Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UEFA Champions League 2001/2002

  12:00aktualizováno  19. února 4:37
Série FIFA kraluje fotbalovým simulacím už několik let, a to i přesto, že její poslední díl vzbudil rozporuplné reakce. V dnešní recenzi se ale podíváme na jeden fotbálek, který směle může hře FIFA 2002 konkurovat. V lecčem ji poráží na celé čáře a v některých ohledech je nejlepší fotbalovou simulací za poslední roky.

UEFA Champions League 2001/2002 Každý rok vyjdou přibližně dva fotbálky, které se pokoušejí sérii FIFA, jež suverénně kraluje fotbalovým simulacím, jakž takž konkurovat a každý rok dopadnou bídně. Ať díky špatné grafice, nebo díky nereálným jménům a dalším věcem, které jsou pro dobrou fotbalovou simulaci nezbytné. Jedinou kvalitní sérií byly tři hry s názvem Actua Soccer od společnosti Gremlin Interactive, ale další pokračování s největší pravděpodobností nevyjde. Hra Actua Soccer 3 byla propadák a Gremlin pochopil, že EA Sports je prostě nejlepší a že jakákoliv další snaha udělat nový Actua Soccer přijde vniveč. Avšak je tady ještě jedna série, která se od svých počátků postupně čím dál tím víc zlepšuje a je možné, že za pár let sérii FIFA předčí. Ostatně nejnovější kousek z řady her UEFA Champions League, tentokrát s dovětkem Season 2001/2002, má ve srovnání se hrou FIFA 2002 v lecčem navrch.

Už při prvním spuštění hry UEFA Champions League Season 2001/2002 (dále jen CHL 01/02) se na vás vyřítí oficiální znělka Ligy mistrů, nejprestižnější fotbalové soutěže naší planety. Celá hra se točím kolem ní, na výběr proto máte dvaatřicet mužstev, které se kvalifikovaly do letošní sezóny Ligy mistrů. Kromě současných kádrů mužstev, jež se účastní Ligy mistrů, si můžete zahrát s hráči dávné i nedávné minulosti, kteří nad hlavu zvedli pohár Ligy mistrů (kdysi Poháru mistrů evropských zemí). CHL 01/02 totiž navíc nabízí týmy, které vyhráli Ligu mistrů a Pohár mistrů evropských zemí, od roku 1950 až po současnost. Soupisky týmů jsou kupodivu aktuální a správné, a to dokonce i u mužstev starších. Sparta má taky v kádru všechny své hráče, až na přestupy zimní přestávky (třeba odchod Labanta, který v CHL 01/02 kope za Spartu dál).

UEFA Champions League 2001/2002 Co se týče herních modů, tím nejlákavějším je letošní Liga mistrů, kterou můžete projít s jedním mužstvem a dovést ho až k vítězství ve finále. Kromě toho CHL 01/02 obsahuje několik typů fiktivních turnajů, například souboj všech mužstev, jež v jednom desetiletí vyhrály Ligu mistrů. Nechybí ani klasický přátelák, trénink, v němž si můžete nacvičit úplně všechno (penalty, přímáky atd.) a tvorba vlastního turnaje, ligy, mužstva a hráčů do něj. Přestože tohle všechno je dost, nelze opomenout fakt, že v CHL 01/02 nejsou národní mančafty a světové ligy. CHL 01/02 má licenci jenom na Ligu mistrů, mužstva sice mají na dresech všechny své sponzory, na stadiónech jsou k vidění autentické reklamy a hráči mají reálná jména, ale je to poněkud málo.

CHL 01/02 má ovšem své kvality úplně jinde. Výběr stadiónů, který byl ve hře FIFA 2002 zoufale chudý, je naprostá pohádka. Svůj tým můžete vyhnat na jeden z více jak dvaceti skutečných fotbalových stadiónů, mezi kterými jsou zastoupeny ty největší, nejznámější a nejslavnější. Nastavení počasí a času výkopu je vskutku bohaté. Zápas může probíhat v poledne, odpoledne, podvečer nebo večer za všech různých podmínek, od deště přes letní pařáky až po mrazivé sněžení a hustou mlhu. Výběr stadiónů a počasí během sezóny zajišťuje počítač podle toho, kdo je doma – vždy se hraje na autentickém hřišti domácího. Stadióny některých mužstev (třeba Sparty) v CHL 01/02 nejsou a místo nich se hraje na jednom univerzálním fotbalovém stánku.

Samotný zápas jde jenom chválit. Ať už díky systému kamer, umělé inteligenci, skvělému komentáři, několika novinkám nebo příjemnému ovládání. Kromě kurzorových šipek bohatě vystačíte s pěti klávesami – pro střelbu, sprint a přihrávku po UEFA Champions League 2001/2002 zemi, vzduchem i do běhu. Naučit se používat tyto klávesy je otázka jednoho zápasu. Míč jde odebrat skluzem či klasickým kopnutím. Přepínání mezi ovládáním jednotlivých hráčů je plně v rukou počítače. Odpadá tím jedna „starost“, nicméně někdy byste raději ovládali jiného fotbalistu, než kterého vám počítač zrovna nabízí. Nejedná se ale o nic vážného, přesto by mohlo být přepínání vyřešeno klasicky pomocí nějaké klávesy.

