UFO: Aftershock

12:02aktualizováno  12. ledna 3:12
Rok 2054. Padesát let po globální katastrofě, padesát let poté co se povrch Země stal neobyvatelný. Zbytky lidstva přežívají ve svém létajícím útočišti... Laputě. Vzrůstající nespokojenost s rigidními a úplatnými vůdci Laputy vyvrcholí v konfliktu, jehož výsledkem je zničení kolonie. Přeživší jsou opět na útěku. Dokáží si znovu podmanit Zemi a porazit neznámé síly, které je zahnaly pryč?
76

UFO: Aftershock

Výrobce: Altar Interactive

UFO: AftershockRok 2054. Ti z vás, kteří znají předchozí díl UFO: Aftermatch, od brněnských Altar Interactive, jistě ví, že lidé byli nuceni opustit planetu Zemi a zabydlet se na umělém orbitu zvaném Laputa. Padesát let po globální katastrofě, padesát let poté co se povrch Země stal neobyvatelný přežívají zbytky lidstva ve svém létajícím útočišti. Vzrůstající nespokojenost s rigidními a úplatnými vůdci Laputy vyvrcholí v konfliktu, jehož výsledkem je zničení kolonie. Přeživší jsou opět na útěku. Dokáží si znovu podmanit Zemi a porazit neznámé síly, které je zahnaly pryč?

Do děje hry vás vtáhne intro, které popisuje předcházející události. Následně se ocitáte v roli velitele výsadkové jednotky na Zemi, kde začíná váš úkol. Poměrně brzy zjistíte, že planeta není obydlena jen mutanty a mimozemšťany, ale že na ní přežívá i poměrně dost skupinek lidí.

Konflikt se změnil, ale systém hry zůstal nezměněn. Hra je rozdělena na dvě části – strategii globální a bojovou. K větším změnám došlo na straně globální správy území.

Nyní máme mnohem lepší možnost ovlivňovat stavbu základen, o dost propracovanější je i výzkum a vývoj nových technologií, kde jako v každé správné strategii vše souvisí se vším.

UFO: AftershockNapříklad než začnete vynalézat a vyrábět zbraně, musíte postavit odpovídající laboratoř a továrnu. Báze můžete vybavit i obrannými mechanismy či budovami zvyšujícími tzv. Knowledge Level čímž je podmíněna stavba některých lepších budov.

Suroviny, diplomacie, bytosti

Říkáte si proč suroviny? Ano, jedná se o novinku, která zatím v žádném díle UFO nefigurovala. Zde se však pro ni vývojáři rozhodli. Pro výrobu jednotek, výzkum technologií či budování cest mezi základnami tak budete muset získávat tři odlišné zdroje: low-tech, hi-tech a alien. Tyto zdroje vám přibývají tím rychleji, čím větší území s více budovami kontrolujete.
Diplomacie není příliš propracovaná, do velké míry souvisí se získáváním surovin a zabíjením nepřátel. Pokud určité frakci pomůžete od útlaku či jí pošlete nějaké suroviny, získáte si její podporu. Poté je možné od ní opětovně získávat dodávky surovin či jednotek. Hlavní úlohou diplomacie však je potřeba spojit síly pro poražení společného nepřítele a to v systému hry funguje dobře.
Výše zmíněné skupinky, na Zemi přeživších lidí, se kterými lze tvořit koalice, jsou ve hře rozděleni na Kyborgy a Psioničky. Kyborgové jsou výhradně mužského pohlaví, mohou používat implantáty na zlepšení svých vlastností a obecně se těší lepší fyzické konstituci. Psioničky jsou naopak jen pohlaví ženského, ovládající různé psychické útoky, s jejichž pomocí dokážou významně přispět k obranyschopnosti vašeho týmu.

Psioničky jsou naopak jen pohlaví ženského, ovládající různé psychické útoky, s jejichž pomocí dokážou významně přispět k obranyschopnosti vašeho týmu.

UFO: AftershockPokud vás zajímá jak je v těchto komunitách zajišťována reprodukce, tak to se bohužel v této recenzi nedozvíte, protože ani mě se to nepodařilo zjistit. Nebo že by spoléhali na umělé oplodnění? Faktem je, že tyto „lidé“ vám budou při vašem boji velmi nápomocni, jelikož se ve svém boji o přežití na Zemi museli velmi přizpůsobit a dá se o nich hovořit jako o nadlidech.

