Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V-Rally 3 - dynamické a realistické rallye

  12:00aktualizováno  11:04
Po sérii nepovedených napodobenin závodů rallye konečně přichází odpovídající rival pro WRC. Jestli předčí svého staršího soukmenovce, to se dozvíte z následující recenze. Každopádně se připravte na absenci licencí a vysokou obtížnost, která je daní za velkou realističnost zdejšího závodění.

V-Rally 3

Infogrames, tentokráte zamaskovaní pod pro mnohé z nás sympatickým logem Atari (ach ta nostalgie – 800 XE, kde jsi?), vypustili konečně do světa pokračování své automobilové série, tentokráte s koncovou číslovkou 3. Jednička byla první rallye, kterou jsem zažil na PSX a musím po tolika letech konstatovat, že vůbec nebyla tak špatná, jak nám vnucovali někteří recenzenti. Pravda, o simulaci nemůže být řeč, trať omezená "korytem" a zběsilé kotrmelce si o realitě mohly nechat zdát, avšak hratelnost a výdrž tohoto titulu byly dle mého názoru skvostné. Díl druhý posunul hranice možností šedé mašinky téměř na maximum. Adrenalinová prezentace a dynamičnost jízdy společně s výtečnou grafikou - to vše překonal až mnohem mladší Colin Mc Rae 2.0 se svou absolutní - tedy v rámci možností PSX - simulací. A mnozí z nás tušili, že tvůrce V-Rally nenechá nové železo zamaskované do černé skříňky s označením PS2 zcela chladnými. Několik screenshotů a ohlášení trojky potvrdilo očekávání…

Začnu věcí nejspornější a tématem pro mnohé z vás nadmíru ožehavým – licencemi. Tušíte správně, V-Rally 3 licence na piloty nevlastní. Sám trpím např. při Pro Evolution Socceru, kdy se po trávníku prohání zkomolení zástupci našich státních barev. Nedělá mi to dobře na oči a z těch úmyslně popletených přízvisek se mi zvedá žaludek… Absence zvučných jmen v rallye je podobným hříchem. Když už jsme u těch nacionalistických choutek, uštědřím vám ještě jednu ránu (nebojte, je poslední). Octavie se nedočkáme! I když, co se mě týče, tento škodovácký produkt mne zanechává zcela klidným, tíhnu spíše směrem do Japonska (a tudíž V-Rally 3 jsem v případě V-Rally 3 proti "škodovákům" v podstatné výhodě…). Nebudu ale odbíhat. Nuže předestřeli jsme si hned zčerstva dvě negativa a radím vám přátelé, nebučte a zkuste to skousnout! Ostatní položky totiž rozhodně stojí za to!!!

Především hratelnost! Garantuji vám, že tak monstrózní výdrž, kterou V-Rally 3 disponuje, jste v tomto druhu her ještě neokusili a dlouho neokusíte (uvidíme, až co nový Colin). První, čím začnete, je vytvoření pilota, za kterého budete jezdit. Kromě jména a příjmení si ještě můžete vybrat z předrenderovaných postav. Favorizovaný charakter se vám uloží na kartu (olbřímí 2 megabajty - v průběhu recenze osvětlím proč) a můžete se již věnovat závodění. Mód Time Attack asi nikoho nepřekvapí, ale funkčnost ghosta (éterický automobil jako záznam nejlepší jízdy) jistě ano. Hra si totiž nepamatuje jen vaši poslední jízdu, ale poctivě si jako jednu z mnoha dalších položek do zmíněného sejvu ukládá jízdu v nejlepším času (v případě předprogramovaného držitele rekordu jde o nanejvýš zajímavou vychytávku). Další velmi zajímavou závodní položkou je Challenge. Série závodů s několika vyzyvateli se pyšní vždy nějakým pěkným bonusem pro toho, kdo dojede první. Tušíte správně, jsou to bonusové automobily, tak oblíbený prvek z předcházejícího dílu. Obtížnost těchto klání je samozřejmě vzestupná, ponejprv budete jezdit bez poškození, posléze začne pršet, soupeři budou lepší a lepší atd. Ceny jsou ale opravdu velmi motivující!

