Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UFO: Extraterrestrials - návrat ke klasice?

  12:01aktualizováno  10:54
Pamětníci se konečně dočkali. Remake klasického Ufa/X-Comu je konečně hotov a ten pravý tahový nářez může začít. Nebo snad ne?

Her s tematikou UFO se za posledních několik let vyrojilo hned několik a aby toho nebylo málo, pocházejí všechny z českých luhů a hájů. UFO: Extraterrestrials Po trilogii UFO: Afterněco od Altaru přichází na scénu UFO: Extraterrestrials od Chaos Concept a právě zde to vypadá, že se konečně dočkáme pořádného remaku staré klasiky. Nechápejte mě špatně, trilogie od Altaru se hrála dobře, ale prostě to nebylo ono. To ono by mělo přijít právě teď, ale ještě než se na to podíváme, povíme si něco o originálu.

Jak to všechno začalo...
Naše story začíná na Silvestra roku 1993, kdy Microprose vydává hru UFO: Enemy Unknown (v Americe hra vyšla pod názvem X-COM: UFO Defense). Jednalo se o strategii s tahovými souboji a managementem základen, výzkumu, výroby apod. Příběh hry začíná 1. ledna roku 1999, kdy byla spuštěna první základna X-COMu, která měla za úkol ochránit Zemi před invazí nepřátelských mimozemšťanů a nastolit pořádek. Po několika letech kruté války přišel konečně zlom, když vojáci X-COMu zajali nepřátelského velitele a zjistili pozici mimozemské základny v Cydonii na Marsu, kde se nacházel i mozek celé operace. Na základě mimozemských technologií byla tedy UFO: Extraterrestrialssestrojena loď Avenger, která dopravila na Mars skupinu těch nejlepších vojáků a mozek zničila. Lidstvo zvítězilo, game over.

O několik let později se však celá situace opakovala ve hře X-COM: Terror from the Deep, když se na dně oceánu probudil mimozemský počítač a oživil podvodní cizáky v jejich kójích. Veškeré principy byly prakticky stejné jako u prvního dílu, pouze se většina hry odehrávala pod hladinou oceánu. I přesto se ale hra těšila velké popularitě a třeba v mém osobním TOP 5 žebříčku bude mít vždy své místo, hlavně díky své unikátní atmosféře a vytříbené hratelnosti.

30. června 1997 přišel na řadu třetí díl s názvem X-COM: Apocalypse, který přinesl zcela jiné principy. Hra se neodehrávala na celé Zemi, ale pouze v jediném moderním městě a cizáci do něj proudili přes speciální brány z jejich dimenze. Série UFO/X-COM poté pokračovala ještě několika projekty (Interceptor, Enforcer), ale ty už nebyly tahovými strategiemi, tak je nebudu zmiňovat. Pojďme se tedy podívat, jak vypadá UFO: Extraterrestrials, které si za svůj vzor vzalo převážně první dva díly série.

VIDEO

UFO: ExtraterrestrialsNávrat ke kořenům?
Hra začíná prakticky stejně jako první dva díly – globálním pohledem na planetu. Tentokrát to však už nebude Země, kterou si cizáci již podmanili, ale fiktivní planeta Esperanza. První menší změna je, že už si nevybíráte místo pro první základnu, tu máte již postavenou, ale vše ostatní je už jen na vás. Znalci starých dílů budou během několika sekund jako na koni, většina klikátek je na svých místech, management základny se nezměnil, vše je prostě tak, jak má být. Vaše první kroky tedy povedou do řádného vybavení stíhaček a pěšáků, postavení chybějících místností na základně, určení prvních výzkumů a prodej/nákup (ne)potřebného vybavení. Až to vše budete mít, je na čase trochu urychlit čas a počkat na první UFO. To se samozřejmě za chvíli ukáže a akce může začít. Zadáte stíhačkám jejich target a hon začíná. Na rozdíl od starého Ufa, kde sestřelení nepřítele probíhalo ve speciálním okně, zde se vše odehrává přímo v globálním pohledu. To se mi osobně moc nelíbilo, boje tak vypadají docela směšně a zdlouhavě, ale to je detail. Ufo je po chvíli sestřeleno a čeká se jen na výsadek. Do této chvíle bylo vše víceméně v pořádku a až na několik detailů jsem si neměl moc na co stěžovat. Rychle tak udávám transportéru destinaci sestřeleného ufa a hurá na pozemní misi.

