Ultima IX - 1. díl čtenářského návodu

  • 39
Hra Ascension je devátým (a posledním) dílem slavné RPG ságy Ultima. I když se od svých předchůdců značně liší, stále se jedná o epickou hru s hezkým a poměrně dlouhým příběhem, takže vám jistě přijde vhod náš návod. Dnešní díl vás provede nástrahami úvodních lokací a dungeonu Despise.

Hra Ultima IX: Ascension je devátým (a zatím posledním) dílem slavné RPG ságy. I když se od svých předchůdců značně liší, stále se jedná o epickou hru s hezkým a poměrně dlouhým příběhem, takže vám jistě přijde vhod návod od Jana Filipa - jednoho z našich věrných čtenářů. Dnešní díl vás provede nástrahami úvodních lokací a prvního dungeonu Despise.

Earth
Putování začíná na domovské planetě Zemi. Jste probuzeni duchem svého starého přítele mudrce Hawkwinda, který vám poví, že Britannie je v nebezpečí a Lord British potřebuje vaši pomoc. Na Zemi nemůžete umřít a většina akcí je vytvořena tak, abyste se naučili základním principům hry – pohybování se, bojování a manipulace s vybavením. Měli byste toho pořádně využít předtím, než se dostanete do mnohem nebezpečnějších situací v samotné Britannii. Většinu záležitostí vám poměrně jasně vysvětlí Hawkwind, takže tím nebudeme zbytečně ztrácet čas. Soustředíme se na věci, které musíte vykonat, abyste se do Britanie dostali. V domě seberte Tool Belt (na stole nahoře u schodů), Backpack (na knihovně v pokoji s počítačem), Journal (na stole v obýváku), Compass (nad krbem v obýváku) a Key (vedle počítače). Je absolutně nezbytné, abyste měli všechny tyto věci předtím, než opustíte dům. Co si vezmete dále, záleží už jen na vás. Jakmile máte výbavu pohromadě, jděte na dvůr a pak bránou do parku. V parku navštivte cikánský vůz a promluvte si s cikánkou. Až tak učiníte, naleznete v nedalekém kamenném kruhu zlověstně vyhlížející černou bránu (Moongate). Jakmile se k ní přiblížíte, přijde z druhé strany brány gazer. Naštěstí jeho magie je na Zemi slabá a snadno ho tedy vyřídíte jakoukoli zbraní, co máte zrovna po ruce. Vstupte do brány.

Stonegate
Potom, co jste se přemístili do Britannie, ocitáte se v beznadějné situaci, ale v poslední chvíli jste zachráněni Hawkwindem, který vás teleportuje do Stonegateské věže. Nacházíte se v pohodlné ložnici plné užitečného vybavení. V rohu je tu truhla s věcmi, kterou vám slibovala cikánka, a u schodů najdete krátký meč . V pokoji je také poházeno několik lektvarů a kniha, která vám odhalí jejich použití. Sbírejte taštičky – měly by vám pomoci zvýšit množství vybavení, které unesete. Mimochodem, jistě jste si již všimli, že vaše pozemské šaty zmizely a místo nich nyní disponujete lehkým brněním ve vašich barvách. Sejděte dolu po schodišti. Na sametové podušce zde najdete knihu. Toto je vaše kniha kouzel (Spellbook) a zároveň poslední položka s životně důležitých částí vašeho inventáře. V tuto chvíli máte k dispozici pouze čtyři slabší kouzla, ale abyste se dostali z věže, budete je všechna potřebovat. Cesta ven je zablokovaná silovým polem, kterého se zbavíte tak, že zapálíte pochodeň na zdi pomocí kouzla Ignite. Další poschodí má rozbořenou podlahu a pohybovat se můžete pouze po římsách u okrajů zdí. Nad jednou s těchto říms je páka, a jestliže je tu páka, znamená to, že za ní budete muset zatáhnout. Páku hlídá obří krysa, kterou můžete snadno zneškodnit pomocí Stone spell. Potom přeskočte k páce, jež otevírá dveře v hudebním pokoji dole. Předtím, než tento pokoj opustíte, pořádně to tu prohledejte, je zde plno věcí. Další překážku tvoří padací dveře. Abyste se přes ně dostali, musíte přemístit vázu na nášlapnou desku. Deska se však nachází na druhé straně bariéry - Gust spell to zařídí. Brzy dojdete k magickému výtahu, který vás zaveze do pokoje s bazénkem a dvěma obrovskými sochami. Pomocí kola na zdi nedaleko výtahu vypusťte bazének. Teď můžete vskočit dovnitř a stisknout knoflík. Cesta dál je volná. Poslední překážka přichází ve formě pokoje naplněného ohnivými ventilátory, které se při vašem příchodu vznítí. Zaklínadlem Douse si pročistěte cestu k východu. Pak požijte Douse ještě jednou na dvě louče umístěné na vzdálené zdi. Nyní můžete konečně opustit věž. Potom, co tak učiníte, vám Hawkwind dá poslední sbohem. Hned u východu je blýskající se bazének a na jeho dně se nachází truhla se zlatem. Truhla je však strážena masožravou rybou, která je vzhledem k vašim momentálním zkušenostem docela tuhý protivník, takže buďte opatrní. Dávejte si také pozor na vlky a krysy, je jich tu kolem plno. V malé jeskyni tu naleznete Wyrmguarda hlídajícího teleport do Britaine. Jako většina Wyrmguardů si s vámi i tento nejdříve rád pokecá předtím, než se vás pokusí zabít. Jakmile jste s ním promluvili, nemělo by být těžké ho zabít, pokud tedy nejste již těžce zraněni. Až bude mrtvý, seberte si jeho meč. Je to přece jenom nějaké vylepšení oproti vašemu krátkému meči. Nyní vstupte do teleportu, jenž vás přenese na hrad Lorda Britishe.

