Sins of Solar Empire

Sins of Solar Empire

Události: Boj o práva hráčů

  • 18
Společnost Stardock Entertainment představila nový systém mikrodatadisků a předložila listinu hráčových práv. Blýská se na lepší časy?

Sins of Solar Empire (PC)Společnost Stardock Entertainment se dostala pod kůži nejednomu hráči a svůj výjimečný přístup před pár měsíci stvrdila vynikající realtimovou strategií Sins of a Solar Empire, kterou všem galaktickým snílkům naservírovala společně s vývojářským týmem Ironclad Games.

V době, kdy Cevat Yerli z Cryteku sváděl pomalý rozjezd first person akce Crysis na praktiky softwarových pirátů a počítače jako samostatnou herní platformu zavrhl, předváděli borci ze Stardocku novinku Sins of a Solar Empire, která se prodávala jako na běžícím pásu, přestože její tvůrci protipirátské ochrany zcela odmítli. Místo toho se snažili vyjít hráčům vstříc, neobtěžovat je a nabídnout zajímavý obsah pro všechny fanoušky.

Sins of Solar Empire (PC)Úžasné multiplayerové seance, bohatý nášup od samotných hráčů a updaty, jež hře dodávají šťávu - nejen tím si strategie Sins of a Solar Empire vydobyla svoji pozici, přestože jí každý mohl bez problémů odlovit ze zapovězených internetových kanálů.

A tím to zdaleka nekončí, neboť Stardock Entertainment zavádí nový model přídavků, jež se od těch klasických značně liší. Nejde tedy o vypuštění jednoho obsáhlého datadisku, ale častější updaty v podobě jakýchsi mikrodatadisků za zlomek tradiční ceny. Každý si tak může vybrat, zda mu určitá aktualizace vyhovuje a zda do ní bude investovat těžce vydělané zlaťáky.

Sins of Solar Empire (PC)Světlo světa brzy spatří mikrodatadisk s názvem Entrenchment, který nabídne např. "Starbase defense platform" - extrémně silné báze, odlišné pro každou rasu a schopné ubránit celou planetu.

Ty lze vybavit různými zbraňovými systémy a upgrady, ale užitečné budou i upgrady pro obyčejné turrety (silnější zbraně, větší dosah atp.) nebo třeba minová pole. Zajímavé je rovněž zařízení zvané Subspace Inhibitor, schopné zpomalit všechny nepřátelské lodě v dosahu. Rozhodně nehodlám zabíhat do podrobností, jen bych rád na tomto příkladu ukázal, jak má nový systém mikrodatadisků fungovat. Na rozdíl od klasických přídavků zde totiž jde výhradně o tyto bonusy a fanoušci se mohou snadno rozhodnout, zda o ně mají zájem, či nikoliv.

Sins of Solar Empire (PC)Další chystané updaty - např. jeden s novými diplomatickými prvky a druhý s nadílkou technologií a vesmírných lodí - pak nabídnou jiné možnosti vylepšení, které vás buď osloví, nebo je můžete zcela ignorovat.

Kdyby autoři vše nacpali do jednoho updatu, došlo by k navýšení pořizovací ceny a takový balík by zároveň mohl obsahovat i prvky, o jaké mnozí hráči nemusí mít zájem. Systém mikrodatadisků tedy dává možnost výběru, i když se samozřejmě nabízí otázka, jak moc budou hráči bez některých přídavků v nevýhodě v multiplayerových bitvách oproti těm fanouškům, kteří sáhnou po všem, co jim Stardock Entertainment a Ironclad Games naservírují.

Sins of Solar Empire (PC)Podstatná ovšem je právě snaha o objevování nových přístupů k hráčům a vyzdvihnutí počítačů jako plnohodnotné herní platformy.

Je snadné láteřit společně s většinou nad alarmující mírou softwarového pirátství, obracet se ke všem počítačovým hráčům (i těm poctivým) zády a hledat záchranu v konzolových vodách. Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že osvědčený postup, který fungoval X let, nemusí být tím ideálním i v současné době a do budoucna. Počítačové hry neumírají, jen hráči stárnou a je na čase oslovit jak novou generaci, tak zkušenější pardály, kteří mají už pár křížků na krku.

