Rooms titulek

Rooms titulek

Týden na Plných Hrách - povedená arkáda a další hry zdarma

  • 3
Minulý týden jsme vám nabídli pěknou arkádu Dungeon Rider. Za pozornost stojí i logická hra Rooms s adventurními prvky, která patří mezi finalisty letošního Independent Game Festivalu.

Hra týdne

Dungeon Rider - cesta za poklademDungeon Rider - cesta za pokladem  
Hodnocení: 8/10

Gametop je na nezávislé scéně známá značka, která je podepsaná pod řadou solidních freeware projektů. Ty zpravidla vypadají neskutečně dobře, kopírují známé předlohy a přicházejí se zajímavou hratelností. To platí i pro Dungeon Rider a že nelžeme minimálně o té technické stránce se můžete přesvědčit okamžitě z okolních obrázků. Ty jsou bez výjimky zpracovány ve třech rozměrech, navíc jsou na 3D hopsačku trochu netradičně snímány pohledem z boku s trochu natočenou a dynamickou kamerou, která bude postupně následovat vašekroky. Tu je mimochodem potřeba velice pochválit – mnohé hry i z komerčního světa totiž mají s podobně řešenou kamerou velké problémy. To ale neplatí zde, kamera vám nikdy neubírá potřebnou viditelnost, vše zabírá z výhodných úhlů a vy tak máte přehled o tom, co se děje v okolí.


Recenze

Pig Rescue - zachraňme morčataPig Rescue - zachraňme morčata
Hodnocení: 7/10

Pig Rescue jsem měla po několika prvních minutách dosti smíšené pocity. Na první pohled jde o tradiční vánoční hru zahalenou do tuny sněhu, kde se tvůrci snaží z vánoční atmosféry vytřískat co možná nejvíce. Ve skutečnosti jsem se ale nepletla jen v oblasti sněhu – toho je v okolí skutečně mnoho. Po Vánocích ovšem ani nejmenší stopy, místo toho se vydáváme také trochu podivně blíže k pólu, kde je naším jediným domovem pevně postavené iglů. Ještě podivnější je ale důvod, proč Ještě podivnější je ale důvod, proč naše kroky do těchto končin vedly. Stačí jen dvě slova – „záchrana morčat“. Ano, tak lze ve stručnosti popsat základní myšlenku této, dá se říct, arkádové hry.


Bernard & Hank: Chickener - přejdete přes silnici?Bernard & Hank: Chickener - přejdete přes silnici?
Hodnocení: 6/10

Frogger je poměrně starou záležitostí, která se ovšem ani po těch letech stále neokoukala. I když by na spočítání přepracování nevystačily ani prsty rukou jedné třídy základní školy, autoři se nových přepracování ne a ne vzdát. To je případ i úspěšné série Bernard and Hank. Ta se ale tentokrát ponese v odlišném duchu. Hlavním hrdinou se stává kuře pohybující se po ne zrovna příjemném prostředí. Jeho pouť začíná na samém kraji rušné silnice. Zde se nachází malý proužek travnaté oblasti uvnitř jinak dosti rušné civilizace. V normální situaci by se civilizaci jednoduše vyhnul, to ale nyní dost dobře nejde. Jeho pouť totiž míří nejen na opačnou stranu silnice, ale i za řeku s poměrně úzkým korytem.

Mondo Agency - tak nějak na půli cestyMondo Agency - tak nějak na půli cesty  
Hodnocení: 5/10

Jak patrno samozvaný Cactus hledá nová řešení a postupy na poli herního designu. Na tom ostatně není nic špatného, pokud výsledky jeho pokusů putují tam kam mají - tedy na, ze zásady vývojářské, servery typu experimental-gameplay.
Ve chvíli kdy se však jeho díla s nálepkou plnohodnotné hry dostávají do rukou nic netušícím hráčům, nastává problém - plnohodnotnými hrami totiž rozhodně nejsou. To platí i pro titul Mondo Agency. Poté co se záměrně lámanou angličtinou dozvíte svůj primární úkol - spasit prezidenta a tedy svět, či svět a zároveň prezidenta - taková malá tautologie, haha, hra vás vrhá vstříc deseti submisím. Každou z nich, uvádí monolog "nadřízeného" - jakási zenová moudra, která pro mě představují snad nejsvětlejší bod titulu.