Průběh zápasu se v základech, opravdu pouze v základech, podobá hře FIFA 2001. Přihrávky po zemi a do běhu si samy najdou hráče, kterému zrovna přihráváte, a tak by se dalo říct, že přihrát na kratší vzdálenost není problém. Jenže, což je prvý rozdíl vůči sérii FIFA, soupeř zatraceně dobře vykrývá prostor a najít skulinku v obraně není zrovna jednoduché. Střely a přihrávky vzduchem, zároveň i centry, musíte nasměrovat sami. Trefit se do brány z hranice pokutového území je proto kumšt. Když se vám ale podaří míč správně nakopnout, dát mu pořádnou faleš a razanci, brankář buď balón vyrazí, nebo se jenom ohlédne, kam mu spadnul. Střely z větší vzdálenosti, když se umí, jsou opravdu nádherné a reakce brankářů na ně odpovídá skutečnosti. Jestli vystřelíte z voleje, bez přípravy a přesně, gólman je bez šance. Budete-li si míč štelovat dlouho, brankář většinou stačí zakročit, nebo vám obránci balón seberou. Góly jdou střílet i ze spousty jiných situacích. Například únik po křídle a centr do vápna bývá nebezpečný, obzvláště máte-li vysoké útočníky (hráči se liší výškou), kteří přeskočí soupeřovi obránce. Ovšem brankář není žádný trotl – na rozdíl od série FIFA si umí vyběhnout a eliminovat nebezpečné pasy a rohové kopy.

UEFA Champions League 2001/2002 Ostatně umělá inteligence všech hráčů a rozhodčího je na vysoké úrovni. Sudí pískají přesně, bezchybně a za skluzy zezadu automaticky dávají žlutou kartu, což je jenom dobře. Dostane-li fotbalista žlutou kartu a máte-li ho zrovna pod kontrolou, je nad ním karta zobrazena, a tak víte, kterým hráčem si můžete dovolit agresivně faulovat a kterým už ne, protože by mohl dostat druhou žlutou a jít ze hřiště. Nápad je to jednoduchý, přitom skvělý. Inteligence soupeře je také velmi dobrá. Góly dává z nejrůznějších pozic a situací, kombinuje docela pěkně, někdy i tak, že nemáte nárok mu odebrat balón. Na nejtěžší obtížnost vás z počátku bude porážet vysokým rozdílem, ale není žádný stroj, který si vždy přesně přihrává a vždy trefí bránu. Někdy počítač udělá chybu, třeba netrefí bránu z tutové šance, a to jeho hru přibližuje realitě. Pokud vás mače proti virtuálnímu soupeři omrzí, máte možnost změřit své síly s lidským soupeřem. Musíte ovšem mít alespoň jeden další ovladač, protože klasickou hru po síti CHL 01/02 neumožňuje, neboť je titulem, který vyjde zároveň na Playstationu 2.

Asi nejpodstatnější a nejlepší novinka je systém kamer, který je tak geniální, přitom úplně jednoduchý. Někomu se může zdát nastavení kamery a jejich počet jako nepodstatná věc, ale až poprvé v CHL 01/02 spatříte pořádný záběr na hřiště, pochopíte, že dobrá kamera dává skvělý přehled o rozestavění obou mužstev. Kamery jsou celkem tři – dvě z boku (jedna ze strany, kde stojí branka, druhá je kolmá UEFA Champions League 2001/2002 k půlící čáře) a třetí zabírá hřiště zešikma. Před začátkem utkání kamera ukazuje celý stadión z ptačí perspektivy a postupně se snáší dolů. To je už je první signál, že záběry na hřiště jsou fantastické. Skutečně – u každé ze tří kamer si jemně můžete nastavit výšku a sklon. Hráče můžete vidět úplně z blízka nebo s kamerou trochu zahýbat a postupně ji dávat výš a výš. Pravým pošušňáníčkem jsou pohledy z obrovských výšek, ze kterých vidíte hřiště doslova jako na dlani. Při lepších rozlišeních (od 1024x768) se je na co dívat, tak krásné pohledy nespatříte ani v televizi. A tady nejde jenom o estetično. Na vzdálenějších pohledech je důležité, že si je můžete naštelovat podle vlastních představ tak, abyste viděli pořádný kus hřiště. Potom můžete lépe kombinovat, plánovat akce dopředu, protože máte přehled, kde kdo stojí a kam můžete přihrát. Vězte, že se hraje mnohem lépe, když najednou vidíte všechny hráče soupeřovy obrany a branku, na kterou úročíte, než když kamera zabírá jenom blízké okolí fotbalisty, jenž má zrovna míč.

