Ilustrační obrázek zabijáckého robota terminátora.

Ilustrační obrázek zabijáckého robota terminátora.

Měly temné sci-fi filmy pravdu? První program se sám učí novým věcem

  • 30
Britská společnost DeepMind vytvořila program, který se dokáže učit ovládat hry a vítězit v nich. V minulosti počítače využívaly předem naprogramovaných pravidel a instrukcí. Umělá inteligence od DeepMind však postupuje metodou pokus omyl.

Podnikatel Elon Musk, který do firmy DeepMind investoval, v souvislosti s tím prohlásil: „Když nejste přímo vystaveni skupinám jako tato, netušíte, jak rychle (umělá inteligence) postupuje. Riziko, že se stane něco opravdu nebezpečného, je na horizontu pěti, maximálně deseti let.“

Šéf týmu v DeepMind, kterým je Demis Hassabis, ale říká: „Souhlasíme s ním, že je třeba mít na paměti rizika. Ale od jakékoliv technologie, které bychom se měli obávat, jsme dekády vzdálení.“

Program se sám naučil hrát 49 her, pro které objevil vlastní strategie, jak zvítězit. K dispozici měl informace z obrazovky a výsledné skóre. Hrát se pak učil mačkáním náhodných tlačítek. Sledoval, jak kroky titul ovlivní, a na základě toho vytvářel vlastní strategie. Tvůrci to přirovnali ke způsobu, jakým se učí malé děti.

K učení počítač využíval právě skóre. Vycházel z toho, že získávání bodů je dobré a jejich ztráta je špatná. V případě některých her pak umělá inteligence objevila i strategie, které její autory nenapadly.

S hraním některých titulů však počítač tápal. Chybí mu prý dlouhodobá paměť, bez které nedokáže vytvářet komplexnější strategie, které vyžadují plánování. V případě jedné blíže nespecifikované hry proto dokázal získat několik bodů, ale nikdy „nepochopil“ hlavní cíl hry.

Společnost DeepMind vznikla v roce 2011 a loni ji odkoupil Google za více než 500 milionů dolarů, tedy více jak 12,2 miliardy korun. Hassabis je jejím spoluzakladatelem a v minulosti působil i v herním průmyslu. Jako hlavní programátor pracoval například na titulu Theme Park od společnosti Bullfrog Productions.


Témata: Robot