Britain
Nejdříve si musíte promluvit s lordem Britishem a slíbit mu, že osvobodíte zemi. Dokud tak neučiníte, nemůžete dokonce ani opustit hrad. Až se vyrovnáte se svojí nynější zodpovědností, můžete si prohlédnout hrad. Promluvte s Vasagralem – gargoylem vznášejícím se v trůním sále. Nahoře pak najdete jak svůj pokoj, tak i pokoj lorda Britishe. Teleport vedle jeho postele vás přenese nahoru do kouzelníkovy dílny. Dále byste též měli omrknout dalekohled u Britishova pokoje a křišťálové koule u kouzelníkovy dílny. Dole se potom nachází kuchyň a jídelna, kde se můžete zásobit jídlem a pitím. Jestliže již je spižírna prázdná, můžete získat další potraviny zapálením svíček na stole pomocí Ignite spell. Pečlivě prozkoumejte tajné pokoje ve věžích, je tam totiž poschováváno plno věcí. Za nádvořím je zbrojírna, kde narazíte na dva válečníky. Ti vás rádi naučí pár bojových fíglů. Měli byste též promluvit s Kellerem o brnění a magických artefaktech. Ohrazený teleport v rohu vede do hradního vězení. Až prozkoumáte hrad, vydejte se na obhlídku okolí. Asi nejzajímavější věc, na kterou narazíte, je bludiště z keřů. V poslední době se o něj nikdo nestaral, takže je plné krys. To je však skvělá příležitost na získání nějaké zkušenosti. Ve středu bludiště se nachází Flaming sword, což je na nějaký čas nejlepší zbraň, jakou uvidíte, takže ho berte. Při vstupu do města nejdříve narazíte na místního pekaře, který je naštvaný, protože ho tragická nehoda připravila o živobytí. Z toho všeho je tak trošku mimo. Pokud půjdete dál, uvidíte starostu Britaine promlouvajícího k občanům města. Je slušnost alespoň se představit. Dále ještě stojí za to pokecat s kouzelníkem Altomarem (u obchodu s kouzelnými artefakty) a s vozkou Nimrondem (u skladu). Pak se zastavte v muzeu, kde prozkoumejte Tapestry of Ages a promluvte s Aleenou o záhadném osudu Runes of Virtue. Nyní jděte přes náměstí do katedrály lásky. Najdete tu ženu jménem Flann, která tvrdí, že její rodina zoufale potřebuje nápoj zvaný Serpentwyne. Od opata Amorantha se dozvíte něco o nedávných událostech a kněžka Kimberly, která je v lihovaru, vám poví o součastném nedostatku Serpentwyne a o ztraceném stříbrném hadovi (Silver Serpent). Na stole je poslední flaška Serpentwyne a jestli chcete, můžete jí dát Flann. Pokud zmáčknete knoflík v jednom z mnišských pokojů, odhalíte v knihovně skrýš s několika užitečnými věcmi. Okolí katedrály je docela zajímavé. Nachází se zde léčivá fontána a jeden z Britainských hřbitovů. Promluvte s mnichem Dermotem, jenž se stará o hřbitov, a také se tu poohlédněte po vybavení. Pokud se dotknete velkého náhrobku hned před mausoleem, osvobodíte krvežíznivého kostlivce. V centru města je studna a nedaleko se povalují tři mince. Když je seberete a vložíte do inventáře, stanou se pouze součástí vašich financí. Jestliže však hodíte minci do studny, získáte jednorannou zbraň jménem Glass sword. Finta bohužel pracuje pouze jednou. Glass sword je velmi silná zbraň, takže si ji schovejte na horší časy. Projděte město křížem krážem a navštěvujte obchody. V obchodu se zbraněmi dostanete další informace o Despise. Lučištník vás může trochu vytrénovat, pokud máte dostatečně vysoké Dexterity. Rozhodně též zaskočte ke klenotníkovi Cameronovi, který se ukáže být velice důležitý pro jeden z vašich questů. Můžete též navštívit hospodu a obchodníka s jídlem. Než opustíte město východní branou, mrkněte se do strážní chatky. Je tam nějaká výzbroj. U brány ještě pořádně promluvte se Sarah, jenž se stará o kapli (Shrine). Sarah vám dá Mantra of Comparsion. Než se vydáte ke kapli, následujte divnou svítící kouli u pláže. Zavede vás k jeskyni s cennostmi, které nashromáždil ohavný pavouk. Od pavoučí jeskyně po pláži směrem dolů je maják. Cestou k majáku můžete najít láhev Serpentwyne. O maják se stará Hans, jenž vám poví o problému, který má Britannie s novými majáky. Jeho sextant by se vám také mohl hodit. Nedaleko majáku je kamenný kruh, ve kterém bývala Britainská Moongate. Nyní je však mimo provoz, ale bude důležitá později. Teď se vydejte směrem nahoru k Shrine of Compassion. Po cestě potkáte ducha vašeho starého přítele Shamina, který vám vysvětlí, jak přišel o tělo. Když se přiblížíte ke kapli, objeví se z ničeho nic záhadná bouře. Pokud vydržíte, budete moci dojít do kaple a vyslovit mantru. Potom vás kaple osloví a řekne vám, co musíte udělat, abyste ji vyčistili. Vašim úkolem je teď najít Glyph a Sigil of Companssion a přinést je obě do kaple. Pak vyslovíte správnou mantru a kaple bude vyčištěna.

