Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

Události: GTA trhá rekordy

  • 1
GTA 4 v Guinnessovce ** Zajímavosti z Age of Conan ** Veřejná beta Requiem: Bloodymare ** Násilné hry dětem nevadí!

Grand Theft Auto IVPrvotní šílenství kolem nového "gétéáčka" již opadlo, což každopádně nic nemění na tom, že se čas od času vyloupne nějaká zpráva, jež vše vrátí do starých kolejí. Nejinak tomu bylo i v uplynulých sedmi dnech, kdy vyšlo najevo, že se Grand Theft Auto IV zapsalo mezi Guinnessovy světové rekordy. Stalo se totiž nejvýdělečnějším zábavním produktem během prvních 24 hodin prodeje a se 3,6 milióny prodaných kusů a výnosy 310 miliónů USD za první den předčilo dosavadního herního krále Halo 3 se 170 milióny USD. Nové GTA zároveň pokořilo třetí díl filmového Spidermana se 60 milióny USD a veleúspěšnou knihu Harry Potter a Relikvie smrti se 220 milióny USD na kontě během prvních 24 hodin. Za zmínku rozhodně stojí i fakt, že v průběhu prvního týdne od oficiální vydání (29. dubna 2008) "vygenerovalo" Grand Theft Auto IV neuvěřitelných 500 miliónů USD, což je zhruba pětkrát více, než kolik vývoj očekávané městské akce pro Xbox 360 a PlayStation 3 stál. Pakliže "gétéáčko" hrajete a zajímá vás srovnání Liberty City s New Yorkem, mrkněte na zajímavou galerii na flickru.

Age of ConanOnlinové okénko
Další v poslední době rovněž notně probíranou hrou je fantasy MMORPG Age of Conan: Hyborian Adventures od vývojářů z Funcomu. Ostatně není divu, vždyť již zítra startuje "Early Access" program, do něhož se s očekáváním zapojí první hráči, kteří si hru předobjednali a zaplatili dalších 5 Euro za přístup s několikadenním předstihem. S miliónem přihlášek do veřejné bety mají vývojáři jistotu, že je o Age of Conan velký zájem, a tak si mohou dovolit tahat z nedočkavých fanoušků další prachy, což je ale rozhodně neomlouvá. Prodej předčasných přístupů byl však zastaven již ve středu, a to z důvodu velkého zájmu. Pokud jste to tedy nestihli, máte bohužel smůlu a do hry se dostanete až v den oficiálního spuštění . Rovněž se našlo i dost podvodníčků, kteří po získání preorder klíče zrušili samotnou objednávku hry. Funcom tedy nelenil a ohlásil, že klíče a účty všech zrušených objednávek budou zablokovány. Nutno rovněž zdůraznit, že preorder klíče s předčasným přístupem budou funkční pouze do oficiálního spuštění hry - poté bude třeba vložit klíč z originální krabicové verze.

Age of ConanU Age of Conan každopádně ještě chvíli zůstaneme. Tato hra byla již od začátku koncipována jako MMORPG pro odrostlejší publikum, a proto není divu, že je v USA k dispozici od sedmnácti a v Evropě dokonce od osmnácti let. I přesto však některým hráčům vadí nahota a žádají po Funcomu nápravu prostřednictvím petice. Již v současné verzi je možné v nastavení zvolit zakrytí bradavek, ale to pobouřeným hráčům nestačí. Chtěli by přidat obyčejné oblečení, které by zahalilo nadouvající se hrudník vyvinutých bojovnic. Nutno však zdůraznit, že odhalené ženštiny i brutální boje do prostředí Hyborie patří a dodávají hře tu pravou šťávu. Každopádně si troufáme odhadnout, že právě díky pokročilé grafice budou ve hře převládat ženské hrdinky, což naznačuje i nedávno vydaný trailer. Pokud se do Age of Conan pustíte stejně jako my, počítejte s tím, že vylevelování postavy na maximální 80. úroveň vám ukradne zhruba 250 hodin života. Gaute Godager z Funcomu prozradil na speciální AoC akci v norském Oslu, že do 60. levelu zabere každá úroveň v průměru dvě až tři hodiny a po šedesátce ještě déle. S ohledem na to, kolik zajímavých povolání Age of Conan nabízí, se rozhodně máme nač těšit. Ostatně, už jste si vybrali svého favorita?

