Ultima IX – 3. díl čtenářského návodu

Konečně je tu víkend a s ním i pravidelná rubrika návodů. Dnes se již potřetí vydáme do magické Britannie, abychom se společně pohnuli o kus dál v epickém příběhu hry Ultima IX: Ascension. Po minulém úspěšném absolvování dungeonu Deceite vás dnes čeká průzkum ostrova Moonglow, návštěva Cove i setkání s králem gargoylů.

Vítejte u třetí části kompletního návodu na RPGčko Ultima IX: Ascension. Poté, co jste se vyhrabali z ošklivé kobky Deceite (viz minulý díl návodu), je čas se trochu porozhlédnout po ostrově.

Moonglow
Před Deceite najdete vzkaz od Raven, který říká, že se vás snažila najít v podzemí. Poté budete osloveni rozhořčeným a ozbrojeným chlapíkem, který tvrdí, že jste ukradli jeho rodinnou dýku. Jakmile ho uklidníte, vypadne z něj, že se jmenuje Duncan, a to, že jste odpovědni za krádež, mu řekl jeden kouzelník v Moonglow. V Moonglow se budete muset několikrát setkat s hlavním mágem Tydusem. Tydus kontroluje přístup k věštírně (Oracle) a vy si musíte s věštírnou nejdříve promluvit, než budete moci vyčistit kapli. Tydus chce za vstup do věštírny hůl, která je podle něj v jeskyni na jihu ostrova. To se však ukáže být falešnou stopou. V jeskyni však můžete najít něco peněz a nedaleko je ztroskotaná loď s magickým artefaktem nazývaným Arms of Magi. Když se vrátíte, Tydus vám doporučí jinou jeskyni, tentokrát na severu ostrova. Jeskyni stráží démon jménem Randolas. Toto stvoření prohlašuje, že vás sem Tyrus poslal jen proto, aby se vás zbavil. Randolas vám dá velmi podezřelý návrh. Jestliže odložíte všechny své zbraně a vstoupíte dovnitř, věnuje vám Heartstone, což mu dovolí zmizet. Na oplátku vám nic neudělá a vám zůstane Tydusův Heartstone – zdroj jeho síly. Překvapivě Randolasův obchod není podvod a vyhnete se tím beznadějnému boji. Když vrátíte Duncanovi jeho ztracenou dýku, nabídne vám trénink. Při putování v Moonglow vás otravné dítě poprosí, abyste ochránili nejdříve jeho matku a potom otce před nebezpečím. Oboje prosby se ukážou být jen špatným vtipem, ale přesto se toho drzouna držte. Jeho třetí prosba vás totiž zavede k jeho otci, učenci jménem Joshua. Joshuův ztracený deník vrhne trochu světla na váš quest. Deník najdete v chatrči nedaleko majáku. Pomocí Heartstonu můžete Tyruse donutit, aby vás pustil do věštírny. Odhalí vám Lycaeum a vzducholoď, která vás dopraví ke zbytkům Lycaea. Tady promluvte s věštírnou a v noci se podívejte dalekohledem. Takto získáte Mantra. Teď už potřebujete jenom Sigil, abyste mohli dovršit další část questu. Žena jménem Batista tvrdí, že Sigil můžete mít, pokud jí donesete magický štít. Ten byl naposled spatřen u vaší staré přítelkyně Mariah. V domě Mariah najdete štít ve sklepě, a pokud vyřešíte hádanku, je váš. Musíte umístit sudy na nášlapné desky ve skrytých postranních místnostech. Nyní si můžete vzít štít. Jestliže jste Mariah nezabili při vašem posledním setkání, bude tu, aby vás pozdravila. Nemá žádné námitky proti tomu, abyste si vzali štít, a ráda vás naučí opravdu užitečný rituál Restoration. Vyměňte štít za Sigil. A nyní můžete vyčistit kapli. Jakmile je vyčištěna, Raven na vás bude čekat v přístavu. Vrátí vám batoh a nabídne mír. Odpusťte jí hned na místě, zvýší vám to Karmu.