Laboratoře

Nejdůležitější částí jakéhokoliv pokroku je samozřejmě vývoj, bez kterého se nehnete dopředu. Nevýhodou je, že postupně budete muset vynalézt i věci, o kterých je vám jasné, že vynalezeny již byly a za nějakých 50 let na Laputě se na ně nemohlo zapomenout, ale budiž, s tím, jak objevujete základní věci se postupně otvírají vrátka k novým možnostem. Po postavení dostatečného množství výzkumných laboratoří, kterých je ve hře několik druhů na různé druhy vynálezů, se konečně budete moci vrhnout na masovou výrobu bojových jednotek.

UFO: AftershockTaktická část

Ačkoliv nejvíce práce oproti předchozímu dílu bylo odvedeno právě na strategické části, které jsme se věnovali dosud, nejvíce času ve hře strávíte bojůvkami s nepřáteli. Vše se odehrává v reálném čase, ale protože ukočírovat vše tak, jak chcete není při větším množství jednotek dost dobře možné, hra vám umožňuje zadávat rozkazy i během zapauzované hry. Lze si také nastavit, aby se pauza zapínala samostatně při splnění určité podmínky, např. splnění všech předchozích úkolů, spatření nepřítele atd. Bez ovládání jednotek v režimu pauzy nemáte prakticky šanci mnohdy i několika násobnou přesilu porazit. Vojáci se mohou pohybovat různými rychlostmi, přikrčit se nebo zalehnout, střílet, používat medikity a podobně – toho všeho je třeba využít pro úspěšné splněnění mise. Další novinkou je možnost doplňování zbraní různými nástavci, tlumiči a speciálními zaměřovači nebo nové způsoby vyhledávání nepřítele.

Další novinkou je možnost doplňování zbraní různými nástavci, tlumiči a speciálními zaměřovači nebo nové způsoby vyhledávání nepřítele.

UFO: AftershockKromě klasického vidění můžete využívat termovizi, psionickou vizi a noční vidění. Hráče „hračičky“ jistě potěší možnost vyrábět jednoduché roboty průzkumníky i bojové stroje s velkou palebnou silou. Novinek je opravdu celá řada.
Nezřídka kdy bude vaším úkolem vystřílet všechny protivníky, ale objevují se i alternativní úkoly, jako je zajmutí rukojmích či převoz spojenců na druhou základu přes nepřátelská území. Bitvy nejsou vůbec stereotypní, i když tato myšlenka může po přečtení předchozích řádků mnohým vrtat hlavou. K tomu přispívá především různorodost prostředí, ve kterém se děj odehrává. Zavítáte například do opuštěných továrních komplexů, nefungující jaderné elektrárny a podobně. Nově se nabízí možnost vcházet do budov, včetně několikapatrových staveb a úplnou novinou je částečně zničitelné prostředí, v němž je možné střílet skrz okna, vytvářet díry do stěn, ničit předměty. Umělá inteligence nepřátel se oproti předchozímu dílu v mnohém zlepšila a boje jsou o hodně zábavnější.

Klady a zápory

Plus Vylepšený systém tréninku a získávání zkušeností
Plus Více interaktivní prostředí
Plus Nový prvek diplomacie

Mínus Audiovizuální zpracování
Mínus Po čase dost stereotypní

Grafika a zvuk

Vadou na kráse hry je především audiovizuální zpracování, které nedoznalo od předchozího dílu výrazných změn. Až na některé nové textury je vše při starém, což na dnešní dobu už v mnohém nestačí, ostatně posuďte sami z přiložených screenshotů. Co se týče ozvučení, není příliš originální, ale v herním frmolu muziku tak jako tak příliš vnímat nestíháte a pro podbarvení scény je dostačující. Tuto malou vadu na kráse pro mě ještě více podkopávají hardwarové nároky, které jsou na úroveň hry až příliš vysoké.

Závěrem

Faktem je, že předností série UFO a předcházejícího Xcomu nikdy nebyla grafika, ale hlavně hratelnost a  ta zůstává i v novém díle na slušné úrovni. Propracovanější systém vývoje vašich mužů je doplněn o mnoho nových prvků, jejichž přítomnost vám prodlouží celkovou herní dobu. Výborné je, že k vítěznému cíli nevede jen jediná cesta a můžete tak stále zkoušet nové a nové věci. Všem příznivcům UFO strategií hru doporučujeme.

76 %

86 %

Doposud hodnotilo 469 čtenářů