Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní hra Braid dokazuje, že ještě nebylo vymyšleno vše

  0:02aktualizováno  0:02
Braid je důkazem toho, že v herní branže zdaleka nebylo vymyšleno vše. S omezeným rozpočtem se tu podařil opravdový majstrštyk.
80

Braid

Platforma: PC
Výrobce: Jonathan Blow

  • originální a skvěle zpracovaný koncept
  • do puntíku promyšlené
  • vizuálně zajímavé
  • konverze mohla být o fous lepší
  • nepříliš atraktivně pojaté vyprávění příběhu

Vskutku originální a osvěžující počin, jaký se jen tak nevidí. Na první pohled jednoduchá hříčka, jejíž hloubka je ale mnohem větší než u titulů vznikajících s tučnějším rozpočtem.

Herní karta

Braid (PC)Při hraní jednoho z nejpříjemnějších herních překvapení poslední doby, logického rychlíku Braid, vám půjdou od úst především následující výroky: „jo, tak je to“, „aha, už vím“ nebo „jak to, že mě to nenapadlo dřív“.

Braid totiž na první pohled sice vypadá jako hopsačka v Mario stylu, ale ve skutečnosti je to krásně udělaná přehlídka promyšlených a zdánlivě neřešitelných hádanek. Takových, které vás nechají zapochybovat o vlastní inteligenci. Na první pohled se sice jejich řešení zdá nemožné, ale jakmile na něj po krůčcích přijdete, praštíte se do čela a vykřiknete jedno z výše zmíněných sousloví.

Popravdě, na PC už Braid není žádným velkýmBraid (PC) překvapením. Hra totiž vyšla na Xbox 360 již v srpnu minulého roku a od té doby její tvůrce Jonathan Blow, který do jejího vývoje mimochodem investoval 180.000 dolarů ze svých úspor, sbírá cenu za cenou. Právem. Tahle hra se totiž nezdá. Vypadá jednoduše, ale se svým jedinečným herním principem se vyrovná takovým nezávislým hitům jako World of Goo nebo Portal.

V první fázi Braid nejenže vypadá jako Super Mario, ale také se tak do značné míry hraje. Hopsáte po dvourozměrných úrovních, snažíte se zdolat různě postavené překážky, dostat se na druhou stranu obrazovky, skoky zlikvidovat takřka neškodné nepřátele apod. Na konci prvního úseku ale zjistíte, že princezna, za kterou se honíte, je někde úplně jinde.

Od té chvíle staví Braid žánr dvourozměrných Braid (PC)hopsaček na hlavu. Stejně jako perský princ umí také zdejší hlavní hrdina Tim přetáčet čas nazpět, a to dokonce libovolně dlouho. Zeleně světélkující objekty, plošinky a nepřátelé však časové manipulaci nepodléhají a fungují či pohybují se nadále normálně, i když přetáčíte čas.

Z tohoto v zásadě velice jednoduchého principu dokázal Jonathan Blow a jeho nepočetný tým ušít spoustu perfektních hádanek, které jsou nenásilně zakomponovány do prostředí a působí maximálně přirozeně. Snad každá další hádanka je náročnější než ta předchozí.

Popravdě, obtížnost není z nejnižších a v průběhu hry se neustále zvyšuje. Brzy tak budete mít problémy s rozlousknutím některých oříšků a dost možná se uchýlíte k návodu. Přece jen, dnes už hráči nejsou Braid (PC)tak trpěliví, že by na jednom místě byli ochotni trávit dlouhé hodiny. Dost také záleží na představivosti – buď ji máte a budete hrou procházet bez větších komplikací, nebo se opravdu hodně zapotíte. Je však třeba přiznat, že Braid zůstává od začátku do konce férový a nekomplikuje věci nad míru.

Přetáčení času je nejdůležitější komponentou hry, ale samo o sobě by nestačilo. V každém světe, do kterého Tim vstoupí, tak získá ještě jednu zvláštní schopnost. Například se může na povel oddělit od svého stínu, jenž při vracení se nazpět vykonává naopak věci kupředu, tedy ve správném časovém sledu. V šestém světe potom Tim může na zem položit prsten, jenž zpomaluje všechny pohybující se objekty v okolí.

Je skoro neuvěřitelné, jak tvůrci dokázali nakombinovat přetáčení času, jednotlivé vlastnosti a design úrovní. Braid (PC)Vše do sebe fantasticky zapadá a jakoby tu nebyla žádná chybička či nesrovnalost. Tak například díky Timově prostenu zpomalíte koule vystřelované z kanónů, vylezete mezi nimi na žebřík, obstaráte si potřebný klíč, přetočíte čas zpět a zneužijete předtím zlikvidovaných nepřátel jako trampolín k tomu, abyste se dostali na jinak nedosažitelné plošinky.

Může to působit komplikovaně, ale jen do té chvíle, než to vymyslíte. Samotné provedení je díky vynikajícímu ovládání bezproblémové. I když za lepší považujeme ovládání gamepadem, na klávesnici jsou příkazy rozdělené trochu hůře a nedají se nakonfigurovat. Braid ale i na PC podporuje jen oficiální Xbox 360 gamepad, což je škoda. Také z konzolí známé HD rozlišení (1280x720) se nedá změnit. Konverze by si tak přece jen zasloužila ještě trochu dopracovat.

Braid je technicky malá hra, a tak je zapotřebíBraid (PC) se smířit s kompromisy. Například co do vyprávění příběhu. Ten se tváří jako pohádka, ale ve skutečnosti odhaluje taje pomíjivosti času a končí v hluboce filozofickém finále, o jehož interpretaci horečně diskutují fanoušci na fórech a internetu. To vše je ale podáváno prostřednictvím prostého textu, meziherní vložky chybí. Stejně tak nepočítejte s namluvením.

To jsou ale jen malé chybky v jinak bezchybně fungujícím komplexu hádanek a neustálých překvapení a novinek. Ohromí vás například první setkání s tučným bossem, na kterého – jak jinak – vyzrajete jen chytrou manipulací časem. V posledním světě budete zase muset unikat nebezpečí.

Braid je v zásadě krátkou hrou. Kdybyste věděli, co a jak, proběhli byste jí velmi rychle. VtipBraid (PC) je ale v tom, že na mnoha místech budete váhat a přemýšlet a nebudete to považovat za ztracený čas. Je to součást hry. Za každou hádankou je navíc vidět spousta práce. Když víte, jak na ni, tak vám to ani nepřijde, ale s tím, jak ji odhalujete, odkrýváte i precizní vývojářskou práci. Navíc hra stojí na Steamu 13 euro, tedy 350 korun, což věru není mnoho.

Braid je v dnešní produkci doslova zjevením a důkazem toho, že nezávislá scéna s omezenými prostředky má stále na to, aby hráče ohromila. Braid hraničí s uměním, pokud už jím rovnou není. Dostanete s ním zážitek, o který se budete chtít podělit s přáteli a ne jen tupý spotřební produkt.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 305 čtenářů

Témata: princezna, Vtip, Xbox


Nejčtenější

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.