V-Rally 3

Módem stěžejním je samozřejmě samotná V-Rally. Zde jsme se dočkali příjemné inovace; vaše kariéra začíná, jako v reálu, ve vaší kanceláři. Ne nebojte se, piloti rallye si nenasazují úřednické rukávy a nerozdávají štemply. Oni si totiž nejdříve chytře sednou k počítači, pročtou si e-majly, elektronicky podepíší kontrakt s nějakou stájí, zašlou reakce na provokativní výzvy namyšlených konkurentů a pročtou si Eurosport news. Pak si založí své dosavadní výsledky do šanonů, pokochají se svou vzestupnou kariérou, nastudují žebříček ostatních závodníků v kategoriích 1,6 a 2 litrů a vrhnou se na svého plechového miláčka, aby jim ta pořadí pěkně promíchali! Když si načrtnete v duchu, že stájí je tu pro obě kategorie slušný počet, nabídky pro testovací jízdy se jen sypou a soupeři neustále vyzývají na kompetiční jízdy, dostanete téměř nekonečnou hratelnost…

A to jsem vám ještě nesdělil, že výsledky, jichž dosáhnete (slabší tým nepožaduje na pokračování smlouvy výborná umístění, silný naopak špičku), ovlivňují rychlost oprav, finanční situaci a tudíž investici do lepšího vybavení vozu a konečně celkovou morálku týmu. Je potěšující podepsat kontrakt s outsidery a postupně se prodírat na stupně vítězů (a dá to zabrat!) a dopomoci jim takto k umístění v elitě rallye. A když se rok s rokem sejde, sezóna skončí, oni vám celí rozradostnění znovu nabídnou spolupráci a vy… přejdete k týmu silnějšímu, jelikož jste přece ambiciózní. A honička začíná nanovo! Když už si řeknete, že máte jednašestek dost, začnete se poohlížet po nějakém dvoulitru. K mání je Toyota team se svou křehkou a slabou Corollou a je to tu znovu…. Všechno se samozřejmě stále ukládá do profilu - ten inteligentně zobrazuje počet najetých kilometrů i vaši úspěšnost v jednotlivých sezónách.

V-Rally 3

Jak se v tom setsakra ale jezdí, říkáte si asi… Zde musím upozornit na pro někoho obrovský klad, pro jiného (pohodlnější z nás) zápor. V-Rally 3 je totální simulací. To znamená, že když křísnete bokem ve 140 km/h o skálu, jen tak vám to necukne řízením, ale rázem budete ulamovat páčky na vašem dualshocku. Zběsilé eskapády, popřípadě kotrmelce většinou nekončí trapným resetem a následným umístěním vašeho automobilu na vozovku. On se vám totiž v lepším případě poškodí třeba brzdový systém, převodovka, prdnou tlumiče a v horším upadne kolo (nebo dvě, tři; mě v případě totálního plechového masakru odletěla všechna…) a závod díky nepojízdnosti končí. Všechny tyto havárie jsou samozřejmě náležitě simulovány chováním vozu, ale i zvukovými efekty. A že svištět prašnou cestou s minimálním výhledem a spoléhat na spolujezdce, hlásícího zatáčky jako na pupeční šňůru, není žádný med, to vám tento titul dá opravdu pořádně pocítit!