Grafika je tedy v tomto ohledu skvělá, celkově jí nelze až na pár špatných animacích nic vytknout. Stadióny jsou o fous hůře zpracovány než ve hře FIFA 2002, nicméně je jich šestkrát více, nemluvě o různorodém počasí. Každopádně několik animací fotbalistů se příliš nepovedlo, například komicky působí situace, kdy dáte gól, autor branky se opře rukama o kolena, aby si jakoby odpočinul, a z ničeho probleskne animace radujícího se střelce. Grafické zpracování má tedy drobné neduhy, kdežto zvuková stránka je bezchybná a vytváří skvělou atmosféru, jakou jste u žádné UEFA Champions League 2001/2002 fotbalové simulaci ještě nezažili. Diváci nejsou zvadlí jako v sérii FIFA – v CHL 01/02 dávají svou přítomnost natolik najevo, že si budete muset ztlumit bedýnky. V repertoáru mají celou řadu různých hukotů, řevů, křiků a dalších podobných hlasových výjevů, které vytváří pořádnou fotbalovou kulisu. To ale není nic proti komentáři. Podobně jako v předchozích dílech série UEFA Champions League je velmi dobrý, v letošním díle naprosto dokonalý. I ten nejnudnější mač je v podání komentátorů napínavá podívaná. Po skončení každého utkání uslyšíte jeho rozbor a hodnocení, před začátkem mače vám sympatický ženský hlas sdělí na jakém stadiónu se hraje, kolik se přišlo podívat lidí a další podobné drobnosti. Samotný zápas komentují dva lidé, jeden obstarává obyčejné hlášky, druhý se přidává při zajímavých momentech jako vstřelení branky atp. To není nic nového pod sluncem, ale důležité je, že komentář je téměř podobný tomu v televizi a že se i po třiceti zápasech neopakuje. Představte si, že jste běželi s Raulem na soupeřova brankáře a dali jste gól na tři nula. V praxi komentář vypadá následovně: „Raul… v gólové šanci… RAUL… střílí z dálky! … GÓÓÓL!!!.“ Následně uslyšíte dlouhý rozbor tohoto gólu a po soupeřově rozehrání taky to, že Real Madrid je dneska lepší a že skoro ve všem soupeře přehrává. Komentátoři mají navíc v kapse zásobu drobných hlášek, kterých je dohromady opravdu hodně a které dotváří už tak skvělou atmosféru. Tak třeba reakce na faul, který nebyl: „Faul… ne? Tak to jsem překvapen.“ Nebo komentátoři mluví o počasí, o stylu hry obou mužstev, o přihrávkách atd. Je toho opravdu dost, vše je namluveno výborně s patřičnou intonací a vzrušením.

UEFA Champions League 2001/2002 Bohužel, CHL 01/02 má několik zásadních chyb, které výsledné hodnocení sráží dolů. Malý výběr týmů by se dal vzhledem k aktuálním a rozsáhlým soupiskám a možnosti zahrát si s historickými týmy překousnout. Jenže špatná sezóna ne. Slovo sezóna není zcela na místě, neboť si můžete zahrát jen Ligu mistrů, nebo nějakou fiktivní ligu, každopádně všechno je jaksi odfláknuté. Hráči se nezraňují a jejich atributy nejsou udělány dobře (týmy jsou sice dobré nebo špatné jako ve skutečnosti, ovšem jednotliví hráči neodpovídají svým předlohám). Během průběhu Ligy mistrů díky špatným a chaotickým tabulkám nevíte, kdo s kým ještě bude hrát atp. a například tabulka nejlepších střelců úplně chybí. Totálně nejhorší chybou je tvorba sestavy a taktiky. CHL 01/02 nabízí celou škálu možných rozestavění, hráči je dokonce dodržují, to ano. Jenže problém je v tom, že sestava je tvořena seznamem fotbalistů, u nichž není uveden jejich post. Proto absolutně nemáte přehled, který hráč hraje na kterém místě. Navíc volbu taktiky v CHL 01/02 vůbec nenajdete. Z části se odvíjí od rozestavění, nicméně něco ve smyslu, jestli budete hrát na brejky nebo kombinovat, ve hře být mohlo. Poslední chybou je otřesné ovládání všech menu. Z nepochopitelného důvodu nemůže používat myšku a mezi jednotlivými položkami musíte přeskakovat za pomocí klávesnice.

I přesto je CHL 01/02 jedna z nejlepších fotbalových simulací za poslední tři roky. Ať už díky komentáři, kamerám nebo umělé inteligenci. Autorům se podařilo všechno skloubit dohromady a vytvořit fotbalovou simulaci s výbornou atmosférou i hratelností. Má sice několik vážných chyb, ale pokud si chcete zahrát jen tak pár mačů, lepší fotbálek nenajdete. Jestli je ale CHL 01/02 celkově lepší než hra FIFA 2002, to už posuďte sami.

UEFA Champions League 2001/2002
Výrobce: Silicon Dreams
Vydavatel: Take 2 Interactive
Distribuce v ČR: Cenega
Oficiální homepage: http://www.take2games.com/
Minimální konfigurace: procesor 300 Mhz, 64 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 500 Mhz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano (na jednom počítači)
Verdikt: První fotbalová simulace za posledních pár let, která je schopna konkurovat sérii FIFA. V mnohém je dokonce lepší.
Hodnocení 70%

Autor:




Nejčtenější

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.