Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Melancholický Unravel pohladí na duši, ale jinak neuchvátí

aktualizováno 
Kouzelně zpracovaná logická skákačka Unravel bohužel nenabízí dostatek poutavého obsahu, aby to byl takový hit, jak jsme všichni doufali.
75

Unravel

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Coldwood

  • Nádherné zpracování
  • Pár neokoukaných nápadů
  • Chybějící příběh
  • Opakování stejných postupů

Herní karta

Když jsem loni na E3 viděl první záběry z Unravel, hned jsem se zamiloval. Mezi všemi těmi epickými vysokorozpočtovými spektákly se tahle kouzelně vypadající hopsačka vyjímala už jen proto, že nejen že neobsahovala v názvu číslovku, ale dokonce v ní ani nestříkala krev na všechny strany. Jenže pár měsíců uteklo jako voda, já koukám na závěrečné titulky a přestože hra splnila prakticky vše, co jsem si od ní sliboval, cítím trochu zklamání.

Tenká červená linie

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Čím Unravel uchvátí od prvního okamžiku a nepřestane uchvacovat ani po pěti hodinách nutných k jejímu dokončení, je technické zpracování. Putování malého vlněného panáčka po švédském venkově je vskutku pastvou pro oči ve všech ohledech. Ostatně co já vám tady budu popisovat nepopsatelné, když okolní obrázky mají mnohem větší vypovídající hodnotu.

Z obrázků už bohužel neuslyšíte skvostnou hudbu, díky níž si hra po celou dobu uchovává unikátní melancholickou atmosféru a která pomáhá budovat tu správnou náladu tam, kde to nečiní příběh. Ten tu totiž prakticky není, celé dobrodružství se odehrává zcela beze slov a interpretaci okolních událostí netradičně nechává zcela na hráčích. To je sice osvěžující přístup, ovšem jeho negativním důsledkem je nedostatečná motivace pokračovat dál.

Kdyby byla kampaň i jen o trochu delší, už by se z věčné honby za dalšími a dalšími vlněnými ozdůbkami, jež jsou jediným cílem každého z desíti kol, stala jen prachsprostá rutina. I sebelepší grafika se totiž po chvíli okouká a pokud ji adekvátně nedoplní i odpovídající obsah, přijde vše vniveč.

Svazující náplň

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Unravel daleko více než na neustálou akci spoléhá na pomalejší tempo a překážky, které před hráče klade, potrápí spíše mozek než hbité prsty. Materiál, z něhož je hlavní postavička vytvořena, není pouze na ozdobu, ale má zásadní dopad na celkovou hratelnost. Vlna se totiž z Yarnyho chůzí postupně odmotává a pokud nenajdete v okolí novou špulku, která zároveň funguje jako checkpoint, zůstanete klidně trčet v půli cesty. Vzhledem k tomu, že se pramínek věčně zachytává o okolní překážky, jde o zajímavý mechanismus, kvůli němuž se občas budete muset pěkný kus vracet a zkoušet celý postup vymyslet jinak.

Tělo z vlny ale přináší i jisté výhody: můžete jej použít jako laso a po Indiana Jonesovsku se přehoupnout přes propasti, na vyznačených místech si udělat „trampolínu“ a občas také přivázat pár věcí k sobě. Je to bohužel dost omezený rejstřík akcí, a tak se po chvíli způsob řešení hádanek okouká. Celou dobu prakticky děláte to samé dokola, jen v mírných variacích. Přesto se mi povedlo se občas zaseknout na jednom místě déle, než by si daná hádanka zasloužila, protože si hra trochu ohýbá vlastní pravidla.

Mezi některými „uzlíky“ se třeba nedá natáhnout trampolína, i když to na podobném místě o obrazovku dříve v pohodě šlo, jindy zas není zcela jasné, zda se na cílové místo dokážete dostat obyčejným výskokem, nebo musíte vymýšlet složitější řešení. Místo pečlivého vymýšlení plánu postupu tak spíše platí metoda pokus/omyl a řada hádanek se prostě vyřešila tak nějak sama.

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Jestli ale bylo cílem nekomplikovat příliš hráčům postup a nekazit dokonalou atmosféru, pak nechápu těch několik dramatických momentů, v nichž je až příliš snadné zemřít, a které s výše uvedeným obsahem vůbec nekorespondují. Celé to na mě působí dojmem, že vlastně samotná náplň je zde obsažená pouze jako něco navíc, co snad ani původně nebylo v plánu.

Rozuzlení

Na tom vsadit karty pouze na audiovizuální prezentaci nevidím nic špatného. Obzvláště když se to nakonec povede na tak špičkové úrovni, jakou naleznete zde. Pokud ale chcete kromě hezkého pokoukání i něco víc, co všemu dá nějaký vyšší smysl, tak se obraťte třeba na fantastický Ori and the Blind Forest, protože kvůli absenci jakéhokoli příběhu a banální náplni je Unravel poněkud plochý.

Hra vyšla na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 56 čtenářů



Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.