Americké NPD, které sleduje prodeje her, zveřejnilo rozsáhlou studii PC Games Digital Downloads. A překvapení je na světě. Prostřednictvím on-line prodejen, jako je Steam, se prodá v podstatě tolik her, co v kamenných obchodech. I v nejoptimističtějších kalkulacích je ale PC hraní z globálního pohledu menšinová záležitost. Byť může jít, i díky sociálním hrám a prodeji virtuálního zboží, až o 20 procent celého herního průmyslu.
Za rok 2009 zaznamenalo NPD prodej 23,5 milionu krabic s PC hrami v maloobchodních prodejnách. Proti tomuto číslu stojí 21,3 milionu prodaných plných verzí PC her v digitální distribuci.
I přes pokles prodejů PC her v kamenných prodejnách o 23 procent ve srovnání s rokem 2008, si tradiční způsob distribuce her udržel drobný náskok co do počtu prodaných her. Trochu jiný obrázek se týká financí.
Na celkových tržbách se měla digitální distribuce v uplynulém roce podílet 36 procenty. To může znamenat dvě věci. Jednak, že se on-line více kupují méně kvalitní tituly. Ale zkušení kupující vědí, že důvod je i v cenových akcí digitálních distributorů, kteří se díky krátkodobým slevám dostanou i na polovinu ceny v kamenném obchodě.
Studie se ale setkala i s kritikou ze strany samotných provozovatelů digitálních sítí. Podle provozovatele sítě Impulse prý situace v digitální distribuci není zdaleka tak růžová. Vydavatelé hlásí, že online prodeje představují asi třetinu všech prodaných PC her. Jisté je, že pokud informace o distribučních kanálech a jejich podílech nezveřejní sami vydavatelé, budou výsledky podobných studií vždy zpochybnitelné.
Steam největší, Facebook jako hrozba
Protože nemáme možnost, jak validitu dat NPD ověřit, musíme jim věřit. Důvěryhodně působí alespoň žebříčky největších distribučních sítí, které NPD rozdělila na prodejce plnohodnotných her a na prodejce her pro příležitostné hráče.
Prvnímu žebříčku jednoznačně vévodí síť Steam, která je populární nejen v USA, ale i v České republice, přestože má dvojí ceny. Evropští zákazníci nezaplatí jen DPH navíc, ale platí i vyšší základní cenu kvůli tlaku herních vydavatelů.
Za Steamem následuje Direct2Drive, Blizazrd.com, EA.com a WorldofWarcraft.com. Žebříček tedy zahrnuje i prodeje licencí k online hrám na hrdiny.
Na straně prodejců jednoduchých hříček pro příležitostné hráče se má nejlépe k světu server bigfishgames.com následovaný portálem Pogo. NPD však upozorňuje, že podíl peněz i prodaných her v rámci příležitostných her klesá. Na vině je možnost hrát spousty jednoduchých her na Facebooku.
Studie, která není volně dostupná, ukazuje také skutečnost, že milovníci her pro iPhone a iPod Touch, které konkurují PC hříčkám, dávají v 97 procentech případů přednost bezplatným hrám namísto placených titulů.
V přehledu online prodejů PC her nejsou započítané ani zisky z reklamy nebo z prodeje virtuálních předmětů v online hrách, popřípadě měsíční poplatky za hraní, které by Blizzard pravděpodobně dostaly na absolutní vrchol tabulek.