Letošní fotbalové Euro vychází pouze jako stahovatelný přídavek

Nové rozšíření pro FIFU 12 je něčím výjimečné. Poprvé od dob, kdy EA Sports začali dělat licencované produkty ke světovému a evropskému fotbalovému mistrovství, se stalo, že hra nevychází samostatně. Přesto má v podstatě potenciál být samostatným titulem.
70

EA Sports UEFA EURO 2012

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: EA Sports (Xbox360)

• Kompletní licence
  • Expedition mód
  • Ideální pro singleplayer
  • Nulová herní vylepšení
  • Slabší atmosféra na stadionech
  • Zbytečně drahé
  • Málo obsahu pro hru více hráčů

Pokud by byl přídavek o polovinu levnější, byla by to naprosto jasná volba, o které není třeba moc přemýšlet. Takhle je třeba zvážit, jestli vám bohatě nestačí původní hra.

Otázkou však je, zdali takové ambice naplní a jestli je na poli stahovatelného obsahu vůbec nutné takový kousek vlastnit. Co si budeme nalhávat: především nad tím jsme uvažovali po celou dobu testování recenzovaného kousku.

Přídavek, který obsahuje kompletní licenci EURA 2012, toho obsahuje celkem dost. Zmiňme možnost klasického exhibičního zápasu proti počítači nebo proti spoluhráči (či s ním) na jedné konzoli či on-line multiplayer s možností vyhrát pohár. Funguje tak, že nejprve hrajete tři zápasy ve skupině a poté nastupujete do klasického pavouka. To funguje skvěle.

UEFA EURO 2012

Samozřejmostí je možnost hrát evropský šampionát. Zásadním elementem pro milovníky sólo hraní je mód Expedition.

Ten v podstatě nahrazuje chybějící klasickou kvalifikaci. Vyberete si tým, nějak ho pojmenujete, vyberete hlavní hvězdu, navolíte dresy, jejich barvu atp. Ve výsledku je vám namíchán tým z těch nejhorších možných hráčů a snažte se. Každý zápas je hodnocen podle různých kritérií, přičemž na začátku je vám řečeno, jaké bonusy po výhře budete mít. Většinou jde o odemknutí dalšího zápasu, získání nového hráče atd. Jde přitom o zajímavou zábavu, pokud se smíříte s faktem, že umělá inteligence prostě není tak zajímavý protihráč, jako živý soupeř. Nic to však nemění na tom, že i tohle může být pořádná výzva.

UEFA EURO 2012

Samozřejmostí je, že hra obsahuje všechny možné fotbalové licence, takže součástí je dokonce i český nároďák, včetně jmen hráčů, dresů a mnoha dalších náležitostí. Mimochodem, co se týče hráčů, přídavek zatím obsahuje silně neaktuální soupisky, které např. v podání hráčů české reprezentace nekorespondují s posledními odehranými zápasy. A to vcelku výrazně. Tohle sice v budoucnosti zřejmě spraví aktualizace soupisek, zatím ale čekáme marně. Je to tak trochu kaňka, která zbytečně otravuje a kazí atmosféru.

A to je zhruba vše, dalších věcí je poskrovnu. Pokud jste čekali, že přídavek přinese do hry nějaká zásadní osvěžení, vylepší hratelnost nebo třeba nedejbože vylepší umělou inteligenci a další chybky původní hry, chyba lávky. V podstatě se změnila akorát grafika menu, přibylo pár zajímavých herních módů, které jsou variací na všechno, co již známe a za zhruba pětistovku (1 800 Microsoft bodů) máte vystaráno. Jestli to je málo, nebo moc, těžko říct.

UEFA EURO 2012

Málo ovšem není různých nedodělků. Tím prvním, kterého si všimnete, jsou zápasy. Pokud jste čekali, že v Polsku a na Ukrajině bude zajímavá atmosféra, při nástupu budou burácet státní hymny a vůbec se budete cítit jako na pořádném fotbalovém turnaji, zklameme vás. Všechno je standardní, jako v normální FIFĚ, jenom se prostě hraje na licencovaných stadionech. No dobrá, všechna tahle intra stejně přeskakujeme, jenže vzhledem k tomu, že je přídavek určen především pro singleplayerové hráče, musíme toto brát jako mínus.

Další problémy jsou spíše technického rázu. Především nás štvalo, že před téměř každým multiplayerovým zápasem bylo třeba znovu nastavit kameru na tu, která nám sedí nejvíce, protože hra si to z nějakého námi nevysvětlitelného důvodu nepamatuje. Co nás ale štvalo mnohem více, je neopravení chyby radaru, kdy nejsou rozlišeny barvy týmů a podle toho se nelze dále na hřišti pořádně orientovat.

UEFA EURO 2012

Oboje jsou to věci, které se dají odpustit. Na druhou stranu, pokud už si stahujete obsah do funkční hry, čekáte, že bude bezchybný, a ne, že vám v něm bude každých pět zápasů zamrzávat celý Xbox. Podle všeho to ale není moc častý problém, takže jsme prostě jen měli smůlu.

Nečekejte ani, že by se nějak zásadně zlepšil kolizní systém nebo umělá inteligence. Vše je při starém, takže o komické situace není nouze. Momenty, kdy kvůli nepřirozeně zaklíněným hráčům brečíte s kamarády u televize smíchy a nebo naopak nadáváte, se dostavují v pravidelných intervalech.

Když se k tomu přidá někdy velice necitlivý rozhodčí, trochu vás zamrzí, že jste za své peníze dostali skutečně jen (ne)aktuální soupisky a nové sady dresů. Ačkoliv to není tak úplně pravda.

Přídavek není snadné hodnotit. Přináší dostatek zajímavého, i když lehce neučesaného obsahu pro jednoho hráče a samozřejmě kvalitní licenci. Na druhou stranu nepřináší nic navíc. Až na Expediční mód jde o deriváty již zaběhlých herních variant. Hráči, kteří preferují on-line, navíc nebudou dostatečně odměněni. Pět set korun je stále docela dost za možnost zahrát si jeden turnaj navíc bez kdovíjak velké přidané hodnoty.

70 %

37 %

Doposud hodnotilo 266 čtenářů