Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

USAF: Prahu a Vídeň obsadili Rusové!

  12:00aktualizováno  10. července 2001 1:20
Litva, Lotyško ale i Česká republika, Polsko a Rakousko jsou na přelomu roku 2004 a 2005 obsazeny ruskou armádou. NATO a zvláště jeho letectvo sbírá síly v Německu, aby zahájilo protiúder. Je třeba usednout do kokpitu stíhačky amerických vzdušných sil (USAF) a zjednat pořádek!
F-4EPhantom odpaluje raketu

Píše se rok 2004 a střední Evropu postihly zlé časy. Rusko, rozzuřené přijetím Estonska, Lotyšska a Litvy do NATO, tyto země napadlo. Silná vojska vedená nacionalistickým generálem Sergejem Damidovem ihned poté zaplavila Polsko, Českou republiku a Rakousko. Takto vidí vojenští historikové z americké firmy Jane's jeden z možných budoucích válečných konfliktů a postavili na něm také kampaň v leteckém simulátoru USAF.

Nám (Čechům) se po vyslechnutí takového scénáře sice mohou začít honit hlavou myšlenky, jak to, že nám a Polákům zase nikdo nepřišel na pomoc, ale jedno je jisté: Nezbývá, než jít ve šlépějích našich dědů a bojovat za osvobození země v řadách spojeneckých armád. Tedy třeba i v kokpitech stíhaček a bombardérů patřících do United States Air Force.

Děsivý scénář, výborný simulátor
Scénář kampaně, odehrávající se z části v blízkosti česko-německých hranic, nezní věru nijak optimisticky. Nehledě na to je však USAF výborný letecký simulátor. Virtuální stíhač si zde může připomenout historická vystoupení amerického letectva ve válce ve Vietnamu a v operaci Desert Storm, projít cvičením Red Arrow poblíž Colorada a vyzkoušet si již zmíněné hypotetické bojové nasazení nad střední Evropou.

F-15 Eagle nad do detailů zpracovanou krajinou

Při tom je možné usednout za knipl osmi strojů. Jsou to F-4E Phantom II, F-105 Thunderchief, A-10A Warthog, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-177 Nighthawk, F-22 Raptor a kupodivu i Mig-29.

Nikoliv hardcore, spíše akční létání
Z uvedeného výčtu musí být nad slunce jasné, že jde spíše o akční letecký simulátor, než o superrealistický hardcore kousek. Kokpity a přístroje jsou vzhledem k množství letadel poněkud zjednodušeny, mnohé přepínače a přístroje nejsou funkční, některé stíhačky mají až nápadně podobné multifunkční displeje s odlišnými typy. Na druhou stranu je nutno říci, že pokud nejste experti, kteří znají interiér amerických bojových letadel do posledního šroubku, nejspíš tyto nepřesnosti ani nepostřehnete. Rozhodně totiž nelze říci, že by virtuální kokpity v USAF působily nerealisticky. Jde skutečně spíše o jemné odchylky.

Instalace je komfortní, ale zabere dost místa
Jak je u Jane's zvykem, instalace hry probíhá bez problémů. Minimální sousto, které si tento titul ukousne z pevného disku, je 387 MB, autoři však doporučují plnou instalaci, která potřebuje 1 124 MB. V čem je rozdíl? V rychlejším načítání misí a kampaní, v podpoře pro zadávání povelů hlasem a navíc v nainstalovaném uživatelském editoru misí. Zkušení uživatelé mají možnost zvolit také individuální instalaci.

Engine umí velice dobře i poloprůhlednou mlhu

Popleteného Jonatána vystřídal instruktor
Uživatelská menu hry jsou velmi přehledná, nabízejí řadu možností nastavení grafiky, zvuku, a ovládacích prvků. Do údajů o pilotovi jde dokonce importovat vlastní foto.

Začátečník by měl nejprve nejprve zkusit tréninkové mise. Těch je celkem 17 a leteckého adepta jimi provází svým hlasem instruktor Pat "Scooter" Davis. Oproti instruktorovi Jonathanovi z Israeli Air Force je to poměrně inteligentní chlapík, takže se nemusíte obávat, že by vás třeba místo na přistání navedl se zbytky paliva nad moře.

