Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci Farmville chtějí na burzu: hrají o miliardu dolarů

aktualizováno 
Největší vydavatel her pro sociální sítě se rozhodl k razantnímu kroku, vstoupí na burzu. Firma tak chce získat miliardu dolarů na další růst. A dost možná brzy překvapí v síti Google+.

Texas Hold'em

Firma Zynga, která na Facebooku provozuje hry pro více lidí než jejích 15 největších konkurentů dohromady, je na cestě stát se vůbec největším herním vydavatelským domem na světě. K tomu dojde, když se firmě povede vstup na burzu a investoři do rukou majitele vloží něco mezi jednou a dvěma miliardami dolarů.

Hodnota celé Zyngy by se tak vyšplhala do závratné výše dvaceti miliard dolarů. To je přibližně čtyřikrát více než odhadovaná hodnota firmy před devíti měsíci a více než Electronic Arts, jeden z největších tradičních vydavatelů videoher. Hodnota EA se pohybuje kolem osmi miliard dolarů, takže ani ne na polovině odhadované hodnoty Zyngy, která existuje zhruba čtyři roky.

Závislost je špatná
Oznámení úmyslu vstoupit na burzu přišlo od Zyngy podle očekávání, hovořilo se o něm už minulý rok. Přišlo ale také v ten nejméně vhodný okamžik: ve chvíli, kdy Google představil vlastní sociální síť Google+. Tento souběh dvou oznámení může mít pro Zyngu dramatické následky. Firma totiž sama přiznává, že je bytostně závislá na Facebooku a jeho úspěchu.

Farmville

Farmville

Čím více má Facebook uživatelů, tím více má Zynga hráčů. Google+ by ale mohl Facebooku uživatele odlákat. Zatím odešlo pár stovek lidí, které Google pustil do testování své sociální sítě, ale právě omezená dostupnost Google+ vzbuzuje zvědavost. A Google+ se prosadí už proto, že je spojený i s androidem. 

Možná to ale bude přesně naopak a Zynga si z potenciálních investorů trochu střílí. Hlásí totiž, že je extrémně závislá na Facebooku, ale možná se brzy dočkáme velkého oznámení her od Zyngy v síti Google+. Podle informací serveru TechCrunch totiž Google před rokem investoval do Zyngy částku mezi 100 a 200 miliony dolarů za účelem strategické spolupráce. 

Hry od Zyngy mohou fungovat i mimo Facebook. Samotné hry totiž fungují na pronajatých serverech od Amazonu. Google navíc téměř jistě hry v Gogole+ brzy spustí. Napovídá tomu mimo jiné existence divize Google Games a také zmínky o Google Games v kódu stránek plus.google.com.

Z oficiálního pohledu tedy oznámení Google+ muselo investory Zyngy lehce vyděsit, při prostudování všech veřejně dostupných informací to ale vypadá jako dobrá zpráva pro současné majitele i budoucí akcionáře. Zynga si nejspíše sníží zásadní riziko v podobě závislosti na jediném partnerovi. 

Bublina na obzoru
Vstupy firem ze světa sociálních sítí na burzu vyvolávají v posledních měsících obavy z nové internetové bubliny, kdy ceny akcií stoupají do nesmyslných výšek bez ohledu na to, jak se firmám finančně daří. Naposledy se o bublině mluvilo ve spojení se sociální sítí LinkedIn, která slouží hlavně jako interaktivní pracovní životopis.

CityVille

CityVille

V případě LinkedIn zatím hodnota akcií utěšeně roste i proto, že firma není ve ztrátě. Nevydělává závratně, ale to nevadí. Investoři jsou vůči firmám ze světa sociálních sítí přehnaně optimističtí, stejně jako před lety vidí hlavně počet uživatelů, popřípadě obrat. Hlavní investorský nástroj, poměr mezi ziskem a souhrnnou hodnotou akcií, však poněkud ignorují.

I samotný LinkedIn počítá, že v letošním roce po odečtení daní a dalších účetních operací nebude ziskový. Jeho hodnota se od zahájení obchodování na burze téměř zdvojnásobila. V případě tradičních herních vydavatelů je souhrnná hodnota akcií na úrovni desetinásobku ročního zisku. V případě Zyngy je to 20x (u akcií za jednu miliardu) nebo 40x (u akcií za dvě miliardy) tolik. 

Je to moc nebo málo? To záleží hlavně na tom, jak budou další lidé ochotní platit za virtuální traktory. A také na tom, jestli se Zynga dostane ve větším i na mobilní telefony. Tam má zatím velké mezery, přitom mobilní hry rostou v poslední době rychleji než ty sociální.

Autor:




Nejčtenější

Vanquish (PC)
Kvůli chybě je hra Vanquish tím těžší, čím rychlejší máte počítač

Akce Vanquish vyšla po sedmi letech na PC a zatím sklízí samou chválu. Obsahuje však zrádnou chybu, díky níž hráč dostává více zranění, pokud mu hra jede...  celý článek

Fallout 4 mod Pilgrim—Dread the Commonwealth
Povedená fanouškovská úprava dělá z Falloutu 4 horor

Místo sluncem prozářené radioaktivní krajiny nabídne nový povedený mod do Falloutu 4 jen depresi, déšť a temnotu.   celý článek

Dark Train: Coupe
Na unikátní českou vyřezávanou hru Dark Train naváže vizuální román

Loni vyšla česká hra Dark Train s nezvyklým grafickým zpracováním, kdy základní prvky byly nejprve vyřezány z papíru. Na tento vizuální koncept naváže Dark...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Bojovka Dead or Alive se proslavila především svými sexy bojovnicemi.
Když se DLC vymknou z rukou. Virtuální obsah za desítky tisíc korun

Balíčky s přídavným obsahem sice pro spuštění hry nejsou nutné, často však přidávají spoustu lákavého obsahu. V extrémních případech vás ale mohou přijít až na...  celý článek

Další z rubriky

Jak dlouho bude trvat, než digitální kopie zcela nahradí ty fyzické?
Konec krabicových her na dohled? Prodeje digitálního obsahu rostou

Dvě z největších herních vydavatelství letos oznámily, že částky utržené z digitálního prodeje převýšily ty z prodeje fyzických kopií. Konec krabicovek se tak...  celý článek

Destiny: Rise of Iron
Porazili všechny bosse v Destiny bez jediného výstřelu

Přes 60 hodin zabralo skupině hráčů porazit ty nejtěžší záporáky ve hře Destiny, bez jediného výstřelu, pouze za využití útoků na blízko a speciálních...  celý článek

Bojovka Dead or Alive se proslavila především svými sexy bojovnicemi.
Když se DLC vymknou z rukou. Virtuální obsah za desítky tisíc korun

Balíčky s přídavným obsahem sice pro spuštění hry nejsou nutné, často však přidávají spoustu lákavého obsahu. V extrémních případech vás ale mohou přijít až na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.