Sins of Solar Empire (PC)Dalším zajímavým krokem společnosti Stardock Entertainment je vytvoření "listiny hráčových práv". Tento desetibodový seznam názorně ukazuje, jak bídně si současní hráči vedou v očích většiny vydavatelských společností a co všechno by bylo třeba změnit, aby se opět vše v dobré obrátilo.

Přestože však podobné aktivity vítám, nedělám si žádné iluze, že se vydavatelské domy jako třeba Take 2, Activision Blizzard, Ubisoft nebo Electronic Arts chytnou za hlavu a ze dne na den změní svoji strategii. Brad Wardell z vedení Stardock Entertainment nicméně věří, že by na dodržování následujících pravidel mohla dohlížet nějaká nezávislá organizace, která by jednotlivým hrám udělovala příslušná hodnocení.

Sins of Solar Empire (PC)Hráči mají mít právo hru vrátit a získat zpět veškeré peníze, pokud nefunguje na jejich počítači.

Hráči mají mít právo požadovat vydávání her v dokončeném stavu.

Hráči mají mít právo očekávat smysluplné updaty po vydání hry.

Hráči mají mít právo požadovat, aby se při updatech nespouštěly speciální "download magarey" či "updatery" a aby jejich spuštění nebylo nutné pro samotné spuštění hry.

Hráči mají mít právo očekávat, že uváděné minimální požadavky na spuštění budou odpovídat adekvátnímu průběhu hry na takovém počítači.

Sins of Solar Empire (PC)Hráči mají mít právo očekávat, že hry nebudou instalovat skryté drivery a další potenciálně škodlivý software bez jejich souhlasu.

Hráči mají mít právo kdykoliv opětovně stáhnout poslední verze her, které vlastní.

Hráči mají mít právo, aby s nimi vývojáři a vydavatelé nezacházeli jako s potenciálními kriminálníky.

Hráči mají mít právo požadovat, aby je singleplayerová hra nenutila k připojení k internetu pokaždé, když si chtějí zahrát.

Sins of Solar Empire (PC)Hráči mají mít právo na hraní bez vyžadovaného CD/DVD v mechanice po proběhnuvší instalaci na disk.

Není pochyb, že borci ze Stardocku uhodili hřebíček na hlavičku. O každém z deseti uvedených bodů bychom mohli vyprávět, ať už jde třeba o zkreslené minimální požadavky na spuštění, nepříjemně zabugované hry s tunou chystaných patchů, instalování updaterů nebo protipirátské ochrany, jež beztak znepříjemňují život především poctivým hráčům, kteří před každým spuštěním oblíbené hry trnou hrůzou, zda si na disk náhodou nenainstalovali "škodlivý" program.

Sins of Solar Empire (PC)Ruku k dílu by mohli přiložit i samotní hráči, kdyby nevyhovující tituly okázale ignorovali. To je však ještě nereálnější než uvedení zmíněného desetibodového systému do praxe.

Marketingová masáž, která mnohdy začíná již několik let před samotným vydáním hry a stará se o pravidelné zakrmování natěšených fanoušků lahodnou směsicí screenshotů-trailerů-informací, je silnou zbraní a obrana je takřka nemožná. Zkušení hráči vědí své, ale vždy bude dostatek těch, kteří jsou ochotní mrhat penězi i na kousky, co si to rozhodně nezaslouží. Jak se pak zachovat u titulů, jež jsou recenzenty označeny za špičkové, ovšem plné bugů, které vývojáři v brzké době opraví?

Sins of Solar Empire (PC)V takových chvílích o koupi jistě nikdo nepochybuje a vydavatelé to moc dobře vědí. Mohou si tedy dovolit tlačit na vývojáře se šibeničními termíny, vypustit nedodělanou hru mezi vyhladovělou zvěř a nedostatky postupně upravovat "za chodu".

Situace na konzolovém trhu je podstatně lepší, jelikož patchování zde není tak pohodové jako u počítačových titulů. V poslední době však i zde aktualizací přibývá a jestli to tak půjde dále, možná se za pár let smíříme i s tím, že hry nebudou vycházet kompletní a vývojáři je v klidu učešou až po vydání. Vždyť podobný přístup funguje již v případě onlinovek, tak proč bychom si na něj nezvykli u tradičních singleplayerových titulů. Nezbývá tedy než držet palce všem snaživcům kolem Stardock Entertainment a doufat, že v boji za dávno ztracená práva hráčů nezůstanou sami.