Gravortex - po vzoru PortaluGravortex - po vzoru Portalu 
Hodnocení: 8/10

Po Narbacular Drop a následném přepracování vývojářským týmem Valve (pro neznalé logická akce jménem Portal) se dočkáváme další slibné záležitosti. Ta si tentokráte říká Gravortex a upřímně mně ani zdaleka nenapadlo, že by se mohlo jednat o záležitost čerpající z toho tématu – o tom mě přesvědčilo až několik prvních minut strávených v příjemných 2D lokacích. Pravda, mohly být trochu zajímavěji zpracované, barevnější a nápaditější. Na obranu autorů je ale třeba říct, že po zhruba pěti kouscích se vždy změní barva okolí a level tím vlastně dostane zcela odlišný nádech, což je v tomto případě docela důležité. Na druhou stranu nešlo s levelay moc lepšího vymyslet – rozsahově jsou dosti malé, což odpovídá i chabému rozlišení.


Arrange Numbers - čísla a barvyArrange Numbers - čísla a barvy
Hodnocení: 7/10
Japonci musí zkrátka vždy přijít s něčím neotřelým. Rozhodně nejsem kompetentní k tomu vynášet soudy, zda je námět Arrange Numbers zcela původní či zda se autoři inspirovali v nějaké již známé hříčce. S jistotou je ale možno oznámit, že se jejich projekt povedl a nejen že dobře vypadá, ale také se dobře hraje. Vzhledem k tomu, že je Arrange Numbers hsou dosti netradiční, pojďme si pěkně postupně projít jednotlivé herní rysy, které na nás čekají. Na úvod jen poznamenám, že se hra ovládá myší, což je asi nejintuitivnější řešení, které mohlo přijít. Spolu s ní budete klikat na jednotlivé prvky a táhnout je na místo, kam potřebujete.

C S Q - squash trochu jinakC S Q - squash trochu jinak
Hodnocení: 5/10
Squash se v poslední době dostává do popředí zájmu jak sportovců, tak i občasných milovníků pohybu. Zpracovat tento sport do plnohodnotné freeware podoby se ale pokud je mi známo nikomu nepodařilo, jeden malý pokus je i tato hra s podivným název C-S-Q. Jak ale sami poznáte z okolních obrázků, nejedná se o klasický squash, čemuž nasvědčují i obrázky kolem. Samotný hlavní hrdina totiž vypadá dosti podivně. Je zbarvený do jasné modré barvy, jeho tělo má dosti podivný tvar a místo nohou se pohybuje pro změnu po jednom malém kolečku.

Meanwhile - černá, bílá a šedáMeanwhile - černá, bílá a šedá
Hodnocení: 7/10
Meanwhile je hra nejen s netradičním názvem, ale také hodně podivnou obsahovou stránkou. Ono je problém hru i tak nějak žánrově zařadit, vždyť i když na první pohled vypadá jako tradiční arkádová hra, ve skutečnosti má do hopsačky dosti daleko. Daleko blíže mi mnohdy připadala mít k logické hře. Základ je 2D prostředí, do něhož autoři také vložili několik originálních prvků. Celkově vlastně projekt působí tak trochu podivně a neprozkoumatelně. Nevěděla jsem, jak jinak si vysvětlit podivné výjevy mezi jednotlivými levely, kde se černobílé objekty různě prolínaly, aby posléze zase zmizely bez jakéhokoliv vysvětlení. To v mnoha případech platí i o průpovídkách, které hlavní hrdina občas vypustí ze svých úst.

