Když jsme se vás počátkem roku ptali, na jaké RPG se letos těšíte nejvíce, překvapilo nás největší množství hlasů v kolonce Two Worlds. Do té doby jsme se totiž domnívali, že hra stále nemá takové jméno, aby mohla konkurovat TES IV: Oblivion, Gothicu 3 či Neverwinter Nights 2. Přiznáváme chybu a nabízíme preview. Hned na začátek si řekněme, že ambice vývojářů z německého studia Reality Pump, spojit kvality všech tří výše zmíněných monstr-RPG, a to bez větších bugů, nejsou již pouhou pohádkou, nýbrž se s každým dalším dnem začínají více a více blížit realitě. Two Worlds jsou totiž těsně před dokončením a šťastlivci, co si hru měli možnost ozkoušet, se dušují, že sliby tentokrát opravdu nebudou chyby.
Aby toho nebylo málo, dostanete vlastního koně hned po třetím úspěšně zakončeném questu.
Příběh začíná trochu přízemně. Hrdina se vydává hledat svou sestru, jež byla unesena proradnými bandity. K tomu, aby ji našel, potřebuje zkompletovat více dílu magického amuletu a snad ani nemusíme dodávat, že přitom zakopne o epický děj, točící se kolem války mezi lidmi a orky. Záhy zjistíme, že jsme v podstatě jedinou nadějí světa Antaloor. Ale zpět na začátek. Tam, kde většina RPG ztrácí body pomalým rozjezdem, namátkou jmenujme Oblivion s hodinami strávenými v nuzných kobkách, jsou Two Worlds hodně jistí v kramflecích. Od prvních minut zásobují hráče napínavými úkoly (pod širým nebem) a rychlým levelováním, kdy první vydělané bodíky budete moci rozdistribuovat již po dvou zabitých goblinech. Aby toho nebylo málo, dostanete vlastního koně hned po třetím úspěšně zakončeném questu.Úkoly nedostatkem invence určitě netrpí, byť by se jejich nosná větev, příběh, mohl zpočátku zdát omšelý. V jednu chvíli tak například za ne úplně ctnostných okolností budete muset přenechat vlastní kalhoty banditům. To vyústí v bizarní situaci: nahatí pobíháme rozsáhlým městem a snažíme se najít obchodníka, zatímco nás hltají lačné pohledy místních dam a nevraživé úšklebky mužů. Autoři vůbec vykazují nesmírnou úctu k detailům – a díky ní působí Antaloor autenticky i živě zároveň. Například móda a architektura se mění spolu s nově objevovanými oblastmi. Na severu naleznete skrovné kamenné baráčky obklopené chudě oblečenými sedláky, na jihu se zase hrdě prochází vojáci v samurajských krojích kolem mohutných, v asijském stylu vystavěných budov. V takovýchto městech pochopitelně narazíte na celou řadu obchodníků, u kterých si můžete nakoupit, případně jim udat nalezené věci. O něco méně realistické, ale o to více zajímavé je kombinování typologicky shodných předmětů. Pokud dvakrát najdete ten samý štít nebo meč, lze je spojit do jednoho a zlepšit tak jeho vlastnosti. To nejenže šetří místo, ale dělá to i ze slabé výbavy vcelku interesantní a ne vždy zbytečnou položku.
Jako v Gothic 3 je od počátku k dispozici jediný charakter – ten si ale v průběhu hry lze upravit zcela libovolně k obrazu svému. Ať už se stanete sekyrou se ohánějícím barbarem, magicky nadaným nekromantem, mrštným zlodějem nebo čímkoliv jiným, vždy si vychutnáte jedinečný zážitek ze zodpovědného přístupu, jakým svou roli budete muset opečovávat. S každým novým levelem se naskytne příležitost rozdělit bodíky do čtyř typických talentů (síla, šikovnost, zdraví a inteligence), stejně jako do čtyřicítky vedlejších skillů. Ty obsahují jak pasivní schopnosti (jízda na koni, plavání), tak i pravým myšítkem aktivně vyvolávané kousky, mezi nimiž lze jednoduše přepínat pomocí kolečka na myši. Boj tak může probíhat hodně rychle a v jeho průběhu se dá měnit taktika. V hloučku nepřátel tak můžete nohou rozvířit písek, čímž je oslepíte – a pak nemohoucí patřičně ogrilujete firebally. Skillů možná není tolik jako v konkurenčních titulech, nicméně jejich hodnota se zvyšuje využitelností každého z nich. Všechny jsou tak pečlivě otestovány a implementovány do systému hry, že tu žádný není jen tak do počtu.
Pokud dvakrát najdete ten samý štít nebo meč, lze je spojit do jednoho a zlepšit tak jeho vlastnosti.
V případě, že jste spojeni se světovou sítí, budou vám Two Worlds na požádání fungovat takřka jako MMO titul. Po této stránce si hra bere to nejlepší z Guild Wars. Na spoluhráče narazíte pouze ve městech – tam s nimi můžete mluvit, obchodovat a také se domlouvat na společných výpravách s cílem splnit ten který úkol. Ty se budou odehrávat v samostatných instancích a autoři zde plánují vyprávět od kampaně odlišný příběh. Vedle toho se chystají i PvP arény, kde spolu hráči přímo poměří síly. To nejlepší nakonec: měsíční poplatky tu po vás nikdo chtít nebude.Jak se můžete přesvědčit z obrázků i vypuštěných videí, Two Worlds běží na vlastním enginu, který se může směle měřit s hity žánru Oblivionem a Gothicem 3. Především enormní rozhled (kamkoliv dohlédnete, tam se také můžete vydat) a motion-capture technologií rozpohybované postavy atmosféře velmi přidávají. Díky řádné optimalizace ale nebude zapotřebí high-end PC. Stroje, na nichž se Gothic 3 beznadějně zadýchával, by pro jakés takés hraní měly postačit, byť hra je schopna využít i těch nejmodernějších sestav.
Skillů možná není tolik jako v konkurenčních titulech, nicméně jejich hodnota se zvyšuje využitelností každého z nich.
O Two Worlds bychom se mohli rozepisovat ještě dlouho. Jsme si však jisti, že to, co jste potřebovali vědět k přesvědčení, že tahle hra rozhodně má potenciál stát se novým králem žánru, jste se dozvěděli a tak nezbývá než si lehce zasumarizovat. Obrovský svět, hlavní dějová linka na 60 hodin, vedlejší questy na tu samou dobu, vyladěný systém vývoje postavy, v mnoha směrech inovativní přístup a také kvalitní technické zpracování. Mnoho děr v designu tedy nevidíme. Doufejme, že nevytanou ani po vydání v květnu.Index očekávání: 90%