Skyrim se v rámci této filozofie oprošťuje od systému povolání a dovednosti postavy odrážejí hráčův styl. Pokud nosíte jen meč a štít, zlepšujete se ve válečnických dovednostech. Intenzivní užívání magie pro změnu vyvine postavu silnou v otázkách kouzelnických. "Způsob hry definuje vaši postavu během průchodu hrou," říkají o systému vývojáři.
Důležitou součástí jsou tentokrát draci, kteří se vrátili do světa Elder Scrolls. Jejich motivy jsou součástí hlavní dějové linie. Hráčova postava rozumí jejich řeči a pomáhá světu v boji s těmi draky, kteří jsou nepřátelští.
Draci nejsou skriptovaní (jednotlivé události nejsou předem připravené, ale drak má umělou inteligenci, na základě které se rozhoduje) a občas prý překvapí i samotné vývojáře. Ve hře se totiž mohou objevovat v nečekaných momentech, a bitva s nimi je jistá forma souboje s bossem. Hráč po jejich zabití vstřebá drakovu duši, čímž odemyká či vylepšuje rozličné dovednosti.
Ústřední dějová linie prý zabere okolo 25-30 hodin. Hra však nabídne i řadu postranních úkolů a více jak 150 kobek (dungeonů). Skyrim se také přizpůsobuje vaší hře. Vede proto v evidenci, které lokace jste navštívili, jaké úkoly splnili, a příběh se podle toho odvíjí.
Je možné ovlivňovat i chod světa. Řada nehráčských postav má svůj denní rozvrh a chodí pracovat například do pily. Herní ekonomiku pak můžete ovlivnit třeba sabotáží oné pily.
Předchozí (čtvrtý) díl Elder Scrolls s podtitulem Oblivion vyšel v roce 2006 a v Čechách i ve světě sklidil velmi pozitivní hodnocení (světový průměr 94 %). Pátý díl vyjde 11. listopadu 2011 pro PC, PlayStation 3, Xbox 360. Nezbývá než čekat, jestli se z něj stane důstojné pokračování.