Minoc a Cove
V Cove jde všem jenom o peníze. Chlapík jménem Algar vám odpoví na vaše otázky, jen když mu zaplatíte dvacet zlaťáků za každou odpověď. Strážní u dveří “velkého vůdce”, jehož jméno je Raxos, vás pustí dovnitř, pouze pokud je podplatíte. Podobné je to tu se všemi obchodníky a dokonce i žebráci jsou pěkně lakomí. Pokud Raxose vyprovokujete a on na vás zaútočí, můžete ho zabít a sebrat mu klíč k cele, ve které najdete Nico. Potom, co ji propustíte, vám dá předmět zvaný Orb of Moons a naučí vás rituál návratu. Pomocí těchto dvou věcí pak budete schopni vyvolat Moongate, kterou se budete moci přemisťovat mezi městy s již vyčištěnou kaplí. Jedna z budov v Cove je opuštěná a jestliže do ní vejdete po setmění, potkáte ducha malé holčičky jménem Dayla. Její duše bude moci odpočívat, pokud jí vrátíte ztracenou panenku. Tu najdete pod vodopádem nedaleko Minocu. Tento čin vám zlepší Karmu. Za Dayliným domem je krypta, která chrlí naštvané duchy. Kryptu můžete uzavřít tím, že vrátíte duchům jejich klenoty. První z nich je nefritový náramek z jeskyně zbojníků mezi Britaine a Paws. A nefritový náhrdelník můžete najít pod podlahou v Raxosově domě. První věc, co uvidíte v cikánském táboře v Minocu, je Blackthorn vyslovující kletbu. Řekl cikánům, že kdokoliv z nich vám pomůže, zhyne v plamenech. Potom se s nimi bude opravdu těžko spolupracovat. Blackthorn navíc zmizí dřív, než ho stačíte konfrontovat. Nicméně velitel cikánů souhlasí s tím, že zváží, jestli vám pomůže. Ale to jen v případě, že mu přinesete Blackrock Crystal Ball ze zakletého dolu jménem Covetous. Stará moudrá cikánka Morganna vám navíc dá Mantra of Sacrafice a informace o Codexu. Potom je však spálena Blackthornovou kletbou.

Covetous
V Covetous se budete muset probojovat přes množství zrádných chodeb a uklidnit několik nepokojných duchů. V celém dole je poházeno docela dost diamantů a také se zde dá najít trocha černého kamene. Můžete se sem klidně vrátit, pokud vám něco z toho později dojde. Kromě toho je tu také hodně prostorných místností a víc než dost nemrtvých. Žádná z vaší magie zde nebude fungovat. Pokud na koleji narazíte na těžební vozík, můžete ho posouvat na krátké vzdálenosti. V Covetous je několik fialových bazénků. Jestliže do nějakého z nich vhodíte kus černého kamene, obdržíte nějakou radu k úkolům, které zde musíte splnit.

První patro
Jděte po kolejích dokud nedorazíte do první jeskyně. V další jeskyni pak najdete válečné kladivo. Když se pokusíte použít výtah, zjistíte, že chybí převodové kolo. To najdete mezi kamením ještě spolu s několika jinými věcmi. Vezměte převodové kolo k výtahovému mechanismu. Než ho však namontujete, vypněte ovladačem vodu. Umístěte kolo na hřídel a zapněte znovu vodu. Pokračujte od mechanismu po kolejích směrem k výtahu samotnému. Zde se však nejdříve budete muset vypořádat s přízrakem jménem Lothar. Jeho úkolem je hlídat přístup do další části Covetous a může být poražen jen pomocí meče zvaného Gringolet. Ten se nachází na břehu podzemní řeky nedaleko Minoc. Poněvadž Lothar sám chce zmizet, všechny tyto informace vám prozradí. Avšak během souboje bude bojovat naplno. Jestliže meč tedy dosud nemáte, musíte se pro něj nejdříve vydat, abyste mohli pokračovat dál. Jakmile Lothar padne, seberte jeho klíč a otevřete truhlu u výtahu. Tlačítko v truhle odstraní překážku mezi prvním a druhým patrem. Nyní sjeďte výtahem do druhého patra (nikam jinam zatím nemáte přístup).

Druhé patro
Jděte po kolejích až k vozíku. Roztlačte vozík. Ten pak prorazí dřevěnou barikádu, která vám brání v cestě. Vskočte do dalšího vozíku a přejeďte s ním přes propast. Pak dojděte k otevřené bědně s klíčem, jenž odstraní zábranu mezi druhým a třetím podlažím. Přešplhejte po kamenech zpátky. Ve výklenku je tu lebka, která patří duchovi jménem Skully. Promluvte s ním, pak seberte lebku a vraťte se k výtahu. Odemkněte bariéru a vydejte se do třetího podlaží.

Třetí patro
Pokud se budete pohybovat po kolejích, spustíte zemětřesení, které vás shodí dolů do jámy mezi kostlivce. Takže radši lezte po kamenech, které jsou po obou stranách. Sledujte koleje až k místu, kde mizí pod haldou suti. Ve výklenku tu najdete Helm of Radiance. Ta vám bude osvětlovat cestu pokaždé, když si jí nasadíte. Vyhledejte chodbu do další jeskyně a pak další chodbu do následující jeskyně. Dál už se jít nedá. Malá chodba vede do jeskyně plné hrobů. Ve výklenku na druhém konci najdete Skullyho hrob. Umístěte lebku do hrobu a seberte klíč, který se objeví. Vraťte se k výtahu a odemkněte si přístup do dalšího patra.

