Není to ještě ani týden, co jsme uveřejnili preview masivně očekávané hry Uncharted: Drake's Fortune od Naughty Dogu a již jsme dostali příležitost si ji zahrát. Některé náhody jsou zkrátka skvělé. Takže co nám Drake předvedl? Spoustu věcí, z nichž některé jsou skvělé a některé již méně.
V úvodu hra příliš nenavnadí. Intro je totiž ztvárněno tak, že vlastně ani nevíme, zdali se jedná o enginový render nebo CGI sekvenci, což by sice v první chvíli mohlo ukazovat na jeho vizuální kvalitu, nicméně opak je pravdou. Video působí poměrně stroze a čekali bychom, že se tvůrci zaměří alespoň na pořádnou animaci obličejů v dramatických scénách, což se bohužel neděje. Stejně jako v případě Lair, The Eye of Judgement a Heavenly Sword (dojmy z hraní přineseme v pondělí) se ale jednalo o zatím značně rozpracovaný kód, takže do finální verze bude jistě ještě mnoho věcí vylepšeno. Základní představu o hře jsme ale získali již nyní.
Co se týče herní náplně, vypadá to maximálně nadějně.
Prvním poznatkem bylo, že Drake je na rozdíl od prvních obrázků podstatně starší. Zatímco původně se jednalo skoro až o teenagera (udává se, že v původním návrhu byl jeho věk stanoven na 24 let), nyní se jedná o statného pětatřicátníka, jenž se se životem už poprat umí, a tak se nyní může směle porvat i s nepřáteli na neznámém ostrově, kde ztroskotá jeho letadlo. A druhým dojmem pak bylo, že hra vypadá skutečně skvěle. A to i přesto, že i zde je pochopitelně možné nalézt nějaké ty mouchy. V prvé řadě jde o mouchy a jiný hmyz, které představují skvělý dopňující detail zdejších scén a za druhé zde máme i několik nedodělků technického charakteru. Jedná se například o pohyb hlavního hrdiny, jenž zatím dle našeho odhadu ještě není tvořen plným dříve avizovaným počtem jednotlivých animací a ani jeho interakce s prostředím zatím není zcela přesvědčiá, takže například když chce vyskočit na nějaký šutr, jeho pohyb připomíná něco mezi kratším letem a popohnáním proudem vody.Když jsme ale již u té vody a kamenů, tak to jsou naopak věci, které vypadají naprosto luxusně již nyní. Velké balvany porostlé zeleným mechem vypadají naprosto dokonale a k fotorealismu zase až tak daleko nemají. Voda nezůstává příliš pozadu, a zejména ze středních a delších vzdálenosti vypadá hodně reálně včetně pěny která se tvoří v sebemenším náznaku peřejí. Škoda jen, že při běhu vám od nohou neodlétávají kapky a vaše kalhoty zůstanou rovněž stále suché. A taky vzrostlá tráva by mohla uhýbat, když skrz ni proběhnete.
Co se týče herní náplně, vypadá to rovněž maximálně nadějně. Trošku nás sice zaskočilo, že v úseku, který jsme hráli byl větší důraz kladen spíše na akci než na průzkum a na hádanku jsme nenarazili ani na jednu, ale i samotná akce na nás zapůsobila velmi uspokojivým dojmem. Drake umí používat zbraně lépe než leckterý veterán z Vietnamu, ale samozřejmě jich neunese nijak mnoho, proto je tedy potřeba občas zvolit, zda nebude lepší místo samopalu s sebou táhnout raději brokovnici a podobně. Základní pistole je ale naštěstí po ruce vždycky.
Předváděný úsek hry bohužel příliš dobře neprezentoval potenciální průzkumnický aspekt.
