Typing of the Dead - upište je k smrti

12:00aktualizováno  10. července 1:08
Dovedete si představit 3D akci bez jakýchkoliv střelných či sečných zbraní? Asi těžko. Ale možné to je, alespoň v Typing of the Dead. Vaší zbraní je klávesnice a municí vaše hbité prsty. A věřte tomu nebo ne, o zábavu a záplavy zelené krve vás zde nikdo neošidí.

BonusWeb doporučuje!Typing of the DeadKaždý z vás jistě zná tisíce... no dobrá, tak alespoň desítky způsobů, jak se zbavit obtížných zombií. Poměrně zaručeně působí střela z brokovnice do hlavy, případně lze použít kyselinovou lázeň nebo drtič odpadků. Jistě vás právě nyní napadají i mnohé další způsoby, ale jeden asi ne. Co takhle zkusit ty ošklivé nemrtvé upsat k smrti? Možná se vám tento nápad zdá podivný (a to ještě mírně řečeno), ale světe div se - ono to funguje. Alespoň podle společností Sega a Smilebit. Není to sice asi nejjednodušší cesta, jak zastavit příliv rozpadajících se mrtvolek, ale to neznamená, že by se neměla vyzkoušet. Avšak pozor - pokud nemáte dostatečně hbité prsty, tak to raději ani nezkoušejte a sáhněte zpět po staré dobré brokovnici.

Pokud si vzpomínáte na hru House of the Dead , pak vám možná obrázky z Typing of the Dead připadají jaksi povědomé. Ano, je to skutečně tak, tento písařský horor se odehrává ve stejném prostředí, jen zbraně se trošku změnily. Místo toho, abyste zběsile stříleli kolem sebe, snažíte se co nejrychleji psát slova, která se na útočících zombiích objevují. Věřte tomu, není to nic jednoduchého, ale navzdory všem očekáváním to je poměrně Typing of the Deadzábavné - a hlavně originální. V animovaných sekvencích vidíte sebe a své přátele, jak probíháte zničeným městem, na zádech počítač, před sebou připevněnou klávesnici. Zpočátku to sice vypadá prapodivně, ale po pěti či deseti minutách si zvyknete. Konec konců, člověk je tvor adaptabilní a není-li zbytí, zvykne si na všechno.

Příběh je jednoduchý. Jste speciálním agentem, který je ještě s dalšími dvěma nasazen na zvláštní úkol. Z jednoho města docházejí prapodivné zprávy, které jel vyšetřit váš kolega. Máte jej kontaktovat a zjistit, co se to vlastně hergot děje. Ona spojka však umírá během první minuty a je tedy na vás samotných, abyste odhalili, proč je město zavaleno chodícími mrtvolami a zrůdami, které jako by vyskočily z vašeho nejhoršího snu (pokud tedy vaší nejhorší noční můrou není to, že na vás z ničeho nic vyskočí obří mrkev). Zde úvodní příběh končí a nastupujete vy se svou smrtonosnou klávesnicí.

Možná se podivujete nad tím, jak můžete ovládat pohyb své postavy, když máte plné ruce práce s psaním kouzelných slovíček. Většina hráčů má pouze dvě ruce (kromě Vreca a Typing of the DeadČočíka, kteří si v rámci větší efektivity objednali z katalogu náhradní pár), a tak starat se o pohyb i zabíjení je nad běžné lidské síly. Nebojte se, když si chcete užít Typing of the Dead, nemusíte podstupovat žádný chirurgický zákrok, pohyb úrovní je automatický. Není však zcela bez zpětné vazby na vaše akce. Pokud se vám například nepodaří včas zachránit člověka v nebezpečí, který by vám mohl zpřístupnit zkratku, nezbývá vám nic jiného, než se vydat delší cestou. Tímto způsobem si tvůrci zajistili jistou opakovatelnost svého titulu, protože můžete neustále zkoušet, co se stane, když tohoto človíčka zachráníte, a co v případě, že jej naopak necháte umřít.

U jakékoliv jiné 3D akce bychom se na tomto místě věnovali škále zbraní a různých power-upů, ale to je zde (z jistých pochopitelných důvodů) krajně nemožné. Vaší jedinou zbraní je klávesnice, která se sice chová jako rychlopalný revolver (včetně zvuků a efektu na zombíky), ale s raketometem nebo pořádnou opakovačkou ji moc srovnávat nelze. Ve hře také narazíte na pár bonusů, ale moc jich není. Jedná se vlastně buď o zápis do vašeho "slovníčku zrůd", nebo o extra život. Získat je můžete dvojím způsobem - buď záchranou civilisty nebo Typing of the Deadzlikvidováním předmětu, který vám na vteřinku probleskne jako aktivní. Pokud ale nemáte reakce zkušeného sprintera, moc se na získání power-upů netěšte.

