Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Portal 2 je žhavým kandidátem na hru roku

aktualizováno 
Pokračování úspěšných předchůdců to nemívají jednoduché. Obzvlášť, pokud jde o takřka kultovní záležitost, jakou byl první Portal. Vývojáři z Valve ale ukázali, že kdo umí, ten umí.
95

Portal 2

Platforma: PC
Výrobce: Valve

  • hraje se stejně skvěle jako předchůdce
  • nutnost přemýšlet a zkoumat prostředí
  • nadsázka a humor
  • mohlo být o trošku delší
  • příliš časté loadingy

Skvělé pokračování skvělé hry. Fanoušci prvního dílu docení návaznost na předchudce a nové překážky, zatímco ti nepolíbení získají úplně nový pohled na logické hry.

Herní karta

Portal 2 | foto: BW

Druhý díl logické hry (recenze prvního dílu zde) se vydává samostatnou cestou a není součástí obsáhlejší kompilace jako v prvním případě. Vývojáři prostě titulu věří a zatímco jednička byla třešničkou na skvělém dortu, dvojka je pochutinou sama o sobě.

Portal 2 (PC)

O co vlastně v Portalu běží? Přesně o to, co napovídá jeho název. Po celou dobu nedostanete do ruky jedinou smrtící zbraň a vystačíte si pouze s udělátkem tvořícím portály. Současně můžete mít vytvořené pouze dva a je nasnadě, že jedním projdete do toho druhého.

Milovníci frenetických akcí, ve kterých je počet mrtvol za minutu větší než počet prstů na rukou běžného člověka, tak nejspíš jásat nadšením nebudou. Ale nemusí, stačí se trošku otevřít, připustit, že budou muset přemýšlet a dost možná je hra pohltí stejně jako mnoho jiných.

Prozrazovat cokoliv z příběhu zavání vyzrazením důležitých informací. Proto budeme struční. Zápletka navazuje na předchozí díl, takže ti, kteří ho odehráli, mají drobnou výhodu. Počet hojněji mluvících "postav" se usídlil na čísle tři. Kromě staré známé GlaDOS nám bude dělat společnost ještě přihlouplý robůtek Wheatley a jistý pan Johnson.

Portal 2 (PC)

Příběh jako takový je zvláštní, řekněme až divný a tím správným Portal způsobem okouzlující. Hrozí sice, že někteří ho ne úplně docení, ale to už je riziko originálního pojetí. Ještě by se slušelo dodat, že něčí monology uslyšíte častěji, než byste čekali. Hra je totiž nesmírně ukecaná, avšak díky vysoké míře nadsázky a přiměřené hladině humoru to příliš nevadí. Naopak.

Mnozí hráči, ne úplně znalí tématu, si pod pojmem Portal představí pouze sterilní místnosti, v nichž řešíte prostorové hádanky. Chvíli je ještě v tomto domnění necháme a přiblížíme si samotnou podstatu tvoření portálů.

V jistém smyslu mají oni neznalí hráči pravdu. Je tu místnost laděná do bílé a šedivé barvy, do které přijdete vy a pomocí modrého a oranžového portálu ji trochu rozjasníte. Občas se musíte dostat ke stejně sterilní kostce, kterou následně přenesete na obří červený čudlík, jenž otevře dveře vedoucí do další úrovně.

Portal 2 (PC)

Takhle to může působit na někoho, kdo z rychlíku viděl první díl. Dvojka jde ale o poznání dále. Nejenže přibyly nové vychytávky, které ztěžují váš průchod hrou, ale také dokonce opustíte důvěrně známé testovací místnosti. Musíte si za pomoci portálů poradit i v "běžném" prostředí.

Zpět ale k testovacím místnostem. Hráč, který přišel do styku s prvním dílem nejspíš nebude překvapen, co si na nás autoři nachystali. Jde o spoustu důmyslných hádanek a hlavně pár nových udělátek, jež nutí k dalšímu přemýšlení.

Portal 2 (PC)

Nejvíce zábavy a zároveň útrap si užijeme s gely měnícími chování prostředí. Během putování musíme využívat a pomocí portálů přesouvat gely, s jejichž pomocí hopsáme do nebývalých výšin, získáváme vysokou rychlost, anebo prostě jenom tvoříme portály tam, kde by to jinak nebylo možné.

