Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Untouchable - Mortal Wombat

  12:00aktualizováno  10. července 2001 1:22
Těla se pohybují rychlostí blesku, pěsti bijí do soupeře. Na ulici, na letišti, v lese, v chrámu. Skákáte, padáte, dáváte a dostáváte rány. Naštěstí pouze na monitoru, vám se nic nestane. Pokud tedy nedostanete infarkt.

UntouchableKdyž jsem si vybíral oběť, na kterou se vrhnu, abych ji zrecenzoval, velká nabídka právě nebyla. Podívám se na záhadný titul Untouchable, prý jde o karate. Vzpomněl jsem si na čas strávený u relaxačního Mortal Combat. Ano, to je přesně ono, to potřebuju. Vždyť dnes to určitě bude o několik stupňů lepší, grafika neporovnatelné výš a... vůbec. A taky že ano. Vůbec nic.

Untouchable je původně hra pro Macintoshe. Na těch si své příznivce našel, především v důsledku akutního nedostatku podobných titulů pro tuto platformu. Nedávno se firma Globalstar Software rozhodla, že tuto hru dostane i na PC. To se jí povedlo. Bohužel, kvalita je na jiné úrovni, než by se od dnešní hry dalo očekávat.

Začněme grafikou, která je asi největším zklamáním. Doby Mortal Kombatu a Street Fightera jsou již dávno pryč, dnes se nosí 3D zpracování, hromada polygonů a dokonalé textury. Nic takového vás v Untouchable nečeká. Veškeré pohyblivé části, tedy vlastně pouze bojovníci, jsou snímaní z videa podle skutečných Untouchablelidí. Jde o klasický plochý přístup herních automatů, a to ještě těch starých. Kvalita není nikterak vysoká, při kterémkoliv pohybu jsou postavy rozmazané, bez sledovatelných detailů. Nějaký ten ohňový efekt, objevující se z neznámého důvodu při zásahu, celý dojem nijak nevylepšuje.

Jestliže jste se zalekli, že je vzhled bojujících opravdu špatný, můžu vás uklidnit. Ve srovnání s pozadím je práce odvedená na pohyblivých částech obrazovky vlastně docela solidní. Přestože místo, na kterém se souboj odehrává, je vlastně jen podružnou záležitostí, přeci jen určitým způsobem dokresluje atmosféru. V případě Untouchable si však pozadí všimnete ihned, protože vás znechutí. Neuvěřitelně nekvalitní obrázky v rozlišení tak ubohém, že zuby na šikmých plochách lze přirovnat ke kvalitě z Commodora 64 nebo Atari. Při boji na letišti nelze přehlédnout zoufalé šedé hranatiny, které snad mají být stíhacími letouny. Podtrženo a sečteno, grafika je slabá, na dnešní poměry dokonce ubohá. Jediné, co lze přičíst k dobru, je alespoň snesitelné úvodní video, které sice také není příliš kvalitní, alespoň má však solidní Untouchabledynamiku.

Samozřejmě nejen grafikou živ je člověk. Výborně hratelná a zábavná hra, která prostě jen vypadá jednoduše, může člověka u monitoru udržet hodiny až dny. Untouchable lze naprosto přesně přirovnat k jednoduchým videoautomatům. Plno akce, jednoduché ovládání, stereotypní řežba. Tvůrci se chlubí tím, že veškeré pohyby jsou reálné, přesně podle skutečných předloh v podobě lidských bojovníků. Základ je v podstatě správný, provedení někdy zaostává. Jedna z postav, do půli těla svlečený černoch, je evidentně nabitý energií až po uši. Poskakuje na špičkách pohotově a neustále, ovšem rychlostí asi dva skoky za vteřinu. Vypadá tím pádem jako nadopovaná kybernetická myš, která z neznámého důvodu ovládá bojová umění. Bohužel, na ocas tvůrci zapomněli.