Ještě jeden malý detail. Nehledejte split screen, nenajdete ho! Mně osobně to vůbec nepřekáží, naopak mi vytvoření profilu pro dalšího hráče a následující komparační jízdy vyhovují mnohem více. Ostatně jedná se o simulaci, ne o arkádu. Nemluvě o tom, že ve hře je přímo integrováno srovnávání pilotů z memory karet, takže se můžete snažit a během návštěvy trumfovat kamaráda úspěchy a najetými kilometry…

V-Rally 3

Grafika ve V-Rally 3 je velmi pěkně vyvedená a naprosto odlišná od WRC. Je méně uhlazená a se svou "prašnou umouněností" (vašeho miláčka totiž můžete opravdu velmi pěkně zablátit a cesty jsou setsakra prašné) působí dle mého názoru realističtěji. Exteriéry jsou více podobné přírodnímu modelu. Dočkáte se mnoha překvapení - nečekané nerovnosti, balvany a louže v cestě, fauna přebíhající přes cestu (v Africe potkáte i slony!), podrobné prohlídky lesních porostů, návštěva jezerního dna, ale i průjezdy brody (ostatně všimli jste si, že v celém WRC se nevyskytuje jediný přejezd brodu - poněkud trapný moment) a spousta dalších nahodilostí. Déšť, sníh, ale i parádní bouřky jsou na denním pořádku. Vozy vyhlížejí realisticky, jejich chování a hlavně poškození též. Je radostí (poněkud morbidní) snažit se demolovat vůz a pak sledovat, jak si s vámi vykonanou destrukcí poradili grafici. Může se vám tak stát, že uzříte prolétnuvší spoiler kol vaší hlavy a spolujezdec jen suše oznámí „něco jsme ztratili“… Obzvlášť efektní je tentokráte výhled z vozu, budete si připadat opravdu "in".

Pro hnidopichy bych měl zmínit občasné doskakování pozadí, kteréhož si ale většina normálních hráčů v zápalu šílenství na trati ani nevšimne a opravdu několika mála zpomalení frame ratu v náročných místech, jež ovšem nedosahuje kritických hodnot, jako např. ve WipeOut Fusion. Pozitiva samozřejmě "utlučou" takovéto minority svou monstrózní převahou…

V-Rally 3

Zvuková stránka je výborná. Motory oproti vysavačům z WRC, které toho s reálným hlukem motoru nemají moc společného a navíc zvučí všechny jako 60 let stará ETA, bouří realisticky, přičemž byste měli věnovat pozornost výpadkům při poruchách. Všemožné to rachocení a tahání uvolněných dílů za sebou snad už ani lépe provést nejde. Spolujezdec je namluven pěkně a rozšířil se mu slovníček o několik dalších výrazů během nahodilých událostí (kam to jedeš Karle, ztratili jsme něco, zatracená mlha, O shit! (písknutí – cenzora) v případě fiaska ad.). Na hudbu během jízdy zapomeňte, na tu byste ostatně neměli ani vteřinku času. Skladby v menu působí příjemně a nikterak nenarušují atmosféru hry.
Prezentace je ovšem oproti WRC takříkajíc ubohá. Je to dáno především absencí licencí, ale také snahou o maximální pozornost, věnovanou položce hratelnosti. Protož autorům budiž odpuštěno.

Tak a máme tu bilanc! Pro svou skvělou a do poslední pídě vychytanou hratelnost, dynamiku jízdy a neutuchající výdrž mohu V-Rally 3 jen doporučit. Pokud již vlastníte WRC a jste závislí na originálních licencích, zkuste alespoň zahrát konkurenta od Atari u kamaráda. Budete se královsky bavit.

V-Rally 3
Výrobce/Vydavatel Infogrames
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 1-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 2.000kB
Verdikt: Konečně rallye s velmi tuhou – realistickou – obtížností. Pekelně dynamická hra, kde budete pilovat průjezdy šikanami na milimetry a pochopíte, jak je řidič závislý na kopilotovi a jeho podrobném nastudování tratě. Detailistům může vadit absence licencí pro piloty a slabší prezentace. Ti, kdo hledají hratelnost, jistě tento fakt překousnou.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:


Témata: Hluk


Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.