Ultima IX - Ascension

  • 39
Ultima IX - Ascension
Ultima IX - Ascension

Změna je život. Kam se oko kryptomilovo podívá, všechny nové hry oblékají 3D kabát. Se dnes špičkovým hardwarem si za rok moc nezahrajeme. Za dva roky už budou jiná i jména spousty výrobců. Jestli ale máme v RPG světě nějakou jistotu, pak zní, že Lord British alias Richard Garriot zůstane stále stejným géniem a jeho kultovní dílo Ultima stále stejným "poutačem" pro širokou veřejnost. Očekávaný díl devátý, nesoucí název "Nanebevstoupení" (Ascension), bude jistě mít úspěch. A tak se u Originu rozhodli riskovat změny skutečně radikální.

Skalní ultimáři asi zažijí šok hned v úvodu. Tatam je klasická izometrická grafika - nahradilo ji plně 3D zobrazení. Trh tomu chce, a nemá smysl meditovat o jeho požadavcích. Dříve nebo později tahle metamorfóza postihne každou slavnou sérii.

Ultima IX - Ascension

Sám velký Garriot se samozřejmě dušuje, že skutečná trojrozměrnost jeho světu jedině prospěje. Devátý pohled do něj byl vyvíjen téměř pět let, takže programátoři měli dost času šéfova slova vyplnit. Dlouhá doba ale znamenala nespočetné změny, a několik klíčových osobností opustilo designérský tým, často kvůli neshodám ohledně budoucnosti série (např. producent Ed Del Castillo). Výsledek má být skutečnou lahůdkou: na 200 profíky namluvených osob, více jak 5000 použitelných/ manipulovatelných předmětů, 60 druhů potvor a 45 kouzel ve třech sférách... Navíc má fungovat střídání dne a noci, jakož i počasí a fyzikální zákony. Prostě Ultima, dokonale propracovaný svět se vším všudy. A v jejím případě nejsou sliby vysoké kvality toho všeho nereálné.

Co se příběhu týče, Nanebevstoupení má být posledním dílem ságy (hmm, tomu se mi nechce věřit). A tak se Avatar vrací do Britannie, postavit se svému věčnému nepříteli a zničit jednou provždy. Ultima IX - Ascension Upřímnost, čest, spravedlnost, pokora, sebeobětování, odvaha, soucit a duševní síla budou hlavními zbraněmi hrdiny při konečném střetnutí s démonem Guardianem. A to doslova, neboť příběh se točí kolem těchto osmi Ctností, reprezentovaných osmi velkými městy. Co město, to úkol, ale vedle toho nás čeká ještě pět jiných velkých poslání a okolo dvaceti subquestů, při nichž budete své "vysoké morální kvality" předvádět v praxi. Další změna, z Avatara bude na stará kolena paladin... :-)

Znalci Ultimy budou mít pochopitelně výhodu znalosti pozadí, potkají pár známých postav a občas zažijí deja-vu v některé lokaci, ale to je tak všechno. Tvůrci se hodně snažili, aby se ve hře neztratil ani úplný nováček (v jednom z měst se například nachází muzeum, jehož tapisérie obšírně vyprávějí děj předešlých dílů) a navíc tu máme nový systém boje a kouzlení. Při změně zobrazení se tak stát muselo. Má být akčně orientovaný, ale ne "arkádovitý" (na Ultimu VIII bylo v tomto směru dost stížností). Další slíbené akční prvky, např. plavání, skákání a schopnosti nezávislé na vlastnostech postavy ale RPG charakter hry značně oslabí, a spoustě fanoušků asi budou vadit. Ultima IX- Ascension Neblahý odkaz prsaté Lary pronikl i sem... Další, mnohem tradičnější nectností budou i relativně vysoké hardwarové požadavky.

Ještě ke zmíněné péči o nováčky. Je nutná hlavně díky fenoménu Ultima Online. Tenhle internetový multiplayer má v současnosti desetitisíce členů a přitáhl do hájemství Lorda Britishe velkou část nové hráčské generace. Poptávka po slavných a osvědčených hrách od Originu stoupá, a Ultima IX. ji jedině podpoří. Proto firma k originální verzi bude přidávat i CD se souborným vydáním starších dílů. Snad také později dají něco volně k dispozici.

Jak jste si jistě všimli, Ultima IX. Ascension vyhlíží jako hra značně kontroverzní. Už jen ten název ale stačí, abych byl zvědavý. Velmi zvědavý. V prvních prosincových dnech se uvidí, a o měsíc dva později snad konečně bídně zhyne samotný Guardian. Už mu to upřímně přeju několik let.