Čtyři tréninkové mise jsou věnovány základům létání, osm pak obsluze zbraňových systémů. Po prvním povýšení se navíc otevřou další tři mise Red Flag, zaměřené na zvládnutí různých bojových situací.

Nacvičené věci si lze ověřit v rychlých misích, které lze lehce naplánovat v Quick mission editoru. Je tam možné nastavit nejen lokalitu, kde se bude boj odehrávat, ale také čas, počet soupeřů, jejich rozmístění a typy zbraní. Kdo si ještě vzpomene na stařičkého Fleet Defendera od Microprose, bude přesně vědět, o čem je zde řeč. Jednotlivých "single" misí je v nabídce jen sedm, další si však hráč může sám vytvořit editorem, který je ke hře přiložen jako samostatná aplikace.

Souboje nepostrádají výrazné grafické efekty

Kampaně opět nejsou dynamické
Pokud jde o kampaně, jsou celkem čtyři a stejně jako v IAF nejsou bohužel dynamické. Dvě historické se odehrávají v roce 1967 ve Vietnamu a v roce 1991, při operaci Desert Storm. Mise, z nichž je kampaň složena, se dají vybírat ze seznamu a na splnění jedné není závislé zpřístupnění ostatních.

V hypotetických kampaních - tedy při cvičení Red Arrow a během konfliktu nazvaném "Sleeping Giant" (který nám tak děsivě naznačuje budoucnost) je to právě naopak: Postup do další mise vyžaduje splnění té předchozí.

Prahu bohužel neuvidíte
Vzhledem k tomu, že se část bojů odehrává v blízkosti česko-německé hranice, asi každého napadne zaletět se podívat domů. Mapa totiž zahrnuje polovinu České republiky (tu od Znojma směrem na západ). Bohužel, pohledem na Hradčany se z vašeho Raptora nepokocháte. Krásné a fotorealistické textury totiž nepokrývají celou mapu, ale jen oblast plánovaných bojů. V místech, kde by měla být Praha, je jen indiferentní zelenohnědá pahorkatina. Nedočkáte se ani protivzdušné obrany, velmi pravděpodobné nad Rusy obsazeným územím.

Jak je vidět na těchto F-15, modely letadel jsou velmi precizní

Boje jsou vedeny spíše směrem z Německa na Rakousko. Mise se odehrávají například poblíž Salzburgu či Berchtesgadenu. Autoři scénáře si neopustili také suchý žertík: jedním z úkolů USAF je zničit v Rakousku novou jadernou elektrárnu, kterou Rusové zneužívají pro výrobu jaderných zbraní. Ha, ha, nová jaderná elektrárna v Rakousku? To je něco tak pravděpodobného, jako sníh na poušti.

A jakže to s námi a s Rusy dopadne? Mohu říci jediné: bude to trvat deset misí a rozuzlení bude poněkud překvapivé.

Realističnost a zábava - balancování na ostří nože
USAF patří k akčním simulátorům, které většinou bývají poměrně zábavné i pro člověka, který týdně "neodlétá" desítky hodin. Abychom si rozuměli, slovo "akční" neznamená "podřadný", neboť lidem od Jane's se podařilo najít způsob, jak udržet rovnováhu v balancování na ostří nože mezi realističností a hratelností. USAF se velice dobře hodí nejen jako vstupní brána do světa bojových leteckých simulátorů, ale potěší i zkušeného virtuálního letce.

Mise si lze přehrávat v tomto dokonalém Mission rercorderu

Nelze pomlčet ani o faktu, že obrovská síla tohoto simulátoru spočívá v síťové hře proti živým soupeřům (lze ji zkusit na JanesCombat.net). Vzhledem k cenám a rychlosti internetového dial-up připojení si to však u nás asi vyzkouší jen málokdo.

Zajímavou možností je řídit letadlo pomocí hlasových příkazů. Při stavu angličtiny v českých luzích a hájích však dá většině z nás velkou práci, naučit výslovnost na té úrovni, aby jí letadlo rozumělo.