Paws
Na cestě do Paws potkáte slepou věštkyni jménem Altara. Vypadá to, že ví o vaší situaci víc, než vy sami. Rovněž vám také vysvětlí pojem Karma. Dál po cestě je farma (á, pán je básník :o) – pozn. Jíra). Ve chvíli, kdy tam dorazíte, bude stodola v plamenech. Uvnitř je uvězněn malý chlapec. Můžete ho zachránit buďto za pomoci kbelíku vody a nebo použitím Douse spell. Chlapec vám řekne svůj tragický příběh a poprosí vás, abyste zachránili jeho matku. Vraťte se kousek zpět k Britain. V chatrči tu narazíte na šíleného poustevníka. V rohu chatrče je páka, která odhalí tajný průchod nahoru do hor. Tam také najdete bandu loupežníků a ženu z farmy. Až bandity zabijete, promluvte si s ženou a přečtěte si deník, který měl velitel banditů. Za mostem je loupežnická jeskyně plná pokladů, ale pozor, stráží ji vlci. Jeskyně vede k jezeru na jakési plošině. Je tu zatopená jeskyně s ještě větším množstvím zlata. Nedaleko místa, kde jste našli ženu, je páka, která otvírá tajný vchod dolů. Konečně jste dorazili ke vstupu do Paws. Ten je však strážen obrovským goblinem, který po vás bude chtít zaplatit za překročení mostu. Naštěstí matematika není jeho silná stránka, a tak můžete proklouznout, když se bude snažit napočítat do deseti. Paws samotné je hrozné místo, plné jedovatých močálů, kde supy a obří krysy čekají na snadnou kořist. Navštivte mlýn a promluvte s Bellou. Vysvětlí vám, že “záklopka” je rozbitá. Můžete také zaskočit za Hayley a nešťastným mlynářem z Britaine. Vraťte se do Britaine a promluvte s Nimrondem o “záklopce”. Pak jděte zpět do Paws a v trolí jeskyni šlohněte “záklopku”. Pomocí “záklopky” můžete nyní alespoň opravit přívod čerstvé vody. Dále můžete též věnovat Hayley láhev Serpentwyne, jestli tedy náhodou máte nějakou u sebe. Další úsilí, co se týče pomáhání Paws, bude muset počkat. Nejdříve musíte vyčistit kapli. Abyste to mohli provést, potřebujete navštívit podzemní bludiště Despise.

