Greenwald ze společnosti Signal Hill přímo pochybuje, že THQ aktuální ekonomickou situaci vůbec přežije.

Japonský Square Enix ve vlně poklesů „zabodoval“ dost netradičně. Jeho akcie spadly o 11 procent na pětileté minimum poté, co firma o týden oddálila zveřejnění svých hospodářských výsledků, prý kvůli práci s účetnictvím.

Konami se ziskem
Trochu proti proudu jde Konami, které ohlásilo zvýšení zisku za posledních 9 měsíců o 17,3 procenta na 198 milionů dolarů.  Zisky z divize Digital Entertainment zaznamenaly 10,6% nárůst obratu na 1,6 miliardy dolarů. Konami se dařilo zejména v USA, Evropa se na celkovém obratu podílela 303 miliony dolarů, naopak na domácím trhu Konami zaznamenalo mírný pokles, přesto tam firma prodala hry za 1,8 miliardy dolarů.  Na skvělých výsledcích se nejvíce podílel úspěch her Pro Evolution Soccer 2009 a Metal Gear Solid 4. 

Autor:




Nejčtenější

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.