K dobru lze přičíst dobře vyřešené vstávání na zem poražených postav. Z lehu se v reakci na zmáčknutou klávesu vymrští do stoje, při dobře načasovaném výskoku lze tuto techniku Untouchablepoužít jako útok, který normálně zasáhne. Z vlastní zkušenosti sice nemohu potvrdit, zda je něco takového možné, ale boji to dodává něco na strategičnosti. Vstát rychle, ale šikovně.

Ovládání je prosté, každý ho pochopí během chvíle. Pohyb (doleva, doprava, výskok, dřep), kop, úder rukou, kryt. Vše potřebné pro to, abyste mohli bušit do soupeře jako šílení a nemuseli o tom příliš promýšlet. Opět se potvrzuje podoba s videoautomaty. Při Untouchable můžete vypít klidně deset piv a pořád budete bojovat stejně efektivně, stačí udržet frekvenci úderů. Mrzí mě absence magických fint, tak oblíbených v podobných hrách. Přestože do čistě reálného boje nezapadají, Untouchable by toto oživení potřebovalo jako sůl.

Malá, ovšem dosti podstatná poznámka pro ty, kteří budou Untouchable hrát. V menu máte možnost si nastavit klávesy pro ovládání. Nedělejte to. Z podivného důvodu reaguje menu jen na Enter, jinou klávesu nepřiřadí. Mohli byste pak skončit se všemi akcemi přiřazenými jedné klávese. Reinstalace nastavení neodstraní, je Untouchabletřeba jít do registrů a mazat.

Pokud jste se lekli, že po grafice nepřišla logický následovník, zvuk, nemusíte se bát. Jen se snažím postupovat podle důležitosti a tak mi zvuk padá kamsi na dno. Unifikované výkřiky bojujících jsou stále stejné. Kromě nich už uslyšíte jen prohlášení "first round" na začátku kola a "xxxxx wins" na konci souboje. Pohyb v menu podkresluje svižná, většinou popová hudba (ano, i M. Jackson), o které nelze říct nic negativního, ani pozitivního. A to je opravdu málo.

Rozhodně nesmíme opomenout zmínit se o možnostech, které hra nabízí. Lze bojovat klasicky jeden na jednoho, jeden prostý souboj. Druhou možností je sestavit si družstvo. Jakmile jeden padne, do boje nastupuje náhrada. Na řadu přijde i možnost souboje s druhým lidským hráčem, a to jak na jednom počítači, tak i po síti. Právě ve hře člověka proti člověku je asi jediné lákadlo této hry. V takovém případě se dva lidé mohou pobavit, vyřádit a relaxovat, ovšem jen po tu dobu, než je přestane bušení do klávesnice a křik Untouchablebavit.

Untouchable je hra jednoduchá a ,bohužel, z velké části nepovedená. Měl jsem možnost porovnat screenshoty s obrazovkami sejmutými z macovské verze. Převod evidentně nebyl příliš úspěšný, protože to, co na macu vypadá průměrně, na PC je zoufalé. Samozřejmě, i tato hra má možnost najít si své příznivce, ovšem pochybuj, že to budou herní profíci a fajnšmekři. Stejně tak z ní nejspíš nebudou nadšení ani obdivovatelé bojových umění, protože i béčkový film s podobnou tématikou jim předvede lepší akce. Největším přínosem je možnost doslova se vyblbnout s kamarádem. Ale maximálně hodinu.

Nejdokonalejší práci odvedli výrobci a distributoři při vymýšlení názvu. Poskytli mi totiž nádhernou výzvu, kterou nelze přejít bez reakce. A tak můj verdikt zní: Untouchable - nedotýkati se.

Untouchable
Výrobce: Creative Edge Software
Distributor: Globalstar Software
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM, 4X CD ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 233, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Jednoduché ploché karate ala videoautomat, které je zoufale slabě odvedené.
Hodnocení: 30%

Autor:


Témata: Letadlo, Pivo, software


Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.