Despise
Na cestě do Despise narazíte na pěkné stavení, které se ukáže být domovem vašich starých přátel Iola a Gwenna. Promluvte s Gwennem. Nahoře pak najdete Iolovy luky a jeho hudební pracovnu.

První část
Když vstoupíte do Despise, otočte se vpravo směrem k normální fontánce a jděte kolem dvou sudů. Mezi sudy jsou zbraně Wyrmguardů. Na konci chodby zatáhněte za páku, aby se zvedla padací brána. Hned za ní narazíte na jakousi strážnici. Můžete zde potkat Felixe a Castra, dva z čtyřčlenné skupiny hledačů pokladu, kteří byli zajati Wyrmguardem. Seberte klíč z truhly a propusťte vězně. Řeknou vám něco o svém marném hledání Kiran Stone a navíc vám dají pár rad k tomu, jak najít dva ze čtyř kusů Kiran Stone. Naproti cele jsou zamčené dveře, abyste je otevřeli, musíte zapálit pochodeň nalevo. Místnost za dveřmi je plná zničených sloupů. Skočte proti směru hodinových ručiček z nejnižšího sloupu na centrální sloup a seberte Yellow Kiran Stone. Pak přeskočte přes nejvyšší sloup a zmáčkněte knoflík, který otevírá východ. Otočte se vpravo a skočte dolu do jámy před sebou. Teď vlevo a pak vpravo. Přijdete do pokoje s obrazem a ozdravující fontánou. Pokud se potřebujete ozdravit, udělejte to hned. Prozkoumejte obraz - odhalí se vám truhla Wyrmguarda. V ní je to samé brnění, co nosí Wyrmguardi, a jestliže si ho vezmete, fontána se promění v otrávenou. Projděte vzdálenými dveřmi. Za rohem doprava a zatáhněte za páku. Otevře se skrytá chodba, kterou se dostanete do místnosti, která vypadá jako kříženec mezi chrámem a bazénem. U nejbližší fontány je plný kbelík. Seberte ho a položte na oltář na opačném konci místnosti. Tím otevřete dveře do druhé části podzemí.

