RECENZE: UnderRail není nástupcem Falloutu. Jde si svou cestou

Postapokalyptická hra na hrdiny UnderRail zdánlivě připomíná legendární Fallout 2, jde však svou vlastní cestou. Svoje krásy přitom odhalí pouze těm, kteří mají dostat času, trpělivosti a překousnou některé zastaralé herní mechanismy.
70

UnderRail

Výrobce: Stygian Software

• podobností a odkazů na Fallout je mnoho
  • spousta úkolů a herního obsahu celkově
  • zábavné tahové souboje
  • dlouhá herní doba
  • spousta chyb a nedodělků v designu
  • nemožnost rychle cestovat, žádná automapa
  • velmi pomalé herní tempo
  • na vyšší obtížnosti nehratelné

Nemá cenu si nalhávat, že autoři UnderRail ze srbského nezávislého herního studia Stygian Software záměrně necílili na mezeru na trhu, kterou po sobě zanechaly první Fallouty. Sami to otevřeně přiznávají. Byla to právě vidina jakéhosi neoficiálního pokračovatele a myšlenkového dědice této herní legendy, co přiváděla hardcore hráče do varu už od počátku vývoje UnderRail v roce 2008.

Stygian Software toužili vytvořit žánrově čistou hru na hrdiny s tahovými souboji, jenže neudělali hru, která by byla stejná jako Fallout. Udělali hru, která je taková, jak si Fallout pamatují, nebo jaký by podle nich měl být. Tedy v jádru podobnou, ovšem mnohem náročnější, zapeklitější, často trošku nespravedlivou a dost vleklou. Zkrátka tak hardcore, jak to bylo možné. Herně tak UnderRail spíš připomíná sérii Avernum, dějem zase Metro 2033.

UnderRail

UnderRail

Lidstvo živoří v podzemí

Lidský svět, na povrchu zničený konfliktem, se přesunul do podzemí. Obsadil jeskyně, tunely a Mórii a vytvořil společnost, která víceméně úspěšně přežívá, i když mnohdy živoří. Podobně jako právě v Metru 2033 se i zde lidské pokolení rozpadlo na menší frakce (prezentované jednotlivými podzemními městy), které mezi sebou občas bojují o zásoby, nadvládu a podobně. Do této situace přichází hlavní hrdina jako nováček v základně South Gate Station.

Válka se změnila

Postapokalyptický svět hráče stále láká. Nezměrný podíl na tom má i zbožňovaná série Fallout. Jenže ta se s třetím dílem oblékla do moderního 3D hávu, došlo k upřednostnění akce a vůbec se celá série výrazně zjednodušila, co se prvků her na hrdiny týče. A podobné je to i s poslední instalací s číslovkou čtyři v názvu. Pro mnohé Fallout už zkrátka není, co býval. Válka se přece jen změnila.

Takže ačkoliv jsou určité kvality nových dílů Falloutu nepopiratelné, jsou již někde „jinde“. Můžeme zatvrzelé milovníky starých dílů (a opovrhovače těmi novými) označit za zpátečníky a nostalgické kmety, ale pravdou je, že těchto staromilců není mezi námi hráči nijak zanedbatelné množství. Je hodně těch, pro které těmi nejlepšími díly budou ty dva první a kteří by si přáli návrat starých dobrých mechanismů se všemi jejich plusy i mínusy.

Sedm základních statistik zde sice má jiný název, ovšem jejich vliv a význam je nachlup stejný. Síla umožňuje silněji udeřit a více unést, inteligence ovlivňuje badatelské schopnosti a kolik dostáváte zkušeností, vysoké vnímání je dobré pro snipery a zloděje a ovlivňuje nacházení pastí a tajných dveří.

Dále si vybíráme ze skillů, kterých je opravdu hodně. Jsou zde ofenzivní, defenzivní, zlodějské, technologické, PSI a sociální. Ty první se dál dělí na palné zbraně, vrhací zbraně, kuše a zbraně na blízko (zajímavé je, že střelné i energetické jsou v jedné kategorii). Originální jsou ty technologické a PSI dovednosti. Technologické vám umožňují vyrábět zbraně, munici, léčiva, brnění a vlastně si ručně „smontovat“ snad cokoliv ve hře.

UnderRail
UnderRail

UnderRail

PSI ve zdejším podání fungují jako jakási mentální „kouzla“. Dělí se na tři podkategorie a ovládnutí i jedné z nich je náročné. Vyžaduje totiž, abyste našli učitele dané dovednosti. Ale pak kolem sebe můžete vrhat ohnivé koule, zmrazovat protivníky, vytvářet energetické štíty nebo někomu ovládnout vědomí. Poslední kategorií jsou pak dovednosti sociální. Přesvědčování a zastrašování využíváte v rozhovorech, obchodování ovlivňuje cenu zboží.

To, co se ve Falloutu označovalo jako perky, jsou zde featy. Mnoho z nich je pasivních a fungují kdykoliv, třeba schopnost vyhnout se kulce. Jiné musíte přesunout do vašeho hotbaru a během tahových soubojů aktivovat. V UnderRailu není možné střílet přesně do určitých částí těl protivníků, což je nahrazeno právě featy. Jeden třeba způsobí dvousetprocentní zranění a nepřítele omráčí.

S úrovněmi to jde i jinak

Velmi zajímavou novinkou je dvojí způsob levelování postavy. Jeden funguje standardně: za souboje, splnění úkolu nebo vypáčení zámku dostanete zkušenosti a za ně pak úrovně. Druhý je originálnější: žádné zkušenosti nezískáváte, ale nacházíte artefakty. To vás více motivuje k průzkumu, ale za splnění úkolů nedostáváte vůbec nic. Občas ovšem nějaký artefakt vypadne ze zabitého nepřítele.