Dobře je ztvárněna i samotná střelba, kdy se hra po stisknutí jednoho z postranních tlačítek přepne do semi-FPS režimu, v němž máte nad Drakem vynikající kontrolu prostřednictvím obou analogových páček – jedním se chodí a ukračuje, druhým se otáčí. Vhod přijde i zaměřovací kurzor, který zčervenáním indikuje zaměřeného nepřítele, ale zároveň slouží spíše jen jako orientace, takže rozhodně neplatí, že červený kurzor se rovná jisté ráně. I když i to se možná ve finální verzi změní, jelikož nepřátelé byli ve verzi, kterou jsme měli k dispozici nebývale odolní, takže možná že domnělé rány vedle ve skutečnosti svůj cíl našly, ale daný cíl si toho v podtatě nevšiml.Co se týče zmíněné tuhosti nepřátel, na tom by se určitě zapracovat mělo a podle slov představitelů českého Sony se ladění v tomto ohledu určitě plánuje, respektive v těchto dnech snad již začíná probíhat. Skutečně totiž nepůsobí příliš dobře, když chlapíkovi v nátělníku rozpářete břicho třemi dávkami ze samopalu a on nejenže stále stojí na nohou ale ještě je schopen na vás útočit. Což nám připomíná, že jsme nezaznamenali známý „zastavovací“ účinek zbraní – přeci jen mají kulky slušnou kinetickou energii, takže dávka ze samopalu dokáže i urostlé jedince přinejmenším posunout o dva kroky dozadu. Ale to už se možná vezeme až na zbytečně moc rýpavé vlně. K příjemným položkám pak patří i schopnost Draka přitisknout se zády ke zdi nebo nějakému jinému objektu, za nějž je možné se ukrýt, a následně odtamtud podobně jako třeba v Gears of War buď vykukovat a mířit nebo pálit naslepo.
Nepříjemně působí ale protivníci i z ještě jiného důvodu – jsou poměrně chytří. Dokáží se dost rozumně krýt a zaznamenali jsme i situace, že v krytu změnili svou pozici, takže například začnou oproti střílet z druhé strany skály, za níž jsou schovaní, oproti tomu, odkud stříleli před chvílí. Navíc dokáží i vcelku přesně detetovat vaši pozici v tom smyslu, že mají snahu vám nějakým způsobem vpadnout do zad a nebo vás překvapit nějakým jiným způsobem. Zkrátka a dobře, rozhodně se nekrčí na jednom místě a nečekají až je po jednom pěkně v klídku odpravíte.
Předváděný úsek hry bohužel příliš dobře neprezentoval potenciální průzkumnický aspekt, takže jsme akorát sem tam někam vyskákali nebo vylezli a to ještě víceméně jen proto, abychom se dostali dál, ale i při tom jsme dospěli k několika poznatkům. Zaprvé tady moc neplatí pravidlo „co je hranaté, na to se dá vylézt, co je kulaté je jen dekorace“, takže se dá vylézt nebo skočit na kdeco, přestože tedy mnohdy jsme byli svědky jasných náznaků toho, kam se dostat dá a kam ne, ale na první pohled to působí sympaticky. Výjimku tvoří snad jen různé úzké římsy, na kterých je vzhledem ke všemu ostatnímu až příliš nápadné, že je na nich možné provést nějakou akci. A druhým, již méně potěšitelným poznatkem je skutečnost, že kamera je pevnou součástí scény. To znamená, že s ní v různých užších nebo jinak omezených prostorách nelze rotobvat zcela volně, protože se zarazí o zeď. Což je poněkud nepříjemné například v situaci, že na vás čeká obtížnější přeskok, který tím pádem musíte zrealizovat „šejdrem“, protože není možné si kameru nastavit za záda. Na volném prostranství ale funguje kamera prakticky bezchybně a až na některé zběsilé přestřelky zblízka jsme vždy měli výborný přehled o situaci na obrazovce.
Suma sumárum ale i přes zmíněné nedodělky musíme říci, že jsme si zahráli velmi dobře a ze hry je cítit skutečně velý potenciál. Není potřeba se obávat, že by tvůrci z Naughty Dogu nedokázali do vydání hry podstatnou část chyb odstranit, takže pochybnosti zatím nejsou na místě. Sami jsme ale stále zvědavi, jak na tom ve výsledku hra bude z hlediska různých hádanek, zejména v poměru k akci, jelikož jsme zatím neměli možnost se v této hře povrtat až tak hluboce.
Index očekávání: 90%