UFO: ExtraterrestrialsSním či bdím?
A je to tu. Mise se načetla, já několik vteřin nevěřícně zíral na monitor ve snaze najít v těch barevných šmouhách nějakou grafiku a pomalu si uvědomoval, že naděje na kvalitní remake mé modly je pryč. Opravdu, naprosto strašná grafika je to první, co každého hráče okamžitě praští do očí. Hra vypadá jak deset let starý freewarový počin nějakého nadšence a nad faktem, že koukám na plnohodnotnou komerční hru, mi zůstává rozum stát. Přestože je variabilita exteriérů celkem vysoká, nejedná se nikdy o nic extra. Trošku povedenější mi přišly alespoň interiéry, ale to je vše. A to jste to ještě neviděli v pohybu. Pohyb postaviček je neuvěřitelně pomalý a toporný a než někam dojdou, máte uvařenou kávu. Oproti originálu zde rychlost chůze nastavit nejde a pozemní mise jsou tak neskutečně utahané, zdlouhavé a nudné, až to bolí. Na každého vojáka hra velice pomalu scrolluje a pročesání mapy tak trvá doslova věčnost. Pokud vystřelíte, poletí projektil rychlostí srovnatelnou s devadesátiletou babičkou, co se vydala na procházku a pokud jste náhodou minuli cíl a náboj letí do vzdálených míst, vezměte si něco na čtení. Prakticky cokoliv, co by hru mohlo urychlit, jako např. klávesové zkratky, quicksave/quickload nebo minimapa, byste zde hledali marně, stejně jako u originálu tolik používané tlačítko pro přepnutí na dalšího vojáka, který ještě netáhl. Zvuky stojí za starou bačkoru, pouze hudba mě občas zaujala. Umělá inteligence je snad horší než u originálu. Nepřátelé naprosto neregistrují, pokud vojáka zrovna nevidí, ale už se

Klady a zápory

Plus Stará dobrá atmosféra
Plus Spousta věcí ke zkoumání
Plus Pořád je to klasické UFO/X-COM

Mínus Otřesné audiovizuální zpracování
Mínus Neuvěřitelné zdlouhavé
Mínus Absence jakýchkoliv vylepšení

Cena ? Kč
EN Anglicky

jim třeba jednou ukázal, slepě útočí pouze na nejbližší postavu, nijak se nekryjí a nemají tendenci se za poslední pohybové body schovat apod. To je mi tedy remake :-(.

Abych ale na hru neházel jen špínu, musím uznat, že atmosféra se dost přibližuje originálu a to je věc, která hratelnost nemálo vyvyšuje. Napětí z konfrontace dosud nespatřeného druhu nepřátel nebo zbraní, návyková hratelnost způsobená tahovými souboji, spousta zbraní, předmětů a technologií ke zkoumání a vůbec celkový pokrok základny a postupné vítězství nad cizáky v jednotlivých regionech planety, to vše působí, že přestože je engine opravdu strašný, zachovává si hra solidní hratelnost a motivaci hrát dál.

Verdikt: UFO: Extraterrestrial jsou velice rozporuplnou hrou. Na jedné straně jsou některé prvky horší než u přes deset let starého originálu, grafika je opravdu příšerná, ovládání nepřívětivé a hra celkově dost zdlouhavá, ale pokud to překousnete, dostanete se na stranu druhou, kde je celkem dobrá hratelnost a atmosféra, která se hodně přibližuje svému vzoru. Pokud originál neznáte, sotva vás remake zaujme. Milovníci původní série by měli tento počin alespoň vyzkoušet, ale buďte připraveni na zklamání.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.