UnderRail

UnderRail

Většinou jsou v zastrčených krabicích, zamčených skříňkách a podobně. Obecně platí, že tato cesta je mnohem náročnější než klasický postup. Artefakty jsou velmi vzácné a často se nacházejí v místech, kam ani nemůžete vkročit, protože jsou chráněny nepřáteli na vyšší úrovni, než je ta vaše.

To je problém především ze začátku hry. Několik prvních hodin se navíc neskutečně vleče. Než se vám otevře přístup do jiných lokací k jiným frakcím, přistihnete se několikrát při myšlence, jestli vám to za to vůbec stojí. Fallout měl v tomto bodě tu výhodu, že jeho svět byl otevřený a cestování v něm bylo (sice s rizikem) rychlé a neustále bylo co objevovat. U UnderRailu se může zdát, že hra postrádá spád, ale je pravda, že postupem času se situace zlepší. Ovšem s faktem, že nemůžete mezi lokacemi rychle cestovat, už vůbec nic nenaděláte.

Pomalé tempo hraní odradí 99 procent hráčů, protože zkrátka nebudou dostatečně „hardcore“. A to je největší omyl UnderRailu. Je totiž rozdíl ctít klasiku a tak vytvářet hru podle starých receptů a naopak se rozhodovat pro nefunkční a překonaný herní design jen proto, aby se hra tvářila dost tradičně. V tomto případě autoři až příliš okatě volili druhou cestu.

UnderRail
UnderRail

UnderRail

V UnderRailu nejenže není možné se mezi lokacemi rychle přesouvat, což je problém už jen kvůli členitosti a rozlehlosti herního světa, ale nemůžete ani běhat. Posledním hřebíčkem do pomyslné rakve přehlednosti je pak to, že ve hře dokonce neexistuje ani automapa, podle které byste se mohli rychle orientovat. Stokrát tak vejdete do lokace, kam jste nechtěli dojít, nebo v tunelech zabloudíte a skončíte jako žrádlo pro mutanty používající omračovací PSI útoky.

Moderní (anebo racionálně střízliví) hráči budou zprvu většinou oscilovat mezi znuděním a zmatením. Inventář se jim bude plnit desítkami zbytečných předmětů, které budou moci leda tak prodat (protože je nebudou moci používat, jako třeba stovky druhů různých matric pro výboru zbraní). Jenže díky extrémně nepříznivým cenám v obchodech a faktu, že každý obchodník vykupuje asi jen dva druhy zboží, za ně dostanou dost kreditů leda tak na jednu kulku do základní pistole. Tou se pak budou chtít střelit do hlavy.

UnderRail

UnderRail

Po celou další dobu se tak nebudete moci zbavit dojmu, že UnderRail je herně otevřený a přívětivý jen naoko a ve skutečnosti jste spoustou zbytečných herních mechanismů neustále pomalu tlačeni k určitému mlhavému cíli. A tím „pomalu“ myslím „veeelmi pomalu“. Tam, kde šikovný hráč ve Falloutu mohl dojít ke slušné výbavě po několika hodinách jen za pomoci vlastního fištrónu, tam UnderRail nasadí neviditelný úšklebek a se zvednutou dlaní vám do očí řekne: „Ne! Tudy cesta nevede!“

Není to Fallout

Takže UnderRail není a nikdy nebude dalším Falloutem. Osobně nechápu ani výkřiky některých hráčů na fórech Steamu, kteří hru označují za „Falloutu nejbližší zážitek od dob Falloutu 2“. Opravdu nejde ani o jeho ideového dědice. UnderRail si jde vlastní cestou. Spoustu věcí přitom dělá skutečně dobře. Je plný zajímavých dialogů a soubojů, herní doba je i při plnění jen hlavních úkolů vysoce nadprůměrná, svět je správně depresivní a uzavřený do sebe a můžete se přidat téměř ke každé větší osadě, kterou navštívíte. Navíc máte pořád chuť objevovat další a další věci, což je pro tento žánr výborné a životně důležité.

Ale oproti tomu je tady přítomno mnoho nedodělků, které rázně ukazují na to, že mnohdy ani sami autoři nevěděli, co přesně chtějí dokázat. Je tu zbytečně složitý systém vyrábění předmětů, za které potom nedostanete skoro žádné peníze. Naprosto zbytečné jsou i některé skilly a featy, třeba ten, který by měl ovlivňovat cenu zboží, nebo tak trochu nefunkční plížení. Dále hře neprospívá ani neexistující mapa, nemožnost rychle cestovat, nepřehledný systém inventáře a nakonec ani až k uzoufání pomalé herní tempo.

UnderRail je hra na hrdiny, kterou si můžete užít, ale jen pod jistou podmínkou: musíte zapomenout na jakýkoliv vývoj žánru za posledních patnáct let. A nejen to. Musíte zatnout zuby a skousnout, že oproti Falloutu není tak ohromující, zábavný a liberální. Navíc mu musíte odpustit spoustu chyb. Ovšemže, odvděčí se vám za to, ne že ne. Chtěl jsem napsat, že UnderRail působí oproti legendární herní sérii tak trošku neforemně, ale není to pravda. Je zkrátka svůj. Což je, jak jistě uznáte, paradoxně velice moderní přístup.

70 %

58 %

Doposud hodnotilo 57 čtenářů