S enginem se programátorům podařil husarský kousek
Celou recenzí se stále prolínají odkazy na více než rok starý simulátor Jane's nazvaný Israeli Air Force. Nyní je na místě říci proč. Obě hry totiž stojí na stejném enginu a nic si nenamlouvejme, jsou si navzájem také dosti podobné.

Programátoři, kteří pracovali na USAF, si ovšem vzali na paškál chyby, které udělali v předchozím titulu a většinu z nich odstranili. Povedl se jim při tom doslova husarský kousek. I když rozpixelovanou krajinu nahradili fotorealistickými texturami a zdokonalili modely letadel, podařilo se jim engine znatelně zrychlit! Jinými slovy - tenhle kousek běží i při výrazně vylepšené grafice plynule na slabším hardwaru, než jeho předchůdce. Klobouk dolů, tohle tedy při vývoji her zdaleka není obvyklé.

Grafika USAF je na vysoké úrovni

IAF se dalo hrát v nejnižších detailech při rozlišení 640x480 i na P 233 MMX s Voodoo Banshee 16 MB, ale ve složitějších scénách se hra dost škubala. USAF jede na stejně slabém hardwaru o poznání lépe i v rozlišení 800x600 a člověk si může dokonce dovolit přidávat detaily. Tvůrci zároveň mysleli i na majitele nadupaných PIII. Proto do hry zakomponovali speciální nastavení, využívající výhod instrukční sady SSE.

Chybovat je lidské
Přes všechnu chválu ale najdete na USAF i chyby. Ta první a největší spočívá v tom, že tento titul je až příliš podobný předchozímu IAF. Ano, je tady lepší grafika, lépe volené téma (jen málokoho u nás skutečně přitahuje izraelské letectvo)... jenže, to je zároveň asi tak všechno.

Toho, kdo IAF nezná, to nemusí tížit, pro ty, co si ho koupili, už je to důvod k zamyšlení. Stojí za to utrácet téměř za totéž dalších patnáct set? Inu, sám nevím. Pro někoho asi ano, pro jiného ne.

Další závažnou chybou je zcela jistě chování spřátelených "uměle inteligentních" pilotů. Zatímco nepřátelé létají alespoň jakž takž věrohodně, to co předvádějí vaši počítačem stvoření přátelé je někdy až neskutečné. Dostal jsem ho! Stačí se v nabídce přepnout do módu "visit", tedy jinými slovy navštívit kokpit spolubojovníka. To zběsilé plácání ve vzduchu, které spatříte, by muselo během několika vteřin přimět živého pilota, aby začal zvracet vlastní střeva. Letem se to rozhodně nazvat nedá.

A ještě další výtka: Mise nejsou zase až tak těžké a kampaně se skládají tak ze sedmi až desíti. Není ale problém odlétat tři mise za jeden večer. Otázkou tedy je, jak dlouho tato hra vydrží. Přátelé v USA s internetem zdarma si tenhle nedostatek vynahradí v bojích na síti. Bude to tak i u nás? Asi sotva.

Hodnocení? USAF se povedlo, ale...
USAF je co se týče grafiky i hratelnosti velmi vydařený simulátor. Vzhledem k výše zmíněným nedostatkům ale v této kategorii neaspiruje na nejvyšší příčky hitparády. Je výborný, ale zdaleka ne skvělý. Je zábavný, ale ne strhující. Proto mu patří hodnocení 85%. (Majitelé IAF nechť si minimálně 10 procent odečtou).

Jane's USAF
Výrobce: Jane's Combat Simulations
Distributor: Electronic Arts/Bohemia Interactive
Minimální konfigurace: P 200 s 64 MB RAM, nebo P 266 s 32 MB RAM, 3D karta 4MB RAM, DirectX 6.1, 387 MB na HD
Doporučená konfigurace: PII 350, 64 MB RAM, 3D akcelerátor 16 MB,
1124 MB na HD, DirectX 7
3D karty: jen Direct 3D
Multiplayer: ano, TCP/IP
Verdikt: Výborně namixovaný koktejl realismu a hratelnosti,
ovšem až příliš podobný svému předchůdci IAF.
Hodnocení 85%





Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Dark Souls 3
Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.