Gappy 2 - skřítek a logické hádankyGappy 2 - skřítek a logické hádanky
Hodnocení: 7/10
Možná že si nesmyslně ťukáte na čelo a koukáte na hlavní námět dnes vydané hry. Ne nezbláznili jsme se, Vánoce jsou sice dávno za námi, připomenout si je ale není nikdy na škodu. Zvlášť když nás k tomu vede tak zajímavá hra jako Gappy 2. Ta se mimochodem účastnila jedné internetové soutěže, proto také byla vydána s menším skluzem. Gappy 2 je tak trochu netradiční hrou, která by žánrově nejspíše spadala mezi čistokrevné logické záležitosti. I když se hlavním hrdinou stává malý skřítek a prostředí jasně připomíná mnohé arkádové záležitosti, s hopsačkami má společné jen opravdu minimum. To vám bude jasné hned po prvním spuštěním, kde vlastně zjistíte, že postavu neovládáte vůbec kurzorovými klávesami – vlastně ji neovládáte ničím.

 CwaB - skládáme obrazceCwaB - skládáme obrazce
Hodnocení: 7/10
CwaB je tak trochu podivný název pro herní projekt, jak jistě sami uznáte. Navrhnout jej kvůli tomu by ale byla ohromná škoda, vzhledem k tomu, že CwaB přináší poměrně originální logickou hratelnost zabalenou v jednoduché a přehledné grafice. Základem se stává jedenáct levelů, které jsou otevřené hned při prvním spuštění hry. Seřazeny jsou do přehledné mapy a i když jsou ty níže o fous těžší než mapy nahoře, nijak rapidní rozdíl mezi nimi není. Přesto ale začátečníkům doporučuji jít pěkně popořadě. Tam jsou levely totiž podstatně užší a lépe ovladatelné a to v této případě hraje podstatnou roli. Po spuštění některého levelu se před vámi otevře herní plocha vytvarovaná do určitého pravidelného obrazce.

The Yore - probuzení ve strašidelném doměThe Yore - probuzení ve strašidelném domě
Hodnocení: 7/10
Aby herní vývojáři ubývající počet hráčů adventur nějakým způsobem navýšili, musí ustupovat od tradičního pojetí a snažit se svůj projekt nějakým způsobem zviditelnit a zatraktivnit. To se myslím dostatečně povedlo autorům The Yore, kteří přichází s netradiční hrou, která zaujme již svým prvotním námětem. Vše začíná výběrem hlavního hrdiny nebo hrdinky, kde je třeba dát zcela na vaše vlastní sympatie, jiný vliv totiž volba na herní část mít nebude. Následuje krátké a tak trochu temné herní intro, které vás připraví na to, co vás čeká za několik málo minut.

CaiCar Jongg - Mahjongg s autyCaiCar Jongg - Mahjongg s auty
Hodnocení: 7/10
Ač Mahjong původně přišel z dalekého východu, usídlil se v našich končinách natolik, že jeho princip zná, troufám si říct, téměř každý občasný hráč online her. Jednoduchý nápad, originální exotické zpracování a hratelnost, která neomrzí ani při následném opakování. To platí také pro CaiCar Jongg, což je ve zkratce Mahjong s auty. Pokud si nedokážete auta na místě bílých potištěných kostiček tak nějak představit, jste na tom asi stejně jako já ve chvíli, kdy jsem soubor teprve stahovala. Naštěstí se později ukázalo, že hra není až tak čistokrevný Mahjong a navíc je neskonale zábavná. Na hráče čeká celkově sto levelů.

Rooms - ve světě Harryho PotteraRooms - ve světě Harryho Pottera
Hodnocení: 8/10
Dnešní hra patří mezi finalisty Independent Games Festival 2008, což je samo o sobě jistou zárukou kvality. Hned v několika směrech je podobná loňskému českému zástupci s názvem Samorost. Obě byly naprogramovány za pomoci flashe, jsou založeny na plnění úkolů a po grafické stránce kombinují bitmapovou a vektorovou grafiku. Zatímco Samorost je čistokrevnou adventurou, Rooms jsou především logickou hrou s adventurními prvky. Jak název naznačuje, hrají hlavní roli místnosti. V každém levelu je musíte různě přeskupovat, aby byly průchozí a dostali vás do pokoje s dveřmi. Jistou nápovědu představuje i pokoj s cedulkou EXIT, který předchází tomu závěrečnému. Pokoje představují jakési dílky puzzle, ovšem nejde jen o jejich přesouvání, ale i vzájemnou interakci.