Čtvrté patro
Jak se dalo čekat, poslední patro je plné vody. Za výtahem je spirálovitý tunel plný přízraků a zlata. Potom máte dvě možnosti. Buďto jednoduší cestu podél kolejí bez věcí a nebo těžší s trochou zlata. Tak jako tak nakonec dojdete do jeskyně, ve které narazíte na Wyrmguardku Ailuj. Až se přes ní dostanete, potopte se a doplavte k vchodu u sloupu. Uvnitř najdete Glyph of Sacrafice. Vozík s černým kamenem na konci tunelu si zaslouží speciální pozornost. Pokaždé, když se sem vrátíte, bude zásoba uvnitř znovu doplněna. Vydejte se úzkou chodbou západně. Cesta na vzdálenější straně jeskyně je zablokovaná. Nějaký hodný člověk zde však již připravil sudy s prachem. Vyhoďte je tedy do vzduchu. V další jeskyni je další propast a nejjednodušší je ji obejít u vzdáleného konce jeskyně. Otevřete dveře a vydejte se krátkou chodbou směrem dolů. Zatočte vlevo a narazíte na magickou zábranu. Bohužel budete muset obětovat Gringolet, abyste mohli pokračovat dál. Položte meč na pentagram a zábrana zmizí. Nyní musíte zničit Kheleretha. Až se s ním vypořádáte, objeví se na pentagramu křišťálová koule. Dotkněte se jí. Otevřely se vám tajné dveře. Na konci chodby pak najdete Blackrock Crystal Ball a nějaké věci. Jakmile máte Blackrock Crystal Ball, můžete odsud vypadnout. Delší cesta ven je ta, kterou jste sem přišli. Kratší cestou je chodba vedoucí ze závěrečného koridoru. Soudek s prachem vám otevře cestu, která vás zavede k pobřeží Minoc.

Minoc a Cove
Když ukážete Laszlovi Blackrock Crystal Ball, uvědomí si, že je to jeho osud obětovat se, aby vám pomohl a osvobodil své lidi od Blackthornovi kletby. Dá vám klíč od svého vozu a pak zemře strašlivou smrtí. Jeho oběť však nebyla zbytečná, neboť v jeho voze najdete Sigil, která vám umožní vyčistit kapli. Kromě toho se zde také nachází Blue Codex Lens, jenž tvoří jednu polovinu sestavy, která vám umožní číst Codex. Nyní se můžete vrátit do přístavu a promluvit s Raven.

Yew
Ravenina loď vás nemůže zavést přímo do Yew, takže se radši vydejte pěšky. Pokud se zastavíte u lorda Britishe až budete procházet městem, ukáže vám zkratku. Jde o průchod mezi gobliními jeskyněmi, který byl magicky uzavřen. Lord British ho pro vás znovu otevře. Až dorazíte do Yew, uvidíte, že spravedlnost tu pracuje na plné obrátky. Nešťastný barman je odsouzen za to, že dovolil, aby se jeden z jeho zákazníků opil. Další případ je ještě zajímavější a určitě upoutá vaši pozornost – pirátské děvče je vyslýcháno kvůli vraždě. Je jasné, že jde o Raven. Ta však není souzena pro vraždu, ale kvůli genocidě. Je obviněna ze zničení Ambrosie a tím přivedení rasy gargoylů na pokraj zániku. Žalobcem je samotný Vasagrelem, vypovězený král gargoylů, kterého jste potkali na začátku. Raven je shledána vinnou a teleportována do Wrong, kde očekává vykonání rozsudku. Celý proces sleduje bezkřídlý gargoyl jménem Desbet, jenž je Vasagrelovým sluhou. Pokud mu povíte celý příběh a ukážete královnino vejce, které jste zachránili v Ambrosii, uvědomí si, že Raven je nevinná, a ujedná vaše setkání se Vasagrelem. Čekání na schůzku si můžete zkrátit tím, že zaskočíte do Library of Justice a naučíte se Mantra. Když se s Vasagralem setkáte, je docela naštvaný a touží po pomstě. Avšak pohled na královnino vejce ho uklidní a nakonec dokonce přizná, že to byla jeho hrdost, jenž zahubila jeho lid. Nyní se odhodlá chránit novou královnu a vybudovat nový národ. Jako omluvu vám věnuje Red Codex Lens a přislíbí, že vám pomůže zachránit Raven a vyčistit kapli. Řekne vám, abyste se s ním setkali později nedaleko Wrong, a že vám ukáže tajný vchod. Než se však vydáte do Wrong, vyhledejte strážce Sigil, o kterém byla řeč v Book of Justice. Ukáže se, že jde o starého upovídaného ptáka jménem Eustus. Dá vám Sigil, pokud správně odpovíte na jeho tři otázky týkající se původu spravedlnosti. Až otázky vyřešíte, jděte za Vasagrelem směrem k Wrong. Ten vám pak ukáže, kde hledat tajný podvodní vchod.


Témata: Loď, Vtip, Zemětřesení