Stejnou roli ovšem sehrají také virtuální tunely nebo mosty, jejichž vhodné umístění a následné využití je mnohdy nezbytné pro další postup.

První díl nabídl drobný pohled do zákulisí Aperture laboratoří. Ve dvojce se na tento aspekt klade daleko větší důraz.

Už na začátku se nenacházíme v dobře známých kulisách. Následně je sice navštívíme, abychom je potom zase opustili. Má to jednoduchý důvod: oživení hratelnosti a seznámení se s pozadím celého testovacího cirkusu.

Portal 2 (PC)

Byť se takové zpestření neobejde bez drobného zakolísání tempa a spádu hry, následně se situace vybarví a autoři nám naservírují nejen zajímavou podívanou, ale také poměrně složité situace k vyřešení.

Hráč si totiž najednou připadá jako ryba na suchu. Testovací místností mají určitý řád a člověk má poměrně omezený prostor, kde hledat řešení. To se ale mění při přechodu do neuniformovaných prostor, do nichž jsme se jakožto hlavní postava vůbec neměli dostat.

Hra více hráčů

V Portal 2 rozhodně nehledejte žádný versus mód. Celá hra více hráčů se točí okolo kooperace dvou robotů: P-bodyho a Atlase.

V jejich kůži si projdeme speciální kampaní, kde najdeme testovací místnosti postavené za účelem donutit hráče spolupracovat.

Celé dění se tak posouvá ještě o kousek dál. Místo dvou portálů jsou k dispozici čtyři a nezáleží jen na vás, ale i vašem spoluhráči.

Nejpohodlnější je kooperace s kamarádem, ale dá se hrát i s náhodně vybraným souputníkem. Díky přítomnosti "ukazovátka" lze upozornit na bod zájmu, odpočítávat nebo ukázat, kam patří portál.

Ve výsledku je celý multiplayer velmi zábavný, a pokud narazíte na schopného parťáka, máte se na co těšit. Úspěch můžete podpořit ještě přátelským plácnutím s druhým robotem.

Občasná temnota, prostorová velkorysost a hlavně dobře skryté fleky, kam lze umístit portály ale občas vedou k situacím, kdy nevíte, jak dál. A je pravděpodobné, že se jim během hraní nevyhnete. Právě v dříve neznámém prostředí najdeme několik míst, kde si lámeme hlavu, abychom následně zjistili, že je řešení problému jasnější, než jsme si mysleli.

Portal 2 (PC)

I tento fakt přispívá k celkovému dojmu ze hry. Až ji za nějakých šest hodin dokončíte, budete z toho mít nesmírně dobrý pocit. Zdolali jste nástrahy, které před vás hra postavila, a to ať už jde o nejistotu, kam umístit portál nebo jak se ubránit smrtícím, byť roztomilým střílnám. A hlavně jste poznali, jak vypadají Aperture laboratoře zevnitř.

Portal 2 (PC)

Člověk, který nehrál první díl a nemá rád originalitu, označí Portal 2 za povedenou logickou hříčku. Dost možná nepochopí, co všichni okolo této hry nadělají. Ten, kdo ale předchůdce okusil, bude nesmírně potěšen tím, že autoři pokračovali tam, kde skončil příběh prvotiny a přihodili navíc několik zajímavých dortíků, které dokreslují krásu celého cukrářství.

A opravdu jen vizuální perfekcionisté namítnou, že grafika není nejdokonalejší, přestože pro potřeby hry stačí naprosto dokonale. Hudba, zvuky i dabing jsou na jedničku, a tak lze celou audiovizuální stránku označit za úspěch. Českého hráče navíc potěší přítomnost titulků v naší mateřštině.

Portal 2 předčil svého předchůdce co do obsahu, přidal několik příjemných novinek a zachoval nadsázku, bez níž by to prostě nešlo. Komu by nestačila hra pro jednoho hráče, může si herní dobu prodloužit kooperativním režimem. Portal 2 se tak stává jednou z nejlepších her posledních let.

Portal 2 (PC)

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

95 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1425 čtenářů



Nejčtenější

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Resident Evil 7: Biohazard
Klíčem k úspěchu nového Resident Evilu byla 90. léta

Inspirací pro sedmý díl Resident Evilu bylo pojetí her v minulosti. Titul se přitom původně přikláněl k akčnějšímu stylu šestého dílu.  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.