Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci her „zneužívají“ dotace a daňové úlevy. Jde o miliardy dolarů

aktualizováno 
Odpůrci videoher mají další munici. Herní vydavatelé a vývojáři totiž mají přístup k obrovské nabídce dotací, daňových úlev a bonusů. Kvůli slevám a pobídkám se celé firmy stěhují z Evropy do USA.

Závodní hra Need for Speed od firmy Electronic Arts

Vlivný deník New York Times v rozsáhlém článku upozornil na zvláštní postavení herního průmyslu. Tvorba videoher patří podle článku k oborům, které mají k dispozici největší nabídku daňových úlev a dotací. Jsou na úrovni firem, které se věnují farmaceutickému výzkumu, revitalizaci předměstí amerických měst nebo vývoji alternativ k fosilním palivům.

Zní to šíleně? Je to skutečnost, která ovlivňuje herní trh a také ekonomiky celé globální vesnice. Obrovský vliv dotací, investičních pobídek a daňových úlev na herní průmysl pro New York Times popsal Calvin H. Johnson, který pracoval pro americké ministerstvo financí a nyní vyučuje daňovou problematiku na Texaské univerzitě v Austinu.

V Americe mají videoherní firmy přístup k daňovým úlevám již více než 30 let z různých stran. Umožňuje to balancování na rozhraní vývoje softwaru, zábavního průmyslu a on-line prodeje. Výše úlev pro herní průmysl v USA je tak vysoká, že na to začaly upozorňovat i bohaté těžařské společnosti. Říkají, že stát dotuje výdělečný průmysl, jehož hlavním smyslem je bavit lidi.

Electronic Arts

Logo společnosti Electronic Arts, která prý vývojářských výhod hojně využívá

Jako příklad nevhodné podpory soukromé firmy ze státních peněz uvedly New York Times jednoho z největších herních vydavatelů vůbec: Electronic Arts. A ještě konkrétněji upozornily na to, že firma díky subvencím (finančním podporám z veřejných prostředků) za posledních pět let vydělala 1,2 miliardy dolarů. Kvůli balancování mezi dvěma účetními standardy však firma za stejné období vykázala účetní ztrátu.

Využívá finanční operace mezi svými zahraničními pobočkami, a uchovává zisk v zemích, kde na ně americký daňový úřad nedosáhne. Ve světě i České republice pak EA za posledních pět let zaplatila 98 milionů dolarů na dani z příjmu, v USA ale na fungování vydavatele špičkových videoher daňoví poplatníci přispívají. A EA chce ještě více, protože podle NYT zaplatila statisíce dolarů lobbistické firmě, která měla za úkol prosadit další daňová zvýhodnění pro herní firmy.

V USA začalo tažení proti zbytečné daňové podpoře velkých korporací, kterým tamní ministerstvo financí jen v loňském roce rozdalo 123 miliard dolarů na daňových úlevách. Není však jedinou zemí se štědrou daňovou politikou vůči herním firmám.

Ještě vyšší úlevy a pobídky nabízí herním firmám sousední Kanada. Novou Mekkou herního vývoje se stal zejména Montreal a do Kanady se přestěhovaly vývojové týmy EA nebo třeba téměř celý norský Funcom.

Secret World

Hra Secret World od společnosti Funcom, která své kanceláře kvůli výhodám přestěhovala do Kanady

Za zájmem o Kanadu stojí odečet až 37,5 procenta z daňového základu, a to do výše nákladů na mzdy softwarových vývojářů. Náklady na zaměstnance tak v Kanadě mohou být nižší než v Šanghaji. Další bonus firmy dostanou za zahrnutí francouzské lokalizace do jejich produktů. Politici chtějí formou investičních pobídek nalákat firmy, které budou vytvářet pracovní místa.

Na dotace za "velkou louží" si stěžují i vývojáři ve Velké Británii a snaží se vynutit si podobné úlevy na svých politicích, ztrácejí totiž konkurenceschopnost. Dotace pro herní průmysl byly dokonce velké téma před volbami. Lobbování herních studií ve Spojeném království ale vyšlo víceméně naprázdno.

V Evropě mají zelenou právě zemědělci, nikoliv investice do technologií a softwarového vývoje. To je však v USA již od roku 1969 hlavní klíč k dotacím a daňovým úlevám. Šikovní účetní totiž dokázali i videohry zařadit do kategorie "produktů a vynálezů, na kterých závisí ekonomická a vojenská síla národa".

Na druhé straně oproti daňovým úlevám pro velké herní firmy stojí dotace a grantové programy pro menší společnosti nebo speciální nekomerční projekty. Takových projektů je ale menšina a jejich rozpočty jsou zlomkem investičních pobídek. Je však zajímavější vidět investiční pobídky pro technologické firmy než pro montovny. Nebo ne?





Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.