Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci her by měli začít šetřit. Nebo brzy skončí a hry nebudou stát za nic

aktualizováno 
Vyrobit špičkovou hru dnes stojí 900 milionů korun. Ovšem tolik peněz stál i vývoj některých propadáků, jako například Too Human, All Points Bulletin nebo poslední Guitar Hero.

Halo: Reach

Analytici tvrdí, že pouhých deset procent všech vytvořených her spolkne 90 procent všech peněz, které lidé za hry utratí. To znamená, že jen 15 procent her pro konzole a 3 procenta PC her získají za první rok své existence více než 100 tisíc zákazníků. Výsledek? Jen pětina her, které se dostanou na trh, přinese svým tvůrcům alespoň nějaký zisk. 

Na ekonomické poměry výroby her upozornil na konferenci DICE Summit konzultant v herním průmyslu Mark Cerny. Ten hlasitě doporučuje tvůrcům her, aby se vrátili na zem a začali pracovat s menšími rozpočty a místo peněz vsadili na kreativitu.

All Points Bulletin

Pravidlo 90:10
Brutální zákon herní ekonomiky získává na síle s tím, jak rostou náklady na tvorbu her, označovaných jako AAA tituly (tedy potenciálně špičkových her s těmi nejvyššími ambicemi).

Takové hry mají za cíl oslovit miliony hráčů. Jinak to ani nejde, protože náklady na jejich tvorbu se v uplynulém roce pohybovaly kolem 50 milionů dolarů.

A neúspěch znamená konec. Jen za poslední měsíce se o tom přesvědčili tvůrci on-line střílečky APB (All Points Bulletin), kteří zkrachovali poté, co utratili 100 milionů liber (2,9 miliardy korun). Špatně skončili také tvůrci série Guitar Hero, které po neúspěchu posledních dvou dílů vydavatel Activision propustil a celou hudební divizi zrušil. V obou případech se na propadu podílí kombinace dvou faktorů: vysokého rozpočtu, který nebyl využitý ideálním způsobem, a špatného odhadu poptávky.

Activision si ale zavařil sám, že během několika let vydal více než deset titulů v rámci jedné série, která navíc získala silnou konkurenci v podobě značky Rock Band od původních autorů Guitar Hero.

Guitar Hero: Greatest Hits

Případ APB byl ještě přímočařejší. Vývojáři měli k dispozici obrovský rozpočet, a tak je nic nenutilo pracovat efektivně. Hra si nevysloužila nijak zázračné recenze a oslovila asi 130 tisíc hráčů. Každý z nich by musel za hru zaplatit 22 tisíc korun, aby se zaplatily alespoň úvodní náklady na tvorbu hry.

Software, jehož výroba stála 100 milionů liber, nakonec za 1,5 milionu liber koupil herní vydavatel K2 Network, který do ní bude muset vložit další prostředky, aby s ní dokázal na trhu uspět.

Nejdražší hry světa (a pár největších propadáků)

1. APB - 2,9 miliardy korun  
První místo APB není úplně jisté, ale pokud vývojáři opravdu utratili 100 milionů liber, o kterých se povídá, je to opravdu nejdražší známá hra a zároveň největší komerční propadák herního průmyslu. Jisté je, že firma Realtime Worlds získala pro své fungování 101 milionů liber. Jejich hra APB ale selhala.

Oslovila více než 100 tisíc hráčů, ale se svým rozpočtem by pro úspěch potřebovala alespoň několik milionů. To se nestalo. Uvidíme, jak se bude dařit znovuzrozenému APB, který chystá K2 Network. Ta je zatím známá hlavně díky lokalizaci asijských on-line her do angličtiny.

Grand Theft Auto IV (PC)

2. GTA: IV – 1,8 miliardy korun
Grand Theft Auto je typický příklad dobře propočítané velké hry. Na vývoji pracovala tisícovka lidí tři a půl roku. Stovky tisíc dolarů, možná miliony, Rockstar zaplatil jen za hudbu, kterou je možné ve hře poslouchat. 

Za stejný rozpočet by se dalo udělat několik špičkových titulů, ale Rockstaru se tato velká sázka přeci jen vyplatila. Hra doposud nasbírala téměř 20 milionů prodaných kopií. K tomu je potřeba připočítat i prodeje úspěšných datadisků.

3. Gran Turismo 5 – 1,4 miliardy korun
Třetí nejdražší známou hrou je podle všeho Gran Turismo 5, které bylo ve vývoji pět let. Propracovaný simulátor automobilových závodů už rok před vydáním spolkl 60 milionů dolarů a spekuluje se, že dalších 20 ještě spotřeboval. Vývoj hry pokračuje i nadále, takže celkové náklady stále rostou. V ceně hry jsou licence za použití reálných vozů a hlavně náklady na detailní převedení reálných tratí i aut do herní podoby.

Z komerčního hlediska ovšem GT5 není čistý úspěch. Zatím se prodalo 5,5 milionu kopií. To stačí na pozici nejlépe prodávané hry pro PlayStation 3, ale GT5 je pro Sony hlavně záležitost image a nástroj, jak prodat další konzole. Druhá nejlépe prodávaná exkluzivní hra pro PS3, Uncharted 2, pro prodej 3,8 milionu kusů potřebovala jen o něco málo více než 20 milionů dolarů.

Too Human

4. Too Human – 1,3 miliardy korun
Too Human je ukázka dalšího propadáku. Hra, postavená na kombinaci sci-fi a severské mytologie, stála více než 70 milionů dolarů, které do jejího vývoje vložil Microsoft. 

Hry se ale prodalo jen 164 tisíc kopií v průběhu prvního týdne na trhu a hodnocení kritiků se pohybuje na úrovni hlubokého podprůměru. Celkově se odhadují prodeje Too Human na přibližně půl milionu kusů. A i když se původně plánovala trilogie, dalších dvou dílů se asi nedočkáme.

5. Halo 3 / Halo Reach - 1 miliarda korun
Microsoft ze zásady nezveřejňuje náklady na vývoj svých her, chlubí se hlavně tím, kolik peněz vydá na marketing. V případě Halo 3 a Halo Reach to bylo zhruba 6,5 milionů dolarů. Náklady na vývoj Halo 3 se odhadují na 55 milionů dolarů, u Halo Reach to může být ještě více. V tomto případě se Microsoftu vložené prostředky bohatě vrátily. Halo Reach přineslo během prvního dne prodeje do firemní kasičky 200 milionů dolarů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.