PRVNÍ DOJMY: Excelentní experiment jménem Unreal Tournament

  • 25
Bývaly to největší střílečky herního průmyslu bojující o prvenství mezi hráči. V posledních deseti letech to přitom vypadalo, že je potká obdobný osud jako řadu geniálních umělců. Tedy že bez špetky úcty tiše zemřou v ústraní.

Na mysli mám pochopitelně odvěké rivaly Unreal a Quake, které byly tím nejlepším v odvětví arénových stříleček. Žánr však s proměnou herního průmyslu takřka upadl v zapomnění a zdálo se, že se v něm již další velkorozpočtové hry nedočkáme. To nakonec změnila společnost Epic Games, která loni začala vytvářet nový díl Unreal Tournamentu.

A alespoň co se jména týče, se hra nese v duchu moderních trendů. Žádná číslovka, žádný podnázev. Jinak je to však pozoruhodně odvážný experiment, který může nabídnout vůbec nejlepší příspěvek do série. Po úvodním „úniku“ hry na internet se totiž tvůrci rozhodli vydat cestou nezvykle otevřeného vývoje.

Hra v raných fázích tvorby měla být dostupná pouze lidem, kteří platili za přístup k technologii Unreal Engine 4. Jeden z uživatelů však na internet začal nahrávat instalační soubory, a titul se tak mezi hráči obratem začal šířit. Vývojáři nakonec hru začali zveřejňovat sami a s tvorbou pomáhá i komunita.

Unreal Tournament
Unreal Tournament
Unreal Tournament
Unreal Tournament

Outpost 23 je jediná mapa s finální grafikou.

Hráči se zapojují na všech úrovních. V diskusích analyzují vyvážení zbraní, navrhují úpravy herních principů a rozebírají návrhy oficiálních map. Řada lidí však pomáhá vytvářet i konkrétní obsah. Nezávislí kreslíři pracují na skicách zbraní, postav či vytvářejí jejich alternativní barevné kombinace. Grafici modelují prvky do úrovní a skladatelé pracují na hudebním doprovodu.

Na fórech tak probíhá aktivní diskuse mezi vývojáři i hráči a nutno dodat, že tvůrci komunitě skutečně naslouchají. Již po roce vývoje je tak zjevné, že vzniká mnohem lepší titul, než jaký by vyšel při klasickém vývoji „za zavřenými dveřmi“.

Většina úrovní je však v testovací fázi a jejich grafika je proto provizorní.

Příjemně povědomé pojetí

Unreal Tournament je stále v raných fázích vývoje, a ve hře tak objevíte řadu provizorních prvků. Většina úrovní má pouze testovací grafiku a některé zbraně zatím vypadají úsměvně. Pro mapu Oupost 23 však tvůrci vytvořili plnohodnotnou grafiku jako vizi toho, jak by hra měla vypadat. Jedním slovem oslnivě.

Představte si futuristické sci-fi prostředí plné výparů, točících se větráků a fascinujících odrazů na lesklých površích. Outpost 23 působí jako úroveň z Vetřelce před nákazou.

Hlavní však je, jak se nový Unreal Tournament hraje. A je třeba uznat, že vývojáři vytvářejí důstojného nástupce arénových stříleček. Akce je svižná, systém pohybu propracovaný a je tu možné objevit svěží nápady.

Vývojáři vytváří řadu nových map. Nechybí však ani klasiky jako Deck 16.

Arzenál i tentokrát vyžaduje cvik, každá zbraň se totiž chová jinak. Projektily létají odlišnou rychlostí, a s řadou zbraní je tak třeba pálit na místo, kde nepřítel bude pravděpodobně až v následujících vteřinách.

Dynamika zbraní je však sympaticky povědomá a při zkušenostech s arénovými akcemi budete mít arzenál během několika hodin pod kontrolou. Ostatně i jeho vyvážení je již vcelku solidní.

Herních režimů je zatím pomálu

Klíčový je pro hru také speciální systém pohybu, díky kterému se lze odrážet od zdí a provádět dvojité skoky. Pohyb lze s trochou cviku řetězit a umně se tak vyhýbat nepřátelské palbě, ale i elegantně „létat“ po úrovni. Zkušení hráči navíc dokážou objevit plochy, od kterých se odrazit a vytvořit si tím nové cesty mezi jednotlivými místnostmi.

Po obsahové stránce je však znát, že hru ještě čeká značná část vývoje. Map je ve hře dost, režimů je však pomálu. Zahrát si tak můžete klasický duel. V tom však po každé smrti volíte ze dvou možností, kde se zrodit.

Jedinou novinkou je v současné době experimentální režim Showdown, ve kterém se utkávají dva lidé a každé kolo se hraje dvě minuty. Oba hráči na mapě zvolí bod, kde se objeví a oba vědí, kde začíná nepřítel.

V oficiálním balíku se hrou se objeví i některé komunitní mapy. Na obrázku je DM-Lea.

Veškerou výbavu v úrovni je však možné sebrat pouze jednou, a volit tak musíte mezi hbitým nashromážděním arzenálu, brnění, nebo případným kompromisem. Mód je svižný a zábavný, vývojáři ho však označují za prototyp, a jeho pravidla se proto ještě mohou citelně změnit.

Kromě duelových režimů jsou zatím k dispozici jen klasické vyvražďování, týmové bitky a souboje o vlajku. Řada klasických módů z minulých dílů tedy v současné době chybí.

Tvůrci se poučili z chyb

U nového Unreal Tournamentu lze očekávat ještě minimálně rok až dva vývoje. Přesto je již nyní kandidátem na nejlepší díl série, který umně spojuje prvky z předchozích her se zcela novými herními mechanismy.

Titul je výtečným zpracováním frenetické akce, ve které je kromě bleskurychlých reakcí třeba dokonalá znalost map, zbraní a schopnost počítat, kdy se objeví klíčové předměty. Tvůrcům se navíc daří zvyšovat přístupnost nováčkům, aniž by obětovali hloubku hry.

První úroveň s finální grafikou naznačuje dechberoucí vizuální pojetí. Vývojáři se zároveň vyvarovali chyb třetího dílu, který sice působil jako grafické orgie, akce v něm však byla naprosto nepřehledná. Design je proto tentokrát uspokojivě čistý.

Hra navíc vždy bude dostupná bezplatně. Je s ní však spojeno tržiště, kam hráči mohou nahrávat svou tvorbu. A je pouze na nich, zda bude ke stažení zdarma, či za poplatek. A je to zcela v pořádku, právě procenty z prodeje uživatelského obsahu totiž Epic Games plánují uhradit náklady na vývoj hry.

Již nyní je však možné prohlásit, že je nový Unreal Tournament excelentní hrou, zajímavým vývojářským experimentem a hrdým oživením arénových akcí. Fanoušci žánru by si ho proto ani ve stávající fázi neměli nechat ujít.


Témata: Umělec