Soustřeďme se tedy raději na výběr z herních módů. Těch je překvapivě velké množství. Kromě klasických Arcade a Original, které vás provázejí příběhem, zde máme ještě tři další. První je Tutorial, který nás učí správně psát. Zde si dovolím jednu radu - pokud nepatříte opravdu mezi zkušené písaře, podívejte se sem. Dozvíte se pár zajímavých rad, které vám do krve přejdou sice až po delší době, ale je dobré se s nimi alespoň seznámit. Dále je zde Drill. Již název napovídá, že se jedná o procvičování, procvičování a zase procvičování. Čeká na vás několik různých lekcí, které se liší jak obtížností, tak i oblastí, na kterou jsou zaměřeny (rychlost, přesnost atd.). Nemusíte se ale bát, že budete jen psát, co se vám na monitoru zobrazí a veškerá zábavnost si vezme dovolenou. Ne, i zde se setkáte se všudypřítomnými neodbytnými mrtvolkami, které se budou snažit dostat se vám na kůži, v lepším případě (pro ně) i na mozek. Posledním dostupným módem pak je Boss mode. Jak již z názvu vyplývá, budete se zde soustředit na likvidaci hlavních příšer a cvičit se tak na ty nejzáludnější kousky, Typing of the Deadkteré pro vás tvůrci připravili. Nejen, že zde často nepíšete slova, nýbrž celé věty, ale například u "trojhlavého draka" musíte přečíst otázku, zjistit, která z nabízených možností je ta pravá a tu pak co nejrychleji "vydatlovat"... Věřte tomu, že se zapotíte.

Nyní se podívejme na technickou stránku titulu. Grafický engine sice není zcela nejlepší, ale jistě jej lze zařadit alespoň do lepšího průměru - a možná i o kousek výše. Zde jsem byl velice potěšen, protože jsem očekával spíše něco horšího. Je příjemné vidět, že i když je svým zaměřením hra spíše okrajová a není určena pro široké spektrum hráčů, i tak se tvůrci nesníží k nějaké polovičatosti. Stejně tomu je i u zvukové stránky - efekty jsou na dobré úrovni, hudba je kvalitní a chytlavá a kulometná střelba z vaší klávesnice zní jako vystřižená z válečného filmu.

Zvláštní kapitolou je samozřejmě hratelnost. Je vám nejspíš jasné, že pokud jste schopni psát pouze dvěma prsty, užijete si pouze výukových módů. Silný handicap máte i v případě, že se musíte při psaní neustále dívat na klávesnici. Pak se rozlučte s možností včas reagovat Typing of the Deadna dění na obrazovce. Můžete sice dohrát všechny úrovně (také se musím dívat, kam to vlastně ty prsty pokládám), ale je to již o poznání těžší - a hlavně se připravíte o možnost sledovat, jak ty hnusné zombie krásně umírají. Věřte mi, stojí to za to.

No a největší rána hratelnosti přichází na závěr - Typing of the Dead je pochopitelně určen pro anglofonní trh. Z této skutečnosti vyplývají tři věci. Pokud nerozumíte angličtině, nevychutnáte si psané hlášky v plné síle (a že některé opravdu stojí za to :o) ). Dále pak vezměte na vědomí fakt, že text, kterému nerozumíte, se píše mnohem hůře, než známá slovíčka. U těch totiž znáte posloupnost písmen, a tak tolik nevadí, když neumíte psát poslepu. Když ale jazyk příliš nezvládáte A K TOMU se musíte dívat na to, co píšete, dopadne to tak, že si musíte každé písmenko kontrolovat, a v tom případě je vaše bleskurychlá smrt více než jistá. Poslední nevýhodou anglofonnosti Typing of the Dead je to, že je tato hra primárně určena pro klávesnici QWERTY. Je sice možné ji jednoduše změnit na středoevropskou QWERTZ, ale na té jsou zase mnohem hůře dostupné speciální znaky, které se v angličtině objevují poměrně často (Že bych měl na mysli proklínaný apostrof? Ano.). I s Typing of the Deadtím lze sice bojovat, ale neustálé prohazování klávesnice poněkud brzdí.

No, koukám, že jsem se poněkud rozepsal (to budou asi ještě dozvuky usilovného paření Typing of the Dead). Jaký tedy z té spousty předchozích řádek vyplývá závěr? Poměrně prostý. Ačkoliv jsem k tomuto titulu přistupoval zpočátku s neskrývaným despektem, již prvních pár minut mne přinutilo svůj postoj přehodnotit. Po technické stránce je hra odvedena řemeslně dobře a nelze mít žádné větší námitky. Samotný nápad herního systému je pak natolik originální, že si zaslouží také pár bodíků navíc. Bohužel, hra Typing of the Dead je určena pouze pro ty, kdož jsou schopni psát rychle a pokud možno bez neustálého kontrolování prstokladu. Pro ostatní je de facto nehratelná. Ale i těm lze Typing of the Dead doporučit - neznám žádný výukový program, který by vás dokázal naučit tak rychle a hlavně zábavně psát všemi deseti. Původně jsem chtěl dát dvojí hodnocení, ale nakonec jsem se spokojil jen s jedním - poměrně vysokým. Myslím, že Typing of the Dead si jej opravdu zaslouží.

Typing of the Dead
Výrobce: Smilebit
Distributor: Sega