Druhá část
Jděte vpravo, vpravo, vlevo a další vpravo vás zavede na křížení chodeb, kde obraz skrývá lektvar Infernal Armor. Znovu vpravo a objevíte se v místnosti, která vypadá jako bývalá tělocvična. Cesta ven je uzavřena padací bránou a za ní je jáma. Na zdi je zakřivený štít. Dotkněte se ho a tím otevřete tajnou místnost s ozdravující fontánou a vybavením. Nalevo od brány je jakýsi výklenek, jděte kus dál a najdete páku, která otvírá východ a zakryje jámu. Po chvíli najdete mrtvolu jednoho z Felixových a Castrových přátel – Mourdina. Má u sebe deník a v něm je další nápověda o Kiran Stone. Další pokoj je hnízdem obřích krys. V hnízdě je klíč ke dveřím ven a v rohu truhla s lučištnickou výbavou. V následujícím pokoji pak musíte zasáhnout terč nade dveřmi, abyste mohli pokračovat. Příští místnost je docela pěkná jídelna. Za čalouněním najdete klíč a nášlapná deska v rohu otvírá tajnou chodbu. Na konci chodby je pár věcí a truhla, kterou otevřete klíčem, co jste před chvílí sebrali. V truhle je mapa pokladu a klíč k truhle s pokladem. Navíc je tu také teleport. Ten vás teleportuje před místnost s bodáky vystupujícími z podlahy. S trochou pečlivého načasování by se vám mělo podařit přeběhnout přes místnost do rohu. Zatáhněte za páku, která otvírá další pokoj. Jděte do kruhu a objeví se Blue Kiran Stone. Seberte ho a teleportujte se zpět do jídelny. V pokoji za jídelnou zmáčkněte modrý knoflík na vzdálenějším konci. Otevřou se tajné dveře. Cesta vpravo, vpravo a vlevo vás zavede do laboratoře s množstvím knih a vybavení. Páka odsune fontánu, čímž se odhalí úzký skrytý prostor. Na konci je tu tlačítko, které otvírá padací bránu. Za laboratoří je poslední strážnice. Klíč k dalším dveřím se povaluje v malé kaluži v rohu. Jestli jste nezatáhli za páku, dávejte pozor, až se budete přibližovat ke dveřím. Je tu jáma s bodáky, která se dá v přítmí snadno přehlédnout. Pokud spadnete dolu, můžete vylézt ven, ale očekávejte nějaké to zranění. Jámu je možno přeskočit. Následující místnost je malý chrám ctnosti. Na nejbližší lavici je klíč a nějaké Iolovo vybavení. Pokud zapálíte svícen, pestrobarevné ozdravující paprsky začnou proudit shora. Až budete opouštět chrám, někdo na vás začne křičet, abyste zatáhli za páku. Jestliže tak učiníte, zachráníte Thadiouse, jenž je chycen v uzavírající se pasti. Další pokoj je zamčený, ale po stranách jsou tu jakési výklenky. Jeden s trochu otevřenou bránou, za ní je vidět klíč, a druhý s podivným zařízením. Stiskněte tlačítko na zadní straně zařízení a klíč je váš. Vstoupili jste do veliké jeskyně. Jsou tu čtyři podstavce a kniha na stojanu. Přečtěte knihu. Otevře se vám chodba na vzdálenější straně. Můžete také položit vaše tři Kiran Stone na podstavce stejné barvy, nicméně pořád ještě nemáte ten poslední. V další místnosti je vyschlá fontána a krysa připoutaná k truhle. Zmáčkněte tlačítko na fontáně a zabijte nyní již odpoutanou krysu. Truhlu otevřete klíčem z chrámu. Potom narazíte na místnost s jezerem. U vodopádu je pod hladinou páka, která vám otevře přístup k Red Kiran Stone. Seberte kámen. Pokračujte na vzdálenější straně místnosti. Tam, kde chodba zahýbá, narazíte na krátký meč. Vejdete do velkého sálu s lávou a kamenným mostem vedoucím na obrovský sloup. Most stráží Wyrmguard, jenž se představí jako Ooli. Když ho pak zraníte, ukáže se, že je to váš starý přítel Iolo. Ušetřete jeho život a vstupte na sloup. Seberte Glyph of Compassion. Vraťte se do místnosti s podstavci a řádně rozmístěte kameny. Obdržíte Kiran Shield. Nyní můžete opustit podzemí tou samou cestou, jakou jste přišli. Tedy kromě toho, že vodní chrám musíte opustit normálními dveřmi. Až budete opouštět Despise, konečně potkáte tolik proslavenou Raven. Poví vám, že si přeje, abyste se setkali s jejím šéfem. Ale nejdříve musíte prokázat svoji identitu pomocí runy (Rune), kterou máte přinést na její loď kotvící v Britainském přístavu.

Tak, v tomto místě dnes skončíme. V příštím díle návodu ale samozřejmě budeme v dobrodružství pokračovat a už teď se můžete těšit na nové lokace, přátele a bitvy.