Warhammer OnlineNa příznivé onlinové vlně se společně s Age of Conan chtějí svést i ostatní vývojáři a ještě před otevřením Hyborie lákají hráče na vlastní dobroty. Volný LOTRO víkend pro všechny odpadlíky již proběhl, Blizzard poodhalil další detaily o chystaném datadisku Wrath of the Lich King, a dokonce potvrdil, že s vydáním očekávaného přídavku počítá na druhou polovinu letošního roku (konečně!). Pozadu každopádně nehodlá zůstat ani EA Mythic s Warhammer Online: Age of Reckoning a senior designér se v rozhovoru pro GamesIndustry nechal slyšet, že jejich svět je předem připraven na pětiletý vývoj, čímž se autoři chtějí vyvarovat zjednodušování levelování v první fázi hry, které obvykle přichází po vydání datadisku. Kritizovaný systém je k vidění třeba ve World of Warcraft, kde se k původnímu levelovému stropu dostanete mnohem rychleji než v době samotného vydání hry. Těsně před spuštěním "Early Access" programu Age of Conan došlo též k odstartování veřejné betaverze hororové onlinovky Requiem: Bloodymare od vývojářů z týmu Gravity. Pokud vás tedy láká brutální likvidace nestvůr jako vystřižených z nočních můr, do hry se můžete přihlásit na oficiálních stránkách.

Tabula RasaZajímavý způsob propagace svých onlinovek zvolila společnost NCsoft, jež zavádí tzv. startovací balíčky. Ty budou k dostání v kamenných obchodech za směšnou cenu 1,99 GBP a najdete v nich plnou hru včetně volného přístupu po dobu dvou týdnů. Poté se můžete vrátit ke svému prodejci a pořídit si plnou verzi. Pořizovací cena je skutečně zanedbatelná a taková ochutnávka na 14 dní za to rozhodně stojí. Chytré hlavinky z NCsoftu zas mají moc dobře spočítané, jak jsou onlinovky návykové a jak rychle se hráči se svými virtuálními hrdiny dokáží sžít. Spousta z nich se tak do hry skutečně vrátí a přidá se k zástupu oveček, pasoucích se v rozsáhlých onlinových světech. V první vlně budou k dispozici startovací balíčky City of Heroes, City of Villains, Lineage II a Guild Wars. V průběhu roku pak bude následovat Tabula Rasa, s níž se však Richard Garriott bohužel moc nevytáhl.

Grand Theft Auto IVCo se děje v trávě...
V době, kdy se spousta "chytráků" ohání škodlivostí her a zahraniční politici na násilných titulech staví svoji hvězdnou kariéru, působí nově zveřejněný výzkum dvou harvardských psychologů jako balzám na hráčovu duši. Lawrence Kutner a Cheryl Olson totiž po několika letech došli k závěru, že hraní násilných titulů vůbec nesouvisí s násilným chováním dětí ve skutečném světě. Studie se od roku 2004 zúčastnilo 1200 dětí, kteří hráli Grand Theft Auto a The Sims. Ani ve společnosti odsuzovaného "gétéáčka" se jejich chování nijak zvláště nezměnilo, některé děti pouze projevovaly hranou agresi, podobnou té po sledování akčních filmů s tématikou bojových umění. Zmiňovaní harvardští psychologové a mnozí další odborníci jsou rovněž přesvědčeni, že hraní videoher má pozitivní efekt na mozek. Ve své knize Everything Bad is Good for You: How Today's Popular Culture is Actually Making Us Smarter to například obhajuje Steven Johnson a poznatky z výzkumu Lawrence Kutnera a Cheryla Olsona najdete v nové knize Grand Theft Childhood: The Surprising Truth About Violent Video Games. Zde je